زینت کریمی، بابک سراج- اخبار کارگری

اخبار کارگری

 

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

تجمع کارگران پیمانی برای معوقات مزدی

از بامداد روز دوشنبه (۱۷ خردادماه) کارگران پیمانکاری شاغل در فاز ۱۹ عسلویه در اعتراض به معوقات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی زدند که تا به امروز نیز ادامه داشته است.

پرداخت دو ماه از طلب کارگران ریخته‌گری ماشین سازی تبریز

منابع خبری در کارخانه ریخته‌گری ماشین سازی تبریز با اعلام این خبر گفتند: کارگران این واحد صنعتی صبح امروز(۱۹ خرداد ماه) با دریافت دو ماه از مجموع  سه ماه از مطالبات مزدی معوقه خود به اعتراض صنفی خود خاتمه دادند. کارگران می‌گویند، با وجودی که کارفرما ادعا می‌کرد منابع مالی کافی برای پرداخت حقوق کارگران را ندارد اما امروز دو ماه از مطالبات معوقه کارگران را که مربوط به حقوق  اسفند ۹۴ و فروردین ماه  سال جاری می شد را یکجا پرداخت کرد.

تجمع کارگران کمپروسور سازی تبریز برای معوقات مزدی

 طی بیست روز گذشته بیش از ۱۲۰ کارگر کارخانه «کمپروسور سازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده اند.

مستمری ها واریز شد/ مطالبات معوقه همچنان پرداخت نشده است

بازنشستگان صندوق فولاد از عدم پرداخت مطالبات معوقه خود خبردادند. از قرار معلوم علیرغم وعده های وزیر کار مبنی بر پرداخت معوقات مزدی بازنشستگان صندوق فولاد، تنها مستمری ماههای گذشته این بازنشستگان پرداخت شده است اما ۸۵ هزار بازنشسته صندوق فولاد از سال ۹۱ معوقات مزدی پرداخت نشده دارند.

شرایط محیط کار کارگران عسلویه هنوز ناایمن است

مسئله نادیده گرفته شدن مقررات مربوط به اصول ایمنی و بهداشت کار در محیط کار و اقامت کارگران شاغل در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه موضوع جدیدی نیست اما تصاویری که به تازگی توسط منابع خبری از شرایط کار این کارگران گرفته شده است نشان می‌دهد این مسئله دست کم هنوز در بخشی از فاز ۱۴ عسلویه نایدیده گرفته شده است.

مرگ کارگر مترو بر اثر سقوط از جرثقیل

کارگر ۲۴ ساله پروژه مترو حین کار در محوطه کارگاه به علت سقوط از جرثقیل جانش را از دست داد.

برگزاری آکسیون در مقابل سازمان جهانی کار در ژنو

 همزمان با یکصد و پنجمین اجلاس سالانه “سازمان جهانی کار” در شهر “ژنو” سوئیس، آکسیونی با حضور نهادهای کارگری، احزاب، سازمان ها، جریانات سیاسی و آزادیخواه در حمایت از جنبش کارگری ایران و اعتراض به حضور نمایندگان رژیم برگزار شد. شرکت کنندگان از کشورهای مختلفی چون آلمان، فرانسه و بریتانیا در این حرکت اعتراضی حضور داشتند. این آکسیون با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان جنبش کارگری آغاز شد.

 ادامه اعتراضات کارگران مخابرات راه دور شیراز

 روز سه شنبه ۱۸ خردادماه بازنشستگان کارخانه مخابرات راه دور شیراز برای هیجدهمین روز متوالی به تحصن اعتراضی و چادرنشینی در محوطه این کارخانه ادامه دادند. کارخانه صنایع مخابراتی راه دور شیراز از سال ۸۶ تا به امروز تعطیل شده است و کارگرانی که در گذشته در این واحد تولیدی مشغول به کار بودند، از اول خردادماه با برپایی چادرهایی در محوطه کارخانه، خواستار وصول مطالبات معوقه شان شده اند.

 تجمع کارگران شهرداری بروجرد به همراه خانواده هایشان

 کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض به پرداخت نشدن ۶ ماه حقوق معوقه شان به همراه خانواده های خود در مقابل شورای شهر رژیم در این شهر تجمع کردند. کارگران و خانواده هایشان همچنین نسبت به عدم تمدید دفترچه های درمانی از سوی تامین اجتماعی معترض هستند. در گفتگوها و گزارش های مختلف، مسئولین از پرداخت حقوق کارگران شهرداری بروجرد در هفته آینده خبر داده اند، اما سه ماه از سال جدید می گذرد و هنوز این کارگران حقوق دیماه سال ۹۴ را دریافت نکرده اند.

 تجمع کارگران صابون سازی خرمشهر مقابل فرمانداری

 روز دوشنبه کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان، در مقابل فرمانداری رژیم تجمع کردند. این کارگران که از ابتدای سال ۹۵ تاکنون چندین مرتبه برای مطالبات معوقه خود تجمع اعتراضی برپا کرده اند، می گویند، حدود چهار سال از زمان توقف فعالیت صابون سازی خرمشهر می گذرد و در این مدت تمامی پیگیری ها برای تعیین تکلیف مطالبات کارگران بی نتیجه بوده است. در حال حاضر نزدیک به ۱۲۰ کارگر در استخدام این واحد صنعتی هستند و دستکم ۸۰ نفر آنان از سه سال پیش دستمزد و حق بیمه خود را دریافت نکرده اند.

 اعتراض کارگران کارخانه کاشی طوس

 کارگران کارخانه کاشی “طوس” در شهرستان قوچان از توابع استان خراسان رضوی در اعترض به بلاتکلیفی شغلی و عدم پرداخت ماهها حقوق خود در مقابل این کارخانه تجمع کردند.  معترضان می گویند، از آبان ماه سال گذشته تاکنون، مسئولین کارخانه حتی یک ریال از حقوق، عیدی و معوقات مزدی کارگران را پرداخت نکرده اند. کارگران می گویند، این واحد تولیدی در ۲۰ اسفندماه سال ۹۴ تعطیل شده و از آن زمان تاکنون کارگران کاشی طوس همچنان بلاتکلیف هستند.

 تضییع حقوق کارگران در شهرک های صنعتی سنندج

 بنابه خبر دریافتی، کارگران شاغل در کارگاه و کارخانه های شهرک های صنعتی ۱ و ۳ سنندج از ابتدایی ترین حق و حقوق خود از جمله حق بیمه نیز محروم هستند.  برپایه این گزارش، در صورت مراجعه بازرسان اداره کار و بیمه تامین اجتماعی به این کارخانه ها، کارگران حق صحبت و اعتراض به وضعیت خود را ندارند؛ چراکه در غیر اینصورت از کار اخراج می شوند. بازرسان ادارات رژیم نیز با دریافت پول از کارفرما، نسبت به تضییع و پایمال شدن حقوق کارگران واکنشی نشان نمی دهند. گفتنی است، کارفرمایان با تحمیل ستم مضاعف به زنان شاغل در این کارخانه و کارگاهها، کمترین میزان دستمزد را به آنان پرداخت می کنند.

 ادامه اعتراضات کارکنان مخابرات استان لرستان

 بیش از ۸۰۰ نفر از کارکنان شرکتی مخابرات لرستان برای دومین بار در اقدامی هماهنگ، در مقابل شرکت های مخابرات سطح استان تجمع کردند. کارکنان مخابرات نسبت به وضعیت حقوقی و عدم اجرایی شدن طرح طبقه بندی مشاغل معترض هستند. معترضان می گویند، علیرغم سالها سابقه کار در مخابرات، تاکنون تبدیل وضعیت نشده اند. کارکنان با اشاره به حقوق ناچیز و تبعیض میان کارکنان شرکتی و نیروهای رسمی، می گویند، پرسنل بخش خصوصی شرکت ازحداقل امتیاز رفاهی محروم هستند.

***