عباس گویا- سوریه: ژوكر داعش، كیش روسیه به آمریكا، مردم مچاله

سوریه: ژوكر داعش، كیش روسیه به آمریكا، مردم مچاله
عباس گویا
Abbasgoya.blogspot.com
٢٢ سپتامبر ١۵

جنگ جاری بین دو بلوك سیاسی سرمایه داری در سوریه حول بود و نبود اسد قطبی و پیچیده شده است. در این میان داعش نقش ژوكر را برای دو طرف بازی میكند.

ضمن اینكه آمریكا فاصله خود را با داعش حفظ میكند و به محدود عملیاتهائی علیه آن اقدام میورزد، آمریكا داعش را دشمنِ دشمن خود تلقی میكند. تعلل و كوتاهیهای آمریكا در زدن داعش در این متن قرار میگیرد. استدلال این موضع ساده است: داعش علیه اسد میجنگد پس با آمریكا هم جبهه است. آمریكا ضمن اینكه ائتلاف رسمی ای با داعش ندارد و آنرا موتلف استراتژیك خود در منطقه نمیداند، قصد نابودی داعش را نیز ندارد. داعش قصاب باشی ای است كه امروز برای آمریكا كاربرد دارد. محدود عملیات هوائی آمریكا علیه داعش بقصد كنترل آن است، نه نابودی آن. پیش از این، كوتاهی آمریكا در زدن داعش در جنگش با نیروهای پ ك ك در كوبانی نشان داد كه با بیعملی خود عملا حامی داعش و مخالف نیروهای كرد است. تركیه و عربستان در حمایت از داعش خودسری نمیكنند، با آمریكا هم خطند.

همچنین، آمریكا داعش را بعنوان لولو خورخوره نیاز دارد. دادن چنین تصویری از داعش هم به داعش كمك میكند تا با رعب ایجاد شده از آن، مقاومت علیه داعش در منطقه كاهش یابد و از سوی دیگر آمریكا با پز زدن لولو خورخوره داعش حضور خود در سوریه را در اذهان عمومی توجیه میكند. نقش ژوكر داعش كه هم بعنوان دشمن و هم در نقش دوست آمریكا بازی میكند اما به نقطه ضعفی برای آمریكا در مقابل روسیه تبدیل شد: روسیه بلوف آمریكا در ادعای لزوم به حضورش در سوریه بمنظور “ایجاد امنیت در منطقه” از داعش را خرید. روسیه از ژوكر داعش بنفع بلوك سیاسی خود و در دفاع از اسد استفاده كرد. روسیه با حمایت جاری نظامی خود از اسد با بهانه زدن داعش و بمنظور “ایجاد امنیت در منطقه” بطور جدی وارد جدال نظامی با داعش و سایر نیروهای مخالف اسد شد. تفاوت اما در این است: روسیه مصمم به نابودی داعش در سوریه است. زدن داعش یعنی تثبیت اسد! بموازات عملیات علیه داعش، عملیات علیه سایر نیروهای مخالف اسد نیز گسترش خواهد یافت. این اقدامات همین امروز شروع شده است. آمریكا بواقع به كنجی كشانده شده است. اگر احتمالی به پیاده شدن نیروی زمینی آمریكا وجود داشته باشد، زمان آن نزدیك است. در غیر اینصورت آمریكا باید شكست خود را به این معنا كه اسد نمیرود را بپذیرد و دوشادوش روسیه علیه داعش وارد عمل شود. این یعنی پیروزی بلوك روسیه. این قطعا بمعنای پایان ماجرا در سوریه نیست. در فردای شكست داعش و عدم حضور نیروهای غربی در سوریه، این كشور تازه جولانگاهی بر سر تقسیم غنائم خواهد شد.

داشتن تصویری بروز شده بالا از باتلاق سوریه تا آنجا كه به منافع مردم برمیگردد لازم است. این تصویر در عین حال تاكیدی بر این اصل است كه هیچ یك از نیروهای درگیر در سوریه، ناجی مردم از سناریوی سیاهی كه در آن گیر كرده اند نیستند. علاوه براین، بنظر میاید كه شرایط در سوریه رو به وخامت دارد. نوری در انتهای تونل دیده نمیشود. بهترین تاكتیكی كه مردم بدرست به پیش گرفته اند حفظ خود است: خروج از سوریه و تلاش به یافتن پناهی امن. نقش امروز نیروهای سیاسی ای كه به شان انسان احترام میگذارند كمك به تسهیل این پروسه است. سرنوشت سیاسی فردای سوریه تابعی از اقدامات امروز این نیروهاست. اگر نیروهای سیاسی چپ بتوانند پناهندگان را امروز یاری و سازمان دهند، فردا به آنها تعلق خواهد داشت.
________________________________________

یادداشتهایعباس گویا

https://goo.gl/OkX13O