فرهاد شعبانی – نگرانی شدید فرماندهی سپاه پاسداران از پیروزی های “ی . پ . گ” در حسکه

نگرانی شدید فرماندهی سپاه پاسداران از پیروزی های “ی . پ . گ” در حسکه

فرهاد شعبانی

پیروزهای چند روز گذشته نیروهای مدافع خلق ” ی. پ. گ” در شهر “حسکه” در مقابل حملات نیروهای مشترک ارتش اسد، سپاه پاسداران و حزب الله لبنان، نگرانیهای شدید فرماندهی سپاه پاسداران را در پی داشته است.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران روز سه شنبه دوم شهریور در دو گزارش جداگانه و مفصل یکی تحت عنوان ” حضور حامیان النصره در درگیری های حسکه “ و دیگری با عنوان “پیشنهاد رشوه عربستان سعودی به کردهای سوریه” که به فاصله 11 دقیقه از همدیگر منشتر شده است، ضمن اعتراف به شکست نیروهای سپاه، ارتش اسد و حزب الله در حسکه، به تخطئه این پیروزیها پرداخته است.

در گزارش اول، که راس ساعت 10 و 21 قبل از ظهر منتشر شده است. دستگاه دروغ پراکنی سپاه به تکذیب حضور نیروهای خود و حزب الله لبنان در حمله ارتش اسد به مناطق تحت کنترل نیروهای “ی .پ. گ”  می پردازد و در مقابل “ی. پ. گ” را به هم پیمانی با “جبهه النصره” متهم می کند و چنین می نویسد : “به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، منابع میدانی در “حسکه” حضور نیروهای ایرانی یا حزب الله لبنان در درگیری‌های نیروهای دولتی سوریه با نیروهای کُرد آسایش در حسکه را رد کردند.”

شرکت نیروهای سپاه و حزب الله در درگیریهای “حسکه” در شرایطی تکذیب می شود که، خبرنگاران میدانی شبکه های تلویزیونی روژاوا گزارشاتی از اسارت شماری از اعضای سپاه و حزب الله به همراه نیروهای ارتش اسد در عملیات روز اول شهریور ماه را بصورت زنده به اطلاع بینندگان خود می رساندند.

 در گزارش خبرگزاری فارس شاهد وارونه نشان دادن حقایق مربوط به رویدادهای میدانی صحنه های عملیاتی هستیم که، اساسا اهدافی چندگانه از جمله حفظ روحیه نیروهای شکست خورده پر تلفات و رو به هزیمت ارتش اسد در جبهه های نبرد “حسکه، وارد آوردن اتهام هم پیمانی جبهه النصره با “ی.پ.گ” نیز به منظور پرده پوشی شرکت نیروهای سپاه و حزب الله لبنان در جنایات و خمپاره باران مناطق مسکونی شهر حسکه توسط این نیروها هستیم. فرماندهی سپاه پاسداران با به میان کشیدن پای جبهه النصره ضمن تلاش برای پرده پوشی شرکت نیروهای سپاه در حملات “حسکه”، بمباران مناطق تحت کنترل “ی.پ.گ” توسط نیروهای هوائی اسد را توجیه و می کوشد زمینه های بمباران مناطق تحت کنترل ی.پ.گ توسط هواپیماهای استراتژیک روسیه از “انجرلیک همدان” را نیز فراهم آورد.

در گزارش اول علاوه بر موارد فوق، دستگاه جنگ روانی سپاه پاسداران زمینه های وارد آوردن اتهام همکاری “ی.پ.گ” با عربستان سعودی را نیز فراهم می آورد.

طولی نمی کشد، درست با فاصله 11 دقیقه یعنی در ساعت 10 و 32 دقیقه گزارش دوم خبرگزاری سپاه تحت عنوان “پیشنهاد رشوه عربستان به کردهای سوریه” منتشر می شود که در آن فرماندهی عملیات سپاه در “حسکه” اعتراف می کند که “بیشتر حسکه تحت کنترل کُردها قرار گرفت.”

فرماندهی جنگ روانی سپاه پاسداران گزارش دوم خود را این چنین آغاز می کند : “منابع مطلع به یک روزنامه لبنانی گفتند که عربستان در جلسه‌ای مشترک با نماینده کُردهای شمال شرق سوریه از آنان خواسته توافق عدم درگیری را بشکنند و با ارتش سوریه درگیر شوند.” چنین اتهامی در شرایطی به “ی.پ.گ” وارد می شود که آغازگر جنگ در “حسکه” ارتش اسد بود و حملات هوائی و زمینی به مناطق تحت کنترل “ی. پ. گ” را ارتش اسد آغاز کرد.

نگرانیهای مشترک دولتهای ایران، ترکیه و سوریه ناشی از پیشرویهای “ائتلاف دمکراتیک سوریه” و آزاد سازی “منبج” و اعلام طرح عملیاتی تصرف “جرابلس” و قدرت گیری روز افزون نیروهای دمکراتیک روژاو است. تحرکات دیپلماتیک روزهای گذشته دولتهای ایران، ترکیه و سوریه نشانه های انکار ناپذیری از این نگرانیها و تاکید بر هم پیمانی استراتژیک و دیرپای این دولتها علیه مردم کردستان است. گشودن یک جبهه عملیاتی در “حسکه” و حملات توپخانه ائی ارتش ترکیه بر مواضع نیروهای مدافع خلق در نزدیکهای “جرابلس” یکی از تاکتیکهای کاهش فشار “ی.پ. گ” بر نیروهای داعش و کاهش تاثیرات منطقه ائی و جهانی پیشروی و پیروزیهای پی در پی آنها است. در همین گزارش سپاه پاسداران ضمن اعتراف به پیروزیهای “ی.پ.گ همسوئی معنوی خود با تاکیتک ترکیه در جلوگیری از پیشروی آنها به سمت “جرابلس” را نشان می دهد.

با وجود طرح توطئه مشترک علیه دستاوردهای روژاوا و مبارزات مردم کردستان در تمام بخشهای آن توسط چهار دولت ایران، عراق، ترکیه و سوریه این گزارشات متناقض و پی در پی نشانه دست پاچه گی فرماندهی سپاه پاسداران در مقابل پیروزیهای “ی.پ.گ” در جبهه های مختلف در روژاوا است، فرماندهی سپاه البته چاره ای جز اعتراف به این پیروزیها ندارد و در پایان گزارش دوم می نویسد : “طبق گزارش‌های خبری، در نتیجه درگیری‌های یک هفته گذشته، کُردها بر حدود 90 درصد شهر مسلط شده‌اند.”

نیروهای چپ و آزادیخواه از پیروزیهای اخیر “نیروهای مدافع خلق” و کل روژاوا استقبال و امیدوارند که خطرات داخلی و خارجی را با تکیه بر تجارب تاکنونی و در میدان نگاه داشتن اراده توده های مردم خنثی و راهی را که در پیش گرفته اند را تا پیروزی ادامه دهند.