سندیکای کارگران فلزکارمکانیک -گزارش کارگر فلزکار : از دو کارخانه در گیلان

 

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

گزارش کارگر فلزکار :
از دو کارخانه در گیلان

پیرو سیاست گذاری کارخانجات ایران و وضع تولید ، هر کارخانه ی که از رمق نیفتاده غالبن از رانت های مستقیم یا شراکت با مافیای سرمایه داری سرپایند . معمولن تولید این گونه کارخانجات بعلت خاص بودن مورد توجه این مافیای پول و قدرت است. گروه کارخانجات “سبحان دارو” از این ویژگی برخوردارند که در زیر به آن اشاره می شود .
“سبحان دارو”
“شرکت سبحان دارو” در سال 1355 با دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع و معادن وقت با نام “سوئیران” با مشارکت و دانش فنی “سیبا گایکی” سوئیس طراحی ، ساخته و در اواخر سال 1360 راه اندازی شد .نام شرکت در سال 1364 به” دارو سازی سبحان” تغییر یافت ، پس از تشکیل “گروه دارویی سبحان” در شرکت سرمایه گذاری “البرز” در سال 1383 شرکت “سبحان دارو” تاسیس و در آذر همان سال کارخانه و خطوط تولید و کلیه پروانه های ساخت محصول و فعالیت های ” شرکت داروسازی سبحان” به شرکت “سبحان دارو” انتقال یافت .
این کارخانه که 150 کارگر در آن مشغول کار هستند در شهر صنعتی رشت واقع شده و یکی از موفقترین شرکت های گروه دارویی “سبحان” ست. با توجه به وضعیت خوب مالی شرکت،متاسفانه حقوق کارگران طبق قانون کار و در یک سطح پرداخت و قراردادها هم یک ساله می باشد و معمولن در مناسبت های خاص مقداری پول بعنوان پاداش به همه ی پرسنل داده می شود .
کارخانه هیچ گونه تشکل کارگری نداشته و نمایندگان حل اختلاف و نماینده کارگران از میان کارگران با سابقه توسط مدیریت انتخاب می شود و کارگران حق هیچ گونه دخالتی در انتخاب نماینده خود ندارند .
بیشتر تولید دارو در این شرکت برای “اعصاب و روان ” ست و دارای قیمتی بالا می باشد.
سبحان اُنکولوژی-
داروهای ضد سرطان و بیماری های خاص در کارخانه ی سبحان اُنکولوژی تولید می شود که زیر مجموعه ایی از خانواده ی “داروی سبحان” می باشد که کارگران در آن جا بلحاظ امنیت شغلی و تاثیرات جسمی وضعیت نا بسامان تری دارند .
سازه ی این کارخانه کوچکتر از “سبحان دارو ” به نام “سبحان اُنکولوژی” کاملن انحصاری بود که فروش خوب و ایده آلی دارد .
*از سهم درآمد آن مقداری تحت عنوان سود ویژه به کارگران پرداخت می گردد .
این شرکت -سبحان اُنکولوژی- بطور متوسط سالی دو بار مبلغی تحت عنوان افزایش تولید -بنا بر سنوات از 50 تا 200 هزار تومان- به کارگران پرداخت می نماید .
در پایان لازم به ذکر ست که قانون اخراج تحت عنوان تعلیق نیرو برقرار است ، منتها از ان جایی که جزء کارخانجات انحصاری و پر بازده می باشد در سالیان اخیر اخراجی صورت نگرفته ست.

پیام یکی از نمایندگان کارگران فولاد زاگرس قروه به سندیکای کارگران فلزکارومکانیک
«سید هادی حسینی عضو هیات مدیره کمیسیون صنعت و معدن مجلس اظهار داشته اند: عدم مدیریت مطلوب و.. از علل بیکارشدن کارگران این کارخانه فولاد زاگرس اعلام می کند و اعلام می دارد این مسئله بررسی می شود و طبق ماده 233 آیین نامه مجلس مبنی بر شناسایی متخلفین تنظیم و به هیات رییسه مجلس تقدیم می شود.
دکتر قادر مرزی نماینده قروه گفته است که: مذاکراتی با سرمایه گذاران چینی و ترکیه انجام گرفته اما آنها به دلیل حجم بالای رقم بدهی این کارخانه،حاضر به همکاری نشدند.ایشان یادآوری نمودند : اگر مدیران سیاسی این بار نیز در روند اجرای این واحد صنعتی دخالت نکنند.می توان به پایدار بودن این کارخانه و اشتغال پایدار امیدوار بود.
نماینده مردم قروه و دهکلان در مجلس در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است: کارخانه فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان برای احیایی ذوب آهن کردستان وارد عمل شده و در این کارخانه سرمایه گذاری خواهند کرد و ظرف دوهفته آینده در کارخانه برای بازسازی مستقر می شوند.»
سندیکای کارگران فلزکار مکانیک بارها خواستار همکاری ذوب آهن اصفهان و کارخانه های فولاد مستقر در کشور برای راه اندازی این کارخانه مهم برای مردم و کارگران کردستان شده بود. حتا پیشنهاد کرده بود که با همکاری کارگران این کارخانه تولید کارخانه به فرو منگنز تغییر یابد تا هم کارگران بیکار فعلی به سرکار برگردندند وهم کارگران بیشتری با تغییر تولید استخدام خواهند شد.
سود حاصله از تغییر تولید فعلی به فرو منگنز بسیار شایان توجه است.
روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک