شهلا خباززاده-خلاصه ای ازاخبار کارگری شهریور ماه ٩٦

شهلا خباززاده

خلاصه ای ازاخبار کارگری شهریور ماه ٩٦

٤ شهریور

 

* کولبران در پیرانشهر با خواست بازگشایی معبر مرزی در مسیر ورودی تمرچین در ابتدای جاده منتهی به شهر پیرانشهر اقدام به تجمع اعتراضی کرده و جاده را بستند.

 

 

* تاكسی رانان شهرهای شیراز و یزد و ایلام برأی رفع مشكلات خود دست به اعتصاب و اعتراض زدند.

 

* جمعی از رانندگان شرکت تاکسیرانی ویژه فرودگاه مهرآباد دراعتراض به ادغام در شرکت فراگشت دست از کارکشیده ودر اطراف ترمینال های ٤ و ٦ این فرودگاه در محلی موسوم به دپو تجمع کردند.

٥ شهریور

* حدود سیصد نفر از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل وزارت نیرو تجمع کردند. اعضای شورای هماهنگی اپراتورهای پست‌های فشار قوی که در تجمع حضور داشتند. این كارگران اعلام داشتند كه آنها به نمایندگی از طرف هشت هزار اپراتور فشار قوی به تهران آمده بودند تا برای چندمین بار با برگزاری تجمع، پیگیر حقوق قانونی خود باشند.

٦ شهریور

 

* بازنشستگان فولاد در ادامه تجمعات اعتراضی قبلی خود در مقابل در ورودی مجلس به اعتراضات خود ادامه دادند. آنها در این تجمعات خواهان پرداخت حقوق و معوقات خود شدند.

* كارگران كشتیرانی ”بحر ندیم هرمز‟ برای سومین روز متوالی تجمع كردند. این كارگران خواستار پرداخت حقوق و مزایای دستكم چهار ماه خود بودند.

* جمعیت زیادی از بازنشستگان صنعت فولاد کشور در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری تجمع كردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. در این تجمع بازنشستگان، كه از شهرهای کرمان، اصفهان، مشهد، مبارکه، زیرآب، طبس، سمنان، شاهرود، سنگرود راهی تهران شده‌ بودند، خواهان پرداخت به موقع حقوق و هزینه‌های درمانی خود شدند.

* کارگران کشتی‌سازی ”بحرگستر ندیم هرمز‟ برای سومین روز متوالی، مقابل درب اصلی مجتمع در بندرعباس تجمع کردند. کارگران در ادامه اعتراضات دو روز گذشته شان، بخاطر تعویق پرداخت دست کم چهار ماه مزد و ایجاد وقفه در دریافت برخی مزایای شغلی شان مقابل ورودی محل کار خود تجمع کرند.

* حدود ٣٠ نفر از کارگران کارخانه نوظهور تولید کننده دستمال کاغذی نرمه از ساعت ٩ صبح تا حوالی ساعت ١٨ در اعتراض به عدم پرداخت ٨ ماه مزد و عدم واریز حق بیمه شان و نیز تعطیلی کارخانه و خطر از دست دادن شغل خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.

٨ شهریور

* معلمان حق التدریس کوهدشت دراعتراض به بیكار سازیها، مقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهرستان تجمع کردند.

 

* جوانان متقاضی کار شهرستان مُهربرای باردیگراعتراضشان رانسبت به بیکاری بنمایش گذاشتند ومقابل دفتر نماینده مجلس اسلامی در این شهرستان تجمع کردند. این جوانان که کمیته ای بنام-کمیته اشتغال جوانان شهرستان مُهرایجادکرده اند خواهان اشتغال جوانان در صنایع منطقه شدند.

* کارگران دو کارخانه هپکو وآذر آب اراک در اقدامی جداگانه به صورت همزمان در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت مطالبات مزدی معوق خود مقابل ساختمان استانداری ومیدان شهدای اراک تجمع کردند.  کارگران این دو کارخانه پیش از این نیز برای دریافت مطالبات خود و خطر به تعطیلی کشیده شدن کارخانه شان تجمعات مشابهی را برپا کرده بودند.

٩ شهریور

 

* کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون) برای سی و هشتمین روزمتوالی به اعتصاب و تجمع اعتراضیشان مقابل شرکت کیسون ادامه دادند.  آنها اعلام كردند که حدود یک سال است که کارفرما (شرکت کیسون) حقوق بیش از ٣٠٠ کارگر را پرداخت نکرده و از این رو معیشت خانواده‌هایشان به خطر افتاده است.

١١ شهریور

* دست‌کم ٥٠٠ نفر از کارگران بخش صنعتی مجتمع نیشکر هفت‌تپه از روز پنجشنبه  تا روز ١١ شهریور ماه بابت مطالبات مزدی ماههای خرداد، تیر و مرداد و وضعیت نامعلوم مزایای پاداش و بهره وری خود در دو سال گذشته، در اعتراض به سر می‌بردند.

 

* کارگر بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی خود، بار دیگر مقابل اداره کل کار استان هرمزگان تجمع کردند.

* کارگران معدن شمال شرق رامیان (ملچ آرام)، دراعتراض به عدم پرداخت ٤ ماه حقوق و پرداخت ناقص حق بیمه، دست از کار کشیدند و در دومین روزاعتصابشان مقابل فرمانداری رامیان تجمع کردند.

* شهرداری خرمشهر در مقابل تجمع اعتراضی كارگران شهرداری عقب نشینی كرده و پرداخت حقوق كارگران را وعده داد.

* رانندگان مسافربری دهدشت مقابل فرمانداری تجمع كردند.

* کارگران شرکت «کار و ابتکار » منطقه ٧ شهرداری کرج،  در اعتراض به عدم پرداخت ٣ ماه حقوق معوقه در حوالی شهرداری کرج دست به تجمع  زدند

 

١٣ شهریور

* اعتراض کارگران شهرداری منطقه ٨ شهر اهواز در اعتراض به ٤ ماه معوقات مزدی خود وارد دومین روز خود شد.

 

* حدود ١٠٠ نفر از نیروهای شاغل در پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای پیگیری اعتراضاتشان و وضعیت نابسامان شلغی خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

 

* کارگران قراردادی و بازنشسته کارخانه پارسیلون در اعتراض به تعویق پرداخت حقوق و حق سنوات بازنشستگی خود در مقابل اداره کل کاروتعاون ورفاه اجتماعی خرم آباد استان لرستان تجمع کردند.

١٤ شهریور

 

* کارگران پروفیل ساوه در اعتراض به تعویق پرداخت حقوقشان تجمع کردند.

 

* در پشتیبانی از رضا شهابی و دیگر زندانیان سیاسی- تجمع پر شكوهی در مقابل مجلس اسلامی در تهران برگزار شد. تجمع کنندگان شعار، کارگر زندانی آزد باید گردد را سر دادند.  این تجمع به فراخوان خانم ربابه رضایی همسر رضا شهابی انجام گرفت.

١٩ شهریور

* کارگران شهرداری کاج از توابع شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری، دراعتراض به بروز نشدن حقوق وعدم پرداخت ٧ ماه از حقوقشان دست ازکارکشیده ومقابل فرمانداری اردل تجمع کردند.

٢٠ شهریور

* کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان دراعتراض به توخالی در آمدن وعده کارفرما مبنی برپرداخت ماه ها مطالباتشان، دوباره دست از کار کشیدند وطی دوروز مقابل اداره کار مسجد سلیمان ودفتر بهارستان این شهرتجمع کردند.

* کارگران نورد پروفیل ساوه دراعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه حقوق و وعده های تو خالی کارفرما دست به تجمع مقابل کارخانه وفرمانداری زدند.  به گفته کارگران آخرین پرداختی آنها مربوط به بهمن ماه سال ٩٥ بود.

٢١ شهریور

* حدود یكصد نفر از پرسنل شركت مخابرات اهواز در خیابان كیان پارس مقابل شركت تجمع كردند. این كاركنان نسبت به اوضاع نابسامان شغلی خود معترض بودند.

* کارگران سازمان پسماند اهوازدراعتراض به عدم پرداخت یک ماه حقوق خود مقابل ساختمان مدیریت پسماند تجمع کردند. این کارگران روز ٢٠ شهریور نیز مقابل ساختمان شورای شهر اهوازتجمع کرده بودند.

 

٢٢ شهریور

* بنا به فراخوان خانواده های زندانیان سیاسی یك تجمع اعتراضی در مقابل زندان گوهر داشت برپا شد. در این حرکت اعتراضی بهنام ابراهیم زاده، واله زمانی، پیمان سالمی و صالح اسعدی دستگیر شدند. (بنا به اخبار بهنام ابراهیم زاده و واله زمانی آزاد شده اند)

* تعدادی از دستفروشان در اهواز در اعتراض به اذیت و آزار مامورین شهرداری دست به تجمع زدند.

* بنابردرخواست سندیکای کارگران شرکت واحد ، رانندگان خطوط صبح به نشانه اعتراض به زندانی شدن مجدد رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای واحد، چراغ های اتوبوس هایشان را روشن کردند و سرعت اتوبوس ها را٢٠کیلومتر کاهش دادند.

* رانندگان سرویس های رفت و آمد کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به دستمزدهای معوقه خود دست از کار کشیدند و بسمت قسمت ترابری شرکت حرکت کردند. پس از مدتی چند نفر بنمایندگی از همه وارد محوطه شرکت شدند و شركت قول پرداخت قسمتی از مطالبات این كارگران را داد.

٢٥ شهریور

* بازنشستگان بخش های مختلف، بنا به فراخوانی، در شهرهای تهران، مشهد، ساری، تبریز، كرمانشاه و خرم اباد تجمع اعتراضی بر پا كردند و خواهان پیگیری خواستهایشان شدند.

* کارگران خدماتی بیمارستان رحیمی خرم ‏آباد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان از طرف شرکت‏های طرف قرارداد دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دست از کار کشیده و مقابل بیمارستان تجمع کردند.

* جمعی از کارگران شرکت ابر صنعتی ایران و نازنخ به علت بلاتکلیفی ٦ ساله در دریافت مطالبات خود مقابل درب استانداری قزوین تجمع كردند وخواستار اقدام مسئولان در این زمینه شدند.

٢٦ شهریور

* حدود ٦٠٠ نفر از کارگران شیفت صبح معدن زغال سنگ طزره، از زیرمجموعه‌های معادن زغال سنگ البرز شرقی، نسبت به تعویق دو ماه مطالبات مزدی خود و خلف وعده های کارفرما اعتراض كردند.

* هفتاد و چهار نفر ازکارگران اخراج شده پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدنبال اعتراضاتی که داشتند و طرح شکایت در اداره کار بندرعباس، توانستند رای بازگشت خود را به هیات تشخیص اداره کار بندر عباس تحمیل کنند. این رای در ٢٥ شهریور صادر شد. بدین ترتیب مدیریت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان کارفرمای این مجموعه موظف شده است که علاوه بر بازگرداندن حرفه کارگران معترض، مطالبات مربوط به حق بیمه و دستمزد ایام معوقه را به آنها پرداخت کند.

* جمعی از اعضا اتحادیه آزاد کارگران ایران و فعالین صنفی با حضور در منزل رضا شهابی همبستگی خود را با او اعلام کردند.

* بدنبال اعتراضات روزهای ٢٦ و ٢٧ شهریور ٢٤٠٠ کارگر معدن طرزه ، روز ٢٩ شهریور یک ماه از ٣ ماه طلب خود را دریافت كردند.

 

٢٧ شهریور

 

* کارگران بیکارشده صدر فولاد خرم‌آباد بهمراه خانواده برای حفظ اشتغالشان واعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه حقوق و حق بیمه شان تجمع کردند ومانع ازخروج تجهیزات و ماشین‌آلات از كارخانه شدند. این کارگران قبل از این در ٢٢ شهریور در مقابل استانداری تجمع داشتند. این کارخانه از ٤ شهریور تعطیل شده است.

 

* کارگران شرکتی و استیجاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان شرقی دراعتراض به پرداخت نشدن ٦ ماه حقوق و بلاتكلیفی وضعیت شغلی خود، دست از کار کشیده و مقابل استانداری تجمع کردند.

* کارگران کارخانه آذرآب در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان همزمان با مجمع عمومی شرکت صنایع آذرآب برای تعیین هیئت مدیره دست به تجمع زدند.

* دورجدید اعترا ت کارگران کاخانه سیمان کارون یک هفته را پشت سر گذاشت. این کارگران از اردیبهشت امسال حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند.

٢٨ شهریور

 

* کارگران کارخانه آذرآب در مجاورت محل این کارخانه تجمع کردند. کارگران معترض که مدتیست جویای دستمزدهای پرداخت نشده خود و وضعیت بلاتکلیفشان هستند، با خروج از کارخانه به سمت جاده تهران به راه افتاده و جاده اراک – تهران را به طور کامل بستند. همزمان کارگران هپکو نیز در مجاور محل کارخانه خود تجمع داشتند.

در همین روز کارگران هپکو نیز مسیر راه آهن را بستند. کارگران هپکو از دی ماه ٩٥ مزد خود را کامل دریافت نکرده اند و در وضعیت مشابه آذر آب قرار دارند. طی این روزها شهر اراک ، به شهر اعتراضات گسترده کارگری تبدیل شده بود.

* جمعی از کارگران پروژه آبرسانی ٤٦ هزار هکتاری دشت سیستان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان دراداره کار زابل، تجمع کردند.

 

* گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در فاز ٢٢-٢٤ کنگان در بوشهر برای پیگیری معوقات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

* سرپرست اورژانس شهرضا از کشته وزخمی شدن٤کارگر کارخانه ارکان شیمی شهرک رازی شهرضا بدنبال انفجار مخزن اسید،خبرداد.

٢٩ شهریور

* نیروهای سركوبگر جمهوری اسلامی به تجمع كارگران آذرآب و هپكو در شهر اراك با گلوله ، گاز آشک و باتوم به صف كارگران حمله كردند و چند نفر از آنها را زخمی كردند.

* یك كارگر كارخانه تولید روغن و فراورده های نفتی شركت صنعتی فجر گرمسار در اثر انفجار در یكی از واحد های تولیدی این كارخانه جان خود را از دست داد.

 

* هشت کارگردرحادثه ریزش تونل گردنه چری در مسیر ارتباطی شهرکرد – مسجد  سلیمان کشته، زخمی و یا مفقودالاثرشدند.

* مالباختگان مؤسسه کاسپین در تجمع بعد از ظهر امروزشعار دادند:  ”روحانی روحانی سوریه را رها کن فکری به حال ما کن.‟

* دو کارگر در حادثه سقوط به مخزن آمونیاک در شهرک صنعتی شیراز جان باختند.

٣٠ شهریور

* كارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در پی خلف وعده مسئولین و عدم پرداخت حقوق معوقه شان دست از كار كشیدند.