شهلا دانشفر-کارگران در هفته ای که گذشت

شهلا دانشفر

کارگران در هفته ای که گذشت

درگذشت محمد جراحی چهره محبوب و شناخته شده کارگری در سیزدهم مهر ماه خبر دردناک و تاسف بار این هفته است. در گذشت او براستی ضایعه ای در جنبش کارگری و برای جنبش کمونیستی  است. جان باختن محمد جراحی را به خانواده اش و به همگان تسلیت میگویم.

محمد جراحی همراه با زنده یاد شاهرخ زمانی، که در شهریور ٩٤ در زندانهای رژیم اسلامی جان باخت، از بنیانگزاران سندیکای نقاشان بود. محمد جراحی همچنین عضو کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری بود. او  اول بار در سال ٨٦ به دلیل مبارزاتش در دفاع از حقوق کارگران  بازداشت و به ١٤ ماه حبس محکوم شد و بعد تر با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. جراحی بار دوم در سال ٨٧ و بمدت یک ماه در زندان بود. و بالاخره او در خرداد سال ٩٠ همراه با شاهرخ زمانی و تعدادی از فعالین دانشجویی تبریز دستگیر شد و در بیدادگاههای رژیم اسلامی به ٥ سال حبس محکوم گردید.  محمد جراحی طی نامه ای از زندان حکم خود را نا عادلانه خواند و فعالیتهایش را در دفاع از حقوق کارگران برحق دانست. او مدت ٥ سال را بدون یک روز مرخصی و در شرایط بسیار سخت در زندان مرکزی تبریز گذراند. اما محمد جراحی در زندان نیز همچنان ایستاد و صدای آزادیخواهی و انسانیت بود. از جمله با گذاشتن امضای خود در زیر بیانیه هایی که در دفاع از زندانیان سیاسی و علیه اعدام میگذاشت، همچنان در صف مقدم اعتراض بود.

محمد جراحی در زندان به بیماری سرطان تیروئید مبتلا شد. در آنموقع تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما بعد از عمل جانیان اسلامی او را دوباره به زندان بازگرداندند و اجازه ندادند که تحت کنترل قرار گیرد و حتی به او داروی اشتباه دادند. این خبر در آن هنگام با موجی از اعتراض روبرو شد.

جراحی در مرداد ٩٥ پس از گذراندن دوره محکومیت ٥ ساله اش آزاد شد. او پس از آزادی به دلیل بازگشت بیماری سرطانش در بیمارستانهای تبریز بستری و پس از مدتی به بیمارستان شهدای تجریش در تهران منتقل شد و در ١٣ مهر پس از مدتها مبارزه با سرطان در این بیمارستان جان باخت. در واقع جمهوری اسلامی محمد جراحی را به قتل رساند.

محمد جراحی یک کارگر مبارز، کمونیست و آزادیخواه و کادر حزب کمونیست کارگری ایران بود. زندگیش سراسر مبارزه در راه آرمانهای انسانی اش و برای آزادی و سوسیالیسم بود. یاد او همیشه گرامی است.

تجمعات سراسری هزاران نفره معلمان به مناسبت سیزده مهر در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر، تجمع اعتراضی بازنشستگان وصنایع فولاد و ذوب آهن اصفهان از دیگر خبر های مهم اعتراضی در هفته گذشته است.

تجمع سراسری هزاران نفره معلمان به مناسبت ١٣ مهر روز جهانی معلم برگزار شد

روز ١٣ مهر، روز جهانی معلم جمعیت عظیمی از معلمان شاغل و بازنشسته در تهران و شهرهای دیگر گرد آمدند و خواستهایشان را پیگیر شدند. در تهران بیش از سه هزار نفر در مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند و در شهرهای دیگر تجمعات در مقابل مراکز آموزش و پرورش برگزار شد.

بازنشستگان لشگری، کشور، تامین اجتماعی، و وزارت بهداشت نیز همبستگی خود را با این تجمع اعلام کرده بودند. در این تجمع حضور فعالین کارگری، بازنشستگان، دانشجویان و فعالین اجتماعی چشمگیر بود. در این روز بار دیگر صدای شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد ، بهشتی، عبدی، شهابی آزاد باید گردد، معلم زندانی آزاد باید گردد در خیابانهای اطراف محل طنین انداز شد. در این تجمعات شرکت کنندگان پلاکاردهایی که بر روی آنها خواستهایشان را نوشته بودند، بدست داشتند و از جمله شعارهای؛ معلمان زندانی را آزاد کنید، خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون، معلم کارگر دانشجوی زندانی آزاد باید گردد، جای معلم زندان نیست، زندگی میخواهیم وعده و بهانه به ما تحویل ندهید، تحصیل رایگان، و معیشت، منزلت، حق مسلم ماست، توجه ها به خود جلب میکرد. همچنین تجمع کنندگان شعار میدادند معلم می میرد، ذلت نمی پذیرد، تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم. بدین ترتیب روز معلم امسال به عنوان یک روز سراسری اعتراض ثبت شد. اتفاقی که در سیزده مهر افتاد، در ادامه اعتراضات پرشور کارگران آذرآب و هپکو در اراک و در کنار اعتراضات گسترده در محیط های کارگری و فضای پر التهاب جامعه، یک اتفاق سیاسی مهم است. در این اعتراضات کارگران و مردم معترض هر روز بیشتر با خواستهای سراسری خود به جلو آمده و صحنه های درخشانی از اتحاد و همبستگی مبارزاتی را به نمایش میگذارند.

تجمع بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان مقابل استانداری

صبح روز دهم مهر ماه ، شماری از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در اعتراض به تعویق پرداخت حقوق شهریور ماه و با خواست پرداخت به موقع مستمری هایشان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. یک مشکل این بازنشستگان بیمه درمانی آنها است.

افزایش حقوق ها به بالای خط فقر، درمان رایگان برای همه و تحصیل رایگان برای کودکانشان از جمله خواستهایی است که این کارگران در تجمعات گذشته خود اعلام کرده اند. بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان یک بخش دائمی معترض بر سر حقوق پایه ای خود هستند. اعتراضات پی در پی این کارگران انعکاس وسیعی در شهر اصفهان داشته و فضای شهر را تحت تاثیر خود قرار داده است.

تجمع اعتراضی در مقابل مجلس اسلامی در حمایت از فراخوان سهیل عربی

روز دهم مهرماه در پاسخ به فراخوان خانم فرنگیس مادر سهیل عربی تجمع اعتراضی دانشجویان وکارگران درحمایت از سهیل و زندانیان سیاسی در مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. تجمع کنندگان خواستار آزادی سهیل عربی، رضا شهابی و تمامی زندانیان سیاسی شدند. آنها در سخنانشان اعتراض خود را به دستگیری معلمان، کارگران و فعالین اجتماعی اعلام کردند. تجمع کنندگان همچنین عکس هایی از زندانیان سیاسی از جمله از سهیل عربی، رضا شهابی، آتنا دائمی در دست داشتند.

جمهوری اسلامی سهیل را به اتهام توهین به مقدسات اسلامی در آبان ١٣٩٢ دستگیر کرد و او را تحت انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار داد. این وبلاگ نویس زندانی در اعتراض به فشارهای جمهوری اسلامی به خود و خانواده اش دست به اعتصاب غذا زده و جانش در خطر است. تجمع کنندگان در این حرکت اعتراضی نگرانی خود را به وضعیت او اعلام کردند. سهیل عربی و تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

اعتراض علیه امنیتی کردن مبارزات امروز یک عرصه مهم مبارزه کارگران، معلمان و کل جامعه است. در اعتراضات سیزده مهر نیز اعتراض علیه امنیتی کردن مبارزات و آزادی معلمان زندانی جایگاه برجسته ای داشت..