شهلا خباززاده – از میان خبرها

از میان خبرها

شهلا خباززاده

آنچه که اهمیت ندارد وضعیت کارگران بیکار شده است

ناصر صیدی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی زنجان در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم گفت که ٢٠٣ واحد از ٧٥٦ واحد صنعتی در شهرک صنعتی زنجان تعطیل شده اند که منجر به بیکاری نزدیک به ٣٢٠٠ نفر شده است. یحیی قاسمی رئیس اداره صنعت، معدن خوی اعلام کرد که ٤٠ درصد معادن خوی غیرفعال هستند و ٢٠ واحد معدنی قبل از آغاز فصل سرما تعطیل شده است. در این دو خبر و صحبت های این دو مقام جمهوری اسلامی از کمبود نقدینگی، عدم همکاری بانک ها بعنوان مشکل اصلی واحدهای صنعتی زنجان اسم برده شده و مسائلی از قبیل خام فروشی، بهره وری، اثرات تحریمها، تسهیلات بانکی، بازار، مواد اولیه و غیره مطرح گردیده است. اما آنچه که در این میان برای این خادمان سرمایه مطرح نیست وضعیت هزاران کارگری است که “تعدیل نیرو” شده و یا بیکار شده اند. این کارگران سالها با دستمزدی چندین بار کمتراز خط فقر کار کرده اند و بیشتر آنها از حق بیمه بیکاری محرومند. مبارزه برای دستیابی به معیشت و منزلت انسانی بعهده خود کارگران است.

تجمع مهمانداران بیکار شده قطار ها و درخواست حقوق بیکاری

با تبدیل قطارهای مسافربری مراغه ـ تهران به اتوبوس، روز ٢٦ دی بیش از ٥٠ مهماندار این قطارها بیکار شده و در مقابل فرمانداری مراغه اجتماع کرده و خواستار حق بیکاری از طرف بیمه و شرکت رجا شدند. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی (رجا) با واگذاری امور خدمات به پیمانکاران مختلف از مسئولیت خود در قبال این کارگران شانه خالی می کند. مدیر روابط عمومی این شرکت گفت: رجا با شرکت ها قرارداد خدمت منقعد می کند و تعهدی نسبت به پرسنل پیمانکاری ندارد.

محرومیت کارگران قالیباف

رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان غربی در مصاحبه ای تعداد قالیبافان استان را ٧٢ هزار نفر اعلام کرد که از این تعداد تا اوایل سال قبل ٢٥٠٠٠ نفر تحت پوشش بیمه قالیبافی بودند. در مهر ماه ٩٣ با ابلاغیه سازمان تامین اجتماعی ٤٠ درصد از بیمه شدگاه حذف شده و تعداد قالیبافان بیمه شده در حال حاضر به ١٩٥٠٠ نفر کاهش یافته است. یعنی فقط کمتر از یک چهارم کارگران قالیباف امکان استفاده از بیمه های اجتماعی و امکانات ناچیز آن را دارند. اسد درویشی اعلام کرد که از سال ٩٣ دولت یارانه بیمه قالیبافی را حذف کرده و این باعث شد تا فرآیند پذیرش بیمه قالیبافان جدید متوقف شود.

اگر کارگران کارگاههای خانگی قالیبافی را به این آمار اضافه کنیم، تعداد کارگران قالیباف بسیار بیشتر از این آمار ارائه شده میشود. کارگران قالیباف در ردیف محروم ترین کارگران هستند. ساعت کار طولانی، شرایط کار بسیار دشوار و دستمزدهای بسیار ناچیز از ویژگی های “صنعت قالیبافی” است. بخاطر پراکندگی کارگاهها کارگران قالیباف از هیچ تشکلی برخوردار نیستند. استفاده از کار کودکان در این صنعت امری عادی است. به گفته اسد درویشی نیمی از نیروی کار این صنعت را زنان تشکیل می دهند و کار زنان در کارگاههای خانگی که معمولا بدون دستمزد و بعنوان یک وظیفه انجام میشود، در این آمار بحساب نمی آید.

فقر و فلاکت در بین کارگران قالیباف تا به آن حد گسترده است که تعداد زیادی از آنان تحت پوشش کمیته امداد خمینی قرار گرفته اند.جلال حسین‌زاده مدیر کل این کمیته در پنجمین جلسه کمیته اجتماعی و اقتصادی ستاد ساماندهی امور جوانان این را اعتراف می کند: هم‌اکنون ١٢ هزار نفر فرشباف تحت پوشش کمیته امداد در آذربایجان‌غربی فعال بوده و با مشکلاتی دست به گریبان هستند.