شهلا دانشفربرگزاری مجمع عمومی منظم بازنشستگان ذوب آهن اصفهان

برگزاری مجمع عمومی منظم بازنشستگان ذوب آهن اصفهان
شهلا دانشفر
یک تصمیم مهم کارگران بازنشسته ذوب آهن، تجمع هفته ای دو بار آنها در محل دفتر بازنشستگی در خیابان نشاط است. این را کارگران بعد از پایان موفقیت آمیز دور اخیر اعتراضاتشان در بیانیه ای که در ٢٥ مهر ماه انتشار دادند، اعلام داشتند. بیانیه ٥ ماده ای کارگران بازنشسته ذوب آهن بطور واقعی یک نقطه عطف در مباررات این کارگران و یک دستاورد برای کل جنبش کارگری است. کارگران بازنشسته ذوب اهن اصفهان در این بیانیه با طرح خواستهای درمان و بهداشت رایگان برای همه مردم ، تحصیل رایگان برای همگان و در تمام سطوح تحصیلی، پرداخت بموقع دستمزدها و افزایش فوری سطح دستمزدها بالاتر از نرخ تورم و در حد یک زندگی انسانی، بطور واقعی پرچم خواستهای کل جامعه را بلند کردند. بویژه یک نکته مهم در این بیانیه، نشان دادن راه عملی پیگیری این خواستها است. کارگران بازنشسته ذوب اهن در این بیانیه اعلام کرده بودند که برای پیگیری خواستهایشان و برای مطلع شدن از تصمیمات مقامات مسئول، دو روز در هفته در روزهای یکشنبه و سه شنبه در محل دفتر بازنشستگی جمع خواهند شد. بدین ترتیب امروز این کارگران در موقعیتی قدرتمند تر و با صفی متشکل تر قرار دارند.
بدنبال این بیانیه و این تصمیمات است که کارگران بازنشسته ذوب آهن رور یکشبنه ٣٠ مهر اولین تجمع هفتگی خود را از ساعت ٩ تا ١٢ ظهر در ساختمان اداره بازنشستگی در خیابان نشاط برگزار کردند. در اجتماع این روز، حدود هزار نفر از کارگران حضور به هم رساندند و درمورد گام بعدی مبارزه خود و بطور مشخص، دریافت کردن مابه التفاوت افزایش دستمزد خود بحث و تبادل نظر کردند. بدنبال آن روز سه شنبه ٢ آبان ماه نیز حدود ٦٠٠ نفر جمع شدند که به آنها خبر داده شد که یکماه باقیمانده دستمزد معوقه شان بعلاوه ٥ ماه ما به التفاوت ١٥ درصد افزایش دستمزد سالانه آنها، در فاصله ٥ تا ١٠ آبان پرداخت خواهد شد. مجمع عمومی سوم کارگران بازنشسته ذوب آهن در یکشنبه ٧ آبان برگزار گردید و در آنجا به آنها خبر داده شد که حقوق معوقه مهر ماه آنان به حسابهایشان واریز شده است . بعلاوه مقرر شده است که بعد از این، به کارگرانی که در سالهای قبل در سننین ٧٠ تا ٦٨ با محاسبه ده روز حقوق در سال بازنشسته شده بودند، همچون دیگر کارگران بازنشسته ذوب آهن معادل ٣٠ روز حقوق در سال تعلیق گیرد و این ما به تفاوت هم اکنون به حسابشان واریز شده است. اینها همه پیشروی های خوبی برای کارگران بازنشسته ذوب آهن به حساب می آید.
یک رمز مهم موفقیت کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان، متحد عمل کردن آنها در پیگیری خواستها و مطالباتشان است. نکته مهم اینجاست که کارگران همان هنگام که جمع بودند، همان هنگام که به چشم خود قدرت اتحادشان را با برپایی تجمعات سه چهار هزار نفره شان میدیدند و با قدرت همین تجمعات توانستند بخشی از طلبهایشان را نقد کنند، تصمیم گرفتند که این اتحاد را در شکل برپایی منظم تجمعات هفتگی و در واقع با برپایی مجمع عمومی منظم خود حفظ کنند. بدین ترتیب کارگران بازنشسته ذوب آهن متحدتر و متشکل تر از قبل از دل مبارزات با شکوه و پیروزمندشان بیرون آمده و با تاکید بر تجمع منظم دو بار در هفته مجمع عمومی منظم خود را شکل دادند.
برپایی دو بار تجمع در محل دفتر بازنشستگی یک شکل واقعی متشکل شدن کارگران بازنشسته ذوب آهن برای پیگیری خواستها و برای متحد نگاهداشتن صف مبارزاتشان است. تلاش برای تداوم این اقدام و برپایی مجمع عمومی منظم این کارگران طبعا میتواند گام مهمی در اعمال اراده مستقیم آنان بر شرایط کار و زندگیشان باشد.
از همین رو همانطور که اشاره کردم این اقدام مهم کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان یک دستاورد مهم و میتوان گفت یک نقطه عطف در امر سازمانیابی برای همه کارگران در ایران است. کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان با این شکل از سازمانیابی بطور واقعی راه عملی متشکل شدن کارگران در محل کار و متحد ماندن و متحد عمل کردن را در مقابل کل جنش کارگری و همه مردم قرار دادند.
باید درسهای این مبارزات را به همه بخش های کارگری منتقل کرد. باید این تجربه را آموخت. زنده باد کارگران بازنشسته ذوب اهن اصفهان.