صالح سرداری – بازگشایی مدارس و اعتراضات معلمان

بازگشایی مدارس و اعتراضات معلمان

قرار است روز اول مهر ماه مدارس و دانشگاه ها در ايران تحت حاكميت جمهوری اسلامی  پذيرای  میليونها دانش آموز و دانشجو  و معلم  خسته و بيزار از جمهوری اسلامي باشد. در جوامع آزاد با قوانینی انسانيترمعمولا كسانی كه به مدرسه و دانشگاه ميروند بخشی از ايام تعطيلات را با تفريح و سفر و ورزش و استراحت مي گذرانند، تا با انرژی بیشتر و روحيه ایی بهتر برای ادامه تحصيل در مدارس  و دانشگاهها حاضر شوند اما در جامعه ايران این امر جزبرای اقليت بسيار اندكی از طبقات دارا بقیه افراد جامعه  از تفريح و سفرو شادی و ایام فراغت بی بهره اند.

معلمان شريف ايران و دانش اموزان و دانشجويان  در پی لقمه نانی  شب و روز را با كار کردن برای تامین معاش  سر میکنند..تامین معیشت و  نان بخور و نمير خود و خانواده هايشان  فرصتی برای فراغت و تفریح و زندگی آرام باقی نمیگذارد… معلمان كه در ايام باز بودن مدارس هم مجبور به  انجام كاردوم  و سوم هستند، کارهایی از قبیل مسافر كشی و تدریس خصوصی و …. در تعطيلات تابستان هم با حقوق ماهيانه  زیر خط فقر و  گرانی سرسام آور و فقر و وتورمی كه هر روز زندگی اقشار ضعیف جامعه را بيشتر از پیش تهديد مي كند مجبور به انجام كار برای امرار معاش ميشوند و هیچ امکانی برای استفاده مفید از تعطیلات و  سفر و تفريح و رفع خستگي کار و تلاش زمان باز بودن مدارس را ندارند. .

دانش آموزان و دانشجويان نيز به محض شروع  تعطيلات  مدارس مجبور میشوند به جای استراحت و آماده كردن خود برای ادامه تحصيل  با دستمزدهای  بسیار نازل ، به كارهاي طاقت فرسا تن دهند تا بتوانند هم هزينه  زندگی خود و هم شهريه سألانه و كتب درسي و نوشت افزار و… تهيه نمايند ، قربانیان سرمایه و کار ارزان درشرایط اقتصادی  جامعه ایی که بیکاری حتی در میان کارگران با سابقه بیداد میکند و همزمان سود سرمایه دار سیر صعودی طی میکند.. برای تعداد زیادی از این دانش آموزان  حتی با وجود کار سخت و طاقت فرسا  امکان تامین هزینه تحصیل سال بعد هنوز رویایی دست نیافتنی است. در این میان نیز تعداد زيادی  كه امکان  پیدا کردن کارندارند  و متعلق به  خانواده های فقیر و بيكار و فاقد درآمد هستند بی تردید از ادامه تحصيل باز ميمانند.

عليرغم هياهوی تبليغاتی و توهم پراكنی رژيم و طرفدارانش بعد از توافق هسته ای و بوق و کرنای آزاد شدن دارایی های  بلوكه شده رژيم نه تنها بهبودی در وضع زندگی مردم پديد نيامده بلكه بدتر هم شده است. هم سرمایه و پولهای  آزاد شده و هم ثروت و سامان اين جامعه خرج دستگاههای عريض و طويل سركوب و تحميق و صرف مخارج سرسام آور  بيت رهبری و حوزه های جهل و خرافات و امامان مفت خور جماعت و  بيدادگاههای رژیم و سپاه و اطلاعات و نيروهای برون مرزی  در يمن و عراق و بيروت و دمشق و شبكه های ترور و ماشين ادمكشی آنها ميشود و اکثريت بسيار بالايی از مردم از جمله معلمان  و دانش آموزان و خانوادهايشان در فقر و فلاکت  بسر ميبرند.

اما با تمام اينها معلمان و دانشجويان و دانش آموزان با تمام سختيها برای بهره مندی از یک  زندگی انسانی و شایسته انسان امروز و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی  خود مبارزه  كرده و ساکت ننشسته اند.  تعدادی از رهبران معلمان هنوز در زندان بسر مي برند، در پايان سال تحصيلي جاری  موجي از اعتراصات معلمان براي بدست آوردن حقوق خود سراسر شهرهای  ايران را فراگرفت، این تلاش و مبارزه شجاعانه معلمان  مورد حمايت دانش آموزان و والدينشان قرار گرفت.  اين مبارزات همبسته و متحدانه اميدی در دل جامعه بوجود آورد هر چند رژيم سركوبگر جمهوری اسلامی تعدادی از معلمان را دستگير كرد اما نتوانست  این مبارزات  را بطور کامل  سركوب كند و معلمان را وادار به عقب نشینی از خواست هایشان نماید.

در آغاز بازگشايي مدارس و دانشگاهها  اعتراضات برحق معلمان و دانش آموزان قطعا  ادامه خواهد داشت،  معلمانی که بازداشت نشده اند  خواهان  آزادی  همكاران دربند خود خواهند شد.  همزمان و  در عين حال برای پيگيری مطالبات بر حق خود دست به تجمعات اعتراضی از جمله و اعتصاب و تعطیل کردن کلاس ها خواهند زد رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی و دولت اعدام و سرکوب روحانی از ضربات این اعتراضات در امان نخواهند بود.

معلمان و دانش اموزان عزيز

از همین اولین  روزهای بازگشایی  مدارس و مراکز آموزشی كه یک بار دیگر نیرو و  قدرت با هم بودن و متحد شدن  را خواهيد داشت برای آزاد ی همكاران دربند ی كه هیچ جرمي بغير از دفاع از موجودیت خود و پيگيری مطالبات بر حقشان مرتكب نشده اند آماده باشيد و صفوف خود را متحد كنيد.

رژيم سرمايه داران هم در ايام تعطيلات بيكار  ننشسته  و خود را آماده مقابله با تجمعات و اعتراضات شما نموده، اين رويارويي با بازگشایی مدارس و شروع بکار معلمان باز هم ادامه خواهد داشت، اگر متحدانه و متشكل ظاهر شويد دولت روحانی و نیروهای سرکوبگرش  را وادار به عقب نشینی خواهید کرد. 

همزمان با باز شدن مدارس و آغاز  دور جديد اعتراضات رويارويی  با رژيم ، كارگران و زحمتكشان و دانش آموزان و دانشجويان و خانواده هايشان بايد از معلمان و خواست ها و مطالبات برحق آنان دفاع كنند .

یکشنبه 22 شهریور 1394

صالح سرداری