شهلا خباززاده- گزیده ای از اخبار کارگری در هفته ای که گذشت

شهلا خباززاده

گزیده ای از اخبار کارگری در هفته ای که گذشت

توافق ۶ ماده ای با کارگران ایران ترانسفو عقب نشینی مقامات دولتی و کارفرمایان

روز ١٩ مرداد بدنبال هفده روز اعتصاب توافقی ۶ ماده ای با کارگران ایران ترانسفو انجام شد و بدنبال آن کارگران سرکارشان باز گشتند. لغو کاهش مزایای خدمات رفاهی کارگران از جمله بیمه تکمیلی، متوقف کردن فروش اموال کارخانه و متوقف شدن فروش املاک، تاسیسات وساختمان های ایران ترانسفو از جمله مفاد مهم آنست . معنی این توافقات یعنی متوقف شدن کوچک سازی کارخانه که در پی خود اخراج وسیع کارگران را در پیش داشت. ضمن اینکه کارگران جلوی تعرض به سطح دریافتی خود و کاستن از حداقل خدمات رفاهی ای که شاملشان میشد را توانستند بگیرند. نکته قابل توجه اینکه استانداری زنجان اعلام کرده است که شرط اجرای این توافقات عدم اخراج کارگرانی است که در این اعتراضات شرکت کرده اند. و این یک شرط کارگران در انجام این مذاکرات بوده است. بعلاوه این توافقات کتبی است و کارگران حق خود میدانند که هر کجا که به آن عمل نشد با قدرت اعتراضشان دوباره به میدان بیایند. مدت اجرای این توافقات دو ماه اعلام شده است که بعد از دوماه باید به کارگران گزارش داده شود. این توافقات تا همین جا موفقیت مهمی برای کارگران ایران ترانسفو است. همین سطح از موفقیت به نیروی اعتصاب متحد و قدرتمند کارگران بدست آمده است. گام بعدی جلوگیری از تعرض دوباره کارفرمایان است. گام بعدی تحمیل شرایط بهتر کاری و حداقل دستمزد سه میلیون و پانصد هزار تومان است . دستمزی که کمتر از خط فقر اعلام شده دولت نباشد و امروز یک گفتمان اجتماعی در میان کارگران و معلمان و حقوق بگیران جامعه است. و همه اینها در گروه حفظ اتحاد کارگران خصوصا از طریق مجمع عمومی کارگری و هم نظری دائمی آنان در این مجمع بر سر پیگیری وعده های داده شده و پیشبرد خواستهایشان است. در عین حال ابزاری چون مدیای اجتماعی نظیر تشکیل گروه ویژه کارخانه در تلگرام و صفحه فیس بوکی و غیره نقش مهمی در خبر رسانی و تماس هر روزه کارگران با هم دارد و یک نقطه قوت مبارزات کارگران ایران ترانسفو نیز استفاده از همین ابزار است و باید استفاده از این امکانات اطلاع رسانی و تماس و تصمیم گیری همچنان حفظ شود. کارگران ایران ترانسفو الگوی خوبی از اتحاد و همبستگی بدست دادند. مارش اعتراضی هر روزه شان نمایشی از اتحاد و همبستگی آنان و شکلی از مبارزه برای دخیل بودن همه کارگران در اعتراض بود . در این اعتراضات کارگران ایران ترانسفو قدرت اعتصاب خود را بیش از بیش دریافتند. این اعتراضات الگوی خوبی برای همه کارگران در اعتراض علیه تعرضات هر روزه به زندگی و معیشتشان است.

زنده باد کارگران ایران ترانسفو

خطوط کامل توافق ۶ ماده ای مقامات دولتی و کارفرمایان با کارگران ایران ترانسفو را در که در سایت خبری ایلنا منتشر شده است در زیر میخوانید:

متن این توافق که به امضای نمایندگان کارگران، کارفرما و مقامات استانداری زنجان رسیده به شرح زیر است:

١– مزایای خدماتی ورفاهی کارگران کاهش پیدا نکند منجمله بیمه تکمیلی لغو نشود.

٢– چگونگی و روند واگذاری ایران ترانسفو وصلاحیت شرکت آداک مورد بررسی مجدد قرارگرفته واگر خطاهایی صورت گرفته است،رفع شود.

٣– سازمان بورس میزان سود سالیانه تقسیم شده شرکت بترانس(ایران ترانسفو) رامورد بازبینی قرارداده و اعلام کند.

۴– فروش املاک،تاسیسات وساختمان های ایران ترانسفو متوقف شود.

۵– نمایندگان تمامی سهامداران شرکت درجلسات حاضر شوند وتصمیمات هیئت مدیره به اطلاع و تایید استانداری برسد.

۶– مجموعه توافقات فوق طی یک فرصت ٢ماهه مورد پیگیری قرارگیرد ونتیجه اش به اطلاع کارگران رسانده شود.

کارگران ایران ترانسفو نگران اجرایی شدن این توافقات هستند و می‌گویند: امیدواریم در عمل اجرای این بندها با مشکل مواجه نشود و مطالبات ساختاری ما برآورده شود.

گفتنی است پیش از این نیز استاندار زنجان اعلام کرده بود که یکی از شروط توافق خاتمه اعتراض در ایران ترانسفو، عدم اخراج کارگرانی است که در تحصن شرکت داشته‌اند.”

اعتراضات کارگران آلومنیوم المهدی هرمزال و وعده های مقامات

بدنبال اعتصاب قدرتمند کارگران آلومنیوم المهدی هرمزال مقامات استانی که تجربه اعتراضات کارگران این کارخانه را به همراه خانواده ها و همبستگی بخشی از مردم در اردیبهشت ماه دارند، به تقلا افتاده و فورا جلسه ای اضطراری تشکیل دادند. این جلسه در بعد از ظهر ٢٠ مرداد تشکیل شد و کارفرمای جدید کارخانه، استاندار هزمزگان، نماینده مجلس اسلامی در این استان در رابطه با وضعیت پیش آمده در کارخانه برگزار شد. مرادی نماینده مجلس اسلامی از بندر عباس از بازگشت کارگران اخراجی و ابطال ابلاغیه‌ها در خصوص کاهش حقوق و مزایا ی کارگران به عنوان نتیجه کلی این نشست خبر میدهد که این حکایت از فشار اعتراض قدرتمند کارگران است. اما صحبت شان فقط بر سر بازگرداندن ۴۵ نفر از کارگران اخراجی است و کارگران خواستار بازگشت به کار تمامی کارگران اخراجی هستند.

از سوی دیگر قرار است که همان جمعی که در جلسه تصمیم گیری در مورد وضعیت پیش آمده در کارخانه حاضر بوده اند، تحت عنوان “شورا ” اداره امور را به پیش برند. بدین ترتیب شورای استثمارگران قرار است امور کارخانه را بر دست گیرد و سر فرصت به حساب کارگران برسد. اما کارگران آلومنیوم متحد و قدرتمند ایستاده اند و منتظر اجرای عملی این تصمیمات هستند. بدین ترتیب مبارزات کارگران آلومنیوم المهدی در مرحه حساسی قرار دارد. نکته مهم حفظ اتحاد کارگران است. مقامات دولت و صاحبان کارخانه همگی دست در دست هم داده و شورای خود را ساخته اند که بقول خود این “بحران ” را حل کنند. کارگران نیز باید از طریق مجمع عمومی خود بعنوان محلی برای تصمیم گیری و پیشبردن اعتراضاتشان بصورت سازمانیافته صف خود را متحد کنند. نمایندگان خود را در مجامعشان انتخاب کنند و از طریق آنها و با قدرت اجتماعاتشان خواستهایشان را تماما به جلو برند. بتوانند تمامی کارگران اخراجی را سر کار بازگردانند وافزایش دستمزدها را که خواست اصلی آنهاست تحمیل کنند. حداقل دستمزدها نباید کمتر از سه میلیون و پانصد هزار تومان یعنی نرخ خط فقر اعلام شده از سوی دولت باشد.

زنده باد کارگران آلومنیوم المهدی هرمزال

کارگران و جوانان جویای کار در کهگیلویه و بویر احمد حضور روحانی را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند

روز ٢۴ مرداد همزمان با سفر حسن روحانی به استان کهگیلویه وبویراحمد،کارگران کارخانه قند یاسوج، شرکت نفت، جمعی از کارگران قراردادی وجوانان متقاضی کاربا حمل پلاکاردهایی اعتراضاتشان را نسبت به عدم پرداخت حقوق،وضعیت نابسامان کارگران قراردادی،عدم تبدیل وضعیت کارکنان شرکت نفت ،بیکاری و وضعیت نابسامان کاری شان اعلام کردند.

تجمع اعتراضی کارگران فولاد صنعت دنا

روز ٢۴مرداد در آستانه حضور سفر روحانی و حضور او در کارخانه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد دست به تجمع زدند. در عکس العمل به این تجمع اعتراضی محمد کاظم نظری فرماندار بویز احمد با تهدید اینکه اگر تجمع کنید به مشکلاتتان رسیدگی نمی شود، میگوید”‌در این روزهایی که رئیس‌جمهور در حال سفر به استان است خبرهای مربوط به شما در حاشیه قرار گرفته می‌شود و مطالباتتان پیگیری نخواهد شد.” . و وقتی کارگران به تجمع خود ادامه دادند، فتاح محمدی معاون امنیتی سیاسی استاندار از تجمع‌کنندگان خواست نمایندگانی برای خود معرفی کرده و از این طریق مشکلات خود را حل کنند.

این کارگران چندین ماه دستمزد طلب دارند و بخشی از طلبهایشان نیز مربوط به سه سال اخیر است. این سومین تجمع آنها در سال جاری است که برگزار کردند.

٢۵ مرداد: دومین روز از تجمع آموزش دهندگان نهضت سواداموری مقابل مجلس

صبح روز ٢۵ مرداد حدود سیصد نفر از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی برای دومین روز متوالی با خواست استخدام در آموزش و پرورش در مقابل مجلس جمع شدند. در این رابطه معلمان حق التدریس بارها تجمع داشته و پیگیر خواستشان شده اند. این معلمان شب گذشته را با سختی و در پارک گذراندند.

٢۴مرداد: تجمع معلمان حق التدریس در مقابل مجلس اسلامی در تهران با خواست استخدام در آموزش و پرورش

تجمع اعتراضی کارگران فولاد صنعت دنا

روز ٢۴مرداد در آستانه حضور سفر روحانی و حضور او در کارخانه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد دست به تجمع زدند. در عکس العمل به این تجمع اعتراضی محمد کاظم نظری فرماندار بویز احمد با تهدید اینکه اگر تجمع کنید به مشکلاتتان رسیدگی نمی شود، میگوید”‌در این روزهایی که رئیس‌جمهور در حال سفر به استان است خبرهای مربوط به شما در حاشیه قرار گرفته می‌شود و مطالباتتان پیگیری نخواهد شد.” . و وقتی کارگران به تجمع خود ادامه دادند، فتاح محمدی معاون امنیتی سیاسی استاندار از تجمع‌کنندگان خواست نمایندگانی برای خود معرفی کرده و از این طریق مشکلات خود را حل کنند.

این کارگران چندین ماه دستمزد طلب دارند و بخشی از طلبهایشان نیز مربوط به سه سال اخیر است. این سومین تجمع آنها در سال جاری است که برگزار کردند.

به کارگران ماشین سازی تبریز وعده بخشی از مطالباتشان داده شد

به دنبال اعتصاب و اعتراض کارگران ماشین سازی تبریز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت وعده داد که به زودی بخشی از مطالبات کارگران پرداخت میشود. همچنین سازمان خصوصی سازی نیز اعلام کرد، تا ١۵روز آینده تکلیف مجتمع صنعتی ماشین سازی را مشخص می کند.

کارگران علیه بیکارسازی ایستاده اند و حق و حقوقشان را میخواهند.

ابراهیم مددی نایب ریس سندیکای شرکت واحد از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ۵سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

طی برگه اخطاریه که از سوی دادگاه انقلاب شعبه ٢۶بدست اقای صالح نیکبخت وکیل آقای ابراهیم مددی از اعضای هیئت مدیره سندیکا شرکت واحد رسیده آقای مددی از سوی این شعبه به ۵سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم گردیده ،اتهامات آقای مددی اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی از طریق حضور در تجمعات غیر قانونی ای، مصداق اتهامات مددی در حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب ،تشکیل سندیکا و شرکت در تمام فعالیت های سندیکا،هدایت و رهبری سندیکا،اعتراض به احکام صادره از مراجع قضایی،مصاحبه با رسانه های معاند نظام و تحریک و تشویق برای برگزاری تحصن و تجمع،شرکت در تجمع وزارت کار برای تعیین دستمزدسال ٩٣،شرکت و برگزاری تجمع در پایانه آزادی برای مراسم اول ماه مه ،از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب در حکم بدوی به تحمل ۵سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم گردید.داود رضوی دیگر عضو هیت مدیره این سندیکا در تاریخ ٢٨بهمن ماه سال گذشته از سوی همین شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب به ۵سال حبس تعزیری محکوم گردید که با اعتراض به حکم صادره توسط وکیلش آقای صالح نکیبخت پرونده به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر ارسال شده است. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن محکوم کردن اینگونه احکام ناعادلانه علیه آقای ابراهیم مددی و داود رضوی و دیگر فعالین کارگری و صنفی ،بار دیگر اعلام میکند اینگونه پرونده سازی وبرخوردهای امنیتی علیه فعالان کارگری وسندیکایی و صنفی هرگز نمیتواند،کارگران و فعالین سندیکایی و صنفی را از حق خواهی و درخواست مطالبات به حق شان عقب براند و حق ایجاد تشکیل سندیکا ها و تشکل های مستقل کارگری را حق مسلم تمامی کارگران می داند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

بیستم مرداد نود و پنج

پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت آزادی سرافرازانه محمد جراحی

محمد جراحی فعال کارگری و عضو کمتیه پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری پس از تحمل ۵ سال زندان، صبح امروز آزاد شد. وی علیرغم مشکلات حاد جسمانی وعدم دریافت مرخصی که به عنوان ابزاری برای به تمکین واداشتن زندانیان مقاومی همچون محمد جراحی بکار گرفته میشود لحظه ای در دفاع از منافع طبقه کارگر ایران درنگ نکرد و در طول ۵ سال زندان پرمشقت با جسارتی ستودنی از داخل زندان به دفاع از منافع طبقه کارگر ایران پرداخت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، آزادی محمد جراحی این فعال جسور و برجسته جنبش کارگری را به خانواده و دوستان، طبقه کارگر ایران و عموم انسانهای شریفی که دل در گرو عدالت و آزادی دارند صمیمانه تبریک میگوید و با تاکید بر پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات صنفی کارگران و معلمان و برداشته شدن اتهامات امنیتی از روی پرونده های فعالین صنفی و مدنی، خواهان به رسمیت شناخته شدن حق برپائی تشکلهای مستقل کارگری، اعتصاب، تجمع، راهپیمائی و آزادی سازماندهی و انجام اعتراضات سراسری از سوی کارگران برای دست یابی به مطالبات شان می باشد.

عکس محمد جراحی بعد از آزادی اش بر مزار عزیز شاهرخ زمانی که در زندان به طرز مشکوکی جان سپرد. کسی که یار دیرین محمد جراحی بود.

یادش گرامی باد

٢۴ مرداد:

بلاتکلیفی کارگران آب معدنی داماش ادامه دارد

با گذشت دو ماه و نیم از توقف فعالیت کارخانه آب معدنی داماش در استان گیلان، هنوز برای بازگشت به کار و پرداخت معوقات مزدی کارگران این واحد تولیدی اقدامی صورت نگرفته است.

تعطیلی محل کار آن‌ها اوایل خرداد ماه سال جاری فعالیت کارخانه را در خطوط تولید متوقف کرد و از آن زمان تاکنون تعداد ۴٠ کارگر شاغل در آن بدون دریافت معوقات مزدی بیکار شده‌اند.

کارگران آب معدنی داماش با بیان اینکه طی حدودا شصت روز گذشته مسئولان کارخانه هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به کارگران معترض نداده‌اند، می گویند در مقابل عدم پرداخت حقوق کارگران مسئولان شهرستانی همانند فرمانداری و اداره کار، هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

٢٣ مرداد:

تهدید کارگران ارگ قدیم به اخراج وکسر حقوق بدلیل اعتصاب!

پنج ماه حقوق و حق بیمه کارگران پرداخت نشده است

کارگرانی که پنج ماه است حقوقشان را دریافت نکرده اند، در محل میراث جهانی ارگ بم، دست به اعتصاب زدند. حقوق کارگران از پنج سال قبل بطور نامنظم پرداخت میشود و با تاخیر های طولانی انجام میشود کارفرما تاکنون به قول های خود در مورد پرداخت حقوق ها عمل نکرده است. همچنین حق بیمه کارگران پرداخت نشده و دفترچه های بیمه آنها بدون اعتبار شده است. کارفرما بخاطر تجمع اعتراضی کارگران در سال گذشته پنج روز از حقوق آنها کم کرده است.

فرماندار شهر بم در مقابل اعتراضات کارگران پاسخ داده است: با این شرایط اگر می توانید کار کنید ادامه دهید وگرنه به سلامت.

کارگران می گویند: صبح امروز هم اعلام کردند که در صورت اعتصاب کسر حقوق می شوید و اینجا اگر خواهان حق خود باشیم تهدید به کسر حقوق و اخراج می شویم و همین اتفاق هم می افتد بطور مثال در اعتصاب قبلی نام پانزده نفر را نوشتند و اعلام کردند اخراجشان کنید.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فولاد صنعت دنا

تهدید کارگران از جانب فرماندار

همزمان با سفر حسن روحانی به استان کهگیلویه و بویراحمد، کارگران کارخانه فولاد صنعت دنا دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

فرماندار بویراحمد به تجمع‌کنندگان گفت: در این روزهایی که رئیس‌جمهور در حال سفر به استان است خبرهای مربوط به شما در حاشیه قرار گرفته می‌شود و مطالباتتان پیگیری نخواهد شد. او تهدید کرد: اگر تجمع همچنان ادامه داشته باشد مطمئن باشد مشکلاتتان پیگیری نخواهد شد.

کارگران میگویند: چندین ماه است حقوق دریافت نکرده‌ایم و این برای سومین بار است که در سال جاری جلوی استانداری تجمع کرده‌ایم.

اعتراض کارکنان فنی هواپیمایی آسمان به سطح نازل حقوقها و تاخیر در پرداخت آنها

کارکنان فنی شرکت هواپیمایی آسمان برای چندمین بار در اعتراض به وضعیت حقوق و دستمزد تجمع کردند. باوجود آنکه از سال گذشته تاکنون کارکنان فنی شرکت هواپیمایی آسمان بارها نسبت به وضعیت حقوق ها اعتراض کرده بودند، هنوز مشکل آنها حل نشده و همچنان با پایین ترین دستمزد به کار خود ادامه می دهند.

مهندسان فنی این شرکت هواپیمایی روزگذشته برای چندمین بار در محوطه آسمان ایر دست به تجمع زدند و نسبت به وضعیت موجود شکایت کردند. هرکدام از پرسنل فنی این شرکت، حدود ٨ میلیون تومان از شرکت آسمان طلبکارند. بخش فنی هواپیمایی آسمان ١۵٠٠ نفر شاغل دارد.

این کارمند شرکت هواپیمایی آسمان افزود: مطالبات افزایش حقوق از ۵ سال پیش در شرکت مطرح شده اما در این سال‌ها با وجود وعده‌های بسیار زیاد، هیچ اتفاقی رخ نداده است. ضمن آنکه پس از روی کار آمدن مدیرعامل فعلی با اینکه‌ کارکنان چندین بار موضوع را متذکر شدند، ‌اما هنوز اتفاقی نیافتاده است.

٢٣ مرداد:

٢٣مرداد: اخباری از اعتراضات گسترده کارگری

دو ماه از مطالبات کارگران ایران چوکا پرداخت شد، اعتراض کارگران ادامه دارد

روز ٢٣ مرداد تجمعات اعتراضی کارگران چوب چوکا در مقابل کارخانه وارد ششمین روز خود شد. اعتراض کارگران به ۵ ماه دستمزد و ۴ ماه حق بیمه پرداخت نشده و وضعیت نامشخص قراردادهای کاری و به تعطیلی کشیده شدن کارخانه است. زیر فشار این اعتراضات روز ٢١ مرداد ماه دو ماه از دستمزد معوقه کارگران پرداخت شد. اما کارگران تمام طلبهایشان را میخواهند و راه اندازی کارخانه و روشن شدن قراردادهای کاری یک خواست مهم آنانتست. از همین رو این اعتراضات بصورت شبانه روزی و تجمع مقابل کارخانه همچنان ادامه دارد. در این کارخانه دو هزار کارگر به کار اشتغال دارند. و این چندمین بار است که این کارگران در سال جاری بخاطر دستمزدهای معوقه و وضعیت ناامن شغلی شان دست به تجمع و اعتراض میزنند.

به گفته کارگران بدلیل عدم پرداخت حق بیمه آنها، تمدید دفترچه های بیمه شان با مشکل روبرو شده است و هم کنون تعداد قابل توجهی از خانواده های کارگران ‌بابت خدمات درمانی مورد نیاز خود ناگزیر به پرداخت هزینه‌هایی به بیمارستان‌های خصوصی شده اند و این فشار اقتصادی را بر روی این کارگران دو چندان کرده است. کارگران به این وضعیت اعتراض دارند. ‌

تجمع کارگران ارگ بم مقابل پایگاه میراث فرهنگی

صبح روز ٢٣ مرداد کارگران پروژه مرمت مجموعه ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان پایگاه میراث فرهنگی ارگ تجمع کردند.

١٢٠ کارگر این پروزه از ابتدای سال جاری دستمزد وحق بیمه شان را دریافت نکرده اند. کارگران ارگ بم از سال ٨٢ در این پروزه کار میکنند و هنوز بابت بخشی از مزایای مدی سالها ٩٣ و ٩۴ طلبکارند. علاوه بر آنان حق بیمه کارگران پرداخت نشده و با مشکل تمدید دفترچه های بیمه روبرویند. کارگران ارگ بم همچنین به آیین نامه های تنبیهی شرکت اعتراض دارند. از جمله اگر هر کارگری لباس فرم بر تن نکند جریمه نقدی میشود و این درحالیست که به آنها چندین سال است لباس فرم داده نشده است. و خود کارگران بنا به وضعیتشان لباس فرم با رنگ و شکلی تهیه کرده اند.

تجمع کارگران پیمانی ورزشگاه آزادی مقابل وزارت ورزش

صبح روز ٢٣ مرداد حدود ١۵٠ نفر از کارگران پیمانی مجموعه ورزشی آزادی در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی و ٢ ماه دستمزد و حق بیمه پرداخت نشده شان مقابل ساختمان وزارت ورزش و جوانان تجمع کردند.

به گفته کارگران آنها از مرداد ماه سال گذشته بمدت یک سال دراستخدام شرکت پیمانکاری «شکوه مهندسی شریف»مشغول بکار بودند و پیمانکارقصد دارد بدون پرداخت دستمزد آنان از مجموعه ورزشگاه آزادی خارج شود. از جمله طی ۵ سال گذشته بارها کارگران پیمانی وبا سابقه ورزشگاه آزادی برای پی گیری مشکلات خود که ناشی از حضور پیمانکاران مختلف در این مجموعه است مقابل ساختمان استادیوم آزادی ووزارت ورزش تجمع کرده اند .و اتفاق افتاده است که آنها پروژه را گذاشته و رفته اند بدون اینکه مزد آنان را بدهند و اقدامی نشده است.

ادامه اعتصاب کارگران «ایران چوکا»

١٠٠٠کارگر کارخانه صنایع چوب و کاغذ ایران «چوکا» وارد ششمین روز خود شد. بدنبال اعتراضات کارگران روز ٢١ مرداد معادل دو ماه از مجموع پنج ماه طلب کارگران پرداخت شد. اما کارگران به وعده های کارفرما و مقامات اداری اعتماد نکرده و به اعتصاب خود ادامه دادند. کارگران شش ماه پایان سال ٩۴ را همزمان با متوقف شدن فعالیت کارخانه، حقوق دریافت نکرده اند، همچنین این کارگران در سال ٩۵ هیچ گونه دریافتی نداشته‌اند. علاوه بر آن، کارفرما حداقل ۴ ماه حق بیمه کارگران را پرداخت نکرده و کارگران امکان استفاده از خدمات درمانی ندارند.

گرمی دوباره بازار وعده و وعیدها بدنبال اعتراض کارگران مجتمع آلومنیوم المهدی- هرمزآل!

بدنبال اعتراضات گسترده روزگذشته ٢هزارکارگر مجتمع آلومنیوم المهدی- هرمزآل دوباره بازار وعده و وعیدها گرم شد.

اعتصاب مامورین امور مخابراتی شهر بابک

مامورین امور مخابراتی شهر بابک دراعتراض به عدم پرداخت۵ماه حقوق از سوم مرداد اعتصاب کرده اند. این کارگران از اول اسفند سال گذشته حقوق دریافت نکرده اند.

تجمع اعتراضی کارگران پیمانی ورزشگاه آزادی

١۵٠ نفر از کارگران فضای سبز وتاسیساتی ورزشگاه آزادی تهران در اعتراض به آنچه نامشخص بودن وضعیت شغلی ومزدی شان در مقابل ساختمان وزارت ورزش وجوانان در خیابان سئول تجمع کردند. کارگران می‌گویند پیمانکار با احتساب مرداد ماه جاری حدود دو ماه مزد وبیمه معوقه به کارگران بدهکار است علاوه بر آن در طی مدت فعالیت خود در مجموعه آزادی سایر مزایای کارگران را پرداخت نکرده است. این پیمانکار قصد دارد بدون آنکه مطالبات مزدی حدود ١۵٠کارگر را پرداخت کند، از مجموعه ورزشگاه آزادی خارج شود. بدنبال اعتراضات کارگران پیمانکار آنها را تهدید به اخراج کرده است.

٢٢ مرداد:

یک کودک کار براثربرق گرفتگی کشته شد

یک کودک کار که بعنوان کارگر ساختمانی در شهر سیریک کار میکرد به دلیل برق گرفتگی کشته شد. این حادثه بدلیل نقص فنی در دستگاه بالابر و نبودن وسایل ایمنی در محل کار رخ داد. این کودک ١۶ ساله اهل روستای گندمی از توابع بخش مرکزی سیریک بود.

یکی از کارگران مصدوم در انفجار خط انتقال گاز فوت کرد

یکی از کارگران مصدوم در انفجار و آتش سوزی ایستگاه لخته گیر انتقال گاز «آغار و دالان» شهرستان گناوه، براثر شدت جراحات درگذشت. در این واقعه کارگر ٢۴ ساله بنام علی بایرامی نیز کشته شد.

٢١ مرداد:

مصدومیت ۵ کارگربدنبال سقوط بالابر در کرمان!

۵ کارگر براثر سقوط بالابر در میدان قدیم میوه و تره بار شهر کرمان مجروح شدند. گزارش شده است که حال دو نفر از کارگران وخیم است.

٣٠٠ کارگر آزاد راه تهران شمال۴ ماه حقوق و سایر مزایای خود را طلبکارند

پیمانکار پروژه آزاد راه تهران به شمال هنوز بابت مطالبات مربوط به دستمزد چهارماه گذشته حدود ٣٠٠ کارگر هنوز با آن‌ها تسویه حساب نکرده است. علاوه بر آن حق بیمه کارگران نیز از آغاز سال ٩۵ به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. کارگران هنوز عیدی وپاداش پایان سال ٩۴ خود را از کارفرما طلبکارند. کارگران می‌گویند: پیمانکاری که آنها در استخدامش بوده‌اند تقریبا ماهانه تعدادی از همکارانشان را به بهانه پی‌گیری مطالبات معوقه اخراج می کند.

٢٠ مرداد

یک کودک کار در اثر آتش سوزی جان خود را از دست داد

یک کودک کار در آتش سوزی در یک تعمیرگاه خودرو در منطقه قاسم آباد مشهد جان خود را از دست داد. او ١۴ سال داشت. دو کارگر بزرگسال نیز در این واقعه دچار سوختگی شدید شده و به بیمارستان منتقل شدند.

مصدومیت شدید کارگر اسکلت کار بدنبال سقوط از طبقه چهارم!

کارگر میانسالی که مشغول جوشکاری بر روی اسکلت بندی ساختمان نیمه تمام بود از ارتفاع ١٠ متری سقوط کرد و شدیدا مصدوم شد. این واقعه در بزرگراه امام علی، بعد از خیابان پاسدار گمنام، رخ داد. این کارگر که از قسمت سر، دست و هر دو پا دچار مصدومیت شدید شده است، در بیمارستان بستری شد.

٢هزارکارگرمجتمع آلومنیوم المهدی- هرمزآل مدیرعامل را مجبور به فرار کردند

حدود ٢٠٠٠نفر از کارگران شرکت آلومینیوم المهدی با تجمع مقابل دفتر مدیریت باعث متواری شدن نصوری مدیر عامل وکلیه مدیران میانی این شرکت شدند. کارکنان این مجتمع صنعتی با تشکیل شورایی، کنترل مجموعه را به‌طور کامل به دست گرفته و از ورود عوامل و منتصبین محمد علیمحمدی جلوگیری به عمل آورده‌اند. کارگران خشمگین شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل درب این کارخانه را با ایجاد موانعی بسته و از تردد هرگونه وسایل نقلیه ازجمله کامیون‌های حمل شمش‌های آلومینیوم جلوگیری به عمل‌آورده‌اند.

اعتراض کارگران به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه، کاهش دستمزدها و عدم بازگشت ۵٠ کارگر اخراجی است. آنها اعلام کردند بخاطر هیچ مقام مسئولی در استان از خواسته خود کوتاه نمی آیند و تصمیم گرفته اند هفته آینده در مقابل مجلس تجمع داشته باشند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت کوهسر

کارگران شرکت کوهسر دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وعیدی دست به تجمع اعتراضی مقابل اداره کار بندرانزلی، زدند. این کارگران که در حال ساخت کنار گذر انزلی هست ٩ماه حقوق و عیدی ٩۴دریافت نکرده‌اند.

اخراج ۵ کا رگر شهرداری آبیک

۵ کارگر با سابقه واحد اجرائیات شهرداری شهرستان آبیک در قزوین با اتمام قرار داد کار در تاریخ ٣١ تیر ماه اخراج شده اند. در حالی که این اخراج به بهانه کاهش هزینه‌ها صورت گرفته است اما شهرداری آبیک بعد از اخراج این ۵ کارگر با سابقه سریعا ۵ کارگر دیگر جایگزین کرده است.

١٩ مرداد:

اعتصاب کارگران ایران ترانسفو با موفقیت پایان یافت

اعتراضات کارگران ایران ترانسفو زنجان به پایان رسید. در توافقنامه ای که به امضای نمایندگان کارگران و کارفرما و مقامات مسئول و استانداری رسید، کارگران توانستند بخشی از خواسته های خود را بدست آوردند.

کارگران شهرداری تفرش ۴ ماه حقوق طلبکارند

کارگران شهردادی تفرش ۴ ماه حقوق طلبکارند. علاوه بر آن با گذشت ۵ ماه از سال جدید هنوز کارگران شرکتی شهرداری تفرش سنوات، عیدی و پاداش سال گذشته خود را دریافت نکرده اند و حتی چکی نیز از سوی شرکت مورد نظر دریافت کرده که وصول نشده و برگشت خورده است.

برق جان یک کارگر ۴٠ ساله را در باقرشهر گرفت

یک کارگر ۴٠ ساله در هنگام کار در یک ساختمان بر اثر اتصالی برق جان خود را از دست داد. این حادثه در خیابان صاحب الزمان باقرشهر رخ داد.

دو کارگر معدنچی کشته و زخمی شدند

براثر واژگونی یکی از وگن‌های معدن زغال سنگ البرز شرقی در عمق ١۵٠ متری معدن یک کارگر معدنچی بنام اکبر عرف عاملی کشته و یک معدنچی دیگر بنام ابولحسن الیاسی شدیدا مجروح شده است.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه یک

حدود ٢۵٠ نفر از مجموع ۵٧٠کارگر پیمانی خدماتی منطقه یک شهرداری اهواز که طی چند ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند، برای دومین روز پیاپی مقابل پارک شهربازی واقع در فلکه پاداد شهر تجمع کردند. این کارگران که حدود ۵٧٠ نفر هستند در استخدام شرکت پیمانکاری « نادر اهواز» در هشت ناحیه منطقه یک شهر اهواز به جمع آوری زباله مشغولند و چند ماه مزد از کارفرما طلبکارند. شرکت پیمانکاری نادر اهواز دستمزد ماه های فروردین واردیبهشت را به صورت الحساب به آنان پرداخت کرده و بابت دستمزد ماههای خرداد وتیر را به صورت کامل به آنان بدهکار است. یکی دیگر از موارد مورد اعتراض کارگران فضای سبز شهرداری منطقه یک اهواز محدودیت حق اولاد وبیمه خانواده‌های آنان است. کارفرما همچنین از پرداخت حق اضافه کاری و تعطیل کاری های کارگران خوداری می کند.

محمد جراحی آزاد شد

محمد جراحی از فعالین سرشناس جنبش کارگری پس از ۵ سال از زندان آزاد شد. محمد جراحی عضو سندیکای نقاشان ساختمان ایران و همچنین عضو کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری با اتهماتی نظیر فعالیت تبلیغی علیه نظام و مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت، زندانی شد. او در زندان به سرطان تیروئید مبتلا شد و شرایط بسیار دشواری را از سر گذراند.

۶ کارگر در انفجار دیگ بخار مجروح شدند

براثر انفجار دیگ بخار در کارخانه «برنا فوم شیراز» واقع در شهر صنعتی شیراز، ۶ کارگر مجروح شدند. حال یکی از این کارگران وخیم گزارش شده است.

مرگ کارگر جوان بر اثر سقوط آسانسور

یک کارگر جوان ٢٠ ساله براثر سقوط آسانسور در یک ساختمان نیمه کاره در کوی سعادت آباد تهران خیابان پاکنژاد، کشته شد.

عدم پرداخت ۶ماه حقوق و٢سال حق بیمه کارگران شهرداری بروجرد!

کارگران شهری بروجرد ۶ ماه است حقوق نگرفته اند. شهرداری دو سال است بیمه کارگران را به حساب تامین اجتماعی واریز نکرده در حالی که این مبلغ از حقوق کارگران کسر می شود. مسئولان شهرداری از دادن پاسخ به اعتراضات کارگران خودداری می کنند.

١٨ مرداد:

خفگی در ته چاه، جان یک کارگر را گرفت

دو کارگر افغان در حال حفر چاه فاضلاب در خانه‌ای نیمه‌ساز در بلوار منفرد شهرستان لار دچار خفگی شدند. یکی از این کارگران به نام محمد ازبک که کار را زودتر شروع کرده بود، در ته چاه درگذشت؛ و نفر دیگر که برای کمک به او تا نیمه‌ی راه رفته بود، راهی بیمارستان شد.

جان باختن یک کارگر زیرآوار درمشهد!

ریزش ناگهانی کانال فاضلاب در حال احداث در مشهد، موجب مدفون و مرگ یک کارگر زیر خرواری از خاک شد.

گردآورنده: شهلا خباززاده

کارگر کمونیست ۴۲۸