شهلا خباززاده-خلاصه ای از اخبار کارگری آبان ماه ١٣٩٦

 

شهلا خباززاده

 

خلاصه ای از اخبار کارگری آبان ماه ١٣٩٦

 

 

١ آبان

* کارگران شرکت زغال سنگ البرز شرقی مقابل استانداری سمنان تجمع کردند.

* جمعی از کشاورزان شادگان در اعتراض به عدم پرداخت خسارت ناشی از خشکسالی مقابل ساختمان مدیریت بانک کشاورزی در اهواز تجمع و خواستار پرداخت خسارت توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی خوزستان شدند.

* جمعی از کشاورزان شهر بیارجمند در اعتراض به مشکلات چاه های آب کشاورزی این منطقه مقابل استانداری سمنان تجمع کردند.

* جمعی از کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در اعتراض به خصوصی‌سازی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود، مقابل ساختمان وزارت کاردر تهران دست به تجمع زدند.

* جمعی از کارگران اخراجی شرکت انفورماتیک ایران( شرکت‌ وابسته به بانک صادرات ایران) برای باردیگرمقابل مجلس تجمع کردند.

* کارگران کارخانه پوشاک قهرود کاشان دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی وشگردکارفرما مقابل اداره کاروفرمانداری کاشان تجمع کردند.

* در پی شنیده شدن تعطیلی احتمالی كارخانه شیر وارنا در تهران، کارگران کارخانه مقابل درب کارخانه تجمع اعتراضی بر پا كردند .

 ٢ آبان

* حدود ٤٠ نفر از کارکنان دفتری پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دفتر تهران این پالایشگاه مشغول به کار هستند، مقابل دفتر این پالایشگاه در تهران تجمع کردند.

* سیصد کارگر شرکت حمل و نقل خلیج فارس در ادامه تجمعی که در اعتراض به خصوصی‌سازی وپرداخت نشدن مطالبات مزدی خود، در روز اول آبان در مقابل ساختمان وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران داشتنند، تجمع مشابهی را در مقابل فرمانداری اسلامشهر برپا کردند.

* کارگران اخراجی شرکت پویش معادن ذوب آهن اصفهان در منطقه پروده طبس، همزمان بانشست بررسی منطقه ویژه معدنکاری طبس دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان زدند.

* حدود ١٥٠ نفراز کارکنان تعاونی های سهام عدالت سراسرکشوربنمایندگی از طرف  ٢٠٠٠ نفرازهمکارانشان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت٣١ ماه حقوق مقابل مجلس تجمع کردند.

* جمعی از ناظرین جهاد کشاورزی با سابقه بعد از سال ١٣٩٠ دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامی وبی تفاوتی دولت و مجلس برای استخدامشان و تعیین تکلیف وضعیت خود مقابل مجلس تجمع کردند.

* برای دومین روز متوالی، اعتصاب کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس دراعتراض به خصوصی سازی، کاهش حقوق وعدم پرداخت بموقعش باتجمع مقابل فرمانداری اسلامشهر،ادامه پیداکرد.

* کارگران شرکتی و قراردادی شهرداری کرمانشاه دراعتراض به عدم پرداخت ٣ ماه حقوق مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

* جمعی از کارکنان ستادی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دفتر تهران این پالایشگاه مشغول به کار هستند، مقابل دفتر این پالایشگاه در تهران تجمع کردند.

* براساس گزارشی که ٢ آبان رسانه ای شد، جمعی از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی کهگیلویه و بویراحمد با تجمع در جلوی استانداری خواستار تایید طرح پلکانی تمام آموزش دهندگان تا سال ٩٥ شدند.

* جمعی از پرستاران بیمارستان خمینی در اعتراض به فشار کاری، سطح حقوق وعدم پرداخت بموقعش در این بیمارستان تجمع کردند.

٣ آبان

* جمعی از کارگران کیش چوب در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود می خوانند ، مقابل دفتر اشتغال منطقه آزاد کیش دست به تجمع زدند.

٦ آبان

 

* بیش از بیست مینی بوس حامل ٤٠٠ کارگر نیشکر هفت تپه جهت اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان جلوی ورودی هفت تپه متوقف شده بودند.

* حدود ٥٠ نفر از کارگران اخراجی و تعداد اندکی از کارگران باقی مانده در کارخانه نوظهور در اعتراض به ٩ ماه مطالبات مزدی مربوط به سالهای ٩٥ و ٩٦ در محوطه کارخانه تجمع کردند.

* دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض علیه سیاست های خصوصی سازی٬ امنیتی سازی و تبعیض آمیز دولت در عرصه دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

* از زمان تغییر مدیریت دو کارخانه فولاد قزوین و آرمان شفق در منطقه تاکستان استان قزوین دستکم ١٦٠ کارگر طی دو ماه گذشته اخراج شده‌اند.

* جمعی از کارگران  شرکت مسکن و عمران قدس رضوی در اعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه حقوق و یک ماه حق بیمه مقابل دفتر کارگاه این شرکت متعلق به آستان قدس رضوی در سرخس تجمع کردند.

٧ آبان 

ساکنین مسکن مهر ٩ پردیسان قم مقابل استانداری این شهر تجمع کرده و نسبت به سود مشارکت بانکی بالا و بی کفایتی پیمانکار و نبودن آب شرب اعتراض کردند.

٨ آبان

* پرسنل راه آهن بعد از ٢٠ سال هنوز با قرارداد یکماهه آزمایشی کار می کنند و ٤ ماه است حقوق نگرفته اند.

* کارکنان بیمارستان امینی لنگرود دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست از کارکشیده و در محوطه این بیمارستان تجمع کردند.

 

* دو هزار کارگر فاز ١٣ عسلویه در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزد دست به اعتصاب زدند.

 

* بیش از ١٠٠ نفر از کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه اسفند ٩٥به نمایندگی از طرف بیش از ٣٠٠ نفر از آنان که تا این تاریخ مطالبات خود را دریافت نکرده بودند، در محوطه شرکت تجمع کردند.

* هشت آبان برای سومین روزمتوالی، کارگران نیروگاه شیروان(شرکت نصب نیرو) در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالبات، سطح ناچیز حقوق وشرایط کاری، به اعتصابشان ادامه داده ومقابل درب ورودی این واحد تولیدی تجمع کرده بودند.

* جمعی از جوانان جویای کارکنگان دراعتراض به بیکاری وبرای اشتغال همزمان با بازدید استاندار بوشهر از پروژه دهکده گردشگری کنگان دست به تجمع زدند.

٩ آبان

* کارگران کارخانه شمش منیزیم در ادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی، برای چهارمین بار مقابل فرمانداری فردوس تجمع کردند.

 

 * جمعی از بازنشستگان جهاد کشاورزی در سه حوزه منابع طبیعی، دامپزشکی و جهاد کشاورزی دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

* کارگران فازهای ٢٢ و ٢٤ عسلویه در اعتراض به ماهها معوقه مزدی در محوطه اطراف محل کارشان تجمع کردند.

 * حدود ١٥٠ نفر از فرهنگیان بازنشسته برای دومین روز مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

* کسبه بازارهمدان در اعتراض به انسداد راههای منتهی به بازارشهر درمقابل فرمانداری تجمع اعتراضی برگزارکردند.

* پرداخت نشدن معوقات مزدی بازهم شماری از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای ٢٢ و ٢٤ منطقه ویژه عسلویه را به تجمع کشاند.

* جمعی از کارگران شرکت تراورس راه آهن لرستان به نمایندگی از هفت هزار کارگر این شرکت دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت ماهها حقوق و حق بیمه، مقابل مجلس تجمع کردند.

 

١٠ آبان

* برای سومین روز متوالی جمعی از بازنشستگان کشوری مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. اعتراض اصلی بازنشستگان، به عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، پایین بودن سطح مستمری‌ها و ناکارآمدی سیستم بیمه بود.

* کارگران استانهای لرستان و تهران شرکت تراورس راه آهن دست به تجمع مشترکی در مقابل ساختمان دفتر مرکزی شرکت راه آهن در منطقه بلوار آفریقا در تهران زدند. طی روزهای گذشته کارگران شرک تراورس راه‌آهن میانه نیز مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند.

 

١١ آبان

* بیش از ٤٠٠ بازنشسته در سومین روز پیاپی در مقابل سازمان برنامه و بودجه تحصن کردند.

بازنشستگان با خواستهای افزایش حقوقها بالای خط فقر ٤ میلیون، درمان رایگان، تحصیل رایگان، نه به تبعیض، همسان سازی حقوقها و شعار معیشت، منزلت، حق مسلم ماست؛ پیگیر خواستهایشان بودند.

* کارگران کارخانه ایران قوطی دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه و دیگر مطالباتشان، باری دیگر مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

* غارت شدگان موسسه آرمان در بندرماهشهر( خوزستان ) در اعتراض به بازنگرداندن پولهای به غارت رفته شان ، در مقابل موسسه اعتباری ملل تجمع کردند .

١٣ آبان

* جمعی از کارگران اخراجی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز، درادامه اعتراضاتشان نسبت به بیکار شدن پس از واگذاری تعدادی از جایگاه های سوخت به بخش خصوصی، مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

 

* کارگران عسلویه با رسانه ای کردن اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت جانی در مسیرهای خطرناک ترددشان، خواستار ایمن‌ سازی جاده ها شدند.

١٤ آبان

 

* تجمع اعتراضی کارگران شاغل در واحد خدمات شهرداری آبادان در اعتراض به تعویق ٦ ماه دستمزد خود.

 

* تجمع اعتراضی کارگران شرکت هنرآوران آبادان در شرکت پالایش نفت آبادان در اعتراض به پرداخت نشدن ٢٨ماه حقوق و مزایای خود مقابل سازمان منطقه آزاد اروند .

* جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در خوزستان دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری تجمع کردند. این بازنشستگان خواهان پرداخت بموقع حقوق خود، پرداخت مطالبات از سال ٩١ و اجرای تبصره ٥ ماده ١٠٩بودند.

١٥ آبان

* شصت و پنج نفر از کارگران شهرداری اهواز در اعتراض به اخراجشان مقابل  ساختمان شورای شهر اهواز تجمع اعتراضی بر پا کردند.

* هزار نفر از کارگران پروژه‌های پارس جنوبی در نامه‌ای خطاب به رسانه‌ها خواستار انعکاس مشکلات خود شدند. کارگران پروژه‌ای پارس جنوبی با مشکلاتی مانند عدم امنیت شغلی و تاخیر در پرداخت دستمزدها مواجهند.

* سومین روز اعتصاب کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در اعتراض به شرایط کاری و حقوق عقب افتاده. این کارگران از تیر ماه به بعد حقوق نگرفته اند.

* اعتراض کارکنان شهرداری سروآباد بدلیل عدم پرداخت بیش از هفت ماە حقوق و دو سال و نیم اضافە کاری در مقابل ساختمان شهرداری سروآباد.

١٦ آبان

* جمعی از کارگران بازنشسته صنعت فولاد به نمایندگی از ٩٠ هزار بازنشسته فولاد جلوی وزارت کار و تامین اجتماعی در تهران تجمع کردند.

* حدود ٥٠ نفر از کارگران فاز ١٤ پارس جنوبی در اعتراض به ماهها تاخیر در پرداخت مطالبات، در محوطه کارگاه تجمع کردند.

١٧ آبان

* تعدادی از کارگران بازنشسته کیان تایر به نمایندگی از ٥٠٠ نفر ازآنان، در اعتراض به عدم وصول کامل حق سنوات خود در مقابل وزارت صنعت و معدن دست به تجمع اعتراضی زدند.

* جمعی از کارگران بخش فضای سبز مناطق چهار گانه شهرداری آبادان دراعتراض به عدم پرداخت ١١ماه حقوق مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

* ماهها حقوق کارگران کارخانه های خودروسازی دیار، محورکاران کوشا، صنعت پژوهان کیا، ماهپویان موتورشهرستان گلپایگان، تا این تاریخ پرداخت نشده است. حدود١٣٧ کارگر کارخانه خودروسازی دیار و ٥٣ کارگرکارخانه محورکاران کوشا، اخراج شدند.

٢٠ آبان

 

* تجمع کارگران شهرداری اندیمشک در اعتراض به عدم دریافت ١٤ماه حقوق در مقابل شهرداری.

کارگران بنری به همراه داشتند که روی‌ آن نوشته شده بود: «١٤ماه حقوق طلب داریم، ١٤ماه گرسنگی»

 

* به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری خانواده های کودکان مبتلا به بیماری ام پی اس در اعتراض به ارائه نشدن داروهای مربوط به این بیماری و به خطر افتادن جان فرزندانشان در مقابل سازمان غذا و دارو دست به تجمع زدند.

* جمعی از کارگران باقیمانده کارخانه ایران پوپلین رشت، با تجمع مقابل درب ورودی این واحد صنعتی تجمع اعتراضی برپا کردند. علت اصلی برگزاری این تجمع را اعتراض به عملکرد سهامداران عمده کارخانه عنوان کردند. در عین حال این کارگران به پرداخت نشدن  حداقل دو ماه دستمزد  وچندین ماه حق بیمه نیز اعتراض داشتند.

* جمعی از کارکنان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری آبادان در اعتراض به عدم پرداخت٢٠ماه حق بیمه و شش‌ماه حقوق خود، در مقابل ساختمان شهرداری در این شهر دست به تجمع زدند.

* مردم روستاهای غرب شهرستان رامسر برای بیان مخالفت خود با احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری در مقابل فرمانداری در این شهر تجمع کردند.

* غارت شدگان موسسه غارت و چپاول آرمان در اهواز؛ جمعه شب در مقابل خانه جزایری امام جمعه اهواز دست به تجمع زدند.

* کارگران امور شهری ناحیه دو قوشاچای میاندوآب در اعتراض به پرداخت نشدن ٦ماه حقوق عقب افتاده خود و همچنین تبدیل وضعیت‌ شغلیشان مقابل استانداری در ارومیه تجمع کردند.

* غارت‌شدگان مؤسسه آرمان در خرم‌آباد در اعتراض به چپاول سپرده‌های خود نزد  مؤسسه اعتباری مقابل شعبه ملل و سپس داخل این شعبه تجمع کردند.

٢١ آبان

* بازنشستگان فولاد در اصفهان مقابل دفتر بازنشستگان در خیابان نشاط تجمع کردند. علت اصلی اعلام فیش حقوق و سطح نازل آنها، طلب حقوق آبانماه و مشکلات زیستی کارگران است.

* صدها تن از کارگران کارخانه قطران زرند در اعتراض به پرداخت نشدن بیمه تامین اجتماعی و عدم رعایت عرف کارگاه دست به تجمع زدند.

* بیش از ٣٠٠ تن از کارگران کارخانه پوپلین رشت  دومین روز تحصن و تجمع خود را در اعتراض به عدم پرداخت ٣ماه حقوق معوقه، بیمه و فساد در مدیریت کارخانه ادامه دادند.

* جمعی از پیمانکاران شهرداری تهران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند.

 * کارکنان مجتمع فولاد خوزستان در مسجد ارشاد برای حق وحقوق خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 * گروهی از کارگران  واحد های مختلف تولیدی وصنعتی شاغل در منطقه آزاد اروند  برای چندمین بار در اعتراض به ممنوع الورود شدن یکی از نمایندگان حقوقی خود به دفتر اشتغال منطقه آزاد اروند، مقابل ساختمان اداری این مجتمع تجمع کردند.

٢٢ آبان

* بازنشستگان تهران و البرز و شهرهای اقماری در ادامه اعتراضاتشان و با قرار از قبل اعلام شده، برای پیگیری خواستهای خود روز ٢٢ آبان مقابل دفتر روحانی تجمع کردند.

* تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد در اصفهان در مقابل استانداری این شهر. این کارگران روز قبل نیز در مقابل دفتر بازنشستگی در خیابان نشاط تجمع داشتند. علت اصلی این اعتراضات عدم پرداخت بموقع حقوقها و سطح نازل آنها، و مشکلات زیستی کارگران است.

* کارگران شهرداری اندیمشک برای سومین روز متوالی در برابر شهرداری تجمع کردند. حدود ٦٠کارگر شهرداری اندیمشک ١٤ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند و مطالبات خود را طلب می کنند.

* کارگران معادن ذغال سنگ اصلی و هشونی زرند و کوهبانان در اعتراض به تصمیم مسئولان به واگذاری معادن به پیمانکاران دست از کار کشیدند و مقابل استانداری کرمان تجمع کردند. کارگران اعلام کردند در صورتی که به خواست‌شان توجه نشود، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

* در این روز بازنشستگان فرهنگی، پرستاری، کشوری، لشگری برای پیگیری خواستهایشان مقابل استانداری خراسان تجمع کردند.

٢٣ آبان

* اهالی خشمگین شهر زلزله زده سرپل ذهاب در اعتراض به عدم دسترسی به آب، نان، غذا و سایر اقلام مورد نیاز، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

* اهالی تعدادی از روستاهای زلزله‌زده در اعتراض به کمبود خدمات امداد و نجات در مسیر دالاهو به سرپل ذهاب، مقابل پلیس‌راه سرپل ذهاب تجمع کردند.

 

* در روستاهای اطراف سرپل ذهاب عده ای از روستاییان با تجمع در جاده راه را بر خودروهای عبوری بستند. انها میگفتند که غذا و آب نیست.

٢٥ آبان

* شماری از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان مقابل ساختمان دفتر امام جمعه اصفهان تجمع کردند. این بازنشسته‌ها خواستار وصول مطالبات محقق نشده و پرداخت به موقع مستمری بازنشستگی خود هستند.

٢٧ آبان

* جمعی از کارگران بازنشسته شرکت ذغال سنگ کرمان در زرند دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان در میدان ٢٢ بهمن این شهر تجمع کردند.

* جمعی از صیادان هامون شهر در استان سیستان و بلوچستان دراعتراض به رهاسازی نشدن گسترده بچه ماهی در چاه نیمه چهارم و بیکاری صیادان دست به تجمع زدند.

* دانشجویان دانشگاه صنعت نفت بدنبال تجمعات اعتراضی روزهای گذشته، در اعتراض به لغو استخدامی‌های وزارت نفت دانشجویان وفارغ‌التحصیلان، اعتصاب کرده و سر کلاس نرفتند.

 

٢٨ آبان

 

* جمعی از خانواده های کارگران مجتمع صنعتی ومعدنی فسفات اسفوردی بافق واگذارشده به قرارگاه خاتم الانبیا دراعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه همسران خود، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

 

٢٩ آبان

* در این روزاعتراض کارگران کارخانه سنگ بری پاسارگاد وارد پنجمین روز خود شد. این کارگران دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق، حق بیمه و درگیر کردن کارگران با تعهدات مالی کارفرما، دراعتصاب بسرمی بردند. این واحد صنعتی حدود ٧٠ کارگر دارد که از روز ٢٥ آبان ماه  تا این زمان در اعتراض بسرمی‌بردند.

* بازنشستگان صنعت فولاد بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده برای پیگیری خواستهایشان و برای چندمین بار مقابل مجلس اسلامی در تهران تجمع داشتند. در این تجمع اعتراضی علاوه بر شهرهای تهران و البرز و استان مرکزی، بازنشستگان از شهرهای کرمان، خوزستان، اصفهان، گیلان شرکت داشتند. خواست فوری بازنشستگان فولاد پرداخت به موقع حقوقها و هزینه های جاری درمانی بود. و یک فراخوان مهم آنها تجمع هر روزه در مقابل دفاتر فولاد در شهرهای مختلف تا پاسخگویی به خواستهایشان بود.

 

* بیش از یک ماه است که ٤٤ کارگر کارخانه کمباین سازی تبریز که از ٢٤ مهر ماه آغاز شده است، در اعتصاب بسر میبرند. مطالبات معوقه این کارگران به بیست ماه میرسد.

 

٣٠ آبان

* اعتراض کارگران کارخانه کمباین سازی تبریز نسبت به ٢٠ ماه مزد معوقه، از روز سه شنبه ٣٠ آبان‌ ماه وارد سی وششمین روز خود شد.