شهلا دانشفر-کارگران در هفته ای که گذشت

شهلا دانشفر

کارگران در هفته ای که گذشت

زلزله بیش از هفت ریشتری در غرب کشور و ابعاد فاجعه بار انسانی آن و به راه افتادن موجی از همبستگی و حمایت از زلزله زدگان، ادامه اعتراضات بازنشستگان و تجمع ٢٢ آبان آنان در مقابل دفتر روحانی، تجمعات بازنشستگان فولاد در اصفهان و فراخوان سراسری بازنشستگان فولاد به تجمع در تهران در ٢٩ آبان، بیانیه ٧ تشکل کارگری در حمایت از محمود صالحی چهره شناخته شده کارگری، در کنار دیگر اعتراضات گسترده کارگری در مراکز مختلف از جمله سرتیترهای مهم اخبار و مسائل کارگری در هفته گذشته است.

موجی از همبستگی و حمایت از زلزله زدگان

تشکلهای کارگری و اجتماعی چون سندیکای واحد، اتحادیه آزاد کارگران ایران، کانون نویسندگان ایران، شورای سراسری تشکلهای صنفی معلمان، انجمن ها و نهادهای مختلفی مردم در شهرهای مختلف، محسن عمرانی معلم زندانی از زندان پیام های همبستگی به زلزله زدگان دادند،  همگان را به کمک رسانی به زلزله زدگان فراخواندند و بسیاری از آنها خود برای این کمک رسانی اعلام آمادگی کرده و دست به کار شده اند.  این حمایت و کمک رسانی را بصورت سازمانیافته و سراسری گسترش دهیم.

مدیای اجتماعی و گروههای مبارزاتی مردم در این مدیا هم اکنون به بستری برای سازمانیابی حمایت و همبستگی با زلزله زدگان تبدیل شده است.  یک نمونه آن شورای سراسری تشکلهای صنفی معلمان است. باید این به فضای عمومی تمامی گروههای مبارزاتی در مدیای اجتماعی تبدیل شود. میتوان در گروههای مبارزاتی خود در مدیای اجتماعی، کمیته های امدادرسانی خود را سراسری شکل دهیم و تجمعات اعتراضی مان را در اعتراض به این همه بی تامینی ومحرومیت مردم و جهنمی که جمهوری اسلامی به پا کرده تدارک ببینیم. در شهرهای مختلف کردستان ونزدیک به منطقه زلزله زده در غرب کشور، کمیته های  امداد رسانی شکل گرفته است. وسیعا به این موج همبستگی بپیوندیم و صدای اعتراض زلزله زدگان در غرب کشور باشیم. جانباختن عزیزان را که در این فاجعه انسانی جان خود را از دست دادن به همگان تسلیت میگویم.

تجمع بزرگ بازنشستگان مقابل دفتر روحانی

 روز ٢٢ آبان بنا بر قراری قبلی بازنشستگان معلم، لشگری، تامین اجتماعی، پیراپزشگان و پرستاران برای پیگیری خواستهایمان مقابل دفتر روحانی واقع در میدان پاستور تهران تجمع در مقابل دفتر روحانی در تهران تجمع کردند. جمعیت به حدود سه هزار نفر میرسید. همه معترص وخشمگین ولی اندوهگین از زلزله شب قبلش فریاد می زدند و شعار میدادند. این تجمع با یک دقیقه سکوت به یاد جان باختگان آغاز شد و سپس شعار دادن ها آغاز شد.  جمعیت فریاد میزد از وعده ها خسته ایم، ما همه همبسته ایم. در این تجمع همان شعارهای قبلی مثل یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، همطرازی یکساله این بهترین راهکاره، میعشت، منزلت، سلامت، حق مسلم ماست، خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون، فریاد، فریاد از اینهمه بیداد ، یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه، حقوق ما ریالیه ، هزینه ها دلاریه، تبعیض تاکی؟ و … بود. این شعارها بر پلاکاردهای آنها نیز نقش بسته بود. سپس جمعیت شعارگویان به طرف چهار راهی درخیابان به راه افتاد و شعارها در خیابان طنین انداخته بود. در آخر نیز اعلام شد که اگر به آنها پاسخ داده نشود، تجمع بعدی را در مقابل مجلس برگزار خواهند کرد. در ٢٢ آبان گروهی از بازنشستگان فولاد نیز شرکت داشتند. در این روز بازنشستگان خراسان نیز در مقابل استانداری شهر تجمع داشتند.

فراخوان بازنشستگان فولاد به تجمع سراسری در تهران

بازنشستگان فولاد برای پیگیری خواستهایشان به تجمعی سراسری در تهران برای روز ٢٩ آبان فراخوان داده اند.  بازنشستگان فولاد از شهرهای مختلف از جمله کرمان برای شرکت در این حرکت اعتراضی فراخوان داده و قرار است برای رساندن خود به تهران روز ٢٨ آبان عازم شوند. بازنشستگان فولاد بعلاوه فراخوان به تجمع اعتراضی سراسری هر روزه در مقابل دفاتر صندوق فولاد در شهرهای مختلف تا زمان پرداخت طلب هایشان داده اند. ٩٠ هزار بازنشسته فولاد با معضلات بسیاری چون عدم پرداخت بموقع حقوقها، هزینه بالای درمان، سطح نازل حقوقها و بی تامینی به لحاظ مسکن روبرویند. بازنشستگان فولاد بارها و بارها برای خواستهایشان تجمع واعتراض کرده و یک بخش بسیار معترض از بازنشستگان هستند که همواره در تجمعات سراسری بازنشستگان در تهران شرکت فعال داشته اند. خط فقر ٤ میلیون ، حقوق ما یک میلیون، بیمه کارآمد، درمان رایگان است، سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه از از نمونه شعارهایی است که بارها در تجمعات این بازنشستگان سر داده شده است. تجمع قبلی بازنشستگان فولاد در رابطه با خواستهایشان و اعتراض به تعبیض ها و زندگی زیر خط فقر خود در روز ١٦ آبان در مقابل وزارت کار برگزار شد. در چهاردهم آبان نیز بازنشستگان فولاد در خوزستان به خاطر عدم پرداخت مطالباتشان در مقابل استانداری تجمع داشتند.

 مستمری مهر ماه بازنشستگان فولاد بعد از اعتراضات بسیار آنان به تازگی به حسابشان واریز شده است. یک نگرانی بازنشستگان عدم پرداخت بموقع دستمزد شش ماه دوم سال ٩٦ است. یک خواست مهم بازنشستگان فولاد پرداخت بموقع حقوقها و برخی از مطالباتشان از سال ٩١ است. از جمله بازنشستگان فولاد در اصفهان در این هفته در روزهای ٢١ ، ٢٢ و ٢٤ و ٢٥ آبان مقابل دفتر بازنشستگی این شهر در خیابان نشاط و استانداری تجمع داشتند و دو روز متوالی در وسط شهر مارش رفتند و با شعارهای پرداخت بموقع حقوقها، حق مسلم ماست، ما حقوق میخواهیم یالا، اعتراض خود را به تعویق ماهانه پرداخت حقوقها اعلام کردند و این شعاریست که خواست اعتراضی میلیونها کارگر که با معضل تعویق پرداخت دستمزدها روبرویند را بیان میکند. اعتراضات بازنشستگان فولاد در اصفهان فضای این شهر را عوض کرده است.

فراخوان بازنشستگان فولاد به اعتراض  سراسری ، فراخوانهای مکرر تمامی بازنشستگان به برپایی تجمعات سراسری، فراخوان سراسری مالباختگان هلدینگ داروگر که بخشی از آنها کارگران شرکتهایی هستند که به دلیل تعطیلی داروگر مزدشان به سرقت رفته است، برای روز اول آذرماه، و فراخوانهای هر روزه کارگران، معلمان و مردم معترض به تجمع و اعتراضی برای پیگیری خواستهایشان بیش از هر چیز نشانگر روندی سازمانیافته در جنبش کارگری برای برگزاری اعتراضات سراسری ، حول خواستهایی سراسری است که حقیقتا کیفتیت جدید و قدرتمند تری به جنبش کارگری داده است. این روند همچنین توازن قوا را هر روز بیشتر به نفع مبارازت کارگران و کل جامعه تغییر میدهد. در چنین موقعیتی زمینه برای رفتن بسوی اعتراضات سراسری  و سازماندهی آن فراهم تر است و فراخوانهایی سراسری از نوع فراخوان کارگران بازنشسته فولاد راه نشان میدهد.

کمپینی گسترده در حمایت از محمود صالحی و علیه امنیتی کردن مبارزات

بیانیه ٧ تشکل کارگری در نونزدهم آبانماه با امضای مشترک اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای نقاشان البرز، کانون مدافعان حقوق کارگر، کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در دفاع از محمود صالحی خواستار آزادی بدون قید و شرط وی و خواست آزادی فوری او یک گام سیاسی مهم در برابر سرکوبگری های حکومت و نشانی از صف متحد کارگران علیه امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان و مردم معترض است.

در هفته گذشته همچنین ٥٣٦ نفر از فعالین کارگری، فرهنگی و اجتماعی با امضا و انتشار بیانیه ای از محمود صالحی فعال کارگری در بند حمایت کردند.

بنا بر آخرین خبرها محمود صالحی که بعد از بازداشتش در ششم آبانماه بدلیل بیماری شدید قلبی به بیمارستان سقز منتقل شده بود در روز ٢٠ آبان، به زندان مرکزی این شهر بازگردانده شد. این درحالیست که او علاوه بر بیماری قلبی، بدلیل از دست دادن کلیه هایش، هفته ای دوبار بایستی دیالیز شود. این موضوع موجب نگرانی خانواده اش و همگان شده است. جمهوری اسلامی در قبال جان او مسئول است.

در راستای همین خبر، خبرها بنا بر گزارشات محسن عمرانی معلم زندانی در بوشهر نیز در روز ٢٤ آبان به مرخصی درمانی فرستاده شده است و  آخرین گزارشات از رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای واحد  حاکیست که او در وضعیت جسمانی بدی در زندان بسر میبرد. رضا شهابی در روز بیستم آبانماه از زندان رجایی شهر کرج به درمانگاه بیمارستان امام خمینی تهران منتقل و بعد از معاینه به زندان بازگرادنده شد و بعد در روز ٢٥ آبان نیز برای انجام MRI به بیمارستان برده شد و جانیان اسلامی بازهم وی را به زندان برگرداندند.  کارزار در دفاع از رضا شهابی و معلمان زندانی بخشی دیگری از کارزار قدرتمند علیه امنیتی کردن مبارزات است. وسیعا از این کارزارها حمایت کنیم و به اعتراض علیه امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان و مردم معترض بپیوندیم.