عزیز عبداله پور-مردمان کشورهای مختلف یا انسان های هم سرنوشت؟ (در محکومیت رفتار ضد انسانی با دانش آموزان افغانی در شهر شاهدیه در یزد)

مردمان کشورهای مختلف یا انسان های هم سرنوشت؟

(در محکومیت رفتار ضد انسانی با دانش آموزان افغانی در شهر شاهدیه در یزد)

عزیز عبداله پور

چند روز پیش تعدادی انسان مستاصل و آموزش دیده دست قوانین و سنن جمهوری اسلامی و فرهنگ قبیح ناسیونالیست ایرانی ازاهالی شهر شاهدیه در یزد با” اختصاص مدرسه‌ای به دانش‌آموزان افغان مخالفت کرده و با تجمع در مقابل آن، این مدرسه را در آغاز سال تحصیلی به تعطیلی کشاندند”.

عبدالحمید صابری، از مدیران آموزش‌و پرورش یزد، درباره دلیل مخالفت اهالی شاهدیه یزد با مدرسه دانش‌آموزان افغان گفته آنها به “رفتارهای کودکانه ای” که این دانش آموزان انجام می‌دادند، که خودمان هم داریم، اعتراض داشتند و می‌آمدند به آموزش و پرورش که اینها را نزدیک منازل ما آوردید و مهاجران افغانستانی که از سایر محله‌ها هم، می‌آیند اینجا و تجمعشان بیشتر شده است.”  بدین ترتیب به رفتار “کودکانه” که “خودشان هم دارند” اعتراض کرده اند.  در اوج بی مسئولیتی درب مدرسه دانش آموزان که محکوم اند به “افغانی”بودن، بسته اند. اقدامی که فقط در شان یک مشت فاشیست بر می آید. فرهنگ رایجی که متاسفانه بارها و بارها در برخود به کارگران و به مردم محلات نشین افغانی و حتی در ممنوع کردن آنها در  ورود  به پارکها در ایران تحت حاکمیت رژیم فاشیست – ناسیونالیست -اسلامی ایران، علیه آن شهروندان بی دفاع افغان بکار رفته است.

 

در هر کشوری بنا به خصلت حاکمیت و دولتشان یک تعداد انسان و احزاب فاشیست و ناسیونالیست  پیدا می شوند که با سیاست تفرقه و جدایی انداختن در میان ساکنان کشور، و  ایجاد هرج و مرج و تبلیغات مسموم و ارتجاعی می خواهند که سر عده ای دیگر را زیر تیغ و شمشیر ببرند و آنها را شهروند درجه دوم معرفی نمایند.  کارگزاران جمهوری اسلامی در ایران هر چه که منفی است را به پناهندگان و آوارگان افغانی و بچه هایشان می چسبانند. درب مدارس بچه های افغانی را می بندند، آنها را کثیف معرفی می کنند، تحقیر هر روزه آنان در مدارس، محل زندگی  و محل کار آنها را عده ای به شغل شریف خود تعریف می کنند و به غیر انسانی ترین وجه با انسانهای که تمام زندگی خودشان را از دست داده اند، کشته داده اند، زندانی کشیده اند و به اجبار وارد جنگ شان کرده اند، مجبور به کوچ اجباری شده اند. که نه جنگ ،جنگ آنها بوده و نه خود خواهان کوچهای اجباری و تن دادن به این روش زندگی تحقیر آمیز در جائی مثل ایران بوده اند.

 

اگر این دولتها و سازمان ها و احزاب ناسیونالیست و فاشیست می خواهند از بی فرهنگی سخن به میان آورند، نخست باید از خودشان، سازمان و حزبشان و حکومت ضد انسانی جمهوری اسلامی نازنینشان شروع کنند.  امروز در ایران بیشتر از یک میلیون آواره جنگی، پناهنده سیاسی و اجتماعی کشور افغانستان  در شرایط بسیار سختی دارند زندگی میکنند.  در زیر کنترل  یکی از وحشی ترین حکومتهای اسلامی می خواهند به زندگی نرمال خودشان، با آداب و رسوم و فرهنگ  و حتی زبان  مادری و منطقه ای خودشان  به مدرسه بروند و کار و زندگی کنند. اما همواره مورد سرکوب ، تحقیر، سپردن کار های سخت به آنها، دادن دستمزد به مراتب کمتر، و مجبور کردن بخشی از آنها به تن دادن به شراکت در جنگ ها ارتجاعی در جایی مانند سوریه  روبرو شده اند.

 

ما کمونسیت ها همراه با مردم آزادی خواه و برابری طلب ایران باید در مقابل هر نوع ممنوعیت رفتن بچه های افغانی به مدرسه که حق هر انسانی است به ایستیم. در اعتراض به این فشارها به پناهندگان افغان و بستن درب مدرسه از آنها و برای دفاع از حق  بچه های آنها به خیابان ها برویم و اعتراضاتی علیه چنین اقدامات زشت و ناپسند و غیر انسانی سازمان دهیم و صدای اعتراض خود را به گوش همگان رسانیم.  در افشای سیاست و حرکت ضد انسانی و تفرقه افکنانه  در میان مردمانی که در ایران بسر میبرند و زندگی می کنند بایستیم و جلوی احزاب فاشیست و ناسیونالیست ایران را بگیریم و ترفندهایشان را خنثی و سیاستهای ضد انسانیشان را افشا نمائیم .

 

مدرسه رفتن حق  اولیه همه بچه ها اعم از افغانی، فارس،کرد، لر،بلوچ،عرب، یا  آذری  زبان است. هیچ  دولت و حزب و جریان و شخصی به هیچ بهانه ای نمیتواند و نباید امکان پیدا کنند که  موانع برای یادگیری و تحصیل بچه ها از جمله فرزندان افغانی را درست کنند و مانع تراشی کنند .فرهنگ خارجی ستیزی  فرهنگ عادی اکثریت ساکنین ایران نیست، اما همیشه تعدادی مرتجع و متاثر از فرهنگ دولت حاکم پیدا میشوند که  فضا را آلوده کنند.  مردم آزادیخواه و متمدن و برابری طلب امروز باید با همبستگی خود، برای همیشه تکلیف خودشان را با بی فرهنگی سیاسی و اجتماعی که ارتجاعی حکومت اسلامی و جریانات فاشیستی  بذر آنرا کاشته اند  روشن کنند و ترد شان نمایند.  ضروری است که جامعه فرهنگ مدرن و انسانی خود را که برای حقوق و آزادی هر انسانی احترام قائل است، جایگزین فرهنگ عقب مانده و کپک زده خرافات  فاشیستی،اسلامی و ناسیونالیستی کند.

ننگ بر فرهنگ  الهام گرفته از جمهوری اسلامی و احزاب فاشیست. مرگ بر جمهوری اسلامی، زنده باد انقلاب سوسیالیستی!

 

٨ مهر ١٣٩٦

٣٠ سپتامبر ٢٠١٧