سعید آرمان-دونالد ترامپ شمشیر را از رو بستە است!

دونالد ترامپ شمشیر را از رو بستە است!

سعید آرمان

دونالد ترامت تنها چند روز بعد از بدست گرفتن قدرت اجرایی آمریکا قوانینی را وضع کردە که آشکارا نژادپرستانە، بیگانە ستیز و دارای قدرت تخریب صفوف اجتماعی در جامعە آمریکا است.

تعجیل ترامپ در امضای اسناد مورد اجرا کە عمدتا بیگانە ستیز و ضد پناهندگی هستند دقیقا در راستای کارزار دوران کاندیداتوری ریاست جمهوری اش می باشند. امضای عدم صدور ویزا برای اتباع کشورهایی مانند ایران، عراق، سودان و غیرە و همچنین امضای سند بە اجرا درآوردن ایجاد دیوار مرتفع چند هزار کیلومتری مابین مرز زمینی آمریکا و مکزیک و همچنین بحث ایجاد “بانک اطلاعاتی برای ثبت جرایم پناهندگان و مسلمانان”.

و باید بە این بانک اطلاعات جرایم، نظر بە سابقه و زمینه برخورد نژادپرستانە دوران انتخاباتی اش بە سیاە پوستان، آنان را نیز باید بە لیست اضافە نمود. سیاە پوستانی کە قبل از اینکە آقای ترامپ بدنیا بیاید در ساختن آمریکای ابرقدرت اقتصادی و نظامی امروز نقش ایفا کردەاند و بە قدمت حضورشان در این کشور با مجسمە هرکولی سمبل “آزادی و عدالت” جان کندەاند. شهروندانی که بعنوان بخشی از طبقە کارگر در سوخت و ساز این جامعه، در ثروتمند تر کردنش، در مبارزە طبقاتی اش، در مبارزە علیە آپارتاید نژادی و نظام برگی اش بپا خاستەاند. زیر بار تحقیر و بی حرمتی نرفتەاند و هزینە گزافی برایش پرداختەاند.

هنوز در هفتە اول قدرت گیری این نئو فاشیست هستیم کە شمشیر را از رو بستە است و مصمم است تا هر پناهجو را بعنوان مجرم بالقوە بە جامعە القا کند و از فردا هر لغزشی از آنان صورت بگیرد در لیست مجرمان قرار خواهند گرفت و توسط پلیس فاشیست همیشە انگشت بە ماشە سرکوب خواهند شد.

ترامپ بخشا با وعدەهای پوچ پوپولیستی ایجاد اشتغال و بهبود در وضعیت طبقە کارگر و اقشار کم درآمد جامعە و از سر خوش باوری و استیصال این بخش از جامعە بقدرت رسید. طبقە کارگری کە هنوز زیر بار بحران اقتصادی کمر شکنی کە بورژوازی جهانی از سال ٢٠٠٨ بە کل طبقە کارگر در جهان و از جملە طبقە کارگر آمریکا تحمیل کردە است، کمر راست نکردە، اینبار باید شاهد قدرت گیری یک نئو فاشیست در قدرتمند ترین کشور جهان از نظر نظامی، اقتصاد و سیاسی باشد. مضرات و مخاطراتی کە اولین بارقەهای آن در کمتر از یک هفتە پدیدار شدە است زنگ خطر اتفاقات بمراتب بزرگتر را برای طبقە کارگر آمریکا و دەها میلیون انسان آزادیخواە در این جامعە و بخش وسیعی از جهان بصدا درآورده است.

آش دونالد ترامپ بحدی شور است کە صدای خانم مادلین آلبرایت وزیر خارجە جورج بوش پدر در دوره حملە سبعانە بە عراق کە منجر بە کشتە شدن صدها هزار عراقی شد، در واکنش بە حملە بە مسلمانان و توقف ١٢٠ روزە ویزا و سختگیری در دادن ویزا بە اتباع چند کشور عربی و ایران، گفتە است: “برای همبستگی، من آمادەام بە عنوان مسلمان ثبت نام کنم”. خانم آلبرایت یادش رفتە است کە از طراحان و مدافعان کشتار وسیع و قتل عام دستە جمعی صدها هزار کودک و پیر و جوان در عراق بودە است. او هنگامی کە وزیر خارجە آمریکا بود در پاسخ بە خبرنگاری کە از او پرسید در نتیجە تحریم اقتصادی عراق ٥٠٠ هزار کودک از گرسنگی جان دادند، آیا این هزینە لازم بود؟ او بی شرمانه بە این سوال پاسخ مثبت داد.

دولتهای حاکم در آمریکا برای تثبیت هژمونی خود در مقاطع زمانی مختلف نهایت تلاش را بعمل آورده اند تا سبعانەترین نظم سرمایە جهانی را نمایندگی و رهبری کنند و برای فایق آمدن بر بحرانهای ادواری نظام سرمایەداری کە خود در ایجادش نقش اساسی داشتەاند، مصائب آن را بر دوش طبقە کارگر در اقصی نقاط جهان با جنگ و تحمیل فقر و گرسنگی سرشکن کنند.

ترامپ را با همە طرحهای ضد انسانی اش، با خصومتش علیە طبقە کارگر، با ضدیتش با پناهجویان، تنفرش از شهروندان موسوم به “اقلیت”های قومی و نژادی و رنگین پوستان و هموسکشوالها و اظهارات سکسیستی اش علیە زنان و غیرە، باید جدی گرفت. ترامپ را باید جدی گرفت زیرا بطور لجام گسیختە شمشیر را از رو بستە است.

و سرانجام سوال اساسی این است کە آیا در مقابل این هیولای سرمایە، طبقە کارگر آمریکا و میلیونها انسان شرافتمند کە منفعتی جدا از ارتجاع بورژوازی دارند، کدام صف آرایی را از خود نشان خواهند داد؟ آیا در این مقطع بحرانی کە روزانە تودە هر چە وسیعتری از کارگران بە زیر خط فقر سوق دادە می شوند و در نتیجە فقر و بی عدالتی جرایم و قتل و دزدی و اعتیاد و تن فروشی بطور روز افزون گسترش مییابد، دەها میلیون کارگر آمریکا و صدها میلیون انسان شرافتمند در سطح جهان آمادە هستند این نظم وارونە را از ترامپ و طبقە حاکم نپذیرند؟! طبقە کارگر و بشریت آزادیخواە نمیتواند و نباید بە هیتلری دیگر در قرن بیست و یکم تن بدهد. *

پنجشنبە ٢٦ ژانویە ۲۰۱۷