شمس الدین  امانتی-سهم۱۳میلیون و نیم دانش آموز، از بودجه سال ۹۷!

سهم۱۳میلیون و نیم دانش آموز، از بودجه سال ۹۷!

شمس الدین  امانتی

مقایسه ای مختصر در رابطه با اخذ شهریه های کلان در مدارس و مراکز آموزشی و عواقب زیانبار آن، اختصاص بودجه دولت درسال ۹۷به آموزش و پرورش و چگونگی اختصاص بخش ناچیزی ازاین بودجه توسط مسئولین این وزارتخانه به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس جهت تعمیر و بازسازی مدارس فرسوده و ناایمن ناعادلانه، تبعیض آمیز و غیر انسانی است.

بخشی از شکاف طبقاتی نهادینه شده در نظام سرمایه داری حاکم بر ایران و بازتاب تبعات ناشی از آن در میان اقشار زحمتکش و ستمدیده مخصوصآ فرزندان آن تعداد از خانواده هایی که در مدارس و مراکز آموزشی و دولتی، به تحصیل اشتغال دارند به مراتب فاجعەبارتر و آسیب پذیرتر هستند.

مابەازای سفره خالی این تعداد از خانواده ها با توجه به طبقاتی شدن آموزش در مدارس و مراکز آموزشی، وجود انواع مدارس و دانشگاه، اخذ شهریه های کلان و نابرابر و عدم توانایی در پرداخت هزینه های تحصیلی که در نهایت منجر به ترک تحصیل فرزندان این قشر زحمتکش خواهد شد، سالانه به تعداد کودکان کار و خیابان افزوده خواهند شد.

در جوار ۷۰۰ مدرسه فرسوده و ناایمن در تهران، ۱۶۲۷مدرسه وجود دارد که تمامی آنها با توجه به فعالیت‌های آموزش، پرورش، نرخ حق التدریس و فضای آموزشی شهریه متفاوتی دارند. به گزارش خبرگزاری مهر،«رحمانی»رئیس اداره مدارس غیر دولتی تهران، گفت «نرخ شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی ۹۷ – ۹۶، هفده درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت، به نحوی که بیشترین شهریه مربوط به مقطع پیش دانشگاهی با حداکثر ۱۱تا ۱۲میلیون خواهد بود. کف شهریه نیز مربوط به مقطع پیش دبستانی با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سطح شهر تهران است.»

این سخنان و آمار و ارقام منتشر شده در شرایطی اعلام می شوند که یک سوم مدارس ایران تحت سلطه این باجگیران، فرسوده و ناایمن هستند.

این نوع از باج گیری(شهریه)در حالی اعمال می شود که بر اساس‌ اصل‌ ٣٠قانون‌ اساسی‌ رژیم جمهوری‌ اسلامی، «دولت‌ موظف‌ است‌ وسايل‌ آموزش‌ و پرورش‌ رايگان‌ را برای همه‌ ملت‌ تا پايان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسايل‌ تحصيلات‌ عالی‌ را تا سر حد خودكفائی‌ كشور به‌طور رايگان‌ گسترش‌ دهد.»

«مرضیه گرد»رئیس سازمان مدارس غیردولتی، در گفتگو با مهر، گفت «هدف از ایجاد مدارس غیردولتی افزایش کیفیت آموزشی بوده است بحث خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش متفاوت از خصوصی‌سازی در صنعت و بازرگانی است و در آموزش و پرورش منظور از خصوصی‌سازی، استفاده از توانمندی صاحب نظران در امر تعلیم و تربیت است.»؟!

حیله شرعی به منظور فریب افکار عمومی از بدو به قدرت رسیدن رژیم اسلامی بخشی از سیاست و عملکرد روزانه مسئولین ریز و درشت این نظام بودە و کماکان ادامه دارد. اما با توجه به نقش اطلاعات و ارتباطات در جهان امروز این نوع از«سیاست»و اعمال آن در جامعه کنونی ایران فاقد اعتبار است و کسی را مرعوب نخواهد کرد. این خانم عمدآ فراموش می کنند که در جوار این نوع از خصوصی سازی مدارس مورد نظر ایشان، درحال حاضر ۱میلیون و نیم دانش‌آموز در مدارس ناایمنی تحصیل می‌کنند که هم اکنون در لیست مدارس فرسوده قرار دارند.

از منظر این خانم، پرداخت حداکثر ۱۲میلیون تومان شهریه سالانه برای هر یک از دانش آموزان ساکن شهر تهران آنهم در ۱۶۲۷مدرسه غیر دولتی، نه اینکه خصوصی سازی نیست بلکه احداث این نوع از مدارس و پرداخت این مبلغ از شهریه به منظور «استفاده از توانمندی صاحب نظران در امر تعلیم و تربیت است.»؟!

علاوه بر طبقاتی شدن آموزش در مدارس و مراکز آموزشی و هزینه سر به فلک کشیده آن، محرومیت فرزندان خانواده های فقیر و زحمتکش و عدم امکان دسترسی به مدارس امن، امکانات اولیه آموزشی، بهداشتی، گرمایشی، سرگرمی و … که لازمه آن اختصاص بودجه کافی است غیر ممکن است.

سالها است کسری بودجه در آموزش و پرورش نهادینه شده و اعتراض به حداقلی ناچیز و غیر متعار ف در اختصاص بودجه سالانه به احتیاجات روزمره دانش آموزان در مدارس و مراکز آموزشی نیز نهادینه شده است. این اعتراضات به دلیل پراکندگی و عدم سازمانیابی مبارزاتی خانوادەها، معلمان مبارز در تشکل های مستقل و غیر دولتی، تا کنون محدود به اعتراض والدین دانش آموزان به اخذ شهریه، ناایمن بودن کلاس درس مدارس، مسافت طولانی مدرسه از محل زندگی آنها، نحوه تدریس و در مواردی به محتوای کتب درسی محدود شده است.

در مواردی نیز تعدادی از معلمان دلسوز و زحمتکش در روستاهای دور افتاده در رابطه با تدریس در مدارس ناایمن، کمبود بودجه و نبود امکانات اولیه جهت آموزش در محل مأموریت خود طی مصاحبه هایی در رسانه های عمومی به وضع موجود معترض هستند. «سحرخیز» معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش به تسنیم، گفت «وضعیت سرانه دانش آموزی برای سال آینده مناسب نیست، ۲۸ میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داده‌اند که ‌اعتبار۶۶میلیارد تومانی نوسازی مدارس برای سال ۹۷، حتی پاسخگوی تعمیرات جزئی مدارس کشور نیست در حالی که ۳۰درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند.»

برطبق آمار خود رژم اسلامی، که چندان هم قابل اعتماد نیست، ۵۶ درصد مدارس در سطح استان سیستان و بلوچستان نیازمند تخریب و بازسازی است،۴۰ مدرسه هنوز کپری است، حدود ۶ هزار و ۲۰۰ مدرسه تخریبی و ۵۹۷ کلاس نیز در مناطق روستایی خشتی و گلی است.

تعمیر و بازسازی این نابسامانی‌ فضای آموزشی را با توجه به تعدیل بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۷، در مقایسه با سال ۹۶ و عدم امنیت جانی دانش آموزان در این ویرانه های ناایمن تحت نام مدرسه را با توجه به اختصاص ۶۶ میلیارد تومان بودجه به سازمان نو سازی مدارس، کدام نهاد حکومتی مسئول و جوابگو ی حوادث احتمالی طبیعی از قبیل زلزله کرمانشاه در این مناطق محروم از استان سیستان و بلوچستان است؟

معما ی تعدیل و کمبود بودجه به مدارسی که سقف و دیوار های خشتی و گلی آنها با طوفان معمولی و پس لرزه ای بر سر دانش آموزان ویران خواهد شد، ساخته و پرداخته ذهن معیوب کسانی است که بودجه نهاد ارتجاعی و ضد علمی تحت عنوان«مرکز خدمات حوزه های علمیه» را در سال ۹۷، به ۸۹۷ میلیارد تومان افزایش دادەاند.

سکوت در مقابل این ناعدالتی که نتیجه آن زیر آوار ماندن دانش آموزان مستقر در این نوع از مدارس فرسوده و ناایمن است جایز نیست.

وظیفه انسان های آزادیخواه و سکولار است تا از هر طریق ممکن به این تصمیم دولت روحانی در اختصاص بودجه ناچیزی به آموزش و پرورش، اعتراض و نارضایتی خود را همگام و همسو با والدین و مردم دلسوز و متعهد به سرنوشت دانش آموزان و فرزندان خود متحدانه به پا خیزند.

اختصاص ۶۶ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۷به تعمیر و نوسازی مدارس، هزینه لکه گیری این نوع از مدارس فرسوده و ناایمن را نخواهد داد.

نباید اجازە داد سران رژیم مذهبی حاکم بر ایران، دسترنج مردم این کشور را در جبهەهای جنگ ارتجاعی سوریە، یمن، عراق و … هدر دهند و یا به نهادهای ارتجاعی و مروج جهل و خرافە از نوع “حوزەهای علمیە” اختصاص دهند و فرزندان کارگران و زحمتکشان با دادن شهریە کلان در مخروبەهایی تحت نام مدرسه تحصیل کنند.

شرایط برای سپردن رژیم جمهوری اسلامی به گورستان تأریخ، از هر زمان دیگری مهیاتر است. متحدانه، آگاهانه و سازمانیافتە در اتحاد و همبستگی با کارگران آگاه و مبارز اقدام کنیم.

۲۷ آذر ۱۳۹۶