سعید آرمان -تقسیم پناهجویان بە سکولار و غیر سکولار، سم است!

تقسیم پناهجویان بە سکولار و غیر سکولار، سم است!

 

سعید آرمان

طی چند سال اخیر و در نتیجە ناامنی شدید در جوامع جنگ زدە مانند سوریە، لیبی، عراق و یا کشورهایی کە دیکتاتوری و خفقان غالب است، میلیونها انسان برای یافتن مکانی امن برای ادامە حیات ناچار بە عبور از مرزها شدە و در کشورهای اروپایی مستقر شدند. بخش وسیعی از این پناهجویان از کشورهای اسلام زدە می آیند کە طی دەها سال سلطە دیکتاتورها و قوانین متعفن اسلامی حاکم بر آن کشورها افکار بخش وسیع آنان نیز عملا مهندسی شدە و اکنون شرایط استیصالی کە برای آنان فراهم شدە است آنان را گاها در موقعیت سخت و شکنندەای قرار دادە است.

واضح است کە در کمپها و هایم های محل نگهداری پناهجویان کە شرایط بسیار نامتعارف بر آنان حاکم است، زمینە برای ناهنجاریهای اجتماعی بە مراتب مساعدتر از محیط زندگی مردم عادی در کشورهای میزبان است. گتوایز کردن پناهجویان برای مدت طویل و بعضا نامعلوم بە تشدید و گسترش ابعاد این ناهنجاریها خدمت میکند. در چنین اوضاعی بدون تردید در جمعیت صدها هزار نفرە کە بە اروپا سرازیر شدەاند مجموعەای انسان با افکار ارتجاعی فضا را آلودە و شرایط کمپهای پناهندگی را قطبی میکنند.

اخیرا سازمان “اکس مسلم” یا “مسلمانان سابق” در آلمان اقدام بە تشکیل جلسەای در این کشور نمودەاند کە آشکارا بە تفکیک پناهجویان پرداختەاند و آنان را بە “سکولار و غیرسکولار” تقسیم نمودە و حتی خطاب می کنند. قطبنمای جریان اکس مسلم و نقطە عزیمت این جریان از سر ضدیت با اسلام می باشد نە موقعیت عینی و شرایط ناهنجار زندگی و پناهندگی صدها هزار انسان بی پناە کە دولتهای بورژوایی سکولار مورد نظر اکس مسلم برایشان فراهم نمودە اند. اینچنین تفکیک کردنها روی دیگر تز ارتجاعی نسبیت فرهنگی است و نباید جریانات جدی سیاسی و مردم شرافتمند بە آن تن بدهند. بعد از بحران اقتصادی عمیقی کە دامنگیر کل جامعە شد در کشورهای اروپایی میدان برای جریانات نژادپرست بە درجە اولی باز شد و در بعضی از کشورها بر بستر این لجنزار رشد و نیرو جذب کردند. نمونە بارز این جریان “پگیدا” است کە از آب گل آلود ماهی میگیرد و افکار را مسموم تر میکند و حملە بە موقعیت شکنندە پناهجویان را تشدید میبخشد.

مبارزە هماهنگ و همە جانبە بدون تفکیک انسانها بە ملیت و نژاد و مذهب و جنسیت شان علیە وضع غیر انسانی موجود پناهندگی راە چارە برون رفت از شرایط خفت باریست کە بە صدها هزار پناهندە در اقصی نقاط اروپا تحمیل شدە است. زنان و کودکان فراری از بمب و آتش و دریا مستوجب تحقیر و ایزولە شدن بیستر نیستند. آنان بە اندازە کافی قربانی شدەاند کە نباید گذاشت بیش از این بە ورطە نابودی و هتک حرمت سوق دادە شوند.

برای پیروزی در این مسیر، یعنی فائق آمدن به سیاستهای ضد پناهندگی و راسیستی دولتها و همینطور پرووکاسیون جنبش اسلامی بە اتحاد و همبستگی جمعی نیاز است. اتحادی کە منشا آن ضدیت با قوانین سخت گیرانە و تحقیر آمیز پناهندگی دول فخیمە اروپایی است. از جنبە دیگر فراهم کردن شرایط مساعد از نظر زیستی، بهداشتی و تحصیلی برای کودکان بە درجە اولی و والدین و تسهیل شرایط انتگرە کردن هر چە سریعتر قربانیان این فجایع انسانی در کشورهای میزبان است. انسانهای مسئول و شرافتمند نمیتوانند نسبت بە سرنوشت این موج عظیم انسانی لاقید و بی تفاوت باشند و بر سکولار بودن خود فخر فروشی کنند مادام همنوعانشان در شرایط سخت و غیر انسانی زندگی را سپری می کنند و عملا میدان را برای باز کردن دست نژادپرستان و مذهبیون خشک مغز باز میکنند کە بە یمن شرایط سخت موجود مدام تکثیر می شوند و فضا را بمراتب مسموم تر می کنند.

تفکیک پناهجویان بە “سکولار و غیر سکولار” و ترجیح این یکی بر دیگری در میان این صف شکنندە شکاف بمراتب عمیقتری ایجاد می کند و همچون سم خطرناک است. اولین قربانیان هر گونە تفکیکی تحت عنوان “سکولار و غیر سکولار” زنان و کودکان پناهندە خواهند بود کە تحت فشار مداوم افکار ارتجاعی تعداد معدودی از خشک مغزهای مذهبی و تبلیغات شوم آنان در کمپهای پناهندگی باشند. این راە را باید بر ارتجاعیون مذهبی و نژادپرستان سد کرد.

٢٠ مە ٢٠١٦