عزیزه لطف الهی-اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان ١١اسفند ٩٥ / ١مارس٢٠١٧

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ١١اسفند  ٩٥ / ١مارس٢٠١٧

 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

یک روز پس از آزادی از زندان اطلاعات اقدام بە خودکشی نمود

مهدیس میرقوامی روز جمعە ٨ بهمن‌ماه تنها ١ روز پس از آزادیش از زندان اقدام بە خودکشی و روشنبە ٩ بهمن‌ماه در یکی از مراکز درمانی کرماشان جانش را از دست داد.

مهدیس میرقوامی روز سەشنبە ٥ بهمن‌ماه پس از احضار بە ادارە اطلاعات بازداشت و پس از دو روز در روز پنج‌شنبە ٧ بهمن‌ماه آزاد شدە بود.

این دختر ٢٦اهل کردستان از طریق خوردن “قرص برنج” اقدام بە خودکشی کردە بود.

بە گفتە یک منبع موثق، ادارە اطلاعات خانوادە مهدیس میرقوامی را تحت فشار قرار دادە تا از انتشار هرگونە خبری در این رابطە خودداری نمایند.

قربانی تجاوز و خشونت به ١٥ سال زندان و ٩٩ ضربه شلاق محکوم شد.

یك زن ٣٢ساله به نام ناهید، به اتهام رابطه نامشروع با مردی که در سال ٩٠ او را بیهوش و سپس به وی تجاوز کرد، به ١٥سال حبس و ٩٩ضربه شلاق محكوم شد. مرد مربوطه از اقدام خود فیلمبرداری کرده و آن را برای ادامه سوءاستفاده و باجگیری از ناهید به کار گرفته بود.

 همسر ٣٨ساله ناهید به نام حمید که سر این مرد را برید و وی را به قتل رساند، به دلیل اثبات «مهدور الدم بودن» مقتول تبرئه شده و در آستانه آزادی قرار دارد.

 

اسیدپاشی روی صورت زن جوان داخل آرایشگاه زنانه در نهاوند

زن جوانی در یک آرایشگاه زنانه در نهاوند از ناحیه صورت قربانی اسیدپاشی شد. مدیر بیمارستان علیمرادیان نهاوند در این خصوص گفت که در این حادثه اسید پاشی زن ٢٨ ساله از ناحیه صورت مصدوم و به همدان اعزام شده است

 

زنان زیادی در میان معلمین خواستار حقوق شان شدند

از ابتدای صبح سوم اسفندماه، معلمان بازنشسته و فرهنگیان كه شمار قابل توجهی از آنان را زنان تشكیل می دادند، در تهران در مقابل ساختمان مجلس، تجمع اعتراضی برگزار كردند.

اعتراض معلمان و فرهنگیان، نسبت به عدم دریافت حقوق بازنشستگی شان بود. آنها خواهان حقوق برابر هستند

زنان و دختران ایران با خشونت و تبعیض همه‌جانبه مواجه هستند

گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل از بررسی وضعیت حقوق‌بشر ١٥٩ کشور جهان منتشر شد. در این گزارش آمده است دنیا در سال ٢٠١٦ تیره‌تر و ناپایدارتر و جهان از همیشه خطرناکتر شده است.

در گزارش سالانه عفو بین‌الملل در بخش مربوط به ایران آمده است طی سال گذشته، مقامهای جمهوری اسلامی به سرکوب شدید حق برخورداری از آزادی بیان، تشکیل گروه‌های مدنی، اجتماعات مسالمت‌آمیز و اعتقادات دینی و بازداشت منتقدان و سایر مخالفان مسالمت‌جو و حبس آنان پس از محاکمات بسیار غیرمنصفانه در دادگاههای انقلاب مبادرت ورزیدند.

این گزارش می‌افزاید که ‘در این مدت، شکنجه و سایر موارد بدرفتاری با بازداشت‌شدگان و زندانیان هم‌چنان رواج کامل داشت و بدون پروا به اجرا گذاشته شد. شلاق، قطع اندام‌ها و سایر مجازات‌های بی‌رحمانه ادامه یافت و اعضای اقلیت‌های دینی و قومی با تبعیض و آزار و اذیت مواجه بودند و زنان و دختران با خشونت و تبعیض همه‌جانبه مواجه بودند و مقامات ب‌طور وسیع از مجازات اعدام استفاده کردند و صدها مورد حکم اعدام را به اجرا گذاشتند که بعضی از آنها در ملأعام صورت گرفت. دست‌کم دو محکوم زیر سن قانونی در میان اعدام‌شدگان بودند.

 

فعالین كارگری زن تجمع کردند

شماری از كارگران و فعالین كارگری روز سوم اسفند در اعتراض به سیاست های ضدكارگری حكومت، در تهران دست به تجمع زدند. فعالین زن در این تجمع، با در دست داشتن پلاكاردهایی، حضوری برجسته داشتند. خانم پروین محمدی، عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد كارگران نیز در این حركت اعتراضی حضور داشت.

روی پلاكارد زنان تجمع كننده نوشته شده بود: “ما خواهان اجرای کامل ماده ٤١ قانون کار و افزایش فوری حقوق کارگران و معلمان شاغل و بازنشسته بر اساس سبک هزینه زندگی هستیم”

 

دولت کانادا در صدد اخراج رقیه عزیزی میرمحله می باشد

دولت کانادا در صدد اخراج یک زن ٦٠ ساله مخالف ایرانی به نام رقیه عزیزی میرمحله می باشد. این اقدام به رغم درخواستها و اقدامات خانواده، دوستان و اعضای پارلمان صورت می گیرد.

خانم میرمحله در دهه ٦٠ به مدت سه سال به همراه دختر کوچکش در زندان به سر برده است. دختر او امروز دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه مک گیل کانادا است. همسر او توسط حکومت ایران اعدام شد.

اگر خانم میرمحله اخراج شود در معرض پیگرد و اعدام از سوی حکومت ایران قرار خواهد گرفت.

فرزانه جلالی فعال مدنی و حقوق زنان بازداشت شد

 بنا بر اخبار دریافتی فعال مدنی اهل کردستان و فعال حقوق زنان، فرزانه جلالی، دیروز پنج شنبه ٥ اسفند ١٣٩٥ در شهر کرمانشاه بازداشت شده است.

نامبرده بدون دریافت احضاریه قبلی از نهادهای امنیتی، طی تماسی تلفنی از اداره ثبت اسناد استان کرمانشاه که از وی خواسته شده بود جهت نقض مدارک به این نهاد مراجعه کند، در محل مذکور دستگیر شده است. به دنبال این دستگیری، ماموران منزل وی را تفتیش کرده‌اند. تا این لحظه معلوم نیست بازداشت فرزانه جلالی توسط کدام یک از نهادهای مربوطه و به چه علتی صورت گرفته است.

فرزانه جلالی متولد سال ١٣٦٤ و دانشجوی سابق دانشگاه تهران در رشته مردم‌شناسی است. او در سال ١٣٨٩ به دلیل فعالیت های دانشجویی و با وجود کسب رتبه ٦ در آزمون سراسری کارشناسی ارشد، به عنوان یکی از دانشجویان ستاره‌دار از ادامه تحصیل محروم شد و تلاشهایش در جهت بازنگری در این حکم به نتیجه نرسید.  وی همچنین در دوران تحصیل از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی بوده و به مدت یک سال به عنوان مدیر مسئول روزنامه صبح دانشگاه تهران فعالیت می‌کرده است.

فرزانه جلالی همواره فعالیت‌هایش را در حوزه مسائل روز زنان در کردستان ادامه داده و در سالهای اخیر از چهره های شناخته شده در  این حوزه بوده است. از دیگر فعالیت های او، می توان به تلاش های پیگیر وی در ارتباط با حادثه آتش سوزی مدرسه “شین‌آباد” در یکی از روستاهای پیرانشهر اشاره کرد که در ١٥ آذرماه سال ١٣٩١ روی داد؛ طی این حادثه، ٣٧ دانش‌آموز دختر مدرسه ابتدایی دچار سوختگی شدند و فرزانه جلالی از معدود فعالینی بود که علاوه بر اطلاع رسانی در این ارتباط، قربانیان این حادثه را در پیگیری حقوق و مطالباتشان همراهی می‌کرده است.

از زمان بازداشت فرزانه جلالی تا کنون، اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.