طه حسینی – کار با دستمزد مناسب یا بیمه بیکاری کافی٬ برای یک زندگی انسانی

کار با دستمزد مناسب یا بیمه بیکاری کافی٬ برای یک زندگی انسانی

طبق اخبار اعلام شده توسط رسانه های جمهوری اسلامی بیکار کردن کارگران در سطح وسیعی ادامه دارد. هر روز لیستی از مراکزی که هرکدام دهها و صدها کارگر را اخراج میکنند در این رسانه ها اعلام میشود.

اما حتی یک بار اعلام نمیشود که دولت چه مسئولیتی در قبال اینهمه کارگر بیکار دارد. میلیون ها نفر بیکارند و حکومت تعهدی در قبال آنها ندارد. میلیون ها نفر از دانشگاهها فارغ التحصیل شده اند و بیکارند و بیمه ای به آنها پرداخت نمیشود. بخش کوچکی از بیکاران که بیمه دریافت می کنند اینقدر ناچیز است که کفاف یک هفته را هم نمیدهد. و مقامات بیشرمانه آنها را بیکاره و علاف معرفی میکنند.

در عوض مبالغ عظیمی صرف دم و دستگاه سرکوب، سپاه و بسیج و اطلاعات و ارتش میشود. مبالغ عظیمی صرف امامزاده ها و مساجد و امام جمعه ها و گله آخوند میشود. مبالغ عظیمی هم صرف هر هفته توسط مقامات با اختلاف و مصادره و دزدی آشکار از خزانه مملکت به تاراج میرود.

اما این نیروی عظیم بیکار که بخش زیادی از آنها تحصیل کرده های دانشگاهی هم هستند میتوانند نقش بسیار مهمی برای متشکل شدن و به میدان آمدن ایفا کنند. کارگران شاغل و معلمان تحرک بیشتری پیدا کرده اند. جامعه از این وضعیت پر از خشم و نفرت است. بیکاران جویای کار باید خود را متشکل کنند و با شعار یا کار یا بیمه بیکاری مکفی به میدان بیایند.*

طه حسینی

منتشر شده در ژورنال روزانه پنجشنبه ۲۹ ژانویه ۲۰١۵