سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان- اطلاعیه های در رابطه با زندانیان سیاسی

عودت به زندان و ممانعت از ملاقات محمد صدیق کبودوند

در پی وخامت وضعیت جسمانی محمد صدیق کبودوند روز شنبه اول خردادماه 1395، دادستانی تهران مجوز اعزام و بستری شدن فوری وی را صادر کرد و همزمان مجوز ملاقات با اعضای خانواده و نزدیکان این زندانی بیمار داده شد.

از سوی دیگر کبودوند به شرط عدم تجویز و تزریق داروهای خوراکی و سرم پذیرفت به بیمارستان اعزام شود، اما پس از بستری شدن ایشان در بیمارستان امام خمینی تهران، ماموران مراقب اعلام کردند طبق دستور دریافت شده هرگونه ملاقات یا تماس تلفنی با وی ممنوع است. در همان حال پزشکان با نصب آنژیوکت درصدد تزریق دارو بودند که این امر با ممانعت کبودوند روبرو شد.

رییس بخش مربوطه با تهدید ضمنی اعلام می‌کند مطابق دستور قضایی آنها موظف به خوراندن و تزریق مواد لازم برای ایشان هستند و در صورت لزوم با توسل به زور این کار را خواهند کرد.

این تهدید با اعتراض شدید کبودوند مواجه می‌شود؛ وی ضمن خارج کردن آنژیوکت با امتناع از دریافت هرگونه دارو، خواهان ترخیص فوری و بازگشت به زندان می‌شود که در نهایت پس از 12 ساعت گفتگو و مذاکره بین مسئولین قضایی و بیمارستان آنها کبودوند را با تهیه این گزارش که «بیمار از دریافت و مصرف هرگونه مواد دارویی خودداری کرده و از رساندن مواد دارویی لازم ممانعت به عمل می‌آورد» وی را ترخیص و به زندان بازمی‌گردانند.

در این رابطه، علاوه بر خلف وعده مسئولین قضایی و زندان در خصوص پذیرش شرط کبودوند و حضور خانواده در کنار وی، در نامه اعزام به بیمارستان نیز، محل اعزام که بیمارستان طالقانی ذکر شده بود، برخلاف آن به بیمارستان امام خمینی منتقل می‌شود. همین موضوع باعث شده بود که خانواده کبودوند با مراجعه به بیمارستان‌های طالقانی، مدرس و شهدای تجریش با توجه به عدم حضور وی در این بیمارستان‌ها، دچار تشویش و نگرانی فزاینده‌ای شوند. در نهایت پس از مراجعه به بیمارستان امام خمینی و اطلاع از عودت ایشان، خانواده کبودوند روز دوشنبه با مراجعه به دادستانی تهران، مجوزی برای ملاقات می‌گیرند و پس از مراجعه به زندان اوین و حضور در سالن ملاقات با رفتار فوق‌العاده غیرعادی ماموران مواجه می‌شوند. آنها ابتدا از حضور کبودوند با وجود وضعیت جسمانی بسیار نامساعد و بیماری، به شکل بی‌سابقه‌ای به دلیل نداشتن پوشش زندان جلوگیری می‌کنند. پس از مقاومت وی و خانواده می‌خواهند تا در جایی که آنها مشخص کرده‌اند در حضور چند مأمور، ملاقات داشته باشند که این وضعیت بی‌سابقه با مخالفت خانواده و شخص کبودوند روبرو می‌شود و آنها بدون انجام ملاقات ناچار به ترک سالن می‌شوند.

اعتصاب غذای اعتراضی رییس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، با وجود وضعیت بحرانی و خطرناک جسمانی وی، همچنان ادامه دارد. این مدافع حقوق بشر زندانی اعلام کرده است که تا رسیدن به خواست‌های قانونی‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ – ۲۴ مه ۲۰۱۶

کاک حسن امینی در نامه ای:
آقای کبودوند رورنامه نگار شجاع “اعتصابت” را بشکن
کاک حسن امینی فعال سیاسی ملی ومذهبی شناخته شده کردستان و از رهبران مکتب قران کردستان در نامه به از آقای کبودوند از وی درخواست کرد که به اعتصاب غذایش پایان دهد.متن نامه ی کاک حسن امینی به این شرح است:
بسم الله الرحمان الرحیم
اطلاع یافتم ؛آقای محمدصدیق کبودوند،”روزنامه نگار”شجاع کورد، و رییس “سازمان دفاع ازحقوق بشرکردستان” از19اردیبهشت ماه گذشته تا کنون دراعتصاب غذابسرمی برد،لذابه ضعف شدیدجسمی دچارگردیده است،ازطرف دیگر به علت امراضی صعب العلاج که براثرنزدیک به ده سال زندان دامن گیر وی شده اند، و با این “اعتصاب غذا” بیم آن میرودحیات اوبه خطربیفتد،اینجانب ضمن ابرازتاسف شدید به خاطرحوادث پیش آمده برای این فعال مدنی و درخواست توجه جدی وسریع مسوولین مربوطه به مطالبات به حق ایشان،جدا از آقای کبودوند میخواهم هرچه زودتربه اعتصاب غذای خویش پایان دهد تاخانواده ودوستانش را ازنگرانی فوق طاقت نجات دهد.
حسن امینی حاکم شرع مردی کردستان
سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵

کبودوند به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام دادگاهی شد
اطلاعیه
محمد صدیق کبودوند رییس سازمان حقوق بشر کردستان با وجود وضعیت جسمی بحرانی ناشی ازاعتصاب غذا امروز سه شنبه چهارم خردادماه ۱۳۹۵ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه شد.
این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کرد با رد اتهامات انتسابی به دفاع از خود پرداخت . قرار است حکم دادگاه بدوی به زودی به کبودوند در زندان اعلام شود.
خانواده وبستگان کبودوند کاهش شدید وزن،بیماری قلبی و پروستات و غلظت خون وی را نگران کننده وجدی خواندند واظهار کردند که به شدت نگران جان وی هستند.
گفته می شود، قراراست فردا محمد صدیق کبودوند برای بار دوم بخاطر وضعیت جسمی اش در یکی از بیمارستانهای تهران بستری شود.
کبودوند از ۱۶ روز پیش در اعتراض به ایراد “اتهامات جدید” به وی و همچین “رد تجمیع احکام قبلی” در اعتصاب غذا به سر میبرد.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ – ۲۴ مه ۲۰۱۶