شهلا دانشفر -بحث داغ حقوقهای نجومی

بحث داغ حقوقهای نجومی

شهلا دانشفر

بحث فیشهای حقوقی میلیونی همچنان داغ است.  از جمله برنامه گفت و گوی ویژه تلویزیونی صدای و سیمای جمهوری اسلامی در شنبه شب ١٣ تیرماه به موضوع فیش‌های حقوقی اختصاص داشت. در این برنامه محمدی رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی به ٩٥٠ نفر  از مدیران در بخش‌های بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی با حقوق های “نامتعارف” ، یعنی حقوقهای چند ده میلیونی و چند صد میلیونی اشاره داشت. و هر چه نزاعهایشان  بیشتر شدت میگیرد، بر لیست دزدان اضافه میشود و بطور واقعی این سرآغازی است برای به میان کشیده شدن پای دزدان بزرگتری چون خامنه ای و تک تک سران این حکومت. از جمله در جریان این جنجال  و هیاهو  در این هفته مدیران چهار بانک و صفدر حسینی و بقیه روسای صندوق توسعه ملی ناگزیر به استعفا شدند. و با رسوایی ای که بوجود آمده افتخار  دولت اینست که دستور تشکیل کمیسیونی برای تحقیق و بررسی موضوع  را داده است و خنده دار اینست که طرفداران دولت نیز میکوشند این آشفته بازار استعفا ها را به حساب کارنامه مثبت روحانی بگذارند.

در این میان مردم نیز حق و حقوقشان را میخواهند و این موضوع به بحث داغی در میان مردم تبدیل شده است.  یک نمونه قابل توجه در این هفته فراخوان معلمان بازنشسته به تجمع برای ساعت ده صبح روز ٢٢ تیر در مقابل مجلس است. در این بیانیه چنین آمده است: “با توجه به اججاف دردناکی که از دولت قبل تا کنون گریبانگیر ما بوده و هست و با وجود اینکه از ما بهتران طی سالهای متمادی از لذت حقوقهای نجومی به قیمت فقر روز افزون ما برخوردار گردیده اند ولی کمترین توجهی به درخواستهای مکرر ما برای رفع تبعیض، بهبود وضع اسفناک معیشت ، بیمه نا کارآمد، پرداخت مطالبات ماده ١٢٥ و رهایی ما از دست و پا زدن زیر چرخهای سنگین خط شدید فقر نشد، لذا برای پافشاری برای رسیدن به خواسته های برحق خود در مقابل مجلس به هم می پیوندیم.”. قبلتر نیز بهنام ابراهیم زاده و محمد جراحی طی نامه ای در رابطه با این موضوع اعلام داشتند که چگونه است که کسانی چون جعفر عظیم زاده از هماهنگ کنندگان طومار ٤٠ هزار کارگر بر سر خواست افزایش دستمزد ها در زندان است و صاحبان حقوقی ها نجومی و این دزدی های کلان چنین آزاد میگردند. آنها در نوشته خود بر خواست افزایش دستمزد به سطح سه میلیون و پانصد هزار تومان که رقم خط فقر اعلام شده دولت است و درمان رایگان و تحصیل رایگان تاکید کردند.

خلاصه کلام اینکه یک نتیجه بلافصل نزاعهای درون حکومت بر سر دزدیهای میلیاردی و سونامی حقوقهای نجومی شدت گرفتن فضای اعتراض در میان مردم است. اما مردم خواستار رو شدن همه دزدی ها هستند. خواهان رو شدن دزدیها و چپاول سران حکومت در تمام سطوح و رو شدن فیش های حقوقی سران سپاه پاسداران و سعید مرتضوی ها و تک تک سران این حکومت هستند.

نکته مهم اینجاست که شدت گرفتن نزاعهای درون حکومتی بر سر دزدی هایشان و در پس آن شکست  تمام نقشه و تدابیر بعد از برجامشان و  فلج شدن اقتصاد جمهوری اسلامی، به مخمصه ای جدی برای کل حکومت تبدیل شده است. و در متن چنین شرایطی اعتراضات کارگری گسترده تر از هر وقت به پیش میرود. جنبش های اجتماعی با خواستها و مطالباتشان دارند به جلو می ایند  و یک ویژگی مهم این اوضاع قد علم کردن کارگران و رهبران کارگری با بدست گرفتن خواستهای کل جامعه و قرار گرفتن در جلوی صحنه سیاسی جامعه است. از جمله یک نمونه آشکارش کارزار علیه امنیتی کردن مبارزات کارگران و معلمان است. و اکنون که بحث بر سر حقوقهای نجومی است، یک عرصه مهم این اعتراضات، اعتراض علیه فقر و فلاکتی است که زندگی و معیشت کل جامعه را به تباهی کشیده است. از جمله جنبش بر سر خواست افزایش دستمزدها به سطح سه میلیون و پانصد هزار تومان در قدم اول و مبارزه برای  خواستهایی چون تحصیل رایگان و درمان رایگان، جنبشی جاری است.  و کارگران و معلمان صف اصلی آنرا تشکیل میدهند.  فریاد رسای این جنبش را با شعار خط فقر سه میلیون حقوق ما یک میلیون در آخرین تجمع اعتراضی معلمان بازنشسته همراه با بازنشستگان صنایع فولا در مقابل مجلس شنیدیم. امروز زمینه برای رساتر شدن این فریاد از سوی کارگران و کل مردم فراهم تر است.  با طومار های اعتراضی و برپایی تجمعات خود در مقابل مراجع دولتی و … صف اعتراضمان را متحد تر کنیم.

شهلا دانشفر