زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

اعتصاب و تجمعات کارگران شرکت قالب های صنعتی سایپا

از ساعات اولیه صبح روز دوشنبه ۱۷ آبانماه بیش از ۱۵۰۰ کارگر شرکت قالبهای صنعتی سایپا بطور متحدانه دست از کار کشیده و با تجمع در مقابل ساختمان اداری کارخانه، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. کارگران خواستار افزایش سطح دستمزدها، پرداخت آکورد ماهیانه بطور مرتب و مستمر، تسریع در ادامه روند بازنشستگی پرسنل و تسریع در پرداخت حق سنوات پرسنل بازنشسته که به مدت یکسال و نیم است به تعویق افتاده است و تغییر وضعیت کارکنان پیمانکار و روز مزد به قراردادی هستند. بدنبال مذاکرات نمایندگان کارگران با مدیریت این شرکت روز سه شنبه این اعتصاب با قبول نسبی خواستهای کارګران بپایان رسید.

 

بلاتکلیفی کارگران روغن نباتی گلناز ادامه دارد

تعطیلی  واحد روغن نباتی گلناز  تقریبا اوایل شهریور ماه سال جاری  و در زمانی اتفاق افتاد که کارفرما به دلیل  آنچه مشکلات  مالی عنوان می‌کند، فعالیت کارخانه را در خطوط تولید متوقف کرد و از آن زمان تاکنون تعداد بیش از  ۱۲۰۰ کارگر شاغل در آن بدون دریافت معوقات مزدی بیکار شده‌اند.

 

کارگران نی بر مجتمع نی شکر هفت تپه تجمع کردند

صبح روز سه شنبه گروهی ازکارگران نی بر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت تپه در اعتراض به آنچه محقق نشدن مطالبات بیمه‌ای خود از سوی کارفرما در محوطه کارخانه مقابل ساختمان اداری تجمع کردند.

 

تجمع کارگران اخراجی نفت و گاز تنگ بیجار مقابل وزارت نفت

۲۰۰ نفر از  کارگران حوزه میدان نفت گاز تنگ بیجار یطور ناگهانی اخراج شدند. کارگران خواستار بازگشت به کار و پرداخت معوقات حقوقی خود هستند. بدنبال دو روز تجمع در هفته جاری مقابل وزارت نفت، تا این لحظه هیچ پاسخی از سوی مسئولان و کارفرما به خواسته‌های کارگران داده نشده است.

 

ششمین روز تجمع کارگران شیشه قزوین

یکی از کارگران شیشه قزوین با اعلام این خبرگفت: معترضان روز سه شنبه همانند روزهای گذشته در محوطه و مقابل درب ورودی کارخانه جمع شده‌ و منتظر عملی شدن وعده‌های داده شده در خصوص مطالباتشان هستند. کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و تامین امنیت شغلی هستند اما تاکنون از جانب مدیریت کارخانه پاسخ مشخصی به این خواسته داده نشده است.

مطالبات حدود ۲۸۳ نفر از کارگران قراردادی و پیمانکاری شیشه قزوین دستکم در شش ماه گذشته به تاخیر افتاده و حق سنوات آنان نیز از سال ۹۳ تا اکنون پرداخت نشده است.

 

ادامه راهپیمایی کارگران اعتصابی کارخانه ماشین سازی هپکو

روز یکشنبه هفته جاری کارگران شرکت هپکو برای پانزدهمین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان، مشخص نمودن وضعیت سهامدار و عدم ثبت مدیریت، اعتصاب کرده و در سطح شهر راهپیمایی کردند. روز شنبه ۱۵ آبانماه نیز این کارگران در اعتراض به وضع موجود و عدم رسیدگی مسئولان به این مسئله، تجمع و راهپیمایی کردند. کارگران هپکو ۱۱ آبان ماه نیز با راهپیمایی در مسیر شرکت تا مرکز شهر، اعتراضات خود را به نمایش گذاشتند. به دنبال این اعتراضات، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار وعده داد، حقوق کارگران با پایان آبانماه پرداخت خواهد شد.

 

تجمع اعتراضی کارگران مترو البرز

بنابه گزارش منتشره، شماری از کارگران مترو البرز در مقابل استانداری این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. جمعی از کارگران مترو البرز در اعتراض به ۹ ماه معوقات مزدی خود مقابل استانداری البرز تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار احقاق دستمزدهای معوقه خود شدند.

 

عدم پرداخت دستمزد کارگران کارخانه سها طب

کارگران شاغل در کارخانه صنایع مهندسی پزشکی “سها طب” در مشهد دستکم بابت ۵ ماه دستمزد پرداخت نشده طلبکارند. کارگران شاغل در سها طب مشهد علاوه بر دریافت نکردن دستمزدهای معوقه خود به دلیل کاهش حداقلی توان تولید این کارخانه، نگران امنیت شغلی خود هستند. همچنین این واحد تولیدی، بدهی های مالی زیادی بابت تاخیر در پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی دارد و دفترچه های درمانی کارگران همیشه با مشکل تامین اعتبار روبرو است.

 

مدفون شدن یک راننده بیل مکانیکی در جاده هراز

صبح روز سه شنبه ریزش دیواره معدن شن و ماسه در محور هراز حادثه آفرید. در جریان این حادثه که در منطقه چالدران محور هراز رخ داد، یک دستگاه بیل مکانیکی و راننده آن در زیر خاک مدفون شدند.

 

تجمع کارگران سیمان دشتستان

روز دوشنبه حدود صد نفر از کارگران سیمان دشتسان مقابل درب کارخانه تجمع کردند. کارگران می‌گویند در ماههای اخیر ساعات اضافه کاری تغییر کرده ‌است و در پرداخت مزایا تاخیر وجود دارد، همچنین میزان دستمزدهای دریافتی آنان بسیار پایین است و در تامین مخارج زندگی خود و خانوادهایشان در مضیقه قرار دارند. *