شورای همبستگی با جنبش کارگری ـ پاریس-دومین گزارش از تظاهرات علیه قانون کار حکومت سرمایه، به نمایندگی ماکرون در فرانسه

دومین گزارش از تظاهرات علیه قانون کار حکومت سرمایه، به نمایندگی ماکرون در فرانسه

دومین تظاهرات علیه “قانون کار” جدید مبتنی بر اردونانس ها (فرمان دولتی)، از طرف حاکمیت امانوئل ماکرون، امروز پنجشنبه 21 سپتامبر از ساعت 14 در پاریس از میدان “مونت پارناس” آغاز گشت. “شورای همبستگی با جنبش کارگری…” نیز هم چون گذشته در این تظاهرات شرکت داشت و اطلاعیه خود را به زبان فرانسه علیه “اردونانس های” دولت سرمایه داری فرانسه بطور گسترده توزیع نمود. همانطور که در گزارش اول نیز متذکر شده بودیم، رهبران “سندیکای اف او” بر خلاف سال گذشته از شرکت در اعتراضات خیابانی انصراف دادند ولی بخش بزرگی از بدنه ی این سندیکا با پرچم های خود در تظاهرات شرکت داشتند و در جهت لغو کامل “قانون کار” شعار می دادند.

مطبوعات فرانسه از چند روز قبل پیش بینی هایی مبنی بر کاهش و فرو ریزی و عدم استقبال تظاهر کنندگان را مطرح می ساختند ولی با این همه 55 هزار نفر در پاریس (مطابق با نظر سندیکاها) علیه قانون کار ماکرون شرکت نمودند و شعارهایی علیه احکام صادره بصورت اردونانس ها را فریاد می آوردند. این تظاهرات همزمان در بسیاری از شهرهای فرانسه، بعنوان نمونه در “تور، رن، مونتپولیه، لیون، لیل، نیم، مارسی، کان و…” جریان داشت. در مارسی پنجاه هزار در این تظاهرات شرکت می نمایند و در مجموعه ی خویش صدها هزار تظاهر کننده در تمام فرانسه علیه قانون کار بسیج شدند. همزمان اعتصابات علیه اردونانس های حاکمیت سرمایه داری ماکرون در بخش های مختلفی جریان داشت که بعنوان مثال میتوان از اعتصاب کامیون داران و ترانسپورت، مطبوعات و غیره نام برد.

تعداد بیشمار و قابل توجه ای از جوانان از بخش های مختلف همراه دانشجویان و دانش آموزان در صف مقدم تظاهرات قرار گرفته بودند و بطور مداوم  شعارهایی علیه نظام سرمایه داری را در فضای اعتراضی خویش فریاد می زدند. اردونانس های “قانون کار” ماکرون در روز جمعه به بحث شورای وزرا و در رابطه با تثبیت شدن آن به کار گرفته می شود و در روز دوشنبه 24 سپتامبر در “روزنامه رسمی” که احکام نهایی دولتی را انتشار می دهد، مندرج خواهد گشت،  ولی تظاهرات علیه آن ادامه خواهد داشت.  دولت سرمایه داری فرانسه تحت حاکمیت امانوئل ماکرون در صورتی به عقب نشینی سوق داده می شود که مبارزه با اعتصابات عمومی در ارکان های کلیدی همراه گردد. اعتصابی که اقتصاد کشور را فلج نماید. هرگونه اعتصاب های مقطعی و غیر عمومی نمیتواند از تثبیت این قوانین ضد کارگری جلوگیری کند و قدرت سیاسی سرمایه داری امپریالیستی فرانسه از اینگونه اعتصاب های غیر عمومی هراسی به دل راه نخواهد داد. پس زنده باد اعتصاب عمومی

شورای همبستگی با جنبش کارگری ـ پاریس

پنجشنبه 21 سپتامبر 2017 ـ 30 شهریور 1396

conseil.solid21@gmail.com