شمس الدین امانتی – دست معلم فداکار مدرسه «کاتب»، در آتش سوخت؟

دست معلم فداکار مدرسه «کاتب»، در آتش سوخت؟

شمس الدین  امانتی

طبق معمول هر ساله با فرارسیدن فصل زمستان و سرد شدن هوا ، تکرار حوادث آتش سوزی ناگوار مشابه با آنچه که در مدرسه دخترانه روستای شین آباد از توابع «پیران شهر» در ۱۵ آذر ماه سال ۹۱ به دلیل استفاده از بخاری نفتی، منجر به سوختگی شدید ۲۷ دانش‌آموز دختر و جانباختن دو همکلاسی آنها شد، امسال نیز با آغاز فصل سرما و کمبود امکانات ایمنی و استفاده از وسائل گرمایشی غیر استاندارد و فرسوده مخصوصاً در مدارس مناطق محروم منجر به مسمومیت بر اثر نشت گاز در خوابگاه دانش آموزان دختر و سوختگی یکی از معلمان زحمتکش در مدرسه«کاتب»شد. مختصری از گزارش این دو حادثه ناگوار بە قرار زیر است.

– گازگرفتگی۱۶دانش آموز «مارگونی» در روز سه شنبه ۲۰ آذر ماه ۹۵.

«کریم اختری»رئیس آموزش و پرورش بخش «مارگون» از توابع شهرستان بویراحمد، به خبرنگار مهر گفت«این دانش آموزان در خوابگاه دبیرستان دخترانه کار و دانش «رضوان» دچار گازگرفتگی شده بوند که ساعت چهار صبح به بیمارستان منتقل شدند، از این تعداد چهار دانش‌آموز بستری و ۱۲ دانش‌آموز نیز به صورت سرپایی درمان شدند، فرسودگی دودکش شوفاژ این خوابگاه، علت گازگرفتگی این دانش آموزان بود.»

– به گزارش مهر «در روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه ۹۵، «رضا ساقی» معلم فداکار، آتش سوزی در مدرسه «کاتب» در روستای «حماملو» از توابع مشگین شهر را مهار و از آسیب رسیدن به دانش آموزان جلوگیری کرد.»

این حادثه بر اثر نقص فنی سیستم سوخت رسانی بخاری نفتی در کلاس درس به وقوع پیوست که معلم این روستا با فداکاری و از جان گذشتگی خویش اقدام به مهار آتش کرد و همه دانش آموزان به موقع از کلاس درس خارج شدند. به این ترتیب از تکرار حادثه وحشتناک مدرسه دخترانه «انقلاب» در روستای «شین آباد» جلوگیری کرد. در این حادثه هر دو دست «رضا ساقی» معلم این مدرسه به شدت سوخت.

طبق اظهارات مسئولین آموزش و پرورش رژیم اسلامی، هنوز ۷۵ هزار کلاس از ۵۰۰ هزار کلاس درس در ایران تحت سلطه رژیم اسلامی، با بخاری نفتی یا گازی غیر ایمن«گرم» می‌شوند. که متأسفانه وقوع چنین حوادثی مشابه با آنچه که در مدارسه«انقلاب»در شین آباد، «کاتب» در بویر احمد، خوابگاه دانش آموزان دختر در بخش «رضوان» و …… رخ داد، در این ۷۵ هزار کلاسی(هر چند آما واقعی بیشتر از ۷۵ هزار است) که از بخاری های نفتی و گازی کهنه و زوار در رفته استفاده می کنند، متأسفانه دور از انتظار نیست.

اما تهدید و ناامنی جانی دانش آموزان و نگرانی والدین آنها تنها به آتش سوزی بر اثر استفاده از بخاری های نفتی محدود نیست، بنا به گفته«رضا نیک نژاد»کارشناس آموزش و پرورش رژیم اسلامی،‌ «هم اکنون احتمال مرگ ۵/۴ میلیون دانش‌آموز به دلیل رخدادهای طبیعی در مدارس فرسوده وجود دارد. این پیش بینی جدای از بروز برخی اتفاقات ناگوار در کشور است. با بررسی وضعیت مدارس کشور و آمار۳۰درصدی مدارس فرسوده باید به این امر اذعان داشت که میزان مدارس فرسوده و نیازمند تعمیر بیش از این ارقام است.»

عنوان کردن«کمبود»بودجه از جانب رئیس سازمان نوسازی مدارس، نه تنها جهت «برچیدن» سیستم گرمایشی فرسوده و غیراستاندارد بلکه تحت عنوان حفاظت، مرمت، ایجاد ساختمان های جدید و سایر عرصه های آموزشی مستمسکی است به منظور فریب افکار عمومی که در نهایت به فرهنگ سیستم حاکم بر ایران ارتقاء یافته است به نحوی که فساد در آن نهادینه و به قانون تبدیل شده است. نمونه بارز این فساد، حقوق نجومی مسئولین رژیم اسلامی و افشای اختلاس ۸۰۰۰ میلیاردی تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان کشور، علی رغم شناسائی افراد خاطی و عدم پیگیری پول های غارت شده فرهنگیان زحمتکش که خود بیشترین مشکل معیشتی را دارند.

برای معلمان و والدین آن تعداد از دانش آموزانی که در مدارس ناامن و غیر استاندارد درس میخوانند سوال های زیادی در این خصوص مطرح است از جمله اینکه چرا سیستم گرمایشی حوزەهای جهل و خرافه تحت نام “حوزە علمیه” ، «مدارس فیضیه» و …… که روزانه به تدریس خرافه و به انحراف کشاندن افکار کودکان و نوجوانان مشغولند خبری از بخاری نفتی و آتش سوزی در این نوع از مدارس نیست؟

 چرا حادثه ای مشابه با آنچه که در مدرسه روستای«شین آباد»رخ داد در این مدارس تکرار نخواهد شد؟

چرا حجره محل استراحت طلبه ها آتش نمی گیرند؟ چرا دست و صورت آخوندی آسیب نمی بیند و طلبه های این نوع از مدارس دچار گازگرفتگی، مسمومیت و خفگی نمی شوند؟

چرا گوشه عبا و عمامه آخوندی آتش نمی گیرد؟

نه اینکه این بخش مفت خور و انگل جامعە، از دست رنج پدران و مادران کودکان مدارس”شین آباد” ، “مارگونی” ، “کاتب” و دهها مدرسه و کلاس ناامن دیگر تغذیه می شوند؟

تا کی کارگران و ستمدیدگان باید هزینه سیستم های گرمایشی و سرمایشی امن را جهت محل زندگی و تدریس این حاکمان مفتخور و طلبه های آنها را بپردازند؟

طبیعی است که در چنین شرایطی، اضطراب، نگرانی، دلهره و دلواپسی والدین این تعداد از دانش آموزانی که فرزندانشان در این ۷۵ هزارکلاسی که در فصل زمستان و سرما به دلیل استفاده از بخاری نفتی و ناایمن که سلامتی جسمی و روحی آنها با خطراتی جدی مواجه است و نا امنی حاصل از یک سال تحصیلی با آمار ۳۰ در صدی از مدارس تخریبی مورد نظر«رضا نیک نژاد»کار شناس آموزش و پرورش رژیم اسلامی، که جان ۴/۵میلیون دانش آموز را در مقابل حوادث طبیعی با خطر جدی مواجه خواهند کرد، به کودکان آنها منتقل خواهد شد که در نهایت تأثیر منفی بر یادگیری، شادابی و نشاط فرزندان این تعداد از خانواده ها در محیط مدرسه خواهد داشت.

متأسفانه نه تنها دانش آموزان، بلکه معلمان آنها نیز فاقد تشکل مستقل خود از دولت و ارگانهای حکومتی هستند و به همین دلیل صدای اعتراض آنها در این پروسه از بی عدالتی از سوختن و جانباختن این تعداد از دانش آموزان و معلمان آنها در مناطق محروم و دور افتاده در کلاس درس، به دلیل بی توجهی و عدم احساس مسئولیت سیاستگذاران رژیم اسلامی در آموزش و پرورش، تا کنون انعکاس وسیعی نداشته و جایگاه واقعی خود را نیافته است.

تآمین امنیت جانی و روحی کودکان در مدارس، حفظ شخصیت و دفاع از حقوق پایمال شده معلمان فداکار و دلسوز آنها در تقابل با سودپرستی سرمایەداران و دولت حامی آنان در ایران زیر سلطه رژیم اسلامی، در گرو آگاهی، مبارزە و سازمانیابی متحدانه کارگران و محرومان جامعە، جهت پایان دادن به نظام سرمایه داری و سازماندهی جامعە ای شایستە زندگی انسان ها ممکن و عملی است.

دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵