عزیزه لطف الهی-اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

٤اسفند  ٩٥ /٢٢ فوریه ٢٠١٧

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

امام جمعه سنندج: مسئولان زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کنند

امام جمعه سنندج، بالا رفتن سن ازدواج را یک آسیب تلقی کرد و گفت: “باید مسئولان و نهادهای مرتبط زمینه ازدواج آسان را برای جوانان فراهم کنند”. وی توقعات بالا، مهریه‌های سنگین و تجمل گرایی را از جمله موانع ازدواج برشمرد و از خانواده‌ها خواست در زمینه ازدواج آسان جوانان را یاری کنند.

او همچنین ادامه داد: “باید مسئولان و نهادهای مرتبط هم زمینه ازدواج آسان را برای جوانان فراهم کنند تا کمتر جوانان دچار آسیب شوند”. وی خاطرنشان کرد: “الگوبرداری از فرهنگ‌های غربی در امر ازدواج کاری ناصواب است و این مسئله را با مشکل مواجه خواهد کرد”.

لازم به ذکر است که امام جمعه سنندج نگران وضعیت زندگی جوانان که زیر سایه حکومت اسلامی از کار، رفاهیات و آینده ای روشن محروم شده اند نیست بلکه نگران از روابطی است که نسل جوان هم اکنون بر اساس همان معیارهای غربی زندگی خود را تعریف میکند و با اینکه دولت راههای زیادی برای مهار نسل جوان یعنی الگوهای غربی در پیش گرفته با این موعظه ها نیز باز هم نخواهند توانست سدی در مقابل الگوهای غربی در میان جوانان ایجاد کنند.

نجات جان یک زن بیمار توسط بهیار روستای نی مریوان

بنا به خبر منتشر شده  بهیار روستای نی از توابع شهرستان مریوان جان زنی را که دچار بیماری شده بود را نجات داد.  یک زن اهل روستای نی پس از بیماری و ناتوانی جسمانی در حرکت، با استفاده از تماس تلفنی با بهیار روستای نی از وی می خواهد تا برای انتقالش به بیمارستان او را یاری رساند که این فرد نیز بلافاصله در منزل وی حضور یافته و جانش را از مرگ نجات می دهد.

گفته میشود بیش از دو روز است که بدلیل بارش برف و لغزندگی معابر امکانات خدمات رسانی به مردم به سختی صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که نه تنها به خاطر بارش برف وبی امکاناتی در روستاها وجادها بلکه نبودن خدمات درمانی نیز یکی از مهمترین دلایلی است که سالانه جان صدها نفر را میگیرند.

سمیرا علی آقا ساکن مهاباد  به عنوان تکواندکار بین المللی شناخته شد

رئیس هیئت تکواندوی شهرستان مهاباد گفت: تکواندو کار اهل مهاباد در آزمون بین المللی کوکی وان، دان  ٣ کوکی وان جهانی را کسب کرد.  او همچنین گفت: “سمیرا علی آقا تکواندو کار با شرکت در آزمون بین المللی جهشی کوکی وان فدراسیون تکواندو موفق شد با کسب “دان ٣ کوکی وان” جهانی به عنوان تکواندو کار بین المللی نیز شناخته شود”.

وی ادامه داد: “سمیرا دارای کمربند مشکی دان ٣ کشوری است و در بین تکواندوکاران زن شهرستان مهاباد اولین ورزشکاری است که موفق به کسب درجه مربیگری و داوری شده است.

 شهناز اکملی موقتا آزاد شد

شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، از جان باختگان اعتراضات سال ٨٨، با تودیع وثیقه موقتا تا زمان برگزاری دادگاه از زندان اوین آزاد شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، عصر روز ٣٠ بهمن ماه ٩٥، شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، از جان باختگان اعتراضات سال ٨٨، با تودیع وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی موقتا تا زمان برگزاری دادگاه از بند ٢٠٩ زندان اوین آزاد شد.

شرکت فعال زنان در تظاهرات معلمین

روز سه شنبه ٢٦بهمن ماه ٩٥، شماری از معلمان بازنشسته که تعداد زیادی از آنها را زنان تشکیل می دادند در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع اعتراضی برگزار کرده و خواستار پرداخت پاداش ٣٠ساله خود شدند.آنها نسبت به بیش از یک سال به تعویق انداختن پرداخت پاداش شان شاکی بودند.

خواهران آتنا دائمیخواهران آتنا دائمی تبرئه می شوند

روز ٢٧بهمن، انسیه و هانیه دو خواهر آتنا دائمی، فعال مدنی و مدافع حقوق كودكان كه در اوین محبوس است، از اتهامات مطروحه به واسطه شکایت سپاه پاسداران، تبرئه شدند. بر اساس این حکم، برای اتهامات «توهین به رهبری، توهین و ضرب و جرح عمدی» قرار منع تعقیب صادر شده است.

در ٤بهمن ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات سه عضو خانواده آتنا دائمی در اوین برگزار شده بود.

پیش از این نیز آتنا دائمی دفاعیه ای سرگشاده در پاسخ به اتهامات بی اساس سپاه مطرح كرده بود و نسبت به رفتارهای غیرقانونی آنان برای بازداشت و پرونده سازی، اعتراض خود را بیان كرده بود.

خارج کردن کلیه به جای کیست در اصفهان

 تسنیم ٢٨بهمن ٩٥نوشت: ‘دختر جوانی که برای خارج کردن کیستی در شکمش به یکی از متخصصان زنان و زایمان اصفهان مراجعه کرده بود، وقتی به هوش آمد متوجه شد که این پزشک به اشتباه تنها کلیه او را از بدنش خارج کرده است. در همین حال نظام پزشکی اصفهان با تأیید این خبر گفت: “کلیه این بیمار مشکل نداشته اما چون کلیه در مکان خودش نبوده دکتر آن را از بدن خارج کرده است”. کیانوش جهانپور، سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در توجیه این اقدام گفت: “بررسیهای اولیه نشان می‌دهد که کلیه بیمار به‌دلیل دست اندازی زائده‌ای بر روی آن، قابل حفظ کردن نبوده و جراح ناچار به برداشتن آن بوده است.

فدراسیون شطرنج: با دو شطرنج‌باز به دلیل بی‌حجابی و بازی با اسرائیل برخورد می‌شود.

٣٠ بهمن ٩٥ فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی می‌گوید این فدراسیون به برنا و درسا درخشانی «جدی‌ترین برخورد» را می‌کند.برنا درخشانی ١٥ ساله در این مسابقات با الکساندر هوزمان از اسرائیل بازی کرد. خواهرش درسا ١٨ ساله نیز بدون حجاب اسلامی در بازی‌ها شرکت کرد. مهرداد پهلوان‌زاده در این باره گفت: “درسا درخشانی اصلاً ساکن ایران نبوده و در اسپانیا دانشجو است و متأسفانه در مسابقات بدون حجاب شرکت می‌کند. مسابقات جبل الطارق هم به صورت آزاد بوده و هر کسی می‌توانست آنجا شرکت کند”. این در حالی است که آتوسا پورکاشیان و سارا خادم‌الشریعه دو نماینده از ایران در مسابقات جهانی تهران نیز همراه با برنا و درسا درخشانی، در جام جبل‌الطارق حضور داشته‌اند. درسا درخشانی بازیکن تیم ملی ایران و نفر ششم جوانان جهان است. او در ماه‌های اخیر مصاحبه‌های تلویزیونی و مطبوعاتی، بدون حجاب اسلامی انجام داده که آخرین مصاحبه در جام جبل‌الطارق انجام شده است. رئیس فدراسیون شطرنج می‌گوید: “اولین اقدام ما این است که این افراد را از تمام مسابقاتی که در ایران و به نام ایران برگزار می‌شود، محروم می‌کنیم و دیگر شانس حضور در تیم ملی را نخواهند داشت”

ایسکرا  ٨٧٢