زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

پس از ۹ روز هنوز اعتراض ما را جدی نگرفته‌اند

یکی از کارگران معترض کارخانه ایران چوکا در این باره گفت: به نظر می‌رسد مسئولان شهرستان رضوانشهر بعد از گذشت ۹ روز از آغاز اعتصاب کارگران ایران چوکا، عمق و شدت این اعتراض را درک نکرده‌اند و پیگیر مطالبات کارگران نیستند. به گفته وی، مهم‌ترین خواسته کارگران  بازگشایی کارخانه، پرداخت معوقات حقوقی سال جاری و تضمین امنیت شغلی  کارگران است.

ریزش ۳۰ تن میلگرد بر سر کارگری در شیراز

به گزارش منابع کارگری از شیراز، ساعت ۸,07 دقیقه صبح امروز بر اثر ریزش ۳۰ تن میلگرد بر سر کارگر در حال کار «پروژه پل سازی میدان رودکی شیراز» وابسته به شهرداری استان فارس، وی در دم جان سپرد.

اعتراض صنفی کارگران پیمانکاری ستاره خلیج فارس

روز چهارشنبه ساعت ۱۵حدود صد نفر از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس در اعتراض به معوقات مزدی دست از کار کشیدند. این کارگران که در یکی از شرکت های پیمانکاری زیرشاخه شرکت فلات مشغول به کار هستند می گویند نه مدیران شرکت پیمانکاری و نه کارفرمای مادر به مطالبات ما توجهی ندارند.

تجمع همزمان مربیان پیش دبستانی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت مقابل مجلس

سه شنبه (۲۶ مرداد) فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به خلف وعده وزارت نفت، برای چندمین بار مقابل مجلس تجمع کردند. این معترضان از هفته پیش تاکنون چندین تجمع اعتراضی ترتیب داده‌اند. در عین حال، صبح امروز جمعی از مربیان پیش دبستانی و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی نیز در اعتراض به بی توجهی به مطالبات خود مقابل مجلس جمع شدند.

کارگران مناطق آزاد در دشوارترین شرایط شغلی

کارگران شاغل در این کارخانه گفته‌اند: تا سال گذشته در این واحد صنعتی حداقل نزدیک ۱۰۰ نفر مشغول کار بوده‌اند که در حال حاضر شمار کارگران باقیمانده به ۴۰ نفر تقلیل یافته است. بنابراین گزارش، مدیریت کارخانه فولاد روانشیر در مقام کارفرما از تیر ماه سال ۹۴ شروع به اجرای سیاست تغییر کاربری محصولات کارخانه کرد که در نتیجه این اتفاق حدود ۶۰ کارگر قراردادی این واحد تولیدی تعدیل شدند.

مرگ یک کارگر و زخمی شدن دوازده کارگر معدن مس انجر اهر

روز سه شنبه عصر ساعت ۱۶:30 سرویس رفت و آمد کارگران معدن مس انجر اهر دچار واژگونی شد و در این حادثه یک کارگر جان خود را از دست داد و دوازده کارگر دیگر مصدوم شدند. از قرار معلوم حادثه در ۱۷ کیلومتری اهر در راه روستایی معدن انجر رخ داده است. براساس گزارش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، کارگر متوفی حدودا ۴۵ ساله بوده است و ۱۲ مصدوم حادثه توسط نیروهای اورژانس به  بیمارستان باقرالعلوم اهر منتقل شده‌اند.

فولاد گز زرین با ۲۰ کارگر بصورت موقت تعطیل شد

 کارخانه «فولاد گز زرین» که از یکسال پیش در زمینه  تولید شمش فولاد در تاکستان فعالیت می کرد، اخیرا تمامی آنها را را بعد از اتمام قرارداد کاریشان تعدیل کرده است. کارگران که تعداد آنها در حدود ۲۰ نفر است، افزودند: وضعیت پیش آمده در حالی است که از آغاز فعالیت این واحد صنعتی به سبب شرایط بد اقتصادی همواره فعالیت آنها با افت و خیزهایی همراه بوده است.

ده ماه تعویق دستمزد کارگران فرش پارس قزوین

کارگران “فرش پارس” در قزوین از ماهها تعویق دستمزدها و حق بیمه درمانی خود خبر دادند. به گفتهٔ این کارگران، حدود ۳۰۰ کارگر رسمی و قراردادی این کارخانه به دلیل آنچه “کمبود مواد اولیه” عنوان می شود، با احتساب عیدی و پاداش سال گذشته، بیش از ده ماه است از دریافت دستمزد و مزایای شغلی خود محروم مانده اند. به گفته کارگران معترض، به رغم وعده های داده شده مبنی بر بهبود اوضاع کارخانه از سوی کارفرما، هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت معوقات مزدی آنها صورت نگرفته است. این کارگران از شش ماه پیش به دلیل واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه گر، نمی توانند از خدمات درمانی مراکز درمانگاهی و بیمارستانی استفاده کنند.

جانباختن دو کارگر در طرح آبرسانی سیستان

روز دوشنبه ۲۵ مردادماه، ناایمن بودن محیط کار، در طرح انتقال آب ۴۶ هزار هکتاری، در شمال سیستان وبلوچستان، به جانباختن دو کارگر انجامید. در اثر تخریب غیر استاندارد و عدم وجود امکانات ایمنی، با ریزش دیوارهای یک گودال حفاری شده در طرح انتقال آب ۴۶ هزار هکتاری درشهرستان “زهک” واقع درشمال سیستان و بلوچستان، دو کارگر در زیر آوار جان باختتند. در این پروژه بیش از ۱۳۰۰ کارگر مشغول به کار می باشند، که پیشتر معاون وزارت کشاورزی، اظهار داشته بود که به منظور تسریع کار این پروژه در صورت نیاز، تمام افراد باید به صورت دو شیفت کار کنند. این درحالی است که این کارگران از حداقل حقوق و مزایای شغلی برخوردارند.

خودسوزی یک کارگر در مقابل شهرداری تهران

یکی از کارگران غرفه دار میدان میوه و تره بار تهران به دلیل فقر و بی توجهی شهرداری تهران به درخواست های مکرر، در مقابل دفتر مراجعات شهرداری تهران خود را به آتش کشید. با کمک مردم حاضر در محل، آتش سوزی خاموش و این فرد به بیمارستان منتقل شد. بنابه گزارشات، این فرد بارها به منظور تمدید غرفه اش به شهرداری مراجعه کرده اما مسئولین شهرداری رژیم با توجهی به مشکلات معیشتی وی، از وی خواسته بودند تا هر چه زودتر غرفه اش را خالی و آن را به شهرداری بازگرداند. آمار خودکشی و خودسوزی در ایران به طرز نگران کننده ای افزایش یافته است. در همین ارتباط، سازمان پزشکی قانونی استان سیستان و بلوچستان در تازه ترین گزارش خود ضمن هشدار درباره افزایش خودسوزی در این استان، گزارش کرد، در ٣ ماه نخست سال ٩۵، در استان سیستان و بلوچستان ١۵ نفر بر اثر خودسوزی جان خود را از دست داده اند.

وعده رسیدگی به مطالبات کارگران اعتصابی ماشین سازی تبریز

درجریان اعتراضات روزهای اخیر کارکنان ماشین سازی تبریز، وعده پرداخت بخشی از مطالبات کارگران اعتصابی و تعیین تکلیف کارخانه تا ۱۵ روز آینده داده شد. طی روزهای اخیر کارگران ماشین سازی در اعتراض به واگذاری این مجموعه صنعتی به بخش خصوصی و عدم پرداخت ماهها دستمزد معوقه، با دست از کار کشیدن در محل کارخانه دست به تجمعات اعتراضی زدند. در پی این اعتراضات معاونت سیاسی و امنیتی استاندار، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی رژیم، اقدام به حضور در میان کارگران و با دادن وعده هایی خواستار پایان دادن به این اعتصاب شده بودند. به گفته مسئولین رژیم در این استان، سازمان خصوصی سازی قول داده تا طی ۱۵ روز آینده تکلیف گروه صنعتی ماشین سازی را مشخص کند. به گفته کارگران اعتصاب آنان به بلاتکلیفی و عدم پرداخت حقوق چند ماه اخیرشان از پنجشنبه هفته گذشته شروع شده و علیرغم این وعده ها، تا رسیدن به اقدامات عملی در ارتباط با مطالباتشان، ادامه خواهد یافت.

عدم پرداخت دستمزد کارگران کارخانه کیک و کلوچه کردستان

بنابه گزارش دریافتی، برغم گذشت سه سال از اعلام ورشستگی کارخانه کیک و کلوچه کردستان در شهرک صنعتی شمار یک سنندج، معوقات مزدی کارگران این شرکت تاکنون پرداخت نشده است. این کارگران که تعداد آنان به ۳۷ نفر می رسد، بیش از ۶ ماه حقوق معوقه دارند که تاکنون اقدامی از سوی کارفرما برای پرداخت آن نشده است. به دنبال اعتراض و شکایت کارگران، دادگاه رژیم اعلام کرده تا زمانی که شرکت به فروش نرود، معوقات مزدی کارگران نیز پرداخت نخواهد شد. این در حالی است که کارگران با مشکلات سخت معیشتی روبرو هستند. بنابه خبری دیگر از شهرک صنعتی شمار یک سنندج، گزارشات حاکی است که بخشی از کارگران شرکت نمایندگی پخش روغن لادن علیرغم شرایط سخت شغلی و ساعت کار طولانی، دستمزد پایینی دریافت کرده و از مزایایی چون حق بیمه نیز محروم می باشند.

جانباختن و زخمی شدن ده کارگر

شرایط غیر استاندار و عدم ایمنی محیط کار منجر به جانباختن چهار کارگر و زخمی شدن شش تن دیگر در حوادثی جداگانه شد. بر اثر انفجار دیگ بخار در کارخانه تولید فوم در شهر صنعتی شیراز یک کارگر جان خود را از دست داد. در جریان این انفجار ۵ کارگر دیگر نیز زخمی شدند که حال یکی از مصدومان وخیم می باشد. از سوی دیگر، عصر روز گذشته دو کارگر بخش ترانسپورت معدن البرز شرقی حین جابجایی تجهیزات به بخش های دیگر، براثر واژگونی یکی از واگن های این معدن دچار حادثه شدند. در جریان این سانحه یکی از کارگران جان باخت و یک تن دیگر مجروح شد. همزمان کارگر جوانی در حین کار و برش یک میله فلزی در میدان “بزاز” در شهرستان بابل، دچار برق گرفتگی شده و جان خود را از دست داد. یک کارگر دیگر حین کار در یک ساختمان نیمه کاره در تهران براثر سقوط آسانسور جان باخت.

ده ماه تعویق دستمزد کارگران فرش پارس قزوین

کارگران “فرش پارس” در قزوین از ماهها تعویق دستمزدها و حق بیمه درمانی خود خبر دادند. به گفتهٔ این کارگران، حدود ۳۰۰ کارگر رسمی و قراردادی این کارخانه به دلیل آنچه “کمبود مواد اولیه” عنوان می شود، با احتساب عیدی و پاداش سال گذشته، بیش از ده ماه است از دریافت دستمزد و مزایای شغلی خود محروم مانده اند. به گفته کارگران معترض، به رغم وعده های داده شده مبنی بر بهبود اوضاع کارخانه از سوی کارفرما، هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت معوقات مزدی آنها صورت نگرفته است. این کارگران از شش ماه پیش به دلیل واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه گر، نمی توانند از خدمات درمانی مراکز درمانگاهی و بیمارستانی استفاده کنند.

ادامه بلاتکلیفی کارگران آب معدنی داماش

با گذشت دو ماه و نیم از توقف فعالیت کارخانه آب معدنی داماش در شهرستان رودبار از توابع استان گیلان، هنوز برای بازگشت به کار و پرداخت معوقات مزدی کارگران این واحد تولیدی اقدامی صورت نگرفته است. کارگران این واحد تولیدی می گویند، تعطیلی محل کار آنها اوایل خردادماه امسال، در زمانی اتفاق افتاد که کارفرما فعالیت کارخانه را در خطوط تولید متوقف کرد و از آن زمان تاکنون ۴۰ کارگر شاغل در آن بدون دریافت معوقات مزدیشان بیکار شده اند. کارگران کارخانه آب معدنی داماش در خردادماه سالجاری به منظور پیگیری مطالباتشان به مدت سه روز در مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کرده بودند. *