سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان-وجدان جهانی در مقابل تجاوزات به حقوق بشر و تکرار انفال و ژنوساید دگرباره مردم کُرد” باشور” بی‌تفاوت نماند

وجدان جهانی در مقابل تجاوزات به حقوق بشر و تکرار انفال و ژنوساید دگرباره مردم کُرد” باشور” بی‌تفاوت نماند

در پی هجوم نیروهای مسلح عراقی و متحدان و همکاران منطقه‌ای آن به مناطق کُردنشین و” باشور” کُردستان، دهها هزار نفر از شهروندان شهرهای کرکوک، دوزخورماتو، خانقین، مناطق شنگال و دیگر مناطق مورد اختلاف” موضوع ماده ۱٤۰ قانون فدرال” در جنوب کُردستان، ناچار به ترک خانه‌های خود شده و آواره گردیده اند. براساس گزارش‌های موجود، گروههای مسلح و میلیشیاهای فرقه‌ای خشونت گرای وابسته به دولت عراق، تاکنون دهها شهروند مدنی و فدایی کُرد را به قتل رسانده اند. همچنین منازل و خانه ها، محل کسب و کار، فروشگاهها و اموال متعلق به شهروندان کُرد و دفاتر و پایگاههای احزاب و سازمانهای سیاسی و مدنی کُردی و کُردستانی، مورد تعرض و تصرف و تاراج میلیشیای موسوم به “حشدالشعبی” قرار گرفته و یا به آتش کشیده شده است. در این رابطه سازمانهای حقوق بشری کُردستانی و عراقی و جهانی به آتش کشیدن بیش از ۱٥۰ خانه و غارت و چپاول دهها مغازه و فروشگاه در”دوزخورماتو” و آواره شدن بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر از مردم کُرد شهر کرکوک و مناطق مورد اختلاف را تایید نموده اند. در همان حال یورش شبه نظامیان خشونت گرای “حشدالشعبی” عراقی به معترضین مدنی خیابانی مردم شهر خانقین در اعتراض به حضور این نیروها تاکنون به قتل حداقل یک شهروند جوان و مجروحیت بیش از بیست نفر از شهروندان این شهر انجامیده است.

مردم “باشور” اعم از کُرد و اقلیتهای قومی و مذهبی از جمله عربها و تُرکمن‌های ساکن در کردستان در ۲٥ سپتامبر گذشته در یک رفراندوم برای تعیین سرنوشت و آینده سیاسی خود به پای صندوقهای رای رفته اند و رای به استقلال کردستان داده اند. در همین رابطه مردم مناطق مورد اختلاف” موضوع ماده ۱٤۰ قانون اساسی فدرال” ازجمله مردم شهر کرکوک و خانقین و دیگر شهرهای مناطق گرمیان و شنگال نیز در رفراندوم شرکت کرده و رای به جدایی از عراق و الحاق به کُردستان مستقل داده اند. اما حق رای و حق تعیین سرنوشت و حقوق اساسی بشر مردم ” باشور” کُردستان، با مخالفت خشونت بار دولت عراق و دیگر دولتهای مخالف حقوق مردم کُرد، در منطقه قرار گرفته است. این دولتها با محاصره اقتصادی و نظامی و امنیتی مردم کُرد، در عملیاتی مشترک و چندجانبه دولت خودمختار “باشور” را مورد حمله و هجوم همه جانبه و سرکوب دامنه داری قرار داده اند.

سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان اقدامات و عملیات یاد شده و محاصره اقتصادی، نظامی و امنیتی مردم کُردستان را عین مجازات دسته جمعی مردم رنج دیده کُردستان می داند. از نظر این سازمان یورش و هجوم همه جانبه دولت عراق – با همکاری دولتهای منطقه – به مردم کُردستان سرکوب آشکار حقوق بشر و لگدمالی اساس و اصول زیربنایی حقوق بشر و حمله به ارزشهای دموکراسی، آزادی، حقوق انسانی و مدنیت است. از اینرو این سازمان تمامی وجدان‌های بیدار در جهان را به واکنش جدی و عملی در برابر عملیات سرکوبگرانه دولت عراق و پیشگیری از مجازات جمعی مردم” باشور” فرا می خواند. سازمان حقوق بشر کُردستان از وجدانهای جهانی می خواهد در برابر تکرار انفال و ژنوساید و کشتارجمعی دگرباره مردم” باشور” کُردستان، بی‌تفاوت نمانند.

تاریخ: ۲۹مهر ۱۳۹٦/۲۱ اکتبر ۲۰۱۷

سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان

http://www.hro-kurd.net
http://www.didban.net
https://www.facebook.com/prmmkkurd1
https://www.facebook.com/DIDBAN.KURDISTAN/?ref=hl

https://www.balatarin.com/users/prmmkkurd1/links/submitted
https://t.me/hrokurd
https://www.instagram.com/prmmkkurd/

ایمیل:
prmmkkurd1@gmail.com
info@hro-kurd.net