علی مطهری-رژیم بقای خود را در ناامن کردن بیشتر جامعه می بیند

رژیم بقای خود را در ناامن کردن بیشتر جامعه می بیند

 

علی مطهری

جمهوری اسلامی نیروی آموزش دیده جدیدی را در حیطه فضای اجتماعی برای کنترل زنان و جوانان سازمان داده است. یعنی در کنار سازمان عریض و طویل نیروی انتظامی، هفت هزار نفر دیگر به نام چشم های نامحسوس و یا گشت نامحسوس امنیتی به عرصه کنترل اجتماعی اضافه شده است. قطعا این طرح نیز مثل طرح های دیگر رژیم مردم را مرعوب نمیکند و با شکست روبرو میشود. اما رژیم به چنین طرح هایی برای فشار روانی به مردم و ناامن کردن فضای اجتماعی نیاز دارد. این طرح یک سویش ناشی از بحران درونی است که میخواهد نشان دهد در بر همان پاشنه قبل از برجام میچرخد و همچنین به جامعه بگوید وعده های ناچیز روحانی و رفسنجانی هم برای ایجاد اندکی گشایش فرهنگی معتبر نیست، و سوی دیگرش مرعوب کردن و عقب راندن جامعه و جلوگیری از پیشروی بیشتر زنان و جوانان در قلمرو آزادی فردی و اجتماعی است. در این میان هنوز هم حجاب نقطه تمرکز اصلی سیاست های ارتجاعی جمهوری اسلامی علیه زنان است.

عرصه فرهنگی از زمان قدرت گیری رژیم تا امروز یکی از عرصه های مهم نبرد مردم با جمهوری اسلامی را تشکیل داده است. فرهنگ مدرن مایه ترس و نگرانی جدی همه جناح های رژیم بوده و در هر دوره تنش و کشمکش های درونی حکومت را تشدید کرده است. بعد از برجام حساسیت و ترس هر دو جناح نسبت به عرصه فرهنگی بیشتر شده و هر دو با روشهای متفاوت از هم در صدد کنترل آن هستند. یکی از تناقضات رژیم با مردم مدرن ایران همین آزادی فرهنگی است که ارتجاع سیاسی و مذهبی در ایران قادر به حل این تناقض نیست و نخواهد بود، آزادی فرهنگی نیز تنها با سقوط رژیم شکوفا میشود و آنوقت است که جامعه امکان مییابد که بساط حماقت مذهبی و ملی را بکلی برچیند.

علیرغم سرکوب وسیع و فشارهای سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی علیه زنان و جوانان برای تحمیل سنت ها و اخلاقیات واپسگرا، زنان و جوانان از حرمت انسانی خود دفاع کرده اند و هیچوقت مرعوب رژیم نشده اند و مبارزه با قوانین اسلامی و برای رهایی از “حجاب” این سمبل بردگی در نظام اسلامی را بیوقفه و به مناسبت های متفاوت پیش برده اند و توانستند مرزهای حجاب اسلامی را تا حد یک وجب روسری نازک تغییر دهند و در زمینه فرهنگی عقب نشینی زیادی را به رژیم اسلامی تحمیل کرده اند. البته لگام زدن به بربرهای اسلامی و عقب راندن یک حکومت هار، مرتجع و به غایت زن ستیز، هزینه های سنگینی هم در طی این سالها برای زنان در برداشته است. درگیری های متعددی بین زنان و مردان معترض به حجاب در شهرهای مختلف رخ داده است و هنوز کنترل و خشونت گشت ارشاد و نیروهای انتظامی نسبت به زنان و جوانان بسیار وسیع است. طبق آمار اعلام شده توسط مقامات پلیس تنها در سال ۹۲ نزدیک به سه میلیون نفر توسط گشت ارشاد “تذکر” دریافت کرده اند، بخش زیادی از آنها جریمه شده اند و تعداد قابل توجهی نیز به محاکم قضایی معرفی شده اند. افزایش هفت هزار گشت مخفی برای کنترل جامعه نشانه ترس رژیم از مقاومت هر روزه زنان و جوانان در مقابل اوامر و احکام ارتجاعی اسلامی و وحشیگری جمهوری اسلای است. خلاصی فرهنگی بطور کلی و حجاب بطور اخص یکی از عرصه های اصلی تقابل مردم و بویژه زنان و جوانان با رژیم اسلامی است.

عقب نشینی رژیم در عرصه توافق هسته ای و بن بستی که امروز برجام با آن روبرو شده است، کا‌هش هر چه بیشتر اقتدار رژیم اسلامی در میان مردم را بدنبال داشته است. این اوضاع باعث شده که خامنه ای و نهادهای تحت رهبریش محکم تر از سابق در مقابل مردم ظاهر شوند و نشان دهند در بر همان پاشنه قبل از برجام میچرخد و برای جبران مافات به عرصه هایی هجوم برند که دستشان برای دخالت در آن بازتر است. این مسئله بحث های زیادی را بر سر روش برخورد به “بد حجابی” و “بد پوششی” و… بین جناحهای حکومت دامن زده است. کنترل و دخالت در زندگی خصوصی مردم و ایجاد رعب و ناامنی بیشتر در جامعه، ناشی از ترسی است که جمهوری اسلامی از انفجار اجتماعی دارد، که بعید نیست با هر روزنه و گشایشی رخ دهد. سازماندهی چنین دخالتی در جامعه که بارها با شکست روبرو شده، برای به تاخیر انداختن این انفجار اجتماعی است، که برای رژیم به کابوسی تبدیل شده است.

پوشش اسلامی مورد انتظار رژیم سالهاست از سوی زنان رعایت نمیشود و رژیم نیز در اثر مبارزه زنان مجبور شده به آن تن دهد. اما هیچوقت عقب نشینی خود را رسمیت نداده است، چرا که همیشه نگران این بوده اگر جامعه را به حال خود بگذارد و به این عقب نشینی رسمیت دهد، زنان به سمت بی حجابی کامل و پوشش غربی میروند و سیاست و هویت اسلامی رژیم را بیشتر به چالش میکشند. به همن دلیل دعوا بر سر سیاست و چگونگی بر خورد به این مسئله بخشی از کشمکش و اختلافات درونی حکومت اسلامی بوده و در شرایط سیاسی و موقعیت شکننده امروز رژیم، ترس و نگرانی از فرهنگ مدرن و بویژه مسئله حجاب افزایش یافته است و تنش های درونی را حادتر کرده است.

جامعه ایران نه تنها از ناامنی سیاسی و اقتصادی و فقر شدیدی که جمهوری اسلامی به چند ده میلیون از مردم ایران تحمیل کرده، بشدت رنج میبرد، بلکه با یک بحران و ناامنی بسیار گسترده اجتماعی و فرهنگی نیز روبرو است. نه فقط آسایش از جامعه سلب شده است، بلکه مردم از داشتن یک مناسبات انسانی و رابطه آزاد اجتماعی با هم دیگر نیز محروم شده اند.

زنان ایران با اعتراض و مقاومت خود نشان داده اند که به کمتر از رهایی کامل و بدون قید و شرط از قوانین ارتجاع اسلامی، رضایت نخواهد داد، قوانینی که زنان را به شهروندان بی اختیار و درجه دوم جامعه تبدیل کرده است. زنان مدرن ایران، بیش از سه دهه است سنت ها و ارزشهای متحجر اسلامی را به چالش میکشند و در زندگی روزمره خود نقطه مقابل آن ایستاده و عمل کرده اند و برای گشت ارشاد و خواهران زینب و هشدارهای دولت و مجلس تره هم خرد نکرده و نمی کنند و بعضا عکس العمل تند نیز نسبت به آنها از خود نشان داده اند و این بار نیز این حرکت جمهوری اسلامی را به شکست می کشانند و رژیم و قوانین اسلامیش را با رسوایی بیشتری روبرو خواهند کرد. خلاصی فرهنگی و رهائی از حجاب اسلامی، عمارت آپارتاید جنسی را به عنوان هویت جمهوری اسلامی فرو میریزد و اگر ذره ای پرده اختناق اسلامی کنار رود، زنان به همراه کارگران و جوانان تمام عمارت اسلامی را به آتش خواهند کشید.

۲۹ آوریل ۲۰۱۶