فرهاد شعبانی – مدارس کردستان سنگر آزادی است نمی توان آن را به مسجد تبدیل کرد.

مدارس کردستان سنگر آزادی است

نمی توان آن را به مسجد تبدیل کرد.

با گشایش مدارس، دهها هزار کودک محروم از تحصیل خانواده های فقیر از تحصیل بازماندند و ناخواسته راهی بازارهای کار با شرایط برده وار شدند. رژیم برای آنهائیکه شانس نشستن پشت میز مدرسه را یافته اند، نقشه های شوم در سر دارد.

روز سه شنبه 21 مهرماه مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان در نشست “هماهنگی برنامه های شورای قرآن و اقامه نماز استان” گفت : ” توسعه برنامه های قرآنی و ایجاد بستر لازم برای برگزاری اقامه نماز جامعه در مدارس یک ضرورت است و باید به این مقوله توحه شود.” در این نشست رئیس ستاد اقامه نماز استان نیز با بیان سخنانی فریبکارانه گفت : ” اگر دانش آموزان با نماز و قران اُنس پیدا کنند، جامعه درست خواهد شد و تمام موفقیت امروز افراد مرهون زحمات معلمان است.” در این تجمع موارد دیگری از جمله اجرای امر به معروف و نهی از منکر، رعایت حجاب و عفاف و پوشش حداکثری در مدارس و اجرای طرح موضوعی قرآن در مدارس مطرح شد.

تلاش برای تحمیل خرافات دینی به دانش آموزان مدارس کردستان در حالی صورت می گیرد که، مناطق کردنشین ایران از نقطه نظر آموزش و تحصیل در رده های آخر در کشور قرار دارد. میزان قبولی دانش آموزان کردستانی در آزمون ها و کنکورها بسیار پائین است. یک سوم جمعیت کردستان بی سواد نگاه داشته شده است و جمعیت کثیری از خانوارها به علت فقر مالی فرزندان خود را به ناچار وادار به ترک تحصیل می کنند. اماکن آموزشی در کردستان فرسوده و ناامن است، مناطق کردنشین کشور با کمبود فضای آموزشی روبروست و دولت به جای اقدام به ساختن مدارس از “خیرین “می خواهد که در کردستان مدارس بسازند.

علاوه بر این، تلاش برای تحمیل اجبارات و خرافات مذهبی به دانش آموزان مدارس در شرایطی صورت می گیرد که، سیاستهای بنام فرهنگی جمهوری اسلامی از نقطه نظر مقبولیت آن توسط مردم کردستان، در عرصه اجتماعی شکست خورده و مدتی است مقامات محلی رژیم به مناسبت های گوناگون، از ناکارآمدی یکی از پایه های استراتژی سرکوب رژیم در کردستان یعنی “سیاست فرهنگی” شان سخن به میان می آورند و در صدد چاره جوئی برآمده اند. در این رابطه “حجت الاسلام محمد مرادی” مسئول امور مبلغین تبلیغات اسلامی کردستان روز اول تیرماه امسال نگرانی های خود از عدم حضور مردم در مساجد را چنین بیان کرد:

مساجد در جوامع اسلامی والاترین مراکز عبادی و فرهنگی هستند. در دنیای ارتباطی کنونی که تبلیغات وسیع بیگانگان تمامی افکار و گفتارهای ما را نشانه گرفته است، تنها تفکر مسجدی و پایگاه مساجد می توانند موثرترین حربه در مقابل توطئه دشمنان باشد.» و “حسینی شاهرودی” نماینده خامنه ای کردستان مدتی پیش با بیانی اهانت آمیز نسبت به کسانی که نمازگزار نیستند گفته بود : «کسی که اهل نماز نباشد ارتباط وی با خدا قطع می شود و بدترین جزای این افراد این است که یادشان می رود که انسان هستند و با انجام کارهای نادرست از حیوان هم گمراه تر خواهند شد.» با وجود همه این اقدامات ضد فرهنگی ما شاهد دین گریزی بی سابقه ای در میان مردم کردستان و به ویژه جوانان هستیم و مساجد بیش از هر زمان دیگری خالی از نمازگرار و مراسم های مذهبی بی رونق است. حال که مردم کردستان و جوانان از رفتن به مساجد و تکایا و نمازگزاردن رویگردان شده اند، رژیم درصدد است که نماز را به مدارس ببرد و دانش آموزان را بالاجبار وادار به نمازگزاردن آنهم بصورت جماعت و بعنوان بخشی از اوقات مدرسه به آنان تحمیل کند.

***

مدارس و محیط کار و محله در کردستان سنگر مبارزه علیه جمهوری اسلامی بوده و هستند و خواهند بود. نسلهای پیشین دانش آموزان در کردستان در مبارزه علیه رژیم شاه و جمهوری اسلامی کارنامه های موفقی را به منزل برده اند.بسیاری از دانش آموزان مبارزه در تداوم مبارزه خود به صف کومه له و حزب کمونیست ایران و دیگر جریانات چپ پیوستند. تردید نیست که جمهوری اسلامی نمی تواند اجرای این خرافات را به دانش آموزانی که در سنگر مبارزه و مقاومت، در سنگر آزادی و سوسیالیسم پرورده شده اند، تحمیل کند. اگر این سیاستها بنا به اعتراف مقامات رژیم در جامعه پاسخ نگرفته و شکست خورده است، دلیلی ندارد که در مدارس کردستان با این ویژگیها شکست نخورد.

در 36 سال حاکمیت جمهوری اسلامی بر ایران، سهم مردم کردستان، تحمیل جنگ و خونریزی، تبعید و آوارگی، رواج اعتیاد، بیکاری و مهاجرت اجباری، حاشیه نشینی و بی سرپناهی، ایجاد فضای امنیتی و میلیتاریستی و تلاش برای تحمیل فرهنگ خرافی به آنان بوده است. فقر و بیکاری و زیستن در چارچوب قوانین ارتجاعی و سرکوبگرانه این رژیم سرنوشت محتوم کارگران و جوانان  و دانش آموزان در کردستان نیست. آنان شایسته یک زندگی انسانی توام با رفاه اجتماعی و آزادی اند، امری که تنها با مبارزه آگاهانه، سازمانیافته و متحدانه در پیوند با مبارزات کارگران  و مردم زحمتکش در سایر نقاط ایران متحقق خواهد شد. دانش آموزان در کردستان در این جبهه قرار دارند و مدارس را به سنگر مبارزه علیه رژیم تبدیل خواهند کرد.