شهلا خباززاده-خلاصه ای از اخبار کارگری آذرماه ١٣٩٦

شهلا خباززاده

..

خلاصه ای از اخبار کارگری آذرماه ١٣٩٦

 

 

١آذر

* تعدادی از آتش‌نشانان ایستگاه‌های مختلف ساوه به نشانه اعتراض در محوطه ایستگاه مرکزی آتش‌نشانی این شهر تجمع کردند. این آتش‌نشانان از مهرماه مطالبات مزدی دارند و حقوق برخی از آنها در دو ماه گذشته پرداخت نشده‌است.

٤ آذر

* جمعی از رانندگان شرکت تاکسیرانی اسنپ مقابل دفتر این شرکت در خیابان گاندی تجمع کردند. اعتراض رانندگان به کاهش تعرفه‌های سفرهای شهری در دو ماه گذشته بازمی‌گردد .

* جمعی از کارکنان پایگاه‌های بهداشت استان اصفهان در اعتراض به مطالبات مزدی پرداخت نشده خود تجمع کردند.

* جمعی از نیروی کار شاغل در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت با تجمع در مقابل ساختمان وزارت امور اقتصادی و دارایی به نامشخص بودن وضعیت شغلی وعدم پرداخت معوقات مزدی خود اعتراض کردند.

٥ آذر

* در پی ادامه بحران مالی در کارخانه دستکش حریر ایران در شهرستان ارومیه، این واحد صنعتی موقتا تعطیل شد وحدود ٥٠٠ کارگر قرار دادی بلاتکلیف شدند.

٧ آذر

 

* جمعی از کارگران کارخانه گسترش مانا ساز در شهرستان آبیک استان قزوین، در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مطالباتشان در مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

به گفته کارگارن از خرداد ماه سال جاری کارفرما به بهانه شرایط بد اقتصادی در پرداخت حق بیمه و سایر مطالبات مزدی آنها تاخیر کرده است.

 

* تجمع کارگران شهرداری خرمشهر، در مقابل شهرداری این شهر، به علت عدم دریافت حقوق و مزایای خود در پنج ماه گذشته.

 

* کارگران بازنشسته کیان تایر بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده در مقابل وزارت صنعت دست به تجمعی اعتراضی زدند. اعتراض این کارگران به تعویق پرداخت حق سنوات ایام خدمتشان و خلف وعده های داده شده است.

 

١١ آذر

* تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بخاطر ٩ ماه تعویق پرداخت دستمزدها، مقابل شهرداری نظرآباد استان البرز

 

* کارگران پیمانکاری فاز ١٤ پارس جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی تجمع کردند.

این کارگران که به نشانه اعتراض دست از کار کشیدند و درب مجتمع جمع شدند، خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود شدند.

 

* بدنبال فراخوان قبلی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، از ساعات اولیه صبح کارگران بخش کشاورزی با حرکت به سوی کارخانه وارد محوطه کارخانه شدند. بدنبال ورود کارگران کشاورزی به محوطه کارخانه و سر دادن شعار مرگ بر افشار، کارگران بخش تولید شکر نیز دست از کار کشیدند.

 

١٢ آذر

* تجمع بازنشستگان نیشکر هفت تپه مقابل در اصلی شرکت در محوطه میدان روبروی بانک ملی در اعتراض به پاس نشدن چک سنوات.

 

* کارگران شرکت آذرشهد ارومیه در اعتراض به پرداخت نشدن ٦ ماه حقوق عقب افتاده خود تجمع کردند.

١٣ آذر

 

* کارگران فصلی شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض به وعده های مکرر و دروغگوییهای مدیریت شرکت اقدام به تجمع نمودند

 

١٤ آذر

* نزدیک به ٢٠٠ کارگر شرکت حمل ونقل خلیج فارس در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از سوی کارفرما درمقابل یکی از دفاتر اصلی شرکت در تهران تجمع کردند.

١٩ آذر

* شماری از کارگران کارخانه لاوان تابلو در اعتراض به پرداخت نشدن ٩ ماه دستمزد خود در مقابل ساختمان استانداری کرمان تجمع کردند.

* گردهمایی کارگران شرکت حمل و نقل خلیج فارس در برابر شرکت بازرگانی دولتی در میدان فاطمی در تهران، در اعتراض به پرداخت نشدن بستانکاری های خود.

 

* بنا بر گزارشها، در این روز کارگران اعتصابی نیشکر هفت تپه از محل کارخانه خارج شده و پس از مراجعه به فرمانداری شوش، دفتر امام جمعه و دفتر نماینده شهر در مقابل حرم دانیال نبی دست به تجمع بزنند.

 

* کارگران کارخانه سیم و کابل پیشرو اناراعتراضشان نسبت به خلف وعده کارفرما مبنی بر پرداخت کامل مطالباتشان را رسانه ای کردند.

* برای دومین روزمتوالی، جمعی از جوانان جویای کارشهرستان کارون مقابل درب ورودی مجتمع نیشکر سلمان فارسی، تجمع کردند. این تجمع در اعتراض به سیاست های استخدامی شرکت نیشکر سلمان فارسی بود.

* از روز شنبه  ١٩آذر با شروع هفته، کارگران شهرداری بندرماهشهرجهت گرفتن خواستها و مطالباتشان ، دست به اعتصاب زدند و روز یكشنبه ٢٠ آذر نیز ادامه داشت.

٢٠ آذر

 

* جمعی از کارگران کارخانه کیان تایر در اعتراض به خطر بیکار شدن از کار بخاطر کاهش سطح تولیدات مقابل دفتر روحانی تجمع کردند.

 

* بنا بر گزارشها، اعتصاب کارگران شرکت بزرگ کشت و صنعت همچنان ادامه دارد و امروز در سومین روز آغاز این اعتصاب که ظرف دو روز گذشته توام با عصیان کارگران و حمله به مدیران شرکت و مراکز اداری بود، کارگران بطور متحدانه تر و یکپارچه تری دست به اعتصاب زدند.

* بازنشستگان فولاد در کرمان بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده همراه با کارگران ذغالسنگ در مقابل صندوق بازنشستگی این شهر تجمع کردند و با شعارهایی، اعتراضشان را اعلام کردند. خانواده ها نیز در این تجمع شرکت داشتند و حضورشان چشمگیر بود. اعتراض کارگران بازنشسته ذغالسنگ کرمان  به تعویق پرداخت حقوقها و حق بیمه شان است.

 

٢٥ آذر

 * کارگران کارخانه پروفیل ارومیه دراعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود درمقابل ساختمان استانداری آذر بایجان غربی تجمع کردند.

 

* جمعی از کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی که در مالکیت ٥ درصد از سهام مجموعه ٤٢ هکتاری تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد تولیدی سهیم هستند،  در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت سهام خود، مقابل ساختمان اداری شرکت تجمع کردند.

٢٦ آذر

 

* کارگران خط آهن آذربایجان در اعتراض به عدم دریافت پایان‌‌کار ٧ ساله و ٣ ماه بی‌‌حقوقی و خطر از دست دادن شغل شان دست به اعتراض زدند.

* بیش از١٠٠ نفر از کارگران کارخانه لاوان تابلو تولید کننده تابلوهای الکترونیکی در اعتراض به عدم پرداخت ده ماه مزد خود و حق بیمه شان مقابل استانداری تجمع کردند.

 

* کارگران پیمانکاری راه‌آهن زنجان به تهران، با تجمع در مقابل ساختمان استانداری پیگیر مطالبات معوقه خود شدند.

* نیروهای سد معبر شهرداری ملایر در میدان آزادی این شهر با باتوم چند میوه‌فروش را مسدوم و آنها را راهی بیمارستان کردند.

٢٧ آذر

* جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه لاستیک سازی کیان تایر بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به پرداخت نشدن سنوات ایام خدمت خود مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

* کارگران کشت و صنعت میان آب در اعتراض به تلاش کارفرما برای انعقاد قرارداد ساعتی و عدم پرداخت پاداشهای کارگران قراردادی و دیگر مزایا  دست از کار کشیده و تجمع کردند.

 

* جمعی از جوانان در شهر شوش در اعتراض به بیکاری تجمع کردند.

* جمعی از کارگران و پیمــانکـــاران سد رودبــار لرستان مقابل ساختمان شرکت آب و نیروی منابع آب ایران برای گرفتن مطالبات پرداخت نشده خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

* کارگران قسمت های بانک ماشین الات و زیر بنایی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بدلیل خلف وعده کارفرما در واریزی حقوق شهریورماه دست به اعتصاب زدند.

* گروهی از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در ادامه پیگیری‌های قبلی خود، با انجام راهپیمایی در خیابان آماد‌گاه شهر اصفهان، مقابل ساختمان مرکز صداوسیمای استان اصفهان تجمع کردند.

٢٨

اعتراض کارگران ماشین آلات تراکتور سازی تبریز وارد روز چهارم شد.

* شماری از کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز که از ابتدای این هفته پشت درب‌های محل کارشان مانده‌اند ،گفته اند که برای امضاء وکالت نامه‌ای که مفاد آن به واگذاری این واحد صنعتی کارخانه مربوط می‌شود؛ تحت فشار قرار گرفته‌اند.

* گروهی از بازنشستگان فولاد مبارکه وذوب آهن اصفهان امروزبرای چندمین بار مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

* جمعی از کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی از سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.