فرهاد شعبانی-مراسم های نوروزی امسال در کردستان و واکنش مقامات نظامی و امنیتی رژیم

مراسم های نوروزی امسال در کردستان و واکنش مقامات نظامی و امنیتی رژیم

فرهاد شعبانی

احزاب و سازمانهای سیاسی اپوزسیون در کردستان هرکدام بنا به نگرش و دیدگاه خود نسبت سنتها و فرهنگ دیرپای مردم کردستان، جایگاه این سنت ها در مبارزه با فرهنگ ارتجاعی و تاریک اندیش رژیم، آنان را به برگزاری مراسم های با شکوه نوروزی فراخواندند.

این فراخوان به درجات زیادی پاسخ گرفت. مردم شهر و روستاهای بسیاری از مناطق کردنشین ایران در حرکتی بیسابقه و در تقابل با سیاستها و اقدامات پیشگیرانه رژیم مراسم های نوروزی را بشکل اجتماعات بزرگ، با اجرای ترانه، سرود، رقص و پایکوبی و شادی بیسابقه برگزار کردند.

شبکه های اجتماعی فیسبوک، تلگرام، انیستاگرام، کانالهای تلویزیونی و خبرگزاریها بصورت زنده و در گزارشات خود این اجتماعات بزرگ و بیسابقه را پوشش دادند و اخبار آن را به سایر نقاط جهان مخابره کردند.  نیروهای مسلح رژیم بویژه دستگاههای اطلاعاتی در لحظات برگزاری این اجتماعات نتوانستند از خود واکنشی نشان بدهند و غافلگیر شده بودند. اما در روزهای اخیر شاهد عکس العمل شماری از مقامات نظامی و اداری از جمله، فرمانده سپاه بیت المقدس سپاه پاسداران و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان در باره این مراسم ها بودیم.

محمد حسین رجبی فرمانده سپاه بیت المقدس در حالیکه نتوانست خشم خود را از غافلگیری و ناتوانی نیروهای تحت امرش پنهان دارد، مسئولین دستگاههای اداری را مقصر این رویداد قلمداد کرد و در بخشی از سخنان آلوده به خشم اش چنین گفت : “از شبه قاره هند تا گرجستان و ترکیه به جشن های نوروز اعتقاد دارند اما اینکه عده ای انشگت شمار خلاف عامه مردم کردستان عمل کنند، بدانند که هر کسی در امنیت پایدار مطنقه ایجاد اخلال کند، با آن برخورد قانونی می کنیم، چه مسئول باشد چه غیر مسئول.”

رجبی علاوه بر اعتراف به ناتوانی دستگاه اداری و امنیتی رژیم، یکبار دیگر اراجیف تاریخ مصرف گذشته مربوط رویدادهای اوائل انقلاب در کردستان را تکرار کرد و شمشیر را دوباره از رو بست و افزود : “اینجا کسی مصون نیست لذا هر کس کوتاهی کند مسئول است و در موضوع جشن های نوروزی کسانی که کوتاهی کرده اند ما به حکم وظیفه به عنوان اینکه مسئولیت سرزمینی در استان داریم آنها را تحت تعقیب قرار می دهیم و خواهند دید که از این کار غلطی که کرده اند سودی نخواهند برد.”

واقعیت این است که رجبی و نیروی تحت فرماندهی اش که در همه حوزه های، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و انتظامی کلام آخر را می زنند و دولت واقعی آنها هستند، نتوانستند مانع سیل خروشان توده های مردم در شهر و روستاهای کردستان در “کانی مشکان” و “تنگیسر” و محلات شهر و روستاهای کردستان شوند.

مردم کردستان یکبار دیگر و با برگزاری این اجتماعات بزرگ نیروی متحد و همبسته خود را باور کردند و آن را به نمایش گذاشتند. این خود باوری بدون شک در تحریم و نرفتن به پای صندوقهای مضحکه انتخابات تکرار خواهد شد و رجبی از تداوم این خود باوری به هراس افتاده است. او از ترک برداشتن استراتژی امنیت پایدارش به خشم آمده است.

اما وحشت زده تر از رجبی “محمود الله مرادی” دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان بود که در سخنانی لبریز از دشمنی با مردم کردستان و سنت های دیرپای این مردم در یک نشست خبری با خبرگزاریهای استانی در باره اجتماعات مردمی در نوروز امسال گفت : “برگزاری مراسم های نوروزی توهین به خانواده شهدا ( منظور کشته شدگان رژیم در کردستان است ) بود.”

 الله مرادی در این فرصت ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای ضد فرهنگ پیشرو و مترقی نهاد تحت مسئولیتش در سال 95 و اقدامات در دستور سال 96 در باره مراسمهای نوروزی امسال و بطور مشخص برگزاری مراسم ها در روستاهای کردستان سخنانش را ادامه داد و گفت :  “نوروز 95 نوروزی بود که دل خانواده شهدا( کشته های رژیم ) لرزید و حتی اگر گروهک های ضد انقلاب نیز بر سر کار بودند، چنین کاری را نمی کردند. به عنوان فرزند یک شهید باکی ندارم و به شخصه اعلام کنم اگر مسئولین سیاسی و امنیتی استان با اینگونه افراد که در جهت ترویج افکار ضد انقلاب و ترویج بی بند و باری تلاش می کنند، ایستادگی نکنند مستقیم وارد عمل می شویم.” الله مرادی با این نوع اظهارنظرها به پیشرو بودن مردم کردستان حتی نسبت به احزاب سیاسی اپوزسیون اعتراف می کند.

این واکنشهای خشم آلود کابوس گونه نشان می دهد که 37 سال حاکمیت سرنیزه جمهوری اسلامی هیچ خللی در روح مقاومت و پایداری این مردم در مقابل این رژیم اشغالگر بوجود نیاورده است. اجتماعات بزرگ مردمی به مناسبت نوروز امسال یکبار دیگر نشان داد که چه انرژی و ظرفیت نهفته ای در جامعه زنده و پویای کردستان برای مبارزه علیه رژیم وجود دارد.

این اجتماعات سازمانیافته که پاسخی به دعوت احزاب و سازمانهای سیاسی اپوزسیون در کردستان بود یکبار دیگر نشان که این رژیم چقدر بی ریشه و استراتژی امنیت پایدارش به تار مویی بند است.

جا دارد که، درس و تجربه اتحاد و همبستگی مردم مناطق کردنشین ایران در جریان مضحکه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی باید بکار گرفته شود. نرفتن به پای صندوقهای رای کمترین انتظاری است که مردم کردستان باید متحد و یکپارچه به آن پاسخ دهند. این انتظار البته که برآورده خواهد شد.