شهلا خباززاده-خلاصه ای از اخبار کارگری مهر ماه ١٣٩٦

شهلا خباززاده

 

خلاصه ای از اخبار کارگری مهر ماه ١٣٩٦

١ مهر

* جمعی از کارگران هپكو با راه پیمایی به محل استانداری استان مرکزی رفته و علیه یگان ویژه دست به تجمع زدند.

 

٢ مهر

* حدود ٢٠٠ نفر از کارگران فصلی نی‌بر‌ مجتمع کشت‌ و صنعت هفت تپه در اعتراض به متحقق نشدن مطالبات بیمه‌ای خود از سوی کارفرما مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

* جمعی از کارگران معدن کرومیک اسفندوقه که به واسطه شرکت پیمانکاری مکانیزاسیون جلگه، به کار استخراج کرومیک در این منطقه معدنی در کرمان اشتغال دارند، در اعتراض به بیکار شدن سه نفر از همکاران خود و پرداخت نشدن بخشی از مطالبات مزد‌ی‌شان مقابل ساختمان استانداری و اداره کل کار استان کرمان تجمع کردند.

* کارگران معدن شماره ٣ سیرجان در اعتراض به بیکار شدن از کار و عدم تمدید قراردادهای آنها در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

٣ مهر

* کارگران آذر آب اراک و هپکو در ادامه اعتراضاتشان در محل کارخانه‌هایشان حاضر شدند و به خاطر تعویق پرداخت ماهها دستمزدشان و خطر تعطیلی کارخانه و بیکار شدن از کار، و یورش ماموران انتطامی به اعتراضات آنان در بیست و هشتم شهریور همچنان در اعتصاب بسر بردند.

* به فراخوان سندیکای واحد تجمعی اعتراضی در حمایت از رضا شهابی عضو هیات مدیره این سندیکا در مقابل وزارت کار برپا شد. کارگران شرکت واحد، دانشجویان و تعدادی از معلمان و فعالین کارگری در آن شرکت داشتند. قبل از آن نیز تجمع دیگری به فراخوان ربابه رضایی همسر او در تاریخ ١٤ شهریور ماه مقابل مجلس برپا گردید.

* کارگران شهرداری کرمانشاه اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ٣ماه حقوق رسانه ای کردند.

 

* جمعی از کارگران جایگاه‌های سوخت اهوازدراعتراض به نداشتن امنیت شغلی تحت عنوان خصوصی سازی، مقابل ساختمان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این شهرتجمع کردند.

* دویست نفر از کارگران سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری یزد دراعتراض به عدم پرداخت ٢  ماه حقوق دست از کارکشیده و مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تجمع کردند.

* صدها کارگر پیمانکار راه انداز نفت ستاره خلیج فارس شرکت اویکو و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ونداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده وتجمع کردند.

* جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان کرمانشاه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و بیمه نبودن مقابل مجلس تجمع کردند.

٤مهر

 

* کارگران بهره‌برداری معترض اخراجی پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از دو روز تجمعات اعتراضی در تهران با وعده وزارت کار مبنی بر پیگیری بازگشت بکارشان، راهی بندرعباس شدند.

 

* کارگران بلبرینگ سازی تبریزبدلیل پرداخت نشدن شش ماه حقوق دست به اعتراض زدند.

* کارگران شرکتی پایانه مسافربری زاهدان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ٥ ماه حقوق واخراج دونفر از همکارانشان، رسانه ای کردند.

 

* جمعی ازکارگران نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل این نیروگاه تجمع کردند.

* دادستانی تهران طی ابلاغیه ای به وثیقه گذار جعفر عظیم زاده اعلام کرد دستور ضبط منزل مسکونی وی صادر شده است و طی ده روز آینده نسبت به ضبط قطعی آن اقدام خواهد شد، مظفر صالح نیا از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز در شهر سنندج بازداشت شد.

٥ مهر

* کارگران بهره‌برداری معترض اخراجی پالایشگاه ستاره خلیج فارس روز ٥ مهر به اعتراضاتشان به بیکارسازی ها و تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزد در  در بندرعباس ادامه و تجمع کردند.

* کارگران شرکت مهندسی آب و خاک طرح عتابیه بین سوسنگرد و هویزه بدلیل ٦ ماه حقوق عقب مانده از فروردین تا شهریور ٩٦ و دو ماه مابه التفاوت سال ٩٤ و ٩٥ اعتصاب و مقابل درب کارگاه تجمع کردند. این کارگران اعلام كردند كه تا رسیدن به مطالبات خود به اعتصاب ادامه خواهند داد.

 

 

٦ مهر

 

* جمعی از اهالی شهرک باهنر زرند مسیر تردد خودروهای عبوری از کمربندی شرق زرند را مسدود کردند تا اعتراض خود نسبت به وضعیت نامناسب این جاده را به نمایش بگذارند.

 

١٠ مهر

* شماری از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در اعتراض به تعویق پرداخت حقوق شهریور ماه و با خواست پرداخت به موقع مستمری هایشان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

* مالباختگان پالایشگاه صدرا نفت پارسیان در مقابل استانداری شهر اصفهان تجمع کردند.

* شماری از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در اعتراض به تعویق پرداخت حقوق شهریور ماه و با خواست پرداخت به موقع مستمری هایشان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. یکی از مشکلات این بازنشستگان بیمه درمانی آنها است.

 

١١ مهر

 

* تعدادی از کارگران کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه، دور جدید اعتراضات صنفی خود را آغاز کرده‌اند.

* کارگران کارخانه فولاد ارومیه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق دست به تجمع مقابل اداره کاراین شهرستان زدند. بدنبال تجمع اعتراضی کارگران، وعده پرداخت بخشی از مطالبات این کارگران از طرف جعفر صادق اسکندری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، داده شد.

 * شصت نفر از کارگران کارخانه نازنخ برای چندین بار دراعتراض به عدم پرداخت مطالبلتشان از سال ٨٨ تا کنون مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

 

* بیش از ٤٠ نفر از کارگران جایگاه‌‌های سوخت اهواز دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق پس از خصوصی سازی برای دومین بار مقابل ساختمان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تجمع کردند.

١٥ مهر

* تجمع و راهپیمایی جمعی از کشاورزان استان در اعتراض به انتصاب سید رحمان دانیالی به مدیرکلی حفاظت از محیط زیست اصفهان در مقابل ساختمان این اداره تجمع کردند.

١٦ مهر

* کارگران بازنشسته صنایع فولاد اصفهان در اعتراض به عدم دریافت دستمزد شهریور ماه و باخواست پرداخت بموقع حقوقها در مقابل استانداری تجمع کردند و خیابان را بستند.

 

* کارگران معدن زغال سنگ سوادکوه در اعتراض به نگرفتن حقوق دست به تجمع زدند و جاده اصلی تهران شمال را بستند.

 

* بیست و هفت  کارگر کارخانه روغن‌نباتی نرگس شیراز در اعتراض به سه تا ٦ ماه دستمزد پرداخت نشده، تجمع کردند.

* کارگران بازنشسته صنایع فولاد در اعتراض به عدم دریافت دستمزد شهریور ماه و باخواست پرداخت بموقع حقوقها در مقابل استانداری تجمع کردند و خیابان را بستند. این کارگران در همین رابطه در دهم مهر ماه در همین محل تجمع داشتند.

١٧ مهر

 

* کارگران رینگ سازی مشهد در اعتراض به سطح نازل حقوقها که سطح آن از حداقل مزد نیز کمتر است و کاهش مدت قراردادهای شغلی شان تا زیر مدت یک سال در محل ساختمان مدیریت تجمع اعتراضی برپا کردند.

 

* کارگران رینگ سازی مشهد در اعتراض به سطح نازل حقوقها که سطح آن از حداقل مزد نیز کمتر است و کاهش مدت قراردادهای شغلی شان تا زیر مدت یک سال در محل ساختمان مدیریت تجمع اعتراضی برپا کردند.

١٨ مهر

 

* کارگران فضای سبز شهرداری آمل در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق عقب‌افتاده تجمع کرده و از رفتن به‌سر کار خودداری کردند.

* جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد برای چندمین بار در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدشان در تجمع سراسری بازنشستگان در مقابل دفتر روحانی حاضر شدند. این بازنشستگان از استان تهران و البرز راهی تهران شده و خواستارپرداخت به موقع حقوق و هزینه‌های جاری درمانی خود شدند.

* در اعتراض به تعویق پردداخت دستمزدهایشان، کارگران معادن زغال سنگ البرز مرکزی در جاده تهران – شمال دست به یك تجمع اعتراضی زدند.

* کارگران بازنشسته مخابرات بابل در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود مقابل اداره مخابرات این شهر اقدام به یك تجمع اعتراضی كردند.

* جمعی از دست فروشان خیابان نوبهار در برابر ساختمان شورای شهر کرمانشاه، به دلیل فشارهای وارده از سوی اجرائیات شهرداری که مانع کسب و کار این افراد شده بود، تجمع کردند. دستفروشان با ارائه کتبی درخواست شان، خواهان لغو محدودیت و فشار بر کسب و کار و تنها منبع درآمدشان شدند.

* همزمان با تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان صنعت فولاد، جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد مقابل استانداری خوزستان به دلیل پرداخت نشدن حقوق شهریورماهشان تجمع کردند.

* همزمان باتجمعات اعتراضی سراسری بازنشستگان صنعت فولاد کشوری ولشکری، بازنشستگان شرکت مخابرات استان مازندران دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان درمحوطه ساختمان اداری این مجموعه تجمع کردند.

* نیروهای انتظامی با شلیک مستقیم بسوی جمعی از کولبران زحمتکش در منطقه ”کانی خدا“ پیرانشهر، باعث مجروح شدن یکی از آنان به نام ”ع. ت“ از ناحیه سر شدند.

* حدود ١٢٠ کارگر پروژه مرمت ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده و محل کار خود را‌ ترک کردند. این کارگران از زیرمجموعه‌های سازمان میراث فرهنگی محسوب می‌شوند.

 

* همزمان با تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان صنعت فولاد،جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد مقابل استانداری خوزستان به دلیل پرداخت نشدن حقوق شهریورماهشان تجمع کردند.

* نیروهای انتظامی با شلیک مستقیم بسوی جمعی از کولبران زحمتکش در منطقه ”کانی خدا“ پیرانشهر، باعث مجروح شدن یکی از آنان به نام ”ع. ت“ از ناحیه سر شدند.

* حدود ١٢٠ کارگر پروژه مرمت ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده و محل کار خود را‌ ترک کرده‌اند.

١٩ مهر

* بدنبال اعتراضات کارگران سد سرنی میناب، ابوذر مهدی نخعی فرماندار میناب با پرداخت بخشی از دستمزد عقب مانده این کارگران موافقت كرد.

* جمعی از کارگران معدن زغال سنگ آق دربند دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه مقابل استانداری خراسان تجمع کردند. روز ١٨ مهر ماه نیز این کارگران مقابل دفتر مرکزی آستان قدس رضوی تجمع کرده بودند.

* همزمان با اولین روز انتصاب استاندار، معلمان حق التدریس استان گستان در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی مقابل استانداری تجمع کردند.

* تجمع بیش از ١٠٠ تن از معلمان زن پیش دبستانی استان گلستان که در اعتراض به بلاتکلیفی کاری خود، در مقابل استانداری گرگان آغاز شده بود، همچنان تا پاسی از شب ادامه پیدا کرد و آنها مقابل ساختمان استانداری تحصن کردند. مربیان خواهان استخدام خود هستند.

 

٢٠ مهر

* تجمع معلمان زن پیش دبستانی استان گلستان این معلمان امروز نیز در مقابل استانداری گلستان تداوم پیدا کرد.

* کارگران ترمینال غلات خلیج فارس پارسیان در اعتراض به عدم پراخت مطالبات خود مقابل سازمان بنادر و دریانوردی در استان خوزستان تجمع کردند.

* کارگران شهرداری در مشکین دشت در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوقشان دست به تجمع در برابر شورای شهر زدند. شهردار کارگران تجمع کننده را تهدید به اخراج کرد.

٢١ مهر

* نیروهای انتظامی به تجمع اعتراضی مالباختگان در اهواز حمله كرده و شماری از معترضین را دستگیر کردند.

 

 

٢٢ مهر

* شماری از کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز در اعتراض به پرداخت نشدن ٧ ماه مطالبات مزدی خود، مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند.

* تعدادی از کارگران شاغل و اخراجی کارخانه نوظهور، در محوطه کارخانه تجمع کردند. اعتراض این کارگران به عدم واریز ٥ ماه حق بیمه سال‌های ٩٤ و ٩٥ و پرداخت نشدن ١٤ تا ١٥ ماه مزد سال‌های ٩٥ و ٩٦ بود.

* کارگران فولاد قائنات در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه مزد خود دست به تجمع زده و از ورود کارفرما به کارخانه جلوگیری کردند.

 

* معلمان پیش دبستانی گیلان با خواست استخدام خود در آموزش و پرورش، برای دومین روز متوالی، در برابر اداره كل آموزش و پرورش گیلان تجمع كردند.

* خانوادە کولبران کشتە شدە بانە جلوی ساختمان سازمان قضایی نیروهای مسلح در سنندج تجمع کردند.

 

 

٢٣ مهر

* بازهم شماری از کارگران شاغل در پروژه بازسازی و مرمت ارگ قدیم بم بابت معوقات مزدی خود تجمع  اعتراضی  برپا کردند.

* حدود ٥٠٠٠ نفر از مالباختگان در میدان ولیعصر تهران تجمع كردند و همان سرودی را خواندند که کارگران هپکو با سر دادن آن، اعتراضاتشان را علیه فقر و بیحقوقی و نابرابری بنمایش گذاشته بودند.

 

* شماری از کارگران شاغل در پروژه بازسازی و مرمت ارگ قدیم بم بار دیگر بابت معوقات مزدی خود تجمع اعتراضی برپا کردند.

* کارگران خدمات شهرداری بوکان در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق هایشان  دست به اعتصاب زدند.

 

٢٤ مهر

* کارگران گروه صنعتی نیکو ابهر در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق دست به اعتصاب زدند و در این مجتمع صنعتی تجمع کردند.

* در پی اعلام فسخ قرارداد ٧٠ نیروی قراردادی فضای سبز پارک پردیسان جمعی از این کارگران در مقابل ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست در این پارک تحصن کردند.

٢٦ مهر

* تعداد ١٤٠ کارگر سازمان اتوبوسرانی آبادان در اعتراض به سطح پایین حقوق وماهها عدم پرداختش، دست از کار کشیده و مقابل درب ورودی این شرکت تجمع کردند.

 * تعداد ٩٠ کارگر سازمان عمران شهرداری آبادان در اعتراض به عدم پرداخت یک ماه حقوق و پنج ماه حق بیمه، دست از کار کشیده و در محل کارشان تجمع کردند.

* جمعی از کارگران فازهای ٢٢ و ٢٤ پارس جنوبی مستقر در منطقه تمبک شهرستان کنگان در اعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه حقوق دست از کار کشیده و مقابل این فازها تجمع کردند. این کارگران یك هفته پیش از این نیز دست به اعتصاب و تجمع زده بودند.

* گروهی از کارگران شاغل در کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان به خاطر پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه امروز هم مانند دیروز دست به تجمع اعتراضی زدند.

٢٩ مهر

* کارگران شرکت صنایع ریخته گری اصفهان بخاطر ١٦ ماه حقوق عقب افتاده و مطالبات دیگری، که پس از یکسال شکایت کسی جوابگویشان نیست، تجمع کردند.

* کارگران شرکت فراورش، پتروشیمی بندر امام ماهشهر بعلت عدم پرداخت برخی از مطالبات خود نظیر حق سختی کار و بدی آب و هوا دست از کار کشیدند.

 

* گروهی از جوانان آبادان به دلیل بیکاری بالا، تبعیض نظام‌مند در برابر ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند. معترضان خواستار حضور فرماندار و پاسخگویی او بودند.

٣٠ مهر

* تجمع اعتراضی جوانان آبادان علیه بیكاری و تبعیض در نظام استخدامی در این روز نیز ادامه داشت.

* کارگران هپکو در اراک در اعتراض به سه ماه حقوق معوقه شان و بلاتکلیفی شغلی خود مقابل استانداری شهر تجمع کردند.

 * اعتراض کارگران کمباین سازی تبریز، توسعه صنعت آذربایجان، که از ١٠ روز قبل آغاز شده بود، امروز نیز ادامه یافت.

* حدود هزار نفر از کارگران صنعتی، نگهبانان جنگل و جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه چوب و کاغذ مازندران در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه دستمزد در محوطه کارخانه تجمع کردند.