زینت کریمی، بابک سراج- اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

تجمع کارگران در اعتراض به تغییر قانون کار

روز سه شنبه ۲۵ آبان، از ساعت ۱۰ صبح کارگران در اعتراض به تصیمیم مشترک دولت و مجلس برای تصویب طرح اصلاح قانون کار و توسعه مناطق آزاد، در تهران مقابل ساختمان مجلس اسلامی اجتماع کردند. معترضان با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعارهای های اعتراضی از جمله “قرار داد موقت بردگی کارگر”، “اصلاح قانون کار به نفع سرمایه دار”، “کارگر اخراجی شاغل باید گردد”، “شرکت پیمانکاری ملغی باید گردد” و “معیشت، منزلت حق مسلم ماست” به تصمیم مشترک دولت و مجلس برای تغییر قانون کار اعتراض کردند.

محکومت بازداشت کارگران پارس خودرو

“سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه” طی بیانیه ای، بازداشت و جلوگیری از بازگشت بکار کارگران حق طلب پارس خودرو را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است، با وجود اینکه وثیقه و کفالت لازم به دادسرا ارائه شده است مقامات قضایی هنوز با آزادی یکی از این کارگران موافقت نکرده است و وی همچنان بازداشت و در زندان به سر می برد. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت این کارگران زحمتکش را محکوم و خواستار آزادی و منع تعقیب و پیگرد قضایی از ایشان می باشد. دو نفر از کارگران اخراجی معترض کارخانه پارس خودرو که هفته گذشته بازداشت شده بودند، در ابتدای هفته جاری با قرار وثیقه آزاد شدند.

 

گسترش اعتراضات علیه لایحه تغییر قانون کار

در ادامه اعتراض کارگران و تشکل های مستقل کارگری علیه لایحه اصلاح قانون کار دولت، “اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران” نیز طی بیانیه ای خواستار هرچه گسترده تر شدن این اعتراضات علیه اصلاح قانون کار شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: “نباید گذاشت که رژیم با تصویب این لایحه، زندگی برده وارتر و بی حقوقی مطلق را بر کارگران و خانواده آنان یعنی بر اکثریت بزرگ مردم تحمیل کند، به آن جنبه قانونی ببخشد و سپس با چماق و سلاح قانون، هر اعتراض به حق توسط کارگران را سرکوب نماید. ما همه بخش های طبقه کارگر، از کارگران واحدهای تولیدی و خدماتی گرفته تا معلمان و پرستاران و کارگران بازنشسته و دانشجویان را فرا می خوانیم که به کارزارهای اعتراضی و مبارزه علیه لایحه تغییر قانون کار بپیوندند و از این مبارزات حمایت کنند. همزمان ما از دانشجویان، روشنفکران، روزنامه نگاران مستقل و نیروهای مترقی می خواهیم که به این کارزارها و مبارزات یاری رسانند و به فقر گسترده تر، استثمار شدیدتر و تباهی و فلاکت عمیقی که نتیجه بلافصل تصویب این لایحه ضد کارگری است، اعتراض کنند.”

عدم پرداخت دستمزد کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آبفای اهواز

هزار نفر از کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس بیش از سه ماه دستمزدهای معوقه و پرداخت نشده دارند. کارگران ستاره خلیج فارس از اخراج در شرکت های پیمانکاری خبر دادند و گفتند: با تعداد زیادی از کارگران پیمانکاری، تمدید قرارداد انجام نشده است و در عین حال علیرغم خاتمه قرارداد، با این کارگران تسویه حساب انجام نشده است. همچنین، دو شرکت پیمانکاری پیشین اداره آب و فاضلاب اهواز همچنان از حدود ۴ سال قبل بابت بخشی از معقوات مزدی ۲۵۰ کارگر بدهکار است.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه سامان کاشی مقابل مجلس

جمعی از کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان مقابل مجلس رژیم تجمع کردند. معترضان با اشاره به اینکه تعداد کارکنان شاغل در سامان کاشی بالغ بر ۴۰۰ نفر است، می گویند، ۱۶ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند. کارگران سامان کاشی پیش از این نیز در اعتراض به دریافت نکردن حقوق خود مقابل فرمانداری بروجرد تجمع کرده بودند.

اعتراض کارگران معدن طزره

بیش از ۵۰۰ کارگر معدن ذغال سنگ “طرزه” صبح روز شنبه ۱۵ آبانماه در اعتراض به معوقات مزدی خود مقابل ساختمان اداری این معدن در شاهرود تجمع کردند. بیش از هزار کارگر در این معدن مشغول به کار هستند که دارای چهار ماه دستمزد معوقه می باشند که علیرغم برپایی چندین تجمع اعتراضی تاکنون هیچ مقامی پاسخگوی مشکالات آنان نبوده است. کارگران معترض اعلام کرده اند تا رسیدن به خواسته های برحق خود به تجمع اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

اعتراض کارگران شرکت بازرگانی بلادشاپور

کارگران شرکت بازرگانی “بلادشاپور” با تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد، به خطر اخراج و بیکار شدن خود اعتراض کردند. تجمع کنندگان اعتراض خود را در خصوص تصمیم اخیر مدیرعامل بانک صادرات در بازپس گیری مکان بزرگترین شرکت خدمات دهی در این استان اعلام کرده و خواستار رسیدگی مسؤلان به این موضوع شدند. به گفته معترضان، ۳۲۰ کارگر بزرگترین مرکز خدمات ماشین آلات، لپ تاپ، کامپیوتر و گوشی تلفن همراه در استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه بیکاری هستند. مدیرعامل بانک صادرات قصد دارد این مکان را به شخص دیگری اجاره دهد و ۳۲۰ کارگر این شرکت را اخراج کند.

مفقود شدن دو کارگر شهرداری تهران

در پی فقدان ایمنی محیط کار، دو کارگر شهرداری تهران هنگام حفر چاه، بر اثر ریزش آن به داخل چاه سقوط کردند. تاکنون گروههای امداد و نجات موفق به یافتن اجساد کارگران نشده اند. این سانحه صبح روز جمعه در خیابان میرکمالی چیتگر در مجتمع بنفشه تهران روی داد. *