زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری
تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

سومین روز اعتصاب کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز
روز دوشنبه کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز برای سومین روز متوالی دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع می کنند. اعتراض این کارگران به عدم پرداخت ۳ ماه دستمزد و در مقابله با خطر اخراج و بیکاری احتمالی بخشی از کارگران صورت گرفته است. پیشتر تعطیلی شش ماه این کارخانه سبب شد، کارگران اولین اعتراضات خود را از درب وردوی کارخانه آغاز و تا تحصن در مقابل استانداری کرمان ادامه دهند. با گسترش این اعتراضات، کارگران موفق به بازگشت به کار شدند. در حالی که با وجود بازگشت به کار وعده های مدیران عملی نشد و معوقات مزدی آنان پرداخت نگردید. از سوی دیگر به گفته معترضان، کارفرما سعی در اخراج کارگرانی دارد که بعد از سال ۹۰ به استخدام این شرکت درآمده اند. این امر در شرایط کنونی منجر به شکل گیری اعتصاب و تجمع ۴۰۰ کارگر این مجتمع تولیدی در محل کارخانه و توقف تولید در روزهای اخیر شده است.

ادامه اعتراض کارکنان پتروشیمی پردیس
ظاهرا اقدام اعتراضی روز سه شنبه پس از آن صورت گرفته است که مدیریت این واحد صنعتی در در ادامه سیاست بی‌اعتنایی نسبت به خواسته‌های کارکنان معترض، مزایای بهره‌وری آنها را قطع کرد. بر این اساس گفته می‌شود که از صبح سه شنبه حدود ۲۲۰ نفر از کارکنان معترض این واحد پتروشیمی با تحصن در داخل ساختمان ریاست پتروشیمی پردیس خواستار توجه و پاسخ به خواسته های خود شدند.

تاخیر سه ماهه در پرداخت حقوق ۳۰۰ کارگر «OEID»
کارگرانی که تحت مسئولیت شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) به کارهای ساخت پالایشگاه در عرصه نفت و گاز در منطقه عسلویه مشغول‌اند، بابت سه ماه مزد معوقه از کارفرما طلب دارند. به گفته کارگران شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (OEID) ، آخرین حقوقی که کارگران این واحد دریافت کرده اند مربوط به دستمزد خرداد ماه است که کارفرما آن را هفته گذشته به حساب کارگران پرداخت کرده است.

کارخانه کاشی جم تعطیل شد
در هفته‌های گذشته کارخانه کاشی جم در بروجرد با توقف کامل خط تولید، تعطیل شد و حدود ۲۲۰ کارگر آن بیکار شدند. در حال حاضر فقط حدود ۳۰ کارگر در این واحد تولیدی برای انجام امور نگهبانی و مراقبت باقی مانده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری نوشهر
صبح روز دوشنبه جمعی از پاکبانان و کارگران فضای سبز شهرداری “نوشهر” دراعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری زدند. بیش از ۵۰ تن از کارگران در این تجمع اعتراضی شرکت داشتند که در حدود سه ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و خواستار رسیدگی شهردار و مسئولان شورای شهر نوشهر در ارتباط با پاسخگویی و حل مشکلات معیشتی خود هستند. در پی این اعتراض شهردار نوشهر با وعده پرداخت مطالبات مزدی کارگران حداکثر ظرف دو روز آتی خواستار پایان تجمع آنان شد.

تجمع کارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی خرمشهر
جمعی ازکارگران بیکارشده کارخانه صابون سازی خرمشهر دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی برای بار دیگر مقابل فرمانداری خرمشهر تجمع کردند. کارگران بیکار شده شرکت صابون سازی خرمشهر چهار سال است که به امید راه اندازی مجدد کارخانه صابون سازی و دریافت مطالبات معوقه مزدی خودهستند و بارها دست به تجمع اعتراضی زده اند. پیشتر مسئولان اجرایی دست اندرکار با حضور در جمع کارگران معترض، بارها وعده پیگیری خواسته های آنان را داده بودند، با این وجود تاکنون مساله اصلی کارگران در پرداخت معوقات و بلاتکلیفی شغلی حل نشده باقی مانده است. شایان ذکر است که از دوسال پیش مسئولیت کارخانه صابون سازی به مراجع قضایی خرمشهر سپرده شده است.

اعتراض رانندگان تاکسی فرودگاه های تهران مقابل سازمان تاکسیرانی
روز دوشنبه حدود ۸۰ نفر از رانندگان تاکسی های فرودگاه های مهرآباد و خمینی مقابل سازمان تاکسیرانی دست به تجمع زدند، خواسته خود را تغییرات شرایط شغلی عنوان کردند و گفتند یکی از تصمیماتی که به آن معترضیم جداسازی اشتغال در دو فرودگاه تهران است، به عبارت دیگر، براساس تصمیم سازمان تاکسیرانی از این پس تاکسیرانان هرکدام از فرودگاه های خمینی و مهرآباد حق کار در فرودگاه دیگر را ندارند.

عدم پرداخت مطالبات کارگران پالایشگاه پتروپارس پس از ماهها اخراج از کار
با گذشت ۷ ماه از اخراج ۸۰۰ کارگر پالایشگاه پتروپارس در فاز ۱۹ عسلویه، هنوز معوقات مزدی این کارگران پرداخت نشده است. این کارگران اخراجی با اشاره به تجمع روزهای هشتم تا دوازدهم خرداد ماه برای دریافت مطالبات معوقه خود، افزودند که پس از قطع رابطه کاری پیمانکار با کارفرمای اصلی، به آنها وعده پرداخت مطالباتشان داده شده، اما با وجود تعهدات کتبی کارفرمایان، تاکنون هیچ اقدامی عملی در این ارتباط صورت نگرفته است.

اعتصاب کارکنان بیمارستان نمازی در شیراز
کارکنان بیمارستان نمازی شیراز در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان دست از کارکشیدند.
به گفته سرپرست بیمارستان نمازی شیراز، با وجود پیگیری های مکرر، مرکز آموزشی- درمانی نمازی همچنان ۱۷۰ میلیارد تومان از سازمان های بیمه گر طلب دارد. وی يادآور شده اين وضعيت به نحوی است كه بيمه خدمات درمانی بيش از يك سال و تامين اجتماعی شش ماه می باشد، که هیچ پولی به اين مركز آموزشی- درمانی پرداخت نكرده و مشكل موجود باعث نگرانی پرسنل شاغل در این بیمارستان و دست از کار کشیدن آنان شده است.

ادامه اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه
بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران رسمی و روزمزد مجتمع نیشکر هفت تپه در شوش در ادامه اعتصاب و اعتراضات روزهای اخیر خود، روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه بار دیگر در مقابل دفتر مدیریت این شرکت تجمع کرده و خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شدند. به گزارش خبرگزاری حکومتی “ایلنا”، مدیریت کارخانه در تجمع روز پنجشنبه کارگران وعده داده که ۱ ماه از معوقات مزدی آنان را پرداخت می کند اما کارگران خواستار پرداخت ۲ ماه از معوقات مزدی شان هستند. حدود ۱۸۰۰ کارگر رسمی واحد صنعتی مجتمع نیشکر هفت تپه، دستمزد مرداد و شهریور خود را دریافت نکرده اند. بیش از ۸۰۰ نفر از کارگران روزمزد نیز که دارای قراردادهای سفید امضا هستند، ۴ ماه است که دستمزدی دریافت نکرده اند. قابل ذکر است، کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه از روز یکشنبه ۱۸ مهرماه به منظور احقاق حقوق خود دست از کار کشیده و در مقابل دفتر مدیریت تجمع کرده اند.

خاتمه اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه
اعتراض بیش از ۱۵۰۰ کارگر صنعتی و کشاورزی مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که به دلیل عدم پرداخت مطالبات مزدی دست از کار کشیده بودند، روز یکشنبه به طور مشروط پایان یافته است.

کارگران زغال سنگ طزره معوقات مزدی دارند
پرداخت حقوق حدود ۱۴۰۰ کارگر شاغل در معدن زغال سنگ طزره در استان سمنان سه ماه به تاخیر افتاده است.

اطلاعیه شورای همبستگی با جنبش کارگری – پاریس در محکومیت تحمیل زندان به فعالین
“شورای همبستگی با جنبش کارگری – پاریس” با انتشار اطلاعیه ای صدور احکام زندان علیه فعالین کارگری و فرهنگی در ایران را محکوم کرد. در بخشی از این اطلاعیه تصریح شده است: “کارگران و فرهنگیان و مردم زحمتکش ایران با حمایت از رهبران و سازماندهندگان و فعالین خود و تلاش برای آزادی آنها، توطئه جمهوری اسلامی برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه را درهم می شکنند و با اتحاد و همبستگی سراسری خود، به حاکمیت نظام جنایتکار جمهوری اسلامی پایان خواهند داد تا با تلاش انقلابی برای ایجاد حکومت سوسیالیستی، هرنوع انقیاد، بردگی و کارمزدی را همراه سرمایه داران انگلی به موزه تاریخ بسپارند. شورای همبستگی با جنبش کارگری – پاریس، از تمامی نهادهای کارگری در سراسر جهان میخواهد که جهموری اسلامی ایران را بخاطر بیش از سه دهه جنایت، سرکوب و تحمیل فقر و بردگی و تحمیل اعمال زندان و سرکوب فعالین کارگری و فرهنگی، محکوم کنند.”*