سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان-جمهوری اسلامی ایران به حداقل‌های حقوق بشری پایبند شود

جمهوری اسلامی ایران به حداقل‌های حقوق بشری پایبند شود

همانگونه که همگان اطلاع دارند، در جریان اعتراض‌های خیابانی سرتاسری اخیر در ایران و متعاقب سرکوب‌های خشونتبار دولتی، بویژه در سه هفته گذشته هزاران نفر بازداشت و دهها نفر جان باخته اند. بنا بر اعلام رسانه‌های خبری و تائید منابع دولتی تاکنون نزدیک به چهار هزار نفر بازداشت و زندانی شده و حداقل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۲٨ شهروند مدنی بر اثر خشونت و سرکوب جان خود را از دست داده اند. بنا بر اعلام منابع خبری ۶ نفر از قربانیان در جریان بازجویی‌ها و تحت بازداشت جان باخته اند.

اعتراض‌های خیابانی اخیر که بطور خودجوش در سراسر کشور، و در تمامی استانها و بیش از ٨۰ شهر بوقوع پیوست عموماً در اثر نارضایتی‌های عمومی ناشی از سوء سیاستهای حکومتی، سوء مدیریتهای دولتی و سوء رفتارهای دستگاهای امنیتی و قضایی با شهروندان و مردم ایران بوده است که پیامد‌های آن فقر و بی‌کاری و بحران اقتصادی دامنگیر خانواده ها، تبعیض و بی‌عدالتی ها، فسادهای کلان و گسترده درون حکومتی، ریخت و پاشهای برون مرزی و هدر رفتهای ثروت عمومی کشور، سرکوب‌های سیاسی و مدنی، اختناق و سانسور و بطورکلی نقض گسترده، مداوم و همه جانبه حقوق بشر در تمامی ابعاد سیاسی، مدنی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می باشد.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ضمن ابراز تاسف از جان باختن و قربانی شدن ده‌ها شهروند و بازداشت و زندانی شدن هزاران معترض مدنی، از حق مردم ایران به اعتراض مدنی با عدم بکارگیری خشونت و نیز از طرح و خواسته‌های سیاسی، مدنی، اقتصادی و اجتماعی آنان، منطبق بر اصول منشور حقوق بشر دفاع و حمایت می نماید.
این سازمان دولت و حکومت جمهوری اسلامی را به توقف سرکوب اعتراضات مدنی و احترام به حقوق و آزادی‌های مردم ایران و تامین درخواست‌های ذیل فرا می خواند:

۱. اعلام رسمی آمار دقیق بازداشت شدگان و قربانیان و جان باختگان.

۲. توقف روند بازداشت و دستگیری شهروندان و آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان.

۳. عدم پیگرد امنیتی و قضایی شهروندان مدنی و معترضین خیابانی.

٤. تشکیل کمیته‌ای بی‌طرف حقیقت یاب جهت بررسی و تحقیق پیرامون علل مرگ قربانیان تحت بازداشت و اعلام نتیجه تحقیقات به خانواده‌های قربانیان و مردم ایران.

٥. توقف خشونت و سرکوب‌های دولتی و اقدام در جهت به رسمیت شناختن حق مردم به اعتراض و تظاهرات.

٦. پایان دادن به سانسور و سرکوب آزادی بیان و رسانه‌ها و رفع فیلترینگ از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت.

سازمان حقوق بشر کردستان از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهد با تامین درخواست‌های ذکرشده ،خود را به حداقل‌های حقوق قانونی و شهروندی و حقوق بشری مردم ایران پای بند نماید.

تاریخ: ۲٤ دیماه ۱۳۹٦ / ۱٤ ژانویه ۲۰۱۸

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

http://www.hro-kurd.net

http://www.didban.net

https://www.facebook.com/prmmkkurd1
https://www.facebook.com/DIDBAN.KURDISTAN/?ref=hl

https://www.balatarin.com/users/prmmkkurd1/links/submitted

https://t.me/hrokurd

https://www.instagram.com/prmmkkurd/

ایمیل:
prmmkkurd1@gmail.com
info@hro-kurd.net