شبکۀ همبستگی کارگری، – گزارش شرکت در تظاهرات علیه سیاست های ضدّپناهندگی و نژادپرستانۀ دولت آلمان

گزارش شرکت در تظاهرات علیه سیاست های ضدّپناهندگی و نژادپرستانۀ دولت آلمان

شبکۀ همبستگی کارگری

از اکتبر 2013 که تظاهراتی سراسری به منظور جلوگیری از دیپورت دو دانش آموز در مدارس فرانسه انجام شد، زمان زیادی نمی گذرد؛ هم اکنون نیز گروهی از پناهجویان لامپدوسا در هامبورگ و پناهجویانی که از جنگ های خانمان سوز در سوریه گریخته اند، در آستانۀ اخراج هستند و حتا اگر دیپورت نگردند، باز هم با شرایط بسیار دشوار و تحقیرآمیز، و تحت فشارهای غیرانسانی دولت آلمان قرار خواهند داشت.
اعتصاب و تظاهرات دانش آموزان مدارس که به ابتکار سازمان های چپ و مترقی آلمانی سازماندهی می شود، در حمایت از پناهندگان و حق زندگی برای همۀ فراریان از جنگ های خانمان سوز در جهان و از جمله لامپدوسا صورت می گیرد.
نام جزیرۀ «لامپدوسا» (Lampedusa) با بدبختی، آورگی، رنج و مرگ پناهجویان گره خورده است، و همین چندی پیش بود که در آخرین حادثۀ غرق شدن کشتی پناهجویان، بیش از 300 تن در نزدیکی این جزیره در ایتالیا جان باختند.
رفقای «شبکۀ همبستگی کارگری ایران» (IWSN) در هامبورگ نیز پس از چندین شب طاقت فرسا نصب پلاکارد، و با وجود مورد آزار و اذیت از سوی بعضی افراد ناآگاه و نژادپرست منطقۀ خود، در این تظاهراتِ حداقل 5000 نفری با شعار «کسی که سلاح می کارد، پناهجو درو می کند» (Wer Waffen sät Erntet Flüchtlinge) در تقبیح حرکت غیرانسانی دولت آلمان و حمایت از پناهجویان، شرکت نمودند. علت انتخاب این شعار محوری این بود که نشان داده شود دولت های سرمایه داری، با صرف میلیون ها دلار بر روی تسلیحات و سلاح های کشتار جمعی، بسته به منافع خود در جنگ ها و ویرانی های سرتاسر جهان حضور فعّال دارند؛ ولی وقتی مردم خسته از جنگ و کشتار به کشورهای آن ها پناهنده می شوند، چنین برخوردهایی با آن ها صورت می گیرد. تو گویی آن ها خودخواسته به فرار از کشورهایشان تن داده اند و دولت های سرمایه داری در این بین کوچکترین نقشی ندارند.

ترجمۀ فارسی متن فراخوان به تظاهرات، چنین است:

« بعد از اکتبر سال 2013 و اعتصاب مدارس در سراسر کشور در فرانسه به منظور جلوگیری از اخراج دو دانش آموز، در آلمان و شهر هامبورگ نیز دانش آموزان بسیاری همبستگی خود را علیه اخراج یک گروه پناهندۀ لامپدوسا در هامبورگ نشان دادند.
احتمالاً همان طور که از طریق رسانه ها شنیده اید، دانش آموزان کلاس دهم یک مدرسه از منطقۀ “بندر” تصمیم گرفتند تا درهای سالن ورزشگاه خود را به روی پناهندگانی که از مرگ، آزار و اذیت، و تحقیر و نفرت فرار کرده اند، باز کنند.
“کانون صنفی معلمان” (GEW) آلمان برای پناهجویان و قربانیان لامپدوسا تظاهرات بزرگی در تاریخ 2 نوامبر ترتیب داد که طی آن نزدیک به بیست هزار نفر حمایت خود را از مردم ابراز نمودند.
همچنین ائتلافی از دانش آموزان مدارس مختلف هامبورگ، و نیز دیگر کارآموزان و دانش آموزان دیگر صورت گرفت و طی بیانیه ای اعلام کردند که علیه سیاست پناهندگی در آلمان، در حمایت از پناهجویانی که در حال حاضر از طرف این سیاست های ضد انسانی به سوی ترس، ناامیدی، …. هدایت می شوند، چه در آلمان و هامبورگ و یا سایر جاهای دیگر، اعتراض می کنیم و خواستار حقوق برابر برای همۀ مردم، صرف نظر از تبار و جنسیت و مذهب و غیره هستیم.
در سال 2008 و 2009 نزدیک به 10 هزار نفر از دانش آموزان مدارس هامبورگ دست به اعتصاب زدند و بسیاری از معلمان نیز کلاس ها را رها کردند و برای احقاق حقوق خود به خیابان ها رفتند.
اکنون ما چرا برای احقاق حق دیگر انسان ها یعنی پناهجویان موفق به چنین کاری نشویم؟
بنابراین بیایید در تاریخ 12 دسامبر 2013، کاغذ و قلم را در زمان درس رها کنیم و با سازماندهی همکلاسی های خود و تجمع در مقابل مدارس، به تظاهرات در ایستگاه اصلی راه آهن در ساعت 10 صبح روز پنج شنبه 12 دسامبر بپیوندیم.»

شبکۀ همبستگی کارگری، 13 دسامبر 2013