شمس الدین امانتی – مشکلات زنان شاغل و دانشجویان، در صنعت نفت ایران

مشکلات زنان شاغل و دانشجویان، در صنعت نفت ایران

شمس الدین امانتی

ابعاد تفکیک بر مبنای جنسیت از همان آغاز حاکمیت ارتجاعی رژیم اسلامی در ایران، نه تنها درمدارس و مراکز آموزشی، بلکه این نوع از تبعیض در همه عرصه ها در محیط کار و خانوادە نیز با توسل به زور و ارعاب اعمال و سپس به قانون تبدیل شد.

تبعیض ناشی از این تفکیک بر نحوه استخدام نيروی انسانی کارکنان زن در عرصه های کاری بخش هایی از صنعت نفت و همچنین ممنوعیت ورود زنان به تعدادی از رشته ها تحصیلی به دانشگاه های صنعت نفت نیز اعمال شده است.

احمدی نژاد به هنگام ریاستش در دولت دهم، پاسداری را بنام، “رستم قاسمی”به عنوان وزیر نفت انتخاب کرد، “قاسمی” درسال ١٣٦٠ به عضویت سپاه پاسداران در آمد و در جنگ ارتجاعی ٨ ساله ایران و عراق شرکت داشت. سپس به فرماندهی قرارگاه “خاتم الانبیاء” منصوب و در پی برکناری، “مسعود میر کاظمی”به عنوان آخرین وزیر نفت در دولت دهم در این پُست باقی ماند.

پس از انتخاب”قاسمی”به عنوان وزیر نفت، “تیموتی فرانتزگایتنر”سیاست‌ مدار آمریکائی و کارشناس ارشد در رشته اقتصاد هشدار داد که از امروز، “وزارت نفت ایران تحت تسلط سپاه پاسداران در آمده است.”

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، “رستم قاسمی”روز ٣١ فروردين ١٣٩٢ در کنفرانس خبری که در نمایشگاه نفت تهران برگزار شد، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار زن درباره دستور وی مبنی بر ممنوعیت ورود زنان برای تحصیل به دانشگاه صنعت نفت، با وجود برخورداری آنان از رتبه ها و امتیازات بالاتر نسبت به آقایان گفت، “تحصیل خانمها در رشته های عملیاتی همچون حفاری و فرآورش و امثال آن که نیازمند فعالیت در مناطق عملیاتی و سایتها است، فایده ای ندارد و این مشاغل، مردانه است.” وی در دفاع از طرح ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه صنعت نفت نیز گفت، “به صلاح خانمها نیست که در مناطق عملیاتی و دریا بین ٥٠٠ مرد کار کنند.”

به این ترتیب درهر چهار دانشکده صنعت نفت(تهران، محمودآباد، اهواز و آبادان) به پیروی از این سیاست ارتجاعی مردسالار و ضد زن، در سال تحصیلی ٩١-٩٢ هیچ دانشجوی زنی را جذب نکردند. صدور چنین حکمی از منظر وزیر دربار سابق”احمدی نژاد”، کاملآ آگاهانه و بخشی از باور وی و هم فکرانش به اسلام و احکام ارتجاعی آن در رابطه با کار خارج از منزل زنان از جمله در معادن، رانندگی ماشین های سنگین، مهندسی در صنایع سنگین و یا به گفته”رستم قاسمی”ممنوعیت کار برای زنان در مناطق عملیاتی و دریا، آنهم در میان ٥٠٠ نفر مرد است.”

مابه ازای تفکیت بر مبنای جنسیت و شرعیت بخشیدن به این پدیده ارتجاعی و آزار دهنده، متأسفانه به بخشی از زندگی روزمره زنان در ورود به مجامع عمومی، کودکستان ها، مدارس، دانشگاه، ادارات دولتی و غیر دولتی و سالن مراسم های شادی و ….. تبدیل شده است.

به گزارش شبکه خبری صنعت نفت، “فارغ از جمعيت كاركنان تبديل وضعيت يافته به قرارداد موقت، ٨.٨درصد از كاركنان صنعت نفت را زنان و ٢.٩١ درصد را مردان تشكيل می دهند، بر اساس تحقيقات و آمارهای موجود، به ازای هر ١٠٠ مرد شاغل در صنعت نفت ١٠ زن به كار اشتغال دارند.”

این در حالی است که ٧٥،٥درصد از زنان در صنعت نفت تحصيلات عاليه دارند. همچنين ١٥ درصد از جمعيت زنان شاغل در صنعت نفت دارای تحصيلات ديپلم، ٩ درصد فوق ديپلم، ٥٣ درصد ليسانس، ١٨ درصد فوق ليسانس، ٤ درصد دكترای غير پزشكی و درمانی و يك درصد را دكترای پزشكی تخصصی تشكيل می دهند و اين بدين معنا است كه ٧٥،٥ درصد از زنان شاغل در صنعت نفت دارای مدرك ليسانس و يا بالاتر هستند.

بر اساس کدام منطق میتوان این آمار واقعی از میزان هوش و استعداد زنان در بخش های صنعت نفت را نادیده گرفت و به دنبال خرافات دینی آخوند های ریز و درشت رژیم اسلامی، با اعمال تفکیک بر مبنای جنسیت توسط این مرتجعین، صاحبان این استعداد های با ارزش را از استخدام و تحصیل در دانشگاه های صنعت نفت محروم کرد؟

به گزارش هفته نامه صدا، “حدود ٢٣٠ هزار نفر هم ‌اکنون در صنعت نفت ایران شاغلند. این آمار در سال ٨٤، حدود ١٧٠ هزار نفر بود. افزایش غیرکارشناسی و بی‌ معیار نیروی انسانی در چند سال اخیر چنان این صنعت را از چابکی انداخته است که معلوم نیست حتی اگر از قفس تحریم درآید، بتواند سریع و هوشمند حرکت کند. این در حالی است که متوسط حقوق و مزایای یک نفر در صنعت نفت حدود ٥٦ میلیون تومان است. بنابراین سالی حدود (١٢ هزار و ٨٨٠ میلیارد تومان)خرج حقوق و مزایای پرسنل صنعت نفت می‌شود.”

مقیاس سنجش غیر علمی و زن ستیز سیاست گزاران و نحوه سازماندهی وزرای رژیم اسلامی تحت لوای احکام ارتجاعی تفکیک بر مبنای جنسیت و تبعیض ناشی از این نگرش سیاسی و ایدئولوژیک و دامنه وسیع آن در وزارتخانه های رژیم سرمایه داری اسلامی، توازن نیروی شاغل در بخش های گوناگون مراکز صنعتی از جمله صنعت نفت، را به گونه ای غیر حرفه ای، غیر علمی و نا عادلانه به نابرابری در میان زنان و مردان در این عرصه دامن زده است.

توجیه آنها این است که: “رشته های مربوط به نفت، عملیاتی است و کار برای زنان در مناطق عملیاتی امکان پذیر نیست”؟!

اما نگاهی گذرا به آمارهای خود رژیم اسلامی، در بخش نيروی انسانی علیرغم کارشکنی های متعدد و پیشگیری غیر موجه در رابطه به استخدام زنان متکی بر اصل ارتجاعی تفکیک بر مبنای جنسیت و پذیرش دانشجوی زن در دانشگاه های وابسطه در صنعت نفت بر مبنای همین سیاست ارتجاعی، نشان می دهد که بر خلاف تفکرات غیر علمی دست اندرکاران و سیاست گزاران رژیم اسلامی و با توجه به درایت علمی، و میزان هوش و استعداد برابر، زنان با مردان در رشته های علمی و تخصصی امری عادی و ثابت شده است.

با توجه به آمار خود رژیم اسلامی، و علیرغم اینکه: “٤،٨ درصد از جمعيت كارمندان و ٥/. درصد از كارگران صنعت نفت را زنان تشكيل می دهند، اما حدود ٢٥ درصد از دانش آموختگان ممتاز دانشگاهی شاغل در صنعت نفت را زنان و ٧٥ درصد مردان هستند، تعداد زنان شاغل قرار داد مستقيم مدت موقت، حدود ٦٥٠٠نفر هستند كه ٤٨ درصد از اين كاركنان دارای مدارك ليسانس و يا بالاتر هستند که نشان از افزایش نیرو متخصص و کار آمد در میان زنان و در بخش های حساس صنعت نفت است.”

کاربرد تبعیض ناشی از تفکیک بر مبنای جنسیت، اتخاذ سیاست سنتی و ارتجاعی به منظور ایجاد موانع در انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه ها و اعمال سیاست زنانه و مردانه کردن مراکز آموزشی و دانشگاه ها همراه با پوشش حجاب اجباری و بسیج نیرو های ارتجاعی در کوچه و خیابانها ی شهر های بزرگ و کوچک تحت نام مأموران”امر به معروف و نهی از منکر”به منظور اذیت و آزار دادن زنان و پاشیدن اسید به سر و صورت آنها مدت ها است که کارایی خود را از دست داده است.

علیرغم اعمال جو ترس و وحشت و بگیر و ببند روزانه رژیم اسلامی حاکم بر ایران، مبارزه و اعتراضات پراکنده بر علیه فقر، بیکاری و نابرابری، در تقابل با وضع موجود در همه عرصه ها کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، “روز شنبه ٥ دی ١٣٩٤تعدادی از فارغ ‌التحصیلان نخبه که عمومآ از دانشجویان برتر دانشگاه صنعت نفت بودند، در اعتراض به ابلاغیه وزیر نفت مبنی بر ممنوعیت هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی، در تمامی دانشگاه های تابعه صنعت نفت در مقابل ساختمان این وزارتخانه در خیابان حافظ تجمع کردند.”

یکی از دختران دانشجو در این تجمع گفت: “در حال حاضر در شرکت‌های دولتی امکان استخدام وجود ندارد، در شرکت‌های خصوصی نیز حداقل پنج سال سابقه کار طلب می‌کنند. اما سوال اینجاست که ما این سابقه کار را از چه طریق به دست بیاوریم. این در حالی است که رشته‌های حوزه نفت خاص هستند و این امکان وجود ندارد که سابقه کار غیر مرتبط مورد قبول واقع شود. پس تکلیف چیست و باید چه کنیم؟ جالب اینکه ما حتی نمی‌توانیم مدرک تحصیلی‌مان را از گرو دانشگاه، آزاد کنیم.”

تجمع اعتراض این عده از فارغ ‌التحصیلان نخبه دانشگاه های وابسته به صنعت نفت که مدرک تحصیلی آنها را به گروگان گرفته اند و از اقصی‌ نقاط کشور شرکت داشتند، خط بطلانی بود بر ادعا های پوچ و دروغین”زنگنه”وزیر نفت دولت روحانی، که از ابتدای بر سر کار آمدنش در مصاحبه با خبر گزاری “شانا”، گفت”بنا به گزارش های رسیده، متاسفانه برای جذب بانوان در صنعت نفت محدودیت هایی اعمال شده که این محدودیت ها علاوه بر اینکه خلاف حقوق اساسی شهروندان و قوانین جاری کشور است، به هیچ وجه نیز منطقی و قابل دفاع نمی باشد. لذا بدینوسیله مقرر می دارد که در مقررات و فرایند پذیرش نیروی انسانی برای صنعت نفت و یا دانشگاه صنعت نفت نباید تبعیض جنسیتی برای خانم ها اعمال شود.”

مبارزه آگاهانه زنان و مردان در تقابل با تبعیض، بلاتکلیفی، فقر، گرسنگی و بیکاری اعمال شده توسط رژیم سرمایه داری اسلامی حاکم بر ایران و ایجاد دنیایی فارغ از ستم و نابرابری در گرو مبارزه ای متشکل، متحد و سازمانیافته در اتحاد و همبستگی با زنان و مردان معترض، آزادیخواه و برابری طلب در مبارزە برای جدایی دین از دولت و از مسند قدرت پایین کشیدن دولت دینی و سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی امکان پذیر خواهد شد.

جنبش برابرطلبی جنسیتی نیز به سهم خود در این پروسه از مبارزه، یار و یاور زنان ستمدیدە و رنج کشیدە ایران و در کنار آنان و هم سنگر آنان خواهد بود.

٣٠/١٢/٢٠١٥