زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری

 

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

 

فرانسه: راهپیمائی و اعتصاب علیۀ قانون کار

به گزارش رائیو فرانسه، ده‌ها هزار تن در شهرهای مختلف فرانسه یکبار دیگر در روز سه شنبه ١٧ مه/ ٢٨ اردیبهشت، علیه لایحۀ قانون کار، که هفتۀ گذشته در مجلس ملی این کشور به تصویب رسید و اینک باید در سنا مورد بررسی قرار گیرد، به تظاهرات و راهپیمائی پرداختند. در همین حال کارکنان وسایل نقلیۀ عمومی نیز در برخی شهرها دست به اعتصاب زده اند. این اعتصابات در شرکت راه آهن فرانسه، که در آن مطالبات خاص بر مخالفت با قانون کار افزوده شده است، بویژه از روز چهارشنبه بصورت بارزتری رفت و آمد قطارهای میان شهری را با اختلال روبرو خواهد کرد.

 

تظاهرات در اسپانیا در سالگرد جنبش خشمگینان

هزاران نفر در اسپانیا به مناسبت پنجمین سالگرد ظهور “جنبش خشمگینان” یا “جنبش ایندیگنادوس” در خیابان های “مادرید” پایتخت این کشور تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان با سردادن شعار و حمل پلاکاردهایی، علیه سیاست های ریاضت اقتصادی دولت و فساد سرمایه داران اعتراض کردند. پنج سال پیش در ماه مه سال ۲۰۱۱ میلادی، هزاران اسپانیایی معترض به سیاست های دولت که بخش عمده آنها جوانان و دانشجویان بودند، با تجمع در خیابانهای شهرهای مختلف اسپانیا، جنبشی را پایه ریزی کردند که به دیگر شهرهای اسپانیا نیز کشیده شد. در سال جاری میلادی نیز جنبش مشابهی در شهرهای مختلف فرانسه توسط کارگران و جوانان شکل گرفت که به “خیزش شبانه” شهرت یافت.

ادامه اعتراضات علیه سیاست های ریاضت اقتصادی در یونان

در ادامه اعتراضات علیه سیاست های ریاضت اقتصادی دولت در یونان، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه مردم این کشور بار دیگر در “آتن”، پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان با حمل پارچه نوشته هایی با مضمون “علیه ریاضت اقتصادی”، به افزایش مالیات و کاهش حقوق بازنشستگی اعتراض کردند. تظاهرات اخیر در یونان از طرفی نیز پاسخ به درخواست جنبش اعتراض “خیزش شبانه” فرانسه بود. این جنبش، خواستار اعتراض مردم به سیاست های ریاضت اقتصادی و دیگر مشکلات اجتماعی و اقتصادی در اروپا شده است.

تظاهرات کارگران و فعالان کارگری در انگلیس

کارگران و فعالان کارگری انگلیس در اعتراض به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت، پایین بودن حداقل دستمزدها و وضع نامناسب زندگی کارگران کم درآمد در “لندن”، پایتخت این کشور تظاهرات کردند. به گفته معترضان، در لندن حداقل دستمزدی که برای گذران زندگی تعیین شده، حدود ۱۰ پوند برای هر ساعت است، با وجود این بسیاری از کارگران هنوز کمتر از این مقدار دستمزد دریافت می کنند. تظاهرکنندگان می گویند که حداقل دستمزد تعیین شده، کفاف مخارج زندگی آنان در لندن را نمی دهد و باید افزایش پیدا کند.

 

اعتصاب و اعتراض کارگران معدن در مراکش

طی روزهای اخیر صدها نفر از کارگران یک معدن سرب، روی و نقره در شهر “خنیفره” مراکش برای مدت یک هفته دست به اعتصابی بی سابقه زده و در ۶۰۰ متری عمق زمین تحصن کردند. کارگران معدن خواستار بهبود وضعیت ایمنی محیط کار خود هستند. به گفته معترضان، طی دو سال گذشته دستکم ۵ نفر از معدنچیان که دو نفر از آنان زیر ۱۸ سال سن داشتند، به دلیل نبود ایمنی محیط کار و تجهیزات قدیمی، جان خود را از دست داده اند. هوای این معدن بسیار آلوده و بدون تهویه بوده و حرارت آن ۵۰ درجه است.

 

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه مواد غذایی دزفول

روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، کارگران شرکت تولید مواد غذایی “دزفول” در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود، مقابل درب فرمانداری رژیم در این شهر تجمع کردند. کارگران در این تجمع اعتراضی خواستار دریافت ۳ ماه دستمزد معوقه، حق بیمه، حقوق بازنشستگی و سایر مطالبات ۸۵ کارگر شاغل در کارخانه مواد غذایی دزفول شدند.

اعتراض کشاورزان جیرفت

در ادامه اعتراضات کشاورزان، روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه، کشاورزان شهرستان “جیرفت” نیز در واکنش به کاهش شدید قیمت محصولات شان دست به اعتراض زدند. کشاورزان ناراضی در اعتراض به کاهش قیمت پیاز، خیابان دولت به سمت فرمانداری رژیم در شهرستان جیرفت را مسدود نموده و پیازهای حمل شده بر خودروها را در کف خیابان ها ریختند.

همچنان در انتظار بیمه بیکاری

 دو کارگر بیکار شده فولاد زاگرس که در هفته های گذشته چندین بار به تهران آمده اند، برای دومین روز متوالی در وزارت کار در انتظار پاسخ مسئولان هستند.

کاهش مزایای شغلی کارگران شهرداری سردشت

کارگران شهرداری سردشت از کاهش مزایای شغلی دریافتی خود طی سال جاری خبر دادند. به گفته این کارگران، مزایای نقدی ۴۲ کارگر قراردادی این شرکت در سال جدید حدود یکصد هزار تومان کاهش یافته است. براساس اظهارات کارگران به دلیل کاهش مزایای نقدی در سال جاری، علیرغم افزایش ۱۴ درصدی مزد پایه، هیچ افزایشی در دستمزد آنان رخ نداده است. شایان ذکر است که کارگران شهرداری سردشت در ماههای اخیر بارها نسبت به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به اعتراض زده اند.

سه ماه مزد معوقه ۱۷۰ کارگر نساجی الگانت

حدود ۱۷۰ کارگر شاغل در کارخانه «الگانت» که در زمینه تولید انواع پارچه‌های پرده‌ای در استان سمنان فعالیت دارد دست کم بابت سه ماه مزد معوقه طلب کارند. همچنین هنوز عیدی و پاداش سال و  ۹۴ و۹۳ به کارگران پرداخت نشده است

معوقات مزدی کارگران فازهای ۲۰ و ۲۱ عسلویه

منابع خبری در عسلویه از عدم پرداخت دستمزد اسفند ماه کارگران پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ خبر دادند. علیرغم گذشت دو ماه از سال جدید هنوز مطالبات مزدی سال گذشته کارگران پرداخت نشده است علاوه بر این، مطالبات مزدی کارگرانی که با آن‌ها تسویه حساب صوری انجام شده است و در سال جدید قرارداد ندارند نیز پرداخت نشده است.

تجمع کارگران فاز ۱۴ عسلویه در پی معوقات مزدی

به نقل از کارگران شاغل در منطقه ویژه عسلویه، کارگران شاغل در فاز ۱۴ عسلویه با برگزاری تجمع خواهان تعیین تکیلف ۵ ماه طلب مزدی پرداخت نشده خود، شدند.

تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران شهرداری امیدیه ادامه دارد

کارگران شهرداری امیدیه در استان خوزستان می‌گویند که پیمانکار شرکت «فولاد بستر خوزستان» در مقام کارفرما هنوز بابت مطالبات مربوط به ۵ ماه دستمزد پرداخت نشده با آن‌ها تسویه حساب نکرده است.

تاخیر پرداخت مطالبات کارگران آبفای اهواز

تعدادی از کارگران آبفای اهوازگفتند: به ‌صورت مشخص حدود ۳۰۰ کارگر در بخش پمپ چی و موتور چی به صورت پیمانکاری با سوابق بالای ۱۵ سال مشغول کارند که هنوز بابت دستمزد اسفند و عیدی و پاداش سال گذشته به همراه مزد یک ماهه نخست سال جاری طلبکارند.

***