عزیز آجیکند-آنچه روز چهارشنبه ٢١ شهریورماە درکردستان ایران گذشت

آنچه روز چهارشنبه ٢١ شهریورماە درکردستان ایران گذشت

عزیز آجیکند

روز چهارشنبه ٢١ شهریورماە  در انجام یک اعتصاب عمومی، یکی دیگر از صفحات درخشان تاریخ مبارزات حق طلبانه و انقلابی آزادیخواهان جامعه کردستان  ایران ورق خورد. مردم سراسر کردستان از شمال تا جنوب به فراخوان اعتصاب عمومی از طرف فعالان مدنی و احزاب و گروهای سیاسی و فعالان چپ و کمونیست پاسخ مثبت دادند و در یک اقدام هماهنگ و قاطعانه، کردستان در اعتراض به اعدام جنایتکارانه ٣ مبارز سیاسی در بند بنامهای رامین حسین پناهی ، زانیار و لقمان مـــرادی و سپس حملە موشکی به مقرات حزب دمکرات کردستان و حزب دمکرات کردستان ایران، یکپارچە اعتصاب را به آغوش کشیدند.کردستان در سکوتی معنادار از سحرگاه روز چهارشنبه ، وارد اعتصاب شد و سرانجام در پایان روز و در اولین لحظه های شروع تاریکی شب ، پیروزی خود را جشن گرفت و بدین شیوه بــرگی دیگر به تاریخ مبـــارزات پر از افتخار خود افـــزود.

 اعتصاب عمومی در روز چهارشنبه ٢١ شهریور ماه در اکثر شهرهای کردستان: مریوان، مهاباد، سردشت، سقز، بوکان، کامیاران، اشنویه، کرمانشاه، سنندج، بانه، پاوه و غیره با جواب قاطعانه به فراخوان به پیروزی رسید.

بـــــــانه

سحرگـــاە روز چهارشنبه ٢١ شهریورماه شهر “بـــانه” به حالت تعطیلی کامل درآمد. مردم و کارگران در بازارها و محل کار دست به اعتصاب زده و این شهر را به حالت تعطیل درآوردند. نیروهای امنیتی رژیم با استقرار در محلات و خیابان های شهر و تهدیدهای آنان نیز نتوانست مردم را از این اعتصاب سراسری بازدارد.

ســـــــنندج

مـــــردم مبارز این شهر همچون همیشە ســــرخ درخشید و به فراخوان اعتصاب سراسری، پاسخ قاطع داده و سحرگاه روز چهارشنبه ٢١ شهریورماه خوش درخشید و سکوت همه جا را فرا گرفت و بە پیشواز اعتصاب گــــام بر داشت.

بعضی از مغازه ها هم که بە دلایلی باز بودند در همبستگی با اعتصابیون گـــام بر داشتند ومغازه های خود را تعطیل کردند. اکثر نقاط مهم و مراکز شهر سنندج تعطیل شد. همزمان کارگران شهرک های صنعتی شماره ١و٢و٣ سنندج نیز به این اعتصاب پیوستند.

مـــــــریوان

در مریوان مردم این شهر نیز که از اعدام جوانانشان خشمگین و داغدار بودند، به طور سراسری دست به اعتصاب زدند. در سروآباد نیز مردم مبارز به این اعتصاب پیوستند.

پــــاوه و پیرانشهر

در پاوه و پیرانشهر نیز مردم مبارز روز چهارشنبه  خوش درخشیدند و مغازه و بازارها را تعطیل کرده و با اعتصاب خود پاسخی کوبنده به جنایت های رژیم دادند.

مـــــهاباد و بـــوکان

همزمان در شهرهای مهاباد و بوکان نیز به دنبال فراخوان اعتصاب عمومی، مردم مبارز این شهر دست به اعتصاب زده و شهر را تعطیل کردند. ماموران و نیروهای امنیتی رژیم با تمام توان خود سعی کردند این اعتصاب را بشکنند و در آن خلل وارد کنند اما مردم مبارز به طور سراسری و همبسته در برابر این فشارها ایستادگی کرده و بار دیگر اعتراض خود را علیه رژیم جمهوری اسلامی به نمایش گذاشتند. در مهاباد همچنین کارمندان و کارکنان بانک ملی به اعتصاب بازاریان و مغازه داران و کارگران مهاباد پیوستند.

نــقده

در نقده، مردم مبارز این شهر نیز با پیوستن به این اعتصاب سراسری، شهر را تعطیل کردند و یکپارچه اعتصاب را با دلی پر از امید در آغوش کشیدند..

اشنویه

مردم انقلابی این شهر نیز دقایقی بعداز شروع اعتصاب در شهرهای دیگر یکصدا و متحد به اعتصاب سراسری  جواب مثبت دادند و در آن شرکت جستند.

کــــامـــیاران

در کامیاران نیز مردم مبارز با اعتصاب خود پاسخی قاطع به سرکوبگری ها و جنایت های رژیم اسلامی دادند و شهر در سکوت معنادار خود به طرف اعتصاب گام برداشت و علیه سیاستهای رژیم ضد بشری جمهوری اسلامی به اعتصاب فرو رفت.

ســـقز

همزمان در سقز نیز مردم مبارز این شهر مغازها و بازارها را تعطیل کرده و به این اعتصاب سراسری پیوستند.

کـــــرمانشـــاە

اعتصاب در شهر کرمانشاە به گونه ای دیگر بود . در نخستین ساعات روز بلوار تاق بستان به طرف خیابان های آن بلوار به طور کامل تعطیل شدند . تمام مغازها و بازار از میدان آزادی به طرف خیابان طالقانی تعطیل شدند.

 در قصر شیرین نیز مردم مبارز این شهر به اعتصاب سراسری مردم پیوستند.

اعتصاب عمومی ٢١ شهریور مــاه ، تمام محاسبات رژیم جنایت پیشه را  در دوره اخیر در سراسر ایران بخصوص در کردستان درهم ریخت. اعدام این زندانیان و حمله موشکی به احزاب کرد ، نه تنها نتوانست مردم کردستان را مرعوب سازد، بلکه آتش خشم آنان را شعله ور تر ساخت. مردم کردستان می دانستند که اگر راهی برای نجات جان دیگر عزیزان دربندشان وجود داشته باشد، از همین مسیر می گذرد. اعتصاب عمومی ٢١ شهریورماه در کردستان ، پاسخ دندان شکنی بود که مردم کردستان به خامنه ای و روحانی جلاد و کل رژیم جمهوری اسلامی دادند. اعدام مبارزین دربند ” رامین حسین پناهی ، زانیارو لقمان مـــرادی “، موجی از نفرت و انزجار عليه رژیم را در میان مردم کردستان و سراسر ایران و در سطح جهانی دامن زد. این حرکت گسترده، قاطعانه و به موقع به رژیم نشان داد در اینکه عکس العمل مردم را دستکم گرفته است و دچار چه اشتباه محاسبه شده است.

جا دارد باری دیگر گرامی بداریم یاد زندانیاسی سیاسی اعدام شده و درود بفرستیم به مــــردم کردستان که این چنین با شکوه اعتصاب را به پیروزی رساندند و یـــاد عـــزیزان جانباخته خود را گرامی داشتند و علیه اعدام و تروریسم جمهوری اسلامی به اعتصاب نشستند .

منبع: شماره ٦٦ نشریه سوسیالیسم امروز

www.simroz.org

٢٤ شهریور ١٣٩٧

١٥ سپتامبر ٢٠١٨