شهلا دانشفر -کارگران در هفته ای که گذشت

کارگران در هفته ای که گذشت

شهلا دانشفر

یک موضوع محوری در جنبش اعتراضی کارگری امروز، اعتراض علیه سرکوب مبارزات کارگران ، معلمان و کل جامعه تحت عنوان “اخلال در نظم امنیت ملی کشور” است. اعتراضی که با بیانیه مشترک جعفر عظیم زاده از رهبران کارگری و اسماعیل عبدی از رهبران اعتراضات معلمان در آستانه اول مه امسال آغاز شد و امروز شکل کارزاری گسترده بخود گرفته است. آخرین خبرها از این کارزار مهم آزادی اسماعیل عبدی و بیانیه او بعد از آزادی اش با  تاکیدی دوباره بر خواستهای بیانیه مشترکشان با جعفر عظیم زاده و نیز بیانیه عظیم زاده به مناسبت آزادی عبدی و تاکید بر اینکه این آزادی موقت باید به آزادی بدون قید و شرط تبدیل شود، است.  او در این بیانیه اعلام کرده است که تا رسیدن به خواستهای اعلام شده شان به اعتصاب غذایش ادامه میدهد.

جدا از این موضوع اعتراضات در محیط های کارگری هر روزه و گسترده است و مهمترینشان در هفته گذشته تجمعات اعتراضی در کارخانه چوب اسالم و بیرون کردن مدیریت از کارخانه توسط کارگران و تجمعات اعتراضی در فاز ١٤ عسلویه و موفقیت آنها در گرفتن یکماه از طلبهایشان بود. از دیگر اخبار اعتراضات کارگری، تجمع اعتراضی کارگران شهرداری فراشبند، تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان هشترود دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان، است که سرتیتر خبرها را تشکیل داده است.

کارزار علیه سرکوب ها تحت عنوان “اخلال در نظم امنیت ملی کشور”

کارزار علیه سرکوب مبارزات کارگران، معلمان، و کل جامعه تحت عنوان “اخلال در نظم امنیت ملی کشور” و اتهاماتی از این دست، کارزاریست در دفاع از حقوق سیاسی پایه ای جامعه چون حق تشکل، حق اعتصاب، حق تجمع و آزادی بیان. زنگ شروع این کارزار با بیانیه مشترک جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی زده شد و بدنبال موجی از حمایت از سوی تشکلهای کارگری، معلمان و فعالین کارگری و معلمان معترض از داخل و خارج از زندان  و نهادهای بین المللی امروز شکل کارزاری گسترده بخود گرفته است. خواست مشخص این کارزار لغو تمامی پرونده هایی است که برای فعالین کارگری و معلمان معترض و برای تمامی کسانی که با اتهاماتی چون “اخلال در نظم امنیت ملی کشور” و امثال آن  حکم زندان گرفته و یا تحت پیگرد قرار گرفته اند و آزادی فوری و بدون قید و شرط آنانست.

اعتراض این کارزار به طور واقعی اعتراض علیه  سرکوبگری های رژیم اسلامی و سیستم قضایی آن است که هر اعتراض برحقی را تحت عنوان “امنیتی” به محاکمه کشیده و با تهدید و زندان پاسخ میدهد.  همچنین این کارزاریست در دفاع از مبارزات کارگران، معلمان و کل جامعه علیه  ریاضت اقتصادی حکومت و برای داشتن یک زندگی انسانی که صف اصلی اش را کارگران و معلمان تشکیل میدهند و بطور بیسابقه ای این دو بخش اعتراضی جامعه را در کنار یکدیگر ودر جلوی صحنه سیای جامعه قرار داده است. حمایت از این کارزار ادامه دارد. بیانیه کارگران سندیکای واحد، بیانیه کانون مدافعان حقوق کارگر، بیانیه آیت نیافر سخنگوی کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری، پیاده روی فرهنگیان شهرستان تاکستان در همبستگی با معلمان و کارگران زندانی، دیدار خانواده جعفر عظیم زاده وجمعی از معلمان و اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان با اسماعیل عبدی در فردای آزادی وی، و کار گروه  وورکشاپ “ایجاد همبستگی بین‌المللی کارگری در کنفرانس سالانه لیبراستارت در کانادا از جمله حمایت های انجام شده در این هفته است.  محمد کاظمی از همکاران کمپین برای آزادی کارگران زندانی و از سخنرانان کار گروه شرکت کننده در کنفرانس سالانه لیبراستارت در رابطه با نامه مشترک جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی سخن گفت و از به قتل رسیدن شاهرخ زمانی در زندان، بعنوان نمونه ای از رفتار رژیم اسلامی با کارگران زندانی یاد کرد.

به هر شکل که میتوانیم صدای این کارزار در سطح جهانی باشیم.

جعفر عظیم زاده در وضعیتی اضطراری

جعفر عظیم زاده از رهبران کارزار لغو پرونده های سیاسی با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و امنیتی شمردن مبارزات کارگران و معلمان و… در بیانیه ای اش به مناسبت آزادی اسماعیل عبدی ضمن قدردانی از حمایت های وسیعی که از خواست و مبارزات آنان شده، مینویسد:” آزادی اسماعیل در عین حال که بسیار شعف انگیز و مسرت بخش است اما به معنای برداشته شدن حتی قدمی کوچک در راستای تحقق خواسته های ما و میلیونها معلم و کارگر نیست.

ما در بیانیه مشترک خود که مورد حمایت قاطعانه و شورانگیز تشکلها و جمعهای کارگران و معلمان کشور و سازمانهای کارگری و معلمان در سطح جهان قرار گرفته است، خواهان پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات صنفی و مدنی و برداشته شدن اتهام”اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” از پرونده های مفتوح کارگران و معلمان معترض و فعالین صنفی زندانی، منجمله خودمان شده ایم. ما به دستمزد زیر خط فقر ، ممنوعیت برگزاری مستقل و آزادانه مراسم روز جهانی کارگر و معلم،ممنوعیت ایجاد تشکلهای مستقل صنفی و به عدم شفافیت و عمل موثر سازمان جهانی کار ILO در قبال نقض گسترده و فاحش حقوق بنیادین کارگران و معلمان ایران اعتراض کرده و دست به اعتصاب غذا زدیم.

بر این اساس، تا آنجا که به موضوع آزادی اسماعیل عبدی از طریق اخذ وثیقه سنگین و باز بودن پرونده وی بااتهامات سنگین امنیتی برمی گردد چنین اقدامی از سوی مرجع رسیدگی کننده به پرونده ایشان حتی در چهار چوب قانون شکنیهای موجود امری معمول و در مورد اسماعیل نیز محتمل و قابل پیش بینی بود. به همین دلیل آزادی او نه تنها نمیتواند مدعایی بر رسیدگی به خواستهای ما و میلیونها کارگر و معلم باشد بلکه به نظر می آید با هدف تحت الشعاع قرار دادن و محدود کردن دامنه ی (کارگر و معلم)جنبش رو به گسترش صورت گرفته باشد که حول خواست پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات کارگران و معلمان و اعتراض به وارد کردن اتهامات سنگین امنیتی به فعالین صنفی در اقصی نقاط کشور و در گستره ای جهانی آغاز شده است.”

از سوی دیگر در روز ٢٥ اردیبهشت همزمان با آزادی اسماعیل عبدی از طریق پیامک به اطلاع خانواده جعفرعظیم زاده رساندند که برای تعیین تکلیف پرونده سال گذشته ی وی به دادگاه شهرستان ساوه مراجعه کنند.  و پرونده مربوط به اعتصاب ٣٥ روزه کارگران لوله و نورد صفا در شهرستان ساوه در سال گذشته است که بازتابی گسترده داشت و در جریان آن ابتدا شاپور احسانی راد از کارگران اخراجی پروفیل ساوه و سپس جعفر عظیم زاده در وزارت اطلاعات ساوه احضار و  پرونده مفتوحی برایشان تشکیل شد. هدف از احضار جعفر عظیم زاده به دادگاه ساوه برای بازگشایی پرونده ای دیگر، تشدید فشار بر روی او ست. بویژه با آزادی رسول بداقی پس ازسالها حبس، و آزادی موقت محمود بهشتی لنگرودی و اسماعیل عبدی ، فشار بر جعفر عظیم زاده برای دست کشیدن از اعتصاب غذایش ، به هر طریقی ادامه دارد. اما اتحاد جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی و همبستگی وسیعی که جریان دارد، پاسخ قاطعی به این تشبثات است.

وضعیت جعفر عظیم زاده نگران کننده است. او از ١٠ اردیبهشت در اعتصاب غذا بسر میبرد.

هم اکنون طوماری در حمایت از جعفر عظیم زاده و خواستهای مشترک وی با اسماعیل عبدی در جریان است. به هر شکل که میتوانیم ما هم صدای اعتراض آنان در سطح جهانی باشیم و با  اطمینان دادن بر اینکه این کارزار را با قدرت تا رسیدن به اهدافش  دنبال خواهیم کرد، از جعفر عظیم زاده بخواهیم که به اعتصاب غذایش پایان دهد.در همین راستا ٥ اتحادیه بزرگ در فرانسه CFDT ,CGT : n.ferou ,FSU ,Solidaires  UNSA طی نامه ای خطاب به جعفر عظیم زاده خواستار پایان دادن به اعتصاب غذایش شدند. قبلا نیز تعدادی از زندانیان سیاسی از زندان رجایی شهر و سندیکای نقاشان البرز ضمن حمایت از خواستهای جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی از آنها خواسته بودند که به اعتصاب غذایشان خاتمه دهند.

جمهوری اسلامی در قبال جان جعفر عظیم زاده و عظیم زاده ها در زندان مسئول است. با اعتراضی سراسری بر روی حکومت اسلامی فشار بگذاریم . جعفر عظیم زاده باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

 “تا جعفر عظیم زاده آزاد نشود احساس آزادی نمی کنم”

اسماعیل عبدی یکی دیگر از رهبران کارزار لغو پرونده های سیاسی با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و امنیتی شمردن مبارزات کارگران و معلمان و… روز شنبه ٢٥اردیبهشت با قرار وثیقه ٣٠٠ میلیون تومانی آزاد شد.  او در لحظاتی بعد از آزادیش، طی پیامی ضمن اظهار خوشحالی از خبر آزادی رسول بداقی، محمود بهشتی لنگرودی و علی‌اکبر باغانی، گفت: به دلیل آزاد نشدن هم‌بندی‌اش جعفر عظیم‌زاده، احساس آزادی نمی‌کند و آرزوی آزادی وی را کرد. وی همچنین اعلام داشت که با توجه به تصمیم مشترک با جعفر عظیم‌زاده، قرار بر این بود که هرکدام آزاد شدند، به خاطر حفظ سلامت روانی خانواده دست از اعتصاب غذا بردارند. او با این گفته ها و با اعلام اینکه” ما همچنان بر سر مطالبات خود که همان برداشتن احکام امنیتی از پرونده‌های فعالان صنفی و کارگری هست اصرار داریم” در واقع عبث بودن تقلاهای حکومت اسلامی برای تفرقه اندازی در کارزار مهمی که در اعتراض به سرکوب ها و علیه فقر و ریاضت اقتصادی و برای داشتن زندگی انسانی  در جریان است، را اعلام داشت. زنده باد اسماعیل عبدی. زنده باد جعفر عظیم زاده.