عــــــــــزیز آجیکند-اخبارو گزارشات مهم کارگری در هفتەای کە گذشت

اخبارو گزارشات مهم کارگری در هفتەای کە گذشت

 

تهیە و تنظیم : عــــــــــزیز آجیکند

١٢ ژوئن روز جهانی مبارزە با کار کودک

در روز جهانی مبارزە با کار کودکان، کودکان هنوز بی پناە تر از همیشە هستند…

١٢ ژوئن، مصادف با ٢٢  خرداد در ایران، روز جهانی منع کار کودکان بود ..

منظور از کار کودک درگیر نمودن کودکان در آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی است که مانع تحصیل آموزش و برخورداری آنان از امکانات اولیه رشد فردی و اجتماعی شان می شود و با آسیب و بهره‌کشی همراه است. یونیسف تخمین می‌زند که حدود ١٥٠ میلیون کودک ٥ تا ١٤ سال، یعنی تقریبا از هر شش کودک یک کودک در حوزەی تعریف کودک کار قرار می‌گیرد. این در حالیست که آماری دقیق از تعداد و وضعیت کار کودکان در ایران ارائه نشده است، آمارهایی از ٢میلیون تا ٧میلیون کودک کار در ایران دیده می‌شود که رده سنی اکثر این کودکان ١٠ تا١٥ سال است. عواملی که منجر به افزایش آمار کودکان کار شده و می‌شود، فقر و ساختار خانواده است. وضعیت اقتصادی نابسامان در ایران باعث شده است که خانواده‌ها برای کسب درآمد و تا‌مین نیاز‌های خود کودکان را چه به شیوه اجباری و چه داوطلبانه وادار به کار کنند.این معضل در مناطق کرد‌نشین بسیار چشمگیر است زیرا این مناطق نسبت به کل ایران در سطح پایین‌تری قرار دارد. تا بە امروز و در سایە قدرت فاسد جمهوری اسلامی آمار دقیقی از کار کودکان در کردستان ارائە نشدە است . کودکان در شهرها و روستاهای کردستان با سنی کمتر از ١٥ سال بە شیوە سخت و در مرزهای میان کردستان ایران و عراق از طریق کولبری کسب درآمد میکنند و یا اینکە همراه خانوادەهای خود در کارگاههای آجرپزی و معادن مشغول کار طاقت فرسا هستند .

 

شانزدهم ژوئن روز جهانی حمایت از کارگران خانگی

شانزدهم ژوئن برابر با بیست و ششم خرداد، روز جهانی حمایت از کارگران شاغل در مشاغل خانگی بود.

براساس آمارهای اعلام شده، به‌طور تقریبی بیش از ۶۷ میلیون کارگر خدمات خانگی در سراسر جهان مشغول به کار هستند که ۸۳ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، بیش از ۱۱ میلیون از کارگران خدمات خانگی مهاجر هستند. کار در خانه و محیط‌های خصوصی کارگران خدمات خانگی را در معرض آزار و اذیت‌های جسمی و جنسی قرار می‌دهد.

در خیلی از کشورها غیررسمی‌زدایی از بازار کار در اولویت برنامه‌های دولت‌ها قرار ندارد و کارگران خانگی حتی تحت پوشش قانون کار و خدمات تامین اجتماعی نیستند.

مرگ ۶ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

طی دو روز گذشته ٢٥ و ٢٦ خردادماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۶ کارگر در شهرهای ساری، دامغان، ایلام، قائمشهر و تهران جان خود را از دست دادند. در حادثه نخست، یک کارگر ساختمانی در ساری که در حال حفر چاه بود به علت پاره شدن طناب حامل دچار مصدومیت شده و به بیمارستان منتقل شد. در حادثه دوم، یک کارگر معدن طزره از مجموعه معادن شرکت البرز شرقی شاهرود در دامغان به دلیل گازگرفتگی حین انجام کار در داخل کارگاه معدن جان خود را از دست داد. در حادثه ای دیگر، یک پاکبان شهرداری در ایلام بر اثر سانحه تصادف در ایلام جان خود را از دست داد. در روستاهای قائمشهر نیز یک کشاورز ۵۴ ساله بر اثر برق‌گرفتگی کابل موتور پمپ شالیزاری جان باخت. گفتنی است، اصغر نوروزی که ۱۱ روز پیش در تهران بر اثر سقوط جرثقیل در پروژه ساختمانی ملاصدرا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر بستری شده بود بعد از ۱۱ روز جان باخت. پیش از این محمد کاظمی نیز در این حادثه جان خود را از دست داده بود.

همچنین در روز یکشنبه ٢٦ خرداد ماه در جریان وقوع دو حادثه جداگانه در فردیس کرج و معدن زغال سنگ رزم جا غربی طزره دو کارگر دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند. در حادثه نخست، یک کارگر ساختمانی ۳۹ ساله در حین کار در یک ساختمان نیمه کاره در فردیس کرج بر اثر سقوط از بلندی و شدت جراحات در حین انتقال به بیمارستان جان باخت. در حادثه دوم نیز یک کارگر ٢٩  ساله در معدن زغال سنگ رزم جا غربی طزره از معادن شرکت البرز شرقی براثر گازگرفتگی جان خود را از دست داد. گفتنی است پنج شنبه گذشته نیز بر اثر ریزش تونل برناکی در معدن زغال سنگ طزره دامغان، ۲ کارگر جان باختند و یک کارگر دیگر مصدوم شد.

تداوم سرکوب کارگران نیشکر هفتتپه

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه اسامی حدود یکصد نفر از کارگران و حامیان آنها را که تحت پیگرد قرار گرفته‌اند، منتشر کرد. بر اساس فهرست منتشر شده، تاکنون ۳۱ نفر از کارگران این شرکت پس از اعتراض به روند خصوصی‌سازی و تعویق در پرداخت دستمزدها بازداشت شده‌اند. همچنین در همین رابطه ۹ نفر از مدافعان حقوق کارگران و نیز ۶۰ کارگر دیگر طی ماه‌های اخیر بازداشت، زندانی و یا به ‌صورت تلفنی از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده‌اند. لازم به یادآوری است که فعالان کارگری مجتمع نیشکر هفت‌تپه اخیرا از دولت ایران به کمیته آزادی انجمن در سازمان جهانی کار به دلیل بازداشت‌ها و پیگردهای امنیتی کارگران شکایت کرده‌اند.

اخراج صدها هزار کارگر طی ٩ ماه گذشته

در ۹ ماه نخست سال گذشته روزانه ۲ هزار و ۷۵۵ کارگر در ایران شغل خود را از دست دادند. موج اخراج کارگران از آغاز سال جاری شدت بیشتری گرفته است. به اعتراف “احمد توکلی” عضو مجمع تشخیص مصلحت رژیم، قدرت خرید کارگران به نصف کاهش یافت و طی ۹ ماه ۷۴۴ هزار کارگر شغل خود را از دست دادند. وی سیاست‌های ارزی دولت را موجب بیکاری کارگران و رکود در بخش تولید دانست. این کارگزار رژیم میانگین نرخ تورم در سال ۱۳۹۷ را ۴۷,۵ درصد اعلام کرد و گفت که قدرت خرید کارگران با دستمزد یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در پایان سال به حدود ۶۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. گفتنی است شورای عالی کار رژیم حداقل دستمزد امسال را حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرد که کمتر از نصف سبد معیشت برآورد شده کمیته مزد این شورا است. با وجود افزایش شمار کارگران اخراجی، مرکز آمار ایران همچنان نرخ بیکاری رسمی را کمی بیشتر از ۱۲ درصد اعلام می‌کند.فعالان کارگری و کارشناسان مستقل اما این نرخ را غیرواقعی می‌دانند و معتقدند که نرخ بیکاری در برخی مناطق به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

تجمع اعتراضی کارگران نانوایی های دزفول نسبت به سطح پایین حقوق

روز شنبه ٢٥ خرداد،ده ها کارگر نانوایی های دزفول  دراعتراض به سطح پایین حقوق ،اتحادیه نانوایان و وعده های پوچ مسئولان،دست به تجمع مقابل اداره کاراین شهرستان زدند. حدود ١٥٠ نفر از کارگران نانوایی دزفول صبح شنبه در اعتراض به بی توجهی اتحادیه در خصوص افزایش دستمزد کارگران مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول دست به تجمع زدند. بنقل ازیک منبع،از ١٩ دیماه که نرخ نان افزایش یافته هیچ اقدامی برای افزایش دستمزد کارگران نانوایی صورت نگرفته و با وجود پیگیری‌های فراوان هیچ ارگانی پاسخگوی ما نیست. این منبع با بیان اینکه حقوق دریافتی کفاف مخارج زندگی در این وضعیت گرانی را نمی‌دهد گفت: در نشستی در فرمانداری دزفول مقرر شد حقوق کارگران نانوایی طبق قانون اداره کار پرداخت شود و در این خصوص ضرب العجل 20 روزه‌ای به کارفرمایان داده شد ولی با گذشت زمان مقرر هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

اعتراضات دامنه دار هزاران کارگر کارخانه های چوب و حفاظت جنگل

اعتراضات هزاران کارگر کارخانه های چوب و حفاظت جنگل نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان ادامه دارد. روز سه شنبه ٢١ خردادماه برای باری دیگر، صدها کارگرنکاچوب دست به تجمع مقابل این کارخانه واقع درشهرستان میاندورود،استان مازندران زدند. هزاران کارگر کارخانه های چوب و حفاظت جنگل از اول خرداد ماه سال جاری بدنبال عدم تمدید قراردادشان از کار بیکارشدند.

مرگ و مصدومیت ٥ کارگر در شهر های مهاباد و جوانرود

وز جمعه ٢٤ خردادماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، 5 کارگر در محل کار کشته و مصدوم شدند.

در حادثه نخست، ٤کارگر در مهاباد به دلیل انفجار کپسول گاز از نوع پیک نیک در یکی از طبقات ساختمان مسکونی نیمه کاره که کارگران در آن مشغول به کار بودند دچار مصدومیت شدند و به بیمارستان منتقل شدند. در حادثه ای دیگر، یک کارگر در مرکز پرورش ماهی سفیدبرگ در جوانرود بر اثر برق گرفتگی دچار مصدومیت شد و به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد.

منبع: شماره ١٠٣ نشریه سوسیالیسم امروز

١ تیر ١٣٩٨

٢٢ جون ٢٠١٩