شهلا خباززاده-خلاصه ای از اخبار کارگری دی ماه 1996

شهلا خباززاده

 

خلاصه ای از اخبار کارگری دی ماه 1996

 

٢ دی

 

اعتراض ٢٠٠ کارگر ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز (ایران) وارد هشتمین روز خود شد. کارگران خواستار پرداخت فوری طلبهایشان و بازگشت خود به کار هستند.

* حدود ٢٠٠ کارگرشهرداری الیگودرز در اعتراض به حقوق معوقه واغاز فعالیت شرکت انبوه سازی در مقابل فرمانداری تجمع کردند.

* تعطیلی بازار گناوه، بوشهر و اعتصاب و تجمع ملوانان در اعتراض به مصوبه ته لنجی که باعث محدودیت هایی برای آنان شده است.

* کارکنان شرکتی طرح سلامت اصفهان در اعتراض به بیکارسازیها و تعویق پرداخت دستمزدهایشان برای چندمین بار مقابل استانداری تجمع کردند.

٥ دی

جمعی از کارگران شرکت خدمات خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه زاگرس اندیمشک در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت٣ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل اداره خط و ابنیه فنی راه آهن زاگرس تجمع کردند.

* جمعی از کارگران شرکت خدمات خط و ابنیه فنی راه آهن ناحیه زاگرس اندیمشک در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت٣ماه حقوق دست از کارکشیده ومقابل اداره خط و ابنیه فنی راه آهن زاگرس تجمع کردند.

٦ دی

 

 

كارگران پتروشیمی مرجانِ عسلویه صبح روز ٦ دی به دلیل عدم پرداخت حقوق ٤ ماه گذشته خود، دست به اعتصاب زدند. این اعتراض ادامه دارد.

 

* پرسنل مجتمع های سلامت تبریز نسبت به عدم پرداخت سه ماه از حقوقشان تجمع کرده اند.

* تجمع گروهی از جوانان خرمشهری در اعتراض به بیکاری و نبود فرصت های شغلی، در مقابل درب اصلی ساختمان مرکزی منطقه آزاد اروند.

 

* بیش از ٢٠٠ کارگر شهرداری مریوان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدشان در مقابل شهرداری تجمع کردند.

* تجمع و اعتراض کارکنان گروه فولاد ارومیه در جلوی استانداری به دلیل عدم دریافت حق و حقوق و مطالبات سال ٩٥-٩٦ و تعطیلی کارخانجات فولاد.

7 دی

فعالیت کارخانه کمباین سازی تبریز (توسعه صنعت آذربایجان) در استان آذربایجان شرقی با حکم مراجع قضایی موقتا متوقف شد. در این کارخانه ۴۴کارگر مشغول کار بودند که همگی بیکار شدند.

۹ دی

 

گروهی از کارگران فصلی نی‌بر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت تپه برای چندمین بار بابت مطالبات معوقه مزدی وبیمه‌ای خود، مقابل درب ورودی مجتمع تجمع کردند.

 

کارگران شهرداری الیگودرز از اینکه در سه‌ سال گذشته به صورت حجمی در استخدام یک شرکت پیمانکاری هستند؛ اعتراض دارند و خواستار آن هستند که وضعیت استخدامی آنها به قرارداد مستقیم تبدیل شود.

 

 

١٢دی

جمعی از اهالی گلبهاردراعتراض به افزایش قیمت کرایه‌ اتوبوس‌ در ترمینال اجتماع کردند.

13 دی

جمعی از بازنشستگان سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل خزانه معین این استان دریاسوج زدند.

17 دی

کارگران کارخانه شماره 1 نساجی قایمشهر با پرداخت بخشی از معوقات سه ماهه خود به تجمع یک روزه خود در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر پایان دادند.

18 دی

کارگران سد شفارود گیلان در اعتراض به تعویق پرداخت  ٦ماه مزد و سه ماه حق بیمه خود برای دومین روز متوالی  دست به تجمع زدند.

* کارگران پیمانکاری شافل در فازهای٢٢  و ، ٢٣ عسلویه به دلیل شش ماه دستمزد پرداخت نشده دست از کار کشیدند.

* کارگران شرکت حمل ونقل بین المللی خلیج فارس در اعتراض به تعویق پرداخت ٢ تا ٤ ماه دستمزد خود در میدان نماز تجمع کردند.

 

١٩ دی‌

حدود 280 کارگر کارخانه روغن نباتی پارس جنوبی در اعتراض به اخلال در روند بازنشستگی خود مقابل سازمان تامین اعتراضی  واقع در خیابان آزادی تجمع کردند.‌

* کارگران شرکت قوطی قزوین در اعتراض به پرداخت نشدن ١٠ماه حقوق‌ و بیمه و ٤سال عیدی و سنوات و اخراج ٩٠نفر از کارگران برای چندمین بار مقابل استانداری قزوین در این شهر تجمع کردند.

 

*کارگران سد شفا رود مدتهاست به دلیل نپرداختن دستمزد در اعتراض و اعتصاب بسر میبرند.

٢٠ دی

* اعتصاب کارگران هپکو در اراک امروز چهارشنبه ٢٠ دی ماه وارد سومین هفته خود شد. این اعتصاب در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و پرداخت نشدن ٥ ماه حقوق صورت گرفته است.کارگران کارخانه هپکو از روز پنجم دی ماه در اعتصاب به‌سر می‌برند.‌

* جمعی از کارآموزان شرکت های نفتی غرب کارون در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی خود و عدم به کار گیریشان در شرکت‌های نفتی برای چندمین بار مقابل فرمانداری در هویزه و دشت آزادگان، تجمع کردند.

 

* کارگران کشتارگاه سنندج در اعتراض بە عدم پرداخت حقوق ٤ ماە خود دست به اعتصاب زدند و خواهان پرداخت فوری حقوقهای خود شدند.

 

* بیش از ١٢٠ نفر از کارگران و کارکنان شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز؛ بیست وهفتمین روز اعتراض خود را ادامه دادند.

 

* امروز برای دومین روز متوالی، رانندگان ١٥٠دستگاه از نفتکش های پالایشگاه اصفهان در اعتراض به واسطه گری طرح برندینگ شرکت پخش فرآورده های نفتی اصفهان دست به اعتصاب زدند.  ‌

* حدود ١٢٠ کارگر تراکتورسازی تبریز در اعتراض به ادامه پلمب این کارخانه و عدم پرداخت١٠ماه حقوق عقب افتاده برای بیست و هفتمین روز مقابل در این کارخانه دست به تجمع زدند.

٢١ دی

تجمع اعتراضی آبداران شهرستان لنده نسبت به عدم پرداخت بیش از یکسال حقوق همزمان با سفر معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد

* اعتصاب گارگران نیروگاه یزد بخاطر عدم دریافت شش ماه حقوق!

٢٣ دی

*  روز ٢٣ دی ٦٠٠ نفر از کارگران شیفت صبح معدن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه‌های معادن زغال سنگ البرز شرقی، نسبت به پرداخت نشدن دو ماه مطالبات خود معترض شدند.

کارگران بخش های کشاورزی دفع آفات وبخشی ازآبیاری با تجمع در محوطه شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دست به اعتراض و اعتصاب زدند. این کارگران حقوق ماههای بهمن و اسفند سال ٩٤ را تا کنون دریافت نکرده اند .

 

* اعتصاب و تجمعات اعتراضی ٣٨٠ کارگر سد شفارود بخاطر تعویق پرداخت ٦ ماه حقوق و حق بیمه خود ادامه دارد. این کارگران از ١٧ دیماه در اعتراض بسر میبرند.

* گروهی از کارگران تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق به خاطر پرداخت نشدن سه ماه مزد و ٥ ماه حق بیمه خود از روز ٢٣ دی دست به اعتراض زدند.

 

* حدود صد نفر از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در اعتراض به معوقات مزدی دست از کار کشیدند و تجمع کردند.این کارگران که در فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی مشغول به کار هستند، و دستمزد آنها از ابتدای پاییز پرداخت نشده است.

* جمعی از کارکنان موسسه حامی مهربانو و باشگاه برگ زیتون دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع زدند.

٢٤ دی

اعتراض کارگران در یکی از واحدهای پتروشیمی تندگویان واحد نساجی کارگران بخاطر تعویق پرداخت مزدشان وارد پنجمین روز خود شد.

 

*گروهی از کارگران تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق به خاطر پرداخت نشدن سه ماه مزد و ٥ ماه حق بیمه خود از روز ٢٣ دی دست به اعتراض زدند.

 

* حدود صد نفر از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در اعتراض به معوقات مزدی دست از کار کشیدند و تجمع کردند.

* کارگران بخشهایی ازشرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بابت عدم دریافت حقوق مهر ماه و همچنین ماههای بهمن و اسفند ٩٤ دست از کار کشیدند. در این روز کارگران بخشهای کشاورزی،بازرگانی،خدمات،رسمی های تجهیزات در اعتراض به خلف وعده کارفرما بابت پرداخت حقوق معوقه مهرماه امسال و بهمن و اسفند ٩٤ دست از کار کشیدند و در مقابل دفتر مدیریت خدمات وپشتیبانی تجهیزات اموراداری بازرگانی تجمع کردند .

 

* کارگران «کیش چوب» در اعتراض به بلاتکلیفی ٢٠٠ نفر از همکاران‌شان به دلیل تعطیلی این واحد تولیدی، مقابل ساختمان منطقه آزاد جزیره کیش تجمع کردند.

٢٥ دی

بنا بر خبر منتشر شده از سوی سندیکای نیشکر هفت تپه روز ٢٥ دی ماه کارگران نیشکر هفت تپه بابت عدم دریافت حقوق مهر ماه و همچنین ماههای بهمن و اسفند ٩٤ وارد اعتصاب عمومی شدند. این اعتصاب از اداره تعمیر و نگهداری ماشین آلات شروع شد و در ادامه کارگران سایر بخش ها به جمع کارگران اعتصابی پیوستند.

 

* اعتصاب کارگران شرکت ژیان در سد شفارود واقع در رضوانشهر برای هشتمین روز در اعتراض به عدم پرداخت ٧ماه حقوق…

 

*اعتراض کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز که از ٢٣ آذر ماه آغاز شده است. وارد سی و دومین روز خود شد.

*کارگران فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی با وعده مسئولان مبنی بر پرداخت معوقات در دومین روز اعتراضشان موقتا به تجمع خود خاتمه دادند.

 

*حدود ٢٥٠ کارگر کیان کرد بخاطر مطالبات ٥ ماه مزد خود و عیدی سال ٩٥ و ٩٦ خود دست به تجمع زدند. این کارگران طی روز‌های شنبه و یکشنبه (٢٣ و٢٤ دی ماه) مقابل کارخانه تجمع کرده بودند.

٢٦ دی

تعدادی از کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس بابت مطالبات خود در مقابل ساختمان شرکت بورس و اوراق بهادار واقع در میدان ونک تهران تجمع کردند.

٧ ٢دی‌

تجمع اعتراضی رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد در برابر شورای شهر تهران.

٣٠ دی

 

کارگران خدمات شهری منطقه ٢ زنجان در اعتراض به واگذاری امور فعالیت های خود به بخش خصوصی و خطر بیکارسازیها مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند.

* نیروهای جنگلبانی چالوس به دلیل عدم دریافت چندماهه ی حقوق و‌ مزایا دست به اعتصاب زدند.

* کارگران کیان کرد در اعتراض به تعویق پرداخت مزد خود در مقابل کارخانه تجمع کردند.

* جوانان بیکار در اهواز با درخواست کار مقابل شرکت توسعه نیشکرامیرکبیر تجمع کردند. در تقابل با این تجمع نیروی انتظامی در محل حاضر شد.

 

* کارگران فاز ١٤ شرکت احداث کنگان در اعتراض به عدم پرداخت شش ماه حقوق دست به تجمع زدند.

* حدود ٧٠٠ کارگر کاغذ سازی پارس در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها، عدم اجرای طرح طبقه بندی و کم کردن پایه حقوق و خلف کارفرما دست به اعتصاب زدند.