شهلا دانشفر -کارگران در هفته ای که گذشت

شهلا دانشفر

کارگران در هفته ای که گذشت

موج گسترده حمایت از بیانیه جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی و گسترش دامنه کارزار برای آزادی کارگران زندانی و زندانیان سیاسی، اعتراضات گسترده کارگری در هفته ای که گذشت ودر راس آنها دو اتفاق مهم در آلومنیوم المهدی و تجمع اعتراضی کارگران رستوران خلیج فارس برای پیگیری خواستهایشان و همزمان حمایت آنها از خواست های جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی دو تن از رهبران کارگری در زندان ، از جمله اتفاقات مهم در هفته گذشته است. نگاهی به این اتفاقات تصویری از فضای اعتراضی در جنبش کارگری میدهد. سرتیتر های خبرهایش را در زیر میخوانید:

موج گسترده حمایت از بیانیه جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی

حمایت ها از بیانیه مشترک دو زندانی، جعفر عظیم زاده از رهبران شناخته شده کارگری و اسماعیل عبدی از رهبران معلمان معترض ادامه دارد.

بیانیه جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی بطور واقعی پلاتفرمی برای متحد شدن کارگران، معلمان و بخش عظیمی از جامعه علیه استثمار و بردگی کاری، علیه ریاضت اقتصادی و تعرضات هر روزه به زندگی و معیشت خود و علیه سرکوبهاست. خواست مشخص این بیانیه خارج کردن اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور” و دیگر اتهامات امنیتی  از پرونده های مفتوح کارگران و معلمان معترض و برداشتن اینگونه اتهامات جعلی و ساختگی از پرونده های خود و دیگر فعالین کارگری و معلمان زندانی است. و معنای واقعی این خواست، آزادی حق تشکل، حق اعتصاب، حق آزادی بیان و آزادیهای اجتماعی است.

بیانیه جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی بطور واقعی سرفصل جدیدی از اعتراضات کارگری و معلمان است. خواستهای این بیانیه امروز به جنبشی تبدیل شده است که هر روز قویتر به جلو میرود. وسیعا به این حرکت بپیوندیم و صدای اعتراض آنان در سطح جهان باشیم.

جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی در بیانیه خود اعلام کرده بودند که برای تحقق خواست خود از ١٠ اردیبهشت وارد اعتصاب غذای نامحدود خواهند شد و اکنون دو هفته از اعتصاب آنان میگذرد. و در حالیکه با موجی از حمایت از خواستهای آنان روبروییم، نگرانی از وضعیت جسمانی این عزیزان هر روز بیشتر میشود. از همین رو جمعی از زندانیان سیاسی از زندان رجایی شهر به اسامی سهیل بابادی، محمد جراحی، بهنام ابراهیم زاده، زانیار مرادی،رمضان احمد کمال،احمد کریمی، مهدی عظیمی، ابراهیم فیروزی، یاسر حمیدی شهرابی، حسین کاکاوند، حمید نوروزی، حسین غلامی آذر ، ضمن اعلام حمایت مجددشان از آنان، خواستار پایان دادن به اعتصاب غذایشان شده اند. همچنین سندیکای نقاشان استان البرز با اعلام حمایت خود از خواستها و اعتراضات جعفر عظیم زاده، محمود بهشتی و اسماعیل عبدی، از آنان خواسته است که به اعتصاب غذایشان پایان دهند. در بخشی از بیانیه زندانیان سیاسی رجایی شهر چنین آمده است:” دوستان اعتراض شما شنیده شد. صدای آن نه فقط در ایران بلکه در آنسوی مرزها انعکاس یافت. با اتکا به این حمایت ها و پشتیبانی ها از شما میخواهیم که هر چه زودتر به اعتصاب غذایتان خاتمه دهید. بگذارید تا در کنار یکدیگر و با نیرویی قویتر خواستهایمان را پیگیر شویم و به جلو بریم.”

در همین رابطه در بخشی از بیانیه سندیکای نقاشان استان البرز چنین آمده است:” وظیفه محوری خود می دانیم که به هر شکل ممکن، با تمام نیرو، صدای شما در بیرون باشیم و از هیچ اقدامی در جهت لغو احکام غیرانسانی علیه شما و همین طور دفاع از خواست‌های برحق شما (با محوریت خارج شدن اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و دیگر اتهامات از پرونده فعالین کارگری و معلمان زندانی) فروگذار نباشیم. شما یک جنبش را پشت خود دارید، و چه نیرویی قابل اتکاتر، تواناتر و خلاق تر از این. از همین روست که باز هم به جد می خواهیم با شکستن اعتصاب خود به نفع جنبش، ادامه این مسیر را به حامیان خود در بیرون از زندان واگذار کنید. در همین جا از تمامی تشکلات کارگری، دانشجویی و معلمان و دیگر اقشار درخواست می کنیم که بسته به توان و امکانات خود، متحدانه برای آزادی این زندانیان مبارزه کنند. مسئولیت هرگونه مشکل سلامتی و جانی به عهده دولت و مسئولین زندان است.”.

ما نیز در نگرانی زندانیان سیاسی رجایی شهر، و  کارگران سندیکای نقاشان استان البرز شریکیم و در کنار همه تشکلها و نیروهایی که حمایت خود را از اعتراض برحق جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی اعلام کرده اند، تلاش میکنیم که صدای آنها در سطح جهان باشیم و با اتکا به این حمایت وسیع خواستار پایان دادن به اعتصاب غذایشان هستیم. جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی و همه زندانیان سیاسی باید فورا آزاد شوند.

لیست حمایت های تا کنون از بیانیه جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی در زیر آمده است:

– تشکل های کارگری و کانون های صنفی معلمان:  

 اتحادیه آزاد کارگران ایران، کانون مدافعان حقوق کارگر، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه ، سندیکای نقاشان استان البرز، اعضای اتحادیه ازاد کارگران شهرستان سنندج، کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، کانون صنفی معلمان اسلامشهر، فعالین صنفی معلمان خراسان جنوبی ، فعالان صنفی فرهنگیان خراسان رضوی، کانون صنفی فرهنگیان گیلان، جمعی از فرهنگیان استان زنجان، جمعی از فعالان فرهنگی شهرستان بروجرد، کانون صنفی فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری،  کانون صنفی معلمان البرز

حمایت کارگران از مراکز مختلف کارگری: اعلام حمایت کارگران رستوران خلیج فارس،   کارگران پتروشیمی بندر امام، کارگران قالبهای صنعتی سایپا وقالبهای صنعتی ایران خودرو، دانشجویان دانشگاه گوهردشت کرج، جمعی از کارگران فصلی و ساختمانی شهر جدید اندیشه (کرج)، کارگران شرکت “ونک پارک” مهرشهر کرج، کارگران گچکار ساختمانی ایرانی در کشور عراق، کارگران جوشکار لوله های گاز خانگی سنندج، کارگران اخراجی فولاد زاگرس (ذوب آهن کردستان)، جمعی از کارگران اخراجی پرریس سنندج، جمعی از کارگران بازنشسته صنایع فلزی ایران، کارگران اخراجی نساجی کردستان، جمعی از بازنشستگان تهران، جمعی ار پرستاران تهران، جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه ریسندگی و بافندگی شاهو سنندج، جمعی از کارگران بازنشسته کیان تایر،  جمعی از بازنشستگان (آموزش و پرورش.سازمان تآمین اجتماعی و وزارت نفت)، جمعی از کارگران ساختمانی سنندج، جمعی از کارگران ساختمانی استان البرز، جمعی از زنان کارگر بازنشسته تهران، جمعی از کارگران ساختمانی برج کالج واقع درمینی سیتی تهران، ‏ کارگران اخراجی و بازنشسته شرکت پرسی ایران گاز و …

نامه های حمایتی چهره ها و رهبران کارگری و فعالین سیاسی در زندان و بیرون از زندان:

بهنام ابراهیم زاده، پروین محمدی، جوانمیر مرادی، علی اشرافی، هاشم خواستار، صدیق کریمی، ناهید خداجو، حسن مجیدی، رضا بهرامی، محمود صالحی،  بهرام عابدینی از جمله چهره های شناخته شده کارگری و معلمان معترض هستند که با بیانیه های پرشور خود در حمایت از خواستهای جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی اعلام کردند که ، این سرمایه داران هستند که بخاطر تحمیل فقر و فلاکت و نپرداختن بموقع دستمزدها و تبدیل محیط های کار به قتل گاه کارگران و … باید محاکمه شوند و نه کارگران که خواستشان داشتن یک زندگی انسانی است. همچنین ٤١ زندانی سیاسی و زندانیانی که تحت عنوان جرائم غیر سیاسی در زندانند طی بیانیه پرشوری حمایت خود را از خواستهای اعتراضی جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی اعلام کرده اند. و بالاخره ١٦٩ نفر از فعالین سیاسی، کارگری و مدنی و … در کمپینی تحت عنوان حمایت از حقوق قانونی آقایان محمود بهشتی ، اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده، طی نامه ای خطاب به روحانی، ضمن حمایت از خواستهای آنان مینویسند:” بدیهی است مسوول به خطر افتادن جان برادرانمان عدم التزام به قانون از سوی مجریان قانون و مسولان قانونی است”.

حمایت های جهانی   از جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی و کارگران زندان و زندانیان سیاسی:

کارزار برای حمایت از بیانیه جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی و تمامی کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در سطح جهان در جریاان است. در زیر لیستی از حمایت ها را در رابطه با این کارزار میخوانید:

اتحادیهٔ جهانی اینداستری‌آل (IndustriALL) [بیش از ٥٠ میلیون عضو]، کنفدراسیون سندیکاهای کارگری اروپا (ETUC) [بیش از ٤٥ میلیون عضو]، کنگرهٔ سندیکایی بریتانیا [بیش از ٦ میلیون عضو] (TUC)، فدراسیون جهانی (ژورنالیست‌ها) خبرنگاران مطبوعات( (IFJ)، مرکز جهانی حقوق سندیکایی (ICTUR)،  اتحادیهٔ کارگران بخش عمومی و سیستم حمل و نقل بریتانیا (UNITE, The Union)، اتحادیهٔ کارکنان دولت بریتانیا (UNISON)، اتحادیهٔ سراسری معلمان بریتانیا (NUT)، فدراسیون دبیران دبیرستان‌های اونتاریو، کانادا (OSSTF)، اتحادیهٔ استادهای دانشگاه و کالج‌های بریتانیا (UCU)، مجمع ملّی مدیران مدارس و معلمان زن بریتانیا (NASUWT)،  اتحادیهٔ سراسری کارگران راه‌آهن، کشتی‌رانی، و حمل و ‌نقل بریتانیا (RMT)، اتحادیهٔ آتش‌نشانان بریتانیا (FBU)، کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران “کودیر “(CODIR)،

– ٤ تشکل کارگری سوئد، سازمان سراسری کارگران سوئد- ال.او، سازمان مرکزی کارمندان سوئد، ت.س.او، اتحادیه سراسری معلمان سوئد، اتحادیه کارگران ترانسپورت سوئد طی بیانیه ای در ٢٩ آپریل خواستار آزادی کارگران، معلمان و همه زندانیان سیاسی از زندان شدند.

– جان کلارک رهبر ائتلاف علیه فقر اونتاریو در کانادا نیز در نامه ای خطاب به سازمان جهانی کار خواهان اخراج جمهوری اسلامی از این سازمان و آزادی جفعرعظیم زاده، اسماعیل عبدی و سایر کارگران زندانی شد.

– در میز اطلاعاتی اول مه در کانادا، پتیشن کمپین برای آزادی کارگران زندانی به امضا گذاشته شد. و در پی تماس محمود احمدی از همکاران این کمپین در کانادا، رادیو پیام و چند چهره شناخته شده کارگری و اکتیویست اجتماعی این پتیشن را امضا و حمایت خود را از جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی و کارگران زندانی و زندانیان سیاسی اعلام داشتند. اسامی آنها در زیر آمده است:

Weisleder, Socialist Action, Joel Tiefenbach,Fight Back, Dave Cronsilver,Socialist Project, Bruse Allen,Vice President Niagara Region Labour Council,