شهلا دانشفر-کارگران در هفته ای که گذشت

کارگران در هفته ای که گذشت

شهلا دانشفر

تجمعات بازنشستگان فولاد اصفهان و دو روز راهپیمایی بیش از دو هزار نفره آنها در وسط این شهر با شعارهای اعتراضی شان، تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کیان تایر با خواست پرداخت فوری حق سنواتشان، تجمع اعتراضی کارگران راه آهن تبریز و زنجان بخاطر دستمزدهای پرداخت نشده شان و فراخوان دوباره بازنشستگان به تجمعی سراسری در مقابل مجلس اسلامی اخبار و مسائل برجسته این هفته کارگری در هفته گذشته است.

اعتراضات قدرتمند کارگران بازنشسته فولاد اصفهان

یک اتفاق مهم در هفته گذشته، اعتراض قدرتمند کارگران بازنشسته فولاد اصفهان بود. در این اعتراضات بازنشستگان با تجمعاتشان، با مارش با شکوهشان در وسط شهر، با شعارهای اعتراضی شان و با شکستن سد نیروهای انتظامی، آنجا که با دیوار گوشتی آنها مواجه میشدند، صحنه های با شکوهی از مبارزه را آفریدند و قدرتمند ایستادند.

تعویق پرداخت دو ماه حقوق و عدم برخورداری از بیمه پایدار دو موضوع اصلی اعتراضات بازنشستگان فولاد است. بیمه پایدار درواقع درمان و بهداشت رایگان است. بازنشستگان فولاد اصفهان قبلا نیز با خواستهایی چون افزایش حقوقها بالای خط فقر فقر ٤ میلیون تومان، درمان رایگان، تسهیلات برای تامین مسکن، تحصیل رایگان در تمام سطوح آموزشی برای همه مردم و حق داشتن تشکل اعتراضاتی داشته اند.

روز ٢٨ آذر کارگران فولاد اصفهان علیرغم وعده مقامات مربوطه به پرداخت حقوق مرداد ماه و انتشار فیش حقوقی آن در همان روز و قول پرداخت به زودی حقوق آذرماه آنان، اعلام کردند که تا وقتی طلبهایشان به حساب آنان واریز نشود و به خواستهایشان جواب داده نشود به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد و مقابل استانداری شهر تجمع کردند. روز قبل از آن نیز این کارگران در همین محل تجمع داشتند و با پیمودن مسیر چهار باغ وخیابان کمال اسماعیل بطرف میدان بزرگمهر و صدا و سیمای اصفهان راهپیمایی کردند و در آنجا با شعار ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما، اعتراض خود را به سانسور اخبار اعتراضشاتشان اعلام داشتند. تجمع و راهپیمایی بیش از دو هزار کارگر بازنشسته در خیابانهای وسط شهر اصفهان و حضور بسیاری از خانواده های آنان در این تجمع شهر را به تحرک در آورده بود و کارگران با شعارهایی چون ربیعی حیا کن، وزارت را رها کن، عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، حقوق بازنشسته زیر عباست امروز، ایران شده دزدخونه، توی جهان نمونه، نصرالله را رها کنید، فکری به حال ما کنید، بطور واقعی کل بساط دزد سالار سرمایه داری حاکم و توحش آنرا به چالش کشیدند. و اینها همان شعارهایی بود که این کارگران در تجمع روز ٢٥ آذر ماه نیز سر دادند و با فریاد اینکه “صندوقو خالی کردن، مارو آواره کردن” اعتراض خود را به بلایی که بر سر صندوق بازنشستگی و بطور مشخص صندوق بازنشستگی فولاد آمده است و به سرقت رفتن پولهای این صندوق ها اعلام کردند. اعتراض به این دزدی ها، اعتراض به تحویل دادن گزارش ورشکستگی آنها به کارگران و تشدید فشار بر وضع زندگی و معیشت کارگران و کل مردم، محرومیت از بیمه های اجتماعی و از جمله درمان رایگان، تحصیل رایگان و تسهیلات لازم برای تامین مسکن، بالاکشیدن دستمزد کارگران و مستمری بگیران  و تعویق پرداخت آنها، همه و همه امروز به موضوعات داغ اعتراضات کارگران و مشخصا بازنشستگان تبدیل شده است.  ٨٥ هزار بازنشسته فولاد در شهرهای مختلف با تمام این معضلات روبرویند و اعلام کرده اند به تجمعات خود در مقابل استانداریها ادامه خواهند داد. از جمله در هفته قبلتر بازنشستگان فولاد کرمان تجمع داشتند. بازنشستگان فولاد خوزستان نیز طی فراخوانی اعلام کرده اند که ساعت ٨ صبح سوم دیماه همراه با خانواده ها در مقابل درب یک شرکت فولاد تجمع خواهند کرد. در سطح سراسری نیز بازنشستگان در تدارک تجمع بزرگ خود برای روز ١٨ دیماه در مقابل مجلس اسلامی هستند و بازنشستگان فولاد نیز در این تجمع شرکت خواهند کرد.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کیان‌تایر مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت

روز ٢٧ آذر جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در گروههای مدیای اجتماعی، اعتراض به پرداخت نشدن سنوات ایام خدمت خود مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند. ٤٠٠ بازنشسته کیان تایر که از سال ٩٠ به تدریج بازنشسته شده اند، هنوز حق سنوات پایان خدمت خود را از کارخانه دریافت نکرده اند. هر کدام از این کارگران بین ٨٠ تا ١٠٠ میلیون تومان از کارخانه کیان تایر طلبکار هستند و قرار بود که تا تسویه کامل طلبهای آنان هر ماه ٥٠٠ هزار تومان به این کارگران پرداخت شود. کارگران میگویند حتی با پرداخت همان ٥٠٠ هزار تومان در ماه هم روند تسویه‌حساب آنها بیش از یک دهه طول خواهد کشید. در تجمع قبلی این کارگران در هفتم تیر ماه وعده حل این مشکلات داده شده بود، اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است. کارگران کیان تایر از سنت های مبارزاتی ارزشمندی از جمله اتکاء به مجمع عمومی برخوردارند و امروز مدیای اجتماعی نقش مهمی در سازمانیافتگی اعتراضات این کارگران دارد و با استفاده از آن تجمع روز ٢٧ آذر ماه خود را تدارک دیدند.

کارگران اعتصابی راه آهن تبریز جلوی حرکت قطار تبریز به مشهد را گرفتند

روز ٢٦ آذر ماه کارگران خط آهن آذربایجان در اعتراض به عدم دریافت پایان‌‌کار ٧ ساله و ٣ ماه بی‌‌حقوقی و خطر از دست دادن شغل شان دست به اعتراض زدند. هر کدام از این کارگران نزدیک به ده میلیون طلبکارند و در این رابطه قبلا نیز اعتصاب داشتند. در این حرکت اعتراضی کارگران دستنوشته‌هایی با مضامینی چون «امنیت شغلی نداریم» و «حقوق و مزایا نگرفته‌ایم» و «بیمه‌هایمان پرداخت نشده»؛«حقوق هایمان را میخواهیم» و تبعیض تا کی در دست داشتند.

این کارگران نزدیک به ده تا ١٢ سال است که قراردادی و بصورت پیمانی کار میکنند و شرکتی که کارش تمام شده به آنها بدهکار است و جوابشان را نمیدهند. کارگران راه آهن تبریز خواستار پرداخت فوری طلبهایشان و قراردادهای دائم کاری هستند. در این روز همچنین گروهی از کارگران پیمانکاری راه‌آهن زنجان به تهران، با تجمع در مقابل ساختمان استانداری پیگیر ٦ ماه دستمزد معوقه و وضع ناروشن قراردادهایشان شدند. قبلا نیز کارگران راه آهن لرستان در اعتراض به قراردادهای برده وار موقت کاری تجمع داشتند. کارگران راه آهن اعلام کرده اند که اگر پاسخی نگیرند، حرکت قطارها متوقف خواهد شد. این اولتیماتوم کارگران راه آهن نشان از جایگاه مهم اعتصاب به عنوان ابزار قدرت کارگران در مبارزات حکایت دارد. شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور حدود ٧ هزار کارگر دارد که مجموع این کارگران با معضلات مشابهی روبرویند.

بازنشستگان در تدارک تجمع سراسری ١٨ دیماه در مقابل مجلس

بازنشستگان در ادامه اعتراضاتشان و در ادامه تجمع اعتراضی قدرتمند ١٥ هزار نفره خود در ١٩ آذرماه، برای پیگیری خواستهایشان به تجمع سراسری در ساعت ده صبح روز ١٨ دی ماه فراخوان داده اند. تدارک برای سازماندهی این تجمع بزرگ اعتراضی شروع شده و بخش های مختلف بازنشستگان با پوستر های همه می آییم به استقبال این روز میروند. تاکید فوری آنها خصوصا اکنون که بررسی لایحه بودجه دولت در جریان است، همچنان بر اختصاص بودجه لازم برای پاسخگویی به خواستهایشان و اجرای یکساله طرح همطرازی مشاغل است  بازنشستگان در گفتمان هایشان بر سر این موضوع و با مقایسه اختصاص بودجه به نهادهای مذهبی و دیگر دستگاههای سرکوبگر و بی تامینی مردم، خواستار پاسخ گویی فوری به مطالباتشان هستند. یک موضوع دیگر گفتمان های اعتراضی بازنشستگان، اعتراض به اعلام ورشکستی صندوق بازنشستگی و اختلاس ها و تدارک حذف آخرین حداقل هاییست که تحت عنوان تامین اجتماعی به کارگران و به کل مردم تعلق میگیرد. تاکید بازنشستگان بر اتحاد حداکثری برای برگزاری تجمع ١٨ دیماه و مثل بار دیگر خطابشان نه فقط به افرادی که بازنشسته هستند، بلکه به شاغلین و خانواده ها هم هست.

تجمع قبلی بازنشستگان در نونزدهم آذر ماه بر پا شد. تجمعی که خود بازنشستگان آنرا مهمترین تجمع سال ٩٦ نام گذاشتند و به راستی بزرگترینش بود. در این روز معلمان بازنشسته، بازنشستگان کشوری، لشگری، تامین اجتماعی و نیز بازنشستگان صنایع فولاد با شعارهای یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، فریاد، فریاد، از اینهمه بیداد، معیشت، منزلت، حق مسلم ماست، اتحاد، اتحاد، خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون، دولت، مجلس، بس است فریب ملت، عزا عزا است امروز، روز عزا است امروز، حقوق بازنشسته زیر عبا است امروز، تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم اعتراض خود را به فقر، تبعیض و بیحقوقی اعلام داشتند.

گرد آمدن بازنشستگان در گروههای مبارزاتی چند هزار نفره از شهرهای مختلف در تلگرام، بحث و تبادل نظر در این گروهها بر سر خواستها و مطالباتشان و تبدیل آنها به شعار ها و قطعنامه های اعتراضی نقاط قوت مهم اعتراضات بازنشستگان در زمینه سازماندهی اعتراض و مبارزه است. گروههای مبارزاتی بازنشستگان در تلگرام بطور واقعی نقش یک دفتر دائر و پاتوق هر روزه و هر ساعته بازنشستگان و دخالت حداکثری توده بازنشسته را انجام میدهد. این تجربیات را باید وسیعا اشاعه داد و به سنتی پایدار در جنبش کارگری و کل جامعه تبدیل کرد. در بستر چنین تحرکی است که میشود تشکلهای توده ای سراسری را شکل داد و به استقبال مبارزات قدرتمند سراسری رفت. از مرداد ماه تا کنون هر ماهه بازنشستگان تجمعات سراسری خود را داشته و برپایی تجمعات بزرگ و قدرتمند آنان به یک وزنه مهم در جنبش کارگری تبدیل شده است. بازنشستگان در این تجمعات خود با شعارهای پر شورشان خواستهایشان را اعلام کرده اند. افزایش حقوقها به میزان ٤ میلیون تومان، رفع تبعیض ها و همطرازی حقوقها و درمان رایگان و داشتن یک زندگی انسانی، خواستهای فوری بازنشستگان است و اینها خواستهای کل جامعه است و  هر روز ابعاد سراسری تری پیدا میکند. از مبارزات بازنشستگان وسیعا حمایت کنیم. اخبار این مبارزات را رسانه ای کنیم.