شهلا دانشفر-کارگران در هفته ای که گذشت

شهلا دانشفر

کارگران در هفته ای که گذشت

اخبار همچنان از اعتراضات گسترده کارگری حکایت دارد. کارفرما تهدید میکند. اخراج میکند. اما کارگران می ایستند و حقشان را طلب میکنند. موفقیت کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه به تحمیل پرداخت هزینه بازنشستگی شان، عقب نشینی مخابرات و وعده مسئولان برای بازگشت به کار کارکنان اخراجی مخابرات لرستان و سه هفته اخیر اعتصاب یکپارچه کارگران میدان نفتی آذر ایلام است که از اول تیرماه شروع شد و همچنان ادامه دارد. نگاهی به این خبرها و ماجرای اعتصاب متحد میدان نفتی آذر ایلام بیش از بیش حال و هوای جنبش اعتراضی کارگری را به نمایش میگذارد.

اعتصاب متحد کارگران میدان نفتی آذر ایلام

١٥٠ کارگر اخراج شدند، کارگران به اعتصابشان ادامه میدهند.

اعتصاب کارگران مرکز نفتی آذر ایلام از اول تیر ماه آغاز و به مرور تعداد بیشتری از کارگران و نیز کارکنان دفاتر فنی ومهندسی شرکت که صد نفر می شدند، به آن پیوستند. در این حرکت اعتراضی علیرغم  تهدیدات روسای شرکت (رحیم پور، بابک شمشیری و امثالهم)، کارگران به اعتراضتشان ادامه داده و دستمزدهای پرداخت نشده خود را طلب کردند. همچنین یک موضوع دیگر اعتراض کارگران، خطر بیکارسازیها بود. از قبل صحبت از تعطیلی کارگاه و بیکارسازی کارگران و واگذاری کار به پیمانکاران در میان بود و حتی قسمتهایی از جمله : پایپینگ، سویل و قسمتهایی از کار برق را به بخش پیمانکاری واگذار کرده بودند.

 در روزهای اول اعتصاب کارکنان دفاتر فنی ومهندسی با وعده پرداخت حقوقشان در روز دوازدهم ماه جاری به سر کار خود برگشتند. اما همه کارگران وفنی کاران همچنان در دمای شدید وسوزان بدون هیچ امکان سرمایشی و به علت وعده های دروغین مسئولین در اعتراضات قبلی شان، همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند. در ادامه اعتصاب ودر تاریخ تعیین شده دوازدهم تیرماه کارگاه توسط شرکت کارفرما( سروک) وروسای شرکت به حالت تعلیق در آمد وبه خاطر تجمع نکردن کارگران در داخل کارگاه ومحوطه کار، اعلام داشتند که برای چند روز ساعت ٧ صبح کارگران بعد از کارت زدن واعلام حضور به خوابگاه وخانه های خود برگردند. البته از قبل صحبت از تعطیلی کارگاه و بیکارسازی کارگران و واگذاری کار به پیمانکاران در میان بود و حتی قسمتهایی از جمله : پایپینگ، سویل و قسمتهایی از کار برق را به بخش پیمانکاری واگذار کرده بودند.

روز ١٤ تیر اعتصاب کارگران سنگین تر از روزهای قبل در جریان بود تا جایی که کارگران معترض برق اصلی دفاتر شرکت توسعه آب وگاز وشرکت کارفرما (سروک) را قطع کردند و بقیه نیروهای دفاتر فنی مهندسی نیر برای بار دوم به اعتصاب پیوستند و تعداد اعتصاب کنندگان  حدودا به ٣٥٠ تا ٤٠٠ نفر رسید. در این روز از طرف شرکت کارفرما اقداماتی برای وصل کردن برق شرکت صورت گرفت، اما کارگران جلوی این کار آنها را گرفتند. در ادامه کارگران درب شرکتهای ذکر شده را بستند واجازه تردد هیچ یک از ماشینهای این شرکتها را ندادند.

روز پانزدهم تیر یکی از سهامداران شرکت توسعه آب وگاز به اسم خانم شریفی از تهران به این منطقه آمد و برای فرستادن کارگران به سر کارشان اعلام کرد، تا پایان هفته حقوق معوقه سال جاری و تا روز ١٧ تیر طلب همه کارگران بابت عیدی پرداخت خواهد شد. او سپس اطلاع داد که شرکت از هفدهم تیرماه تقریبا تعطیل خواهد شد و تنها ٥٠ تا ٦٠ تن از کارکنان باقی خواهند ماند و با تهدید کارگران به اخراج، اعلام کرد که اگر کسی کار میخواهد باید فوری سر کار خود باز گردد!. اما این تهدیدات با مقاومت تعدادی زیادی از کارگران روبرو شد و کارگران اعلام کردند که اعتمادی به این وعده ها ندارند و به اعتصابشان ادامه میدهند. در این میان ١٥٠ تن از کارگران که حقوقشان پرداخت شده است، اخراج شدند، اما اعتصاب کارگران همچنان ادامه دارد.

گفتنی است که میدان نفتی آذر ایلام که میان ایران و عراق مشترک است، در ٢٥ کیلومتری شهر مهران قرار دارد. فاز اول برداشت نفت از این میدان نفتی اواخر سال ٩٥ با شرکت بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت آغاز شد و قرار بود فاز دوم آن سال ٩٧ به بهره‌برداری برسد.

هزینه بازنشستگی ٣٤١ کارگر نیشکر هفت تپه پرداخت شد

بعد از گذشت حدود دو ماه از برپایی اجتماعات اعتراضی ٣٤١ بازنشسته نیشکر هفت تپه که هر روزه برپا می‌شد، سر انجام کارفرما هزینه بازنشستگی آنان را پرداخت کرد. این کارگران از اسفند ماه سال ٩٥ مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور شده بودند اما به دلیل عدم واریز ٤درصد حق بیمه توسط کارفرما، صدور احکام بازنشستگی آنها تاکنون به تاخیر افتاده بود. اما سرانجام کارفرما ناگزیر شد ترک کار آنها را از تاریخ ٢٥ اسفند سال ٩٥، مورد تایید قرار دهد و طبق قانون از مرداد ماه مستمری بازنشستگی آنها پرداخت خواهد شد.

بدین ترتیب کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه با مبارزات متحد خود و علیرغم تهدیدات و فشارهای مقامات مسئول توانستند خواست خود را به کرسی بنشانند.

یک عقب نشینی: وعده بازگشت به کار کارکنان اخراجی مخابرات لرستان

بدنبال تجمعات مکرر نیروهای شرکتی مخابرات لرستان در حمایت از همکاران اخراجی خود، محمدرضا ملکشاهی راد، معاون وزیر وعده داد که به زودی کارکنان اخراجی مخابرات به سر کار باز خواهند گشت. کارکنان مخابرات اعلام کرده اند که تا زمانی که تکلیف همکاران اخراجی آنها روشن نشود به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد. گفتنی است در روزها و هفته‌های گذشته کارکنان شرکتی مخابرات لرستان همزمان با دیگر استان‌ها اعتصابی سراسری بر پا کردند. خواسته آنها علاوه بر بازگشت به کار همکاران اخراجی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و عقد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات است.