علی جوادی پاسخ ما به سران اتحادیه اروپا!

پاسخ ما به سران اتحادیه اروپا!
اخیرا سران اتحادیه اروپا در پیامی به “مردم ایران” به توجیه سیاست جنایتکارانه تحریم اقتصادی پرداخته و اعلام کرده اند: “تحریم ها در واکنش به نقض تعهدات بین المللی وضع شده اند. هدف این تحریم ها برنامه هسته ای ایران بوده و متوجه مردم ایران نمیشود. این تحریم ها شامل استثناهای مربوطه و مفاد خاصی می باشند تا از هر گونه تاثیرات ناخواسته بر مردم ایران کاسته شود. این تحریم ها متوجه رهبران ایران می باشند تا مسئولانه عمل کنند و بدینگونه تحریم ها خاتمه یابند.” و اضافه کرده اند: “تحریم ها صرفا ابزاری برای ایجاد فضای همکاری می باشند.” در پاسخ به این اراجیف سران اتحادیه اروپا به چند نکته باید اشاره کرد:
١- تحریم اقتصادی یک سیاست عمیقا ارتجاعی و ضد انسانی است. کارنامه این سیاست روشن است٬ جای هیچگونه تحریفی برای سران اروپا و سایر مرتجعین ایرانی مدافع این سیاست نیست. تاریخ معاصر کاربرد سیاست تحریم اقتصادی نشان داده است٬ که اعمال این سیاست تفاوت چندانی با کاربرد سلاح کشتار دسته جمعی ندارد. نتایج کاملا مشابهی ببار آورده است. جنایات مشابهی را خلق کرده است. در عراق بنا به گزارش برخی موسسات آکادمیک در آمریکا ماهانه ۵ هزار کودک و سالمند و بیمار جان خود را تحت تاثیر مستقیم اعمال این سیاست برای مدت ده سال که این سیاست در حال اجرا بود٬ از دست دادند. حال باید از این مرتجعین پرسید آیا میتوانید در چشمان بازماندگان این توده عظیم جانباخته نگاه کنید و ادعاهای پوچ خود را تکرار کنید؟ ما اعلام میکنیم که هر سیاستی که موجب تشدید فقر و فلاکت توده های کارگر و زحمتکش است٬ هر سیاستی که موجب به گروگان گرفتن اقلام زندگی و زیست مردم شود یک سیاست تماما ارتجاعی است. تحریم اقتصادی دقیقا چنین سیاستی است. و در شرایطی که بیش از ٧٠٪ توده های مردم زیر خط فقر زندگی میکنند٬ در شرایطی که هزینه زندگی مردم با تورمی غیر قابل تصور در حال افزایش است٬ تحریم اقتصادی صرفا عاملی در جهت به زانو در آوردن و به استیصال و گرسنگی کشاندن و در نهایت نابودی بخشهایی از جامعه است. بعلاوه ما اعلام میکنیم که تحریم اقتصادی “هوشمند” نداریم. همانطور که بمباران “هوشمند” نداریم. همانطور که انفجار اتمی “هوشمند” نداریم! تحریم اقتصادی یک شکنجه دسته جمعی جامعه است.
۲- ادعا میکنند که “این تحریم ها متوجه رهبران” رژیم اسلامی “تا مسئولانه عمل کنند”. دروغ میگویند. آیا در زمان اعمال تحریم اقتصادی عراق٬ صدام حسین و دستگاه دیکتاتوری سرمایه در عراق از این سیاستها صدمه دیدند یا صدها هزار تن از مردم ستمدیده عراق؟ کدامیک؟ آیا این سالمندان و کودکان بودند یا خانواده های سران حکومت سرمایه که تحت تاثیر اعمال این سیاست جان خود را از دست میدادند؟ برعکس٬ آیا این سیاست عملا منتج به انباشت عظیم ثروت برای این بخش از سرمایه در عراق نشد٬ کسانی که از قبل احتکار اقلام زندگی مردم بزرگترین سودها را به جیب زدند. بعلاوه٬ حتی اگر این اعمال این سیاست باعث ایجاد محدودیتهایی برای سران آدمکش رژیم اسلامی باشد٬ پیش از آن عاملی در جهت نابودی هستی و زندگی توده های عظیم مردم است. شاید برخی جریانات دست راستی و محافظه کار طرفدار این نیروهای قلدر امپریالیستی در میان نیروهای اپوزیسیون ادعا کنند که تشدید تحریم اقتصادی٬ تحریم خرید نفت و بلوکه کردن معاملات بانکی باعث تضعیف قدرت مالی رژیم اسلامی خواهد شد. شاید! اما پاسخ ما این است که چنین سیاستهایی قبل از آنکه موجب تضعیف موقعیت اقتصادی رژیم اسلامی شود٬ موجب خانه خرابی بیشتر شرایط زندگی توده های مردم خواهد شد. توازن قوا را علیه مردم تقویت خواهد کرد. زمانی که قیمت دارو٬ قیمت کالاهای اولیه زندگی مردم بطور سرسام آور افزایش می یابد٬ محرومیت و فلاکت است که گسترش یافته است. زمانیکه نان و داروی مردم به گروگان گرفته میشود٬ این هستی و زندگی مردم است که به گروگان گرفته شده است. از این رو پرنسیپهای سیاسی و پراتیکی و اخلاقیات سیاسی ما اجازه نمیدهد حتی زمانیکه تحریم اقتصادی موجب تضعیف قدرت مالی رژیم اسلامی شود٬ مهر تایید بر چنین سیاستهای ارتجاعی و ضد انسانی بزنیم. ما برای بهبود زندگی مردم٬ برای آزادی مردم٬ برای یک جامعه خوشبخت و سعادتمند سوسیالیستی مبارزه میکنیم. راه رسیدن به چنین اهدافی از تشدید خانه خرابی مردم نمیگذرد. ما مانند این نیروها ماکیاولیست نیستیم. اهداف انسانی ما هیچ وسیله غیر انسانی را برای رسیدن به اهدافمان توجیه نمیکند. برعکس٬ اگر جریانی در راه رسیدن به اهدافش دست به سیاستها و وسایل ضد انسانی و ارتجاعی میزند٬ باید در اهدافش تردید کرد. باید تصریح کرد که اهدافش هم متناظر با سیاستش است. تماما ارتجاعی است.
۳- بعضا میگوئید که تشدید تحریم اقتصادی موجبات نارضایتی مردم را فراهم خواهد کرد و مردم دست به اعتراض خواهند زد و این اعتراضات زمینه سقوط رژیم آدمکشان اسلامی را فراهم خواهد کرد. این یک منطق تماما ارتجاعی و ضد اجتماعی است. مردم به فلاکت کشیده شده٬ مردم مستاصل شده و به زانو در آمده٬ نیروی ضعیف تری برای مبارزه در راه اهداف انسانی هستند. برعکس هر درجه افزایش حرمت انسانها٬ هر درجه افزایش رفاه مدنی جامعه٬ هر درجه افزایش آزادی انسانها٬ به همان درجه بر قدرت توده های کارگر و مردم در مبارزه شان می افزاید. تحریم اقتصادی یک سیاست بیمارگونه و ضد انسانی است و یک هدف اعلام نشده اتحادیه اروپا و آمریکا دقیقا قیچی کردن اعتراض توده های مردم علیه رژیم اسلامی و قرار دادن سیر تحولات در بستری مشابه آنچه که اکنون در سوریه درجریان است٬ می باشد. میخواهند جنبشهای اجتماعی را زمین گیر کنند تا نتیجتا بتوانند با توپ و تانک و موشک کروز و بمب افکن هایشان سرنوشت جامعه و مقدرات مردم را رقم بزنند.
۴- میگویند: “تحریم ها صرفا ابزاری برای ایجاد فضای همکاری می باشند.” ما اعلام میکنیم که دروغ میگوئید. این سیاست گوشه ای از جدال و کشمکش ارتجاعی قدرتهای امپریالیستی و تروریسم دولتی در مقابله با تروریسم اسلامی و رژیم اسلامی است. گوشه ای از تلاش دول غربی و اتحادیه اروپا برای اجرای سیاست “تغییر رژیم” و حلقه ای در حقنه کردن و پیشبرد هژمونی میلیتاریستی و زورگویی در شکل دادن به حکومتهای مرتجع محلی دست ساز است.
۵-ما تاکید میکنیم که سیاست تحریم اقتصادی همانند سیاست به فقر و فلاکت کشاندن رژیم اسلامی که در چند دهه گذشته علیه کارگر و مردم زحمتکش اعمال شده است٬ یک سیاست ضد انسانی است. دو اقدام با محتوای یکسان هستند.
و در پایان ما بار دیگر اعلام میکنیم که در مبارزه انقلابی خود برای سرنگونی رژیم اسلامی و استقرار یک جمهوری سوسیالیستی متضمن آزادی و برابری و رفاه همگان٬ تماما در مقابل سیاستهای ارتجاعی و ضد انسانی و قلدرمنشانه قدرتهای امپریالیستی نیز می ایستیم!
علی جوادی