صالح سرداری-مصاحبه در خصوص اعتراضات مردم روستای عصر آباد مریوان

مصاحبه با صالح سرداری

در خصوص اعتراضات مردم روستای عصر آباد مریوان

اكتير  روز پنجشنبه ٣١ فروردين مردوم روستاي عصراباد مريوان براي جنديين بار به دليل نارضايتي ازدفن زباله هاي شهر در اطراف اين روستا دست به تجمع اعتراضي  زدند .با حمله  نيروهاي سركوبگر رژيم تعدادی از اهالی زخمی و دستگیر شدند.داستان  از چه قرار است و برای خوانندگان ازسابقه اين اعتراض برای خوانندگان بگوييد.

صالح سرداري :همانطوريكه شما هم اشاره كرده ايد درگيری و اعتراض مردم عصراباد سابقه طولانی دارد و به بي مسئوليتي رژيم اسلامي در حفظ محيط  زیست زندگي مردم مربوط مي باشد.کار بدستان  رژيم در مريوان مثل سایر نقاط ديگر إيران کوچکترین مسئولیتی درخصوص  حفاظت و نگهداری از محیط زیست زندگي مردم به عهده نمی گیرند و بعد از بیشتر از سه دهه حاکمیت  نتوانسته اند مشكل دفن زباله ها را به شیوه علمی حل كنند .به جای حل مشکلات مردم ،بيشتر در فكر چپاول و دزدی و در مقابل مطالبات مردم از جمله مردم عصر آباد به  سركوب  و دستگیری معرضین مبادرت می ورزند.در دنیای موجود با وجود امکانات تکنیکی پیش رفته برای دفن و تجزیه زباله که به آسانی ممکن و عملی است ، اما در رژيم جمهوری اسلامي آنچه ارزش ندارد جا ن انسان هاست .رژيمي كه صد ها هزار نفر را اعدام  كرده است ،حفظ محيط زیست انسانها به مراتب برايش كم ارزش تر است .

در مريوان  مشكل حفظ محيط زيست به دلبل دزدی های كلان مسئولبن شهرداری و شورای شهر و نامسئول بودن كاربدستان  ريشه دارتر مي باشد.

مردم مريوان  طی سالهای گذشته به دفن زباله ها در روستاهای اطراف در مقاطع مختلف  اعتراض كرده و با سركوبگران درگير شده اند .بارها شهرداری و نیروهای سركوبگرش در مقلبل اعراضات مردم ناچار به عقب نشيني شده و محل دفن زباله را عوض كرده اند.

مردم عصراباد قبلا هم اعتراض كرده بودند و شهرداری ناچار شد كه دفن زباله ها را از عصراباد به آطراف روستاي گماره لنگ در منطقه سرشيو تغيير دهند اما از انجا كه مردم روستاهای سرشيو ميدانستند با چه مشكلاتي روبرو مي شوند بيشتر از بيست روز زير باران و سرمای شديد  در  محل مورد نظر شهرداری بنام “دره سماقان “بست نشستند و شهرداری را ناچار به عقب نشينی كردند و به این دلیل  دوباره اطراف روستای عصراباد را برای دفن زباله ها در نظر گرفتند.

شهردا رمريوان با آگاهی از اینکه با اعتراض شديد مردم عصراباد روبرو خواهند شد ،نيروهاي يگان ويژه مريوان و سنندج را به محل گسيل داشتند،اما مردم عصراباد ازاین تهدیدات نهراسيده ،با انها درگير شده و مردم با سنگ و چوب به  مقابله  با آنها بر خواستند که در نتیجه این رویارویی  تعدادی از أهالي عصراباد زخمي و تعدادی هم دستگير شدند .اعتراضات كماكان ادامه دارد از انجایی که  رژيم از ابتدا  فكری اساسی  به حال اين مشكل نكرده است كماكان با  مشكل دفن زباله ها روبرو مي باشد.

اكتبر: داشتن محيط زيست سالم حق طبيعي مردم است .وظيفه دولت در اين رابطه برای امكان سازی دفن علمي زباله ها چيست و مردم برای تحقق خواست برخوردار بودن از يك محيط زيست چكار بايد انجام دهند؟

صالح سرداری :در رژيمي كه در طول نزديك به چهار دهه از عمر ننگيش روزانه انسان ها را أعدام مبكند و يا شرايطي را بر انها تحميل ميكند كه رمقي و اميدی برای زنده ماندن نميگذارد، انتظار حل مشكلات مردم و در اين مورد یعنی حفظ محيط سالم انتظاری بيهوده و عبث است .در نتيجه مردم بايد با اعتراضات شان ،با مبارزه متحدانه و متشكل  برخورداری از يك محيط زیست سالم برای زندگي را بر رژيم تحميل کنند.

در نظام جمهوری إسلامي متاسفانه برای بدست آوردن كوچكترين حق انساني بايد جنگيد و مبارزه كرد. اگر رژيم مردم روستاهای عصراباد و گماره لنگ را با اين مشكل روبرو نمی کرد، لزومي نداشت بيست روز زير باران و سرمای شديد بست بنسینند تا مانع ريختن زباله ها به محل زندگي شان شوند. با درصد خيلي كمي از دزدی ها و اختلاسي كه دستگاههای اجرایی و مقامات رژيم  ویا با درصد بسيار كمتری كه خرج امامان جماعت ومفت خور ، مساجد و  زندان ها و سركوب مردم می شود ، مي توانستند مشكل  دفن زباله ها را به آسانی حل كنند.

خوشبختانه مردم منطقه مريوان بخصوص در دو سال اخير و با همكاری و حمايت نهاد های مدنی و طرفدار محيط زيست و افراد و فعالين اين عرصه توانسته اند بخشي از مطالبات خود را بر رژيم تحميل كنند.نگاهي گذرا به  مبارزات مردم مريوان از جمله  در مورد دفاع از دوچرخه سواری زنان ، تأمين امنيت جاده ها ، اعتراض به بي مسئوليتي پزشكي كه باعث مرگ زني جوان شد ، دفاع از حيوانات و، دفاع از  جان كولبران و ….نمونه های بارزی از از اين مبارزات است كه اكنون تقريبا به نرم تبديل شده است .

مردم مريوان در اعتراضاتي كه به انها إشاره شد قدرت خود را ديدند .دست اندركاران رژيم در مقابل اعتراض متحدانه و يكبارچه مجبورند ولو موقت عقب بنشينند. بايد كاری كرد كه با  اعتراصات مستمر و مداوم عقب نشينی های موقت رژيم را به عقب نشيني های دائمي تا بدست آوردن خواست ها و مطالبات تبديل كرد.

ديگر امروز بايد بر همه كس عيان باشد  فقط با زور مي توان مقامات و مسئولين جمهوری را برای تحميل خواست های انساني به عقب نشيني وادار كرد . در اين مبارزه و اعتراضات نقش نهادهای مردمي و فعالين عرصه های مختلف اعتراض و مبارزه تعيين كننده مي باشد .نقشي كه تا به حال عليرغم فشار و سركوب رژیم ايفا كرده اند.