زینت کریمی، بابک سراج-اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

احضار جعفر عظیم زاده به زندان اوین

به گزارش “اتحادیه آزاد کارگران ایران” دفتر دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی “جعفر عظیم زاده” را به زندان اوین فرا خواند. ظهر روز دوشنبه دفتر دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی طی تماسی با جعفر عظیم زاده وی را به زندان اوین فراخواند و اعلام کرد چنانچه وی صبح روز سه شنبه به زندان مراجعه نکند غیبت اش را به دادستانی تهران اعلام خواهند کرد. فراخواندن جعفر عظیم زاده به زندان در شرایطی صورت میگیرد که وی در حال حاضر از مشکلات عدیده ای منجمله بیماری قلبی رنج می برد و در حال حاضر پیگیر درمان بیماری قلبی خود است. جعفر عظیم زاده ۱۷ آبانماه سال گذشته در پی تایید حکم شش سال زندان، در بند ۸ زندان اوین محبوس شد و بدنبال اعتصاب غذای ۶۳ روزه، در روز دهم تیر ماه سال جاری از بیمارستان بطور موقت آزاد شد. بدنبال این آزادی وی سه روز بعد بر اساس پرونده ای مرتبط با اعتصاب کارگران کارخانه نورد و لوله صفا به دادگستری شهرستان ساوه احضار و پس از محاکمه به ۱۱ سال زندان دیگر محکوم شد.

کارگران سازه صنعت از شرایط شغلی خود ناراضی هستند

جمعی از کارگران شرکت سازه صنعت سنندج از شرایط شغلی خود ابراز نارضایتی کردند. کارگران می گویند این شرکت که پیمانکار شرکت لاستیک بارز است، شرایط نامناسبی برای ۱۴۰ کارگر خود ایجاد کرده است. به گفته این کارگران اضافه کار اجباری و عدم پرداخت مزایای مزدی از جمله این مشکلات است. کارگران می‌گویند قرارداد هم نداریم.

انتظار ۳۰ کارگر نورد لوله اهواز برای بازنشستگی

حدود ۳۰ نفر از کارگران این واحد صنعتی از شش ماه پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار دارند اما به دلیل پرداخت نشدن هزینه ۴ درصدی حق بیمه مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور، در حال حاضر در انتظار بازنشستگی هستند. کارگران گفته اند جدا از وضعیت پیش آمده هنوز مشکل پرداخت سنوات پایان خدمت ۳۰ نفر از کارگرانی که سال گذشته (۹۴) از این کارخانه بازنشسته شده‌اند باقیمانده است.

 ۱۰۰ کارگر کارخانه فولاد البرز اخراج شدند

در کارخانه فولاد البرزواقع در تاکستان حدود ۱۵۰ کارگر مشغول بکار بودند اما از ابتدای مرداد ماه  تا اواخر شهریور ماه سال جاری حدود ۱۰۰ نفر از آنها تاکنون در دو نوبت اخراج شده‌اند.

پرداخت بخشی از دستمزد کارگران بافق

در پی تجمع اعتراضی کارگران سنگ آهن بافق بخشی از مطالبات آنان پرداخت شد. به دنبال تجمع موفقیت آمیز کارگران معدن سنگ آهن بافق پیمانکار این واحد معدنی مجبور به پرداخت دستمزد مرداد ماه ۶۰۰۰ کارگر این معدن شد.

کارگر تعمیرات کارخانه لوله سازی اهواز با سقوط از ارتفاع کشته شد

شامگاه روز یکشنبه دوم مهر ماه یکی از  کارگران پیمانی شرکت لوله سازی اهواز حین انجام کار بر اثر سقوط از ارتفاع کشته می شود. این اتفاق زمانی رخ داده که این کارگرپیمانی که هنوز هویت آن از سوی منابع رسمی اعلام نشده برای انجام کار تعمیرات به  ارتفاع فرستاده شده بود.

یک ماه از معوقات مزدی کارکنان استیم پرداخت شد

معوقات مرداد ماه حدود ۲۰۰ تن از کارگران شرکت مهندسی و صنعتی استیم که در پروژه‌‌ های پتروشیمی ایلام مشغول کارند، بامداد روز چهارشنبه واریز شد. این اعتراضات به دنبال سه ماه معوقات مزدی از روز شنبه اول آبان آغاز و تا روز دوشنبه ادامه داشت. با وجود آنکه ماه گذشته نیز تجمع اعتراضی برای پرداخت معوقات رخ داده بود، بنا به اظهار کارگران این رویه به صورت عرف درآمده است و با همین روش میتوان کارفرما را وادار به پرداخت معوقات خود نمود.

 

جانباختن دو کارگر و کشف جسد چهارمین نفر حادثه سبزوار

روز دوشنبه سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران از جان باختن یک کارگر ساختمانی تبعه افغانستان به دلیل سقوط در داخل چاه خبرداد. همزمان یک کارگر جوان حین حفر چاه در سیرجان از توابع استان کرمان، دچار خفگی شده و جان خود را از دست داد. از سوی دیگر، معاون فنی و عمرانی فرمانداری سبزوار از پیدا شدن جسد چهارمین کارگر مفقود شده در قنات سبزوار خبرداد. تلاش ها برای پیدا کردن پنجمین کارگر مفقود شده ادامه دارد.

اخراج کارگران کارخانه مبل دقت طرقبه

کارفرمای کارخانه مبل “دقت طرقبه” ۱۳ تن از کارگران خود را از کار بیکار کرد. کارفرمای این کارخانه به دلایل واهی ۱۳ تن از کارگران این کارخانه را که دارای سابقه کاری ۱۰ تا ۲۲ سال بودند از کار بیکار کرد.

کشته و زخمی شدن ۱۵ کارگر

در سه حادثه جداگانه در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد، میامی و تهران دستکم ۱۵ کارگر کشته و زخمی شدند. مدیرکل پزشکی قانونی رژیم در کهگیلویه و بویراحمد از مرگ چهارکارگر بدلیل حوادث ناشی از کار در این استان خبرداد و از روند افزایشی آن ابراز نگرانی کرد. در شهر میامی نیز ۱۰ کارگر کارخانه قند این شهر به دلیل مصرف کالباس مسسوم، دچار مسمومیت شدید شدند. همچنین یک کارگر ساختمانی بدنبال سقوط حین کار در یک ساختمان ۱۶ طبقه در حال ساخت در شمال تهران از طبقه پنجم دچار مصدومیت شدید شد. *