علی ناظر – نحسی سیزده و جام زهر اتمی

نحسی سیزده و جام زهر اتمی
برخلاف بسیاری که می گفتند رژیم دست بردار نخواهد بود، بیش از ده سال است که می نویسم اگر بقای رژیم تضمین شود، رژیم هم «حق مسلم» را فدا می کند و هم اسرائیل را به رسمیت می شناسد.
امروز، در بیانیه ای مشترک با 5+1، رژیم موافقت کرد که حق مسلم را نادیده بگیرد، و کلیه مراکز و تأسیسات اتمی را تحت مراقبت و نظر آمریکا و اسرائیل و شرکاء قرار دهد. در ازای این موافقت، تحریم ها برداشته خواهند شد. البته، در این موافقت که اسرار آن هنوز مشخص نشده، تحریم ها تنها زمانی برداشته می شود، اگر آمریکا و اسرائیل و شرکاء بپذیرند که رژیم مخفیانه فعالیتی ندارد و کلیه مفاد این موافقت توسط رژیم محترم شمرده شده است. حذف تحریم ها، فاز بندی شده اند.
موافقت رژیم بخاطر چند دلیل است. رژیم می داند که اگر این تحریم ها برداشته نشوند، اقتصاد ایران ورشکست می شود. شایان توجه اینکه سالها پیش، سایت دیدگاه فراخوانی در حمایت از این تحریم ها منتشر کرد که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت. دلیل دیگر اینکه، رژیم به لحاظ استراتژیک می خواهد به راست میانه متمایل شود. چنانکه بارها نوشته ام، این چرخش یکروزه انجام نمی شود، و از خواستن تا توانستن راهی طولانی است. دلیل سوم، افشای اسرار اتمی رژیم توسط مجاهدین است. رژیم همیشه سعی بر این داشته که با فعالیت مخفیانه، خود را به توانمندی لازم برای ساخت بمب اتمی برساند. افشاگری مجاهدین، مچ رژیم را باز کرد. دلیل چهارم، پارامتر ژئوپلیتیک است. رژیم با توسعه توانمندی نظامی و سیاسی خود در خاورمیانه، دیگر دلیلی برای ساخت بمب اتمی نمی بیند. شایان توجه اینکه، حمله نظامی عربستان به یمن، و آنچه در تکریت رخ داد، مستقیما به این موافقت مربوط می شود. لازم به تأکید است که این موافقت رسمیت نخواهد داشت تا عملا امضا نشود؛ و در سیاست، یک روز برابر با یکسال است.
به این نکات در نوشتاری مبسوط خواهم پرداخت. اما آنچه رخ داده، به نفع مردم و به ضرر رژیم است و رژیم را یک گام به سرنگونی نزدیکتر خواهد کرد.
علی ناظر
13 فروردین 1394
2 آوریل 2015