زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

تجمع اپراتورهای پست های فشار قوی برق در کرمان

روز سه شنبه سیزدهم مهر، بیش از صد نفر از اپراتورهای شرکتی پست‌های فشار قوی برق مقابل شرکت برق منطقه‌ای کرمان تجمع کردند. این اپراتورها خواسته خود را یکسان سازی دستمزد و مزایای اپراتورهای پست های فشارقوی برق سراسر کشور عنوان کردند و گفتند: طبق بند ۶۱ بودجه سال ۹۵، دستور یکسان سازی حقوق و مزایای اپراتورهای پست های فشار قوی سراسر کشور صادر شده اما این دستور در کرمان هرگز اجرایی نشده است.

کشته و مجروح شدن پنج کارگر معدن سنگ آهن بردسکن

عصر روز سه شنبه ۱۳ مهرماه پنج کارگر معدن سنگ آهن شهرستان بردسکن در عمق زمین براثر ریزش تونل معدن زیر آوار رفتند. این ریزش بدنبال عملیات حفاری رخ داده است .کارگران زیر آوار مانده و محبوس شده ساعاتی بعد توسط عوامل امداد نجات داده میشوند اما دو نفر از این کارگران جان باختند و سه کارگر دیگر مجروح شدند.

 

امسال هیچ کارگر ساختمانی بیمه نشد

امسال هیچ سهمیه بیمه‌ای به کارگران ساختمانی تعلق نگرفته و هیچ کارگر جدید بیمه نشده است. قرار بود سالانه دویست هزار کارگر ساختمانی جدید بیمه شوند اما تاکنون که نیمی از سال گذشته، هیچ سهمیه‌ای اعلام نشده است.

 

اعتراض کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک به تحریف مطالبات مزدی

تعدادی از کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک اعلام کردند: در ملاقات حضوری راجع به مسائلی مانند شیوه انتقاد قرارداد کار، نحوه محاسبه و چگونگی پرداخت مطالبات مزدی مجموعه کارگران قراردادی انتقاداتی را به مسئولان ماشین سازی اراک انتقال داده‌ایم که تاکنون بی‌پاسخ مانده است. این کارگران که تعداد آنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر است به صورت پیمانکاری در سمت‌های شغلی همچون متخصص جوشکار صنعتی فلزسنگین و دیگ های بخار مشغول کارند و ظاهرا در قراردادهای کاری آنها به صورت کامل در مورد مسائل مهمی همچون نحوه محاسبه و میزان مزایای سنوات، مرخصی، هزینه رفت و برگشت، ناهار و عیدی اشاره نشده است.

 

کشته شدن دو کارگر مجتمع نی شکر هفت تپه در حادثه تصادف

 این حادثه حوالی ساعت ۱۴:30 دقیقه روز سه شنبه ۱۳ مهر ماه در مسیر جاده کارخانه به شهر شوش در استان خوزستان زمانی اتفاق افتاد که یک دستگاه سواری سمند به دلایل نامشخصی از مسیر خود منحرف و به خودرو سواری حامل دو نفر از کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه که قصد رفتن به محل سکونت خود را داشتند برخورد می کند که در نتیجه آن متاسفانه هر دو کارگر درجا کشته و سه نفر از سرنشینان خودرو سمند بشدت مجروح می شوند.

چهارمین روز اعتراض کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی

روز سه شنبه ۱۳ مهرماه کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی بندر عباس به چهارمین روز اعتراض خود وارد شدند. کارگران از روز شنبه دهم مهر ماه با تجمع در محوطه کارخانه دست به اعتراض زده اند. دلیل اصلی نارضایتی کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی حذف شدن برخی موارد مزدی مانند حق ایاب و ذهاب و مزایای اضافه کاری های تشویقی کارگران در شش ماه گذشته است. به گفته برخی کارگران معترض، کارفرما از ابتدای سال جاری حدود ۱۲۰ هزار تومان از حق ایاب و ذهاب کارگران را حذف کرده است. هچنین مبالغ ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومانی که پیشتر به عنوان مزایای اضافه کاری تشویقی برای ترمیم حقوق ماهانه کارگران در نظر گرفته شده بود، یکجا حذف شده است. وضعیت بیمه تکمیلی حدود ۱۸۰۰ کارگر این کارخانه هم از ابتدای سال جاری نامشخص است و در همین مدت، حدود ۶۰۰ کارگر خدماتی هم بدون قرار داد مشغول به کار هستند. با آغاز این تجمع در روز شنبه، کارفرما وعده داده بود که مزایای حذف شده کارگران را تا روز سه شنبه هفته جاری به آنان بازگرداند، اما با عدم اعتماد کارگران به وعده های داده شده، اعلام کرده اند، که تا زمان محقق شدن وعده های کارفرما به اعتراضشان ادامه خواهند داد.

تجمع کارکنان شرکتی های مخابرات در مقابل مجلس

روز سه شنبه صدها نفر از کارکنان شرکتی های مخابرات از سراسر کشور در مقابل مجلس دست به تجمع زدند و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند. این کارگران پیشاپیش فراخوان این تجمع را داده بودند و اعلام کرده اند این تجمع را به مدت دو روز ادامه خواهند داد. کارکنان شرکتی های مخابرات کشور خواهان حذف شرکتهای پیمانکاری، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و به رسمیت شناخته شدن شان به عنوان نیروی کار کارفرمای اصلی یعنی شرکت مخابرات و انعقاد قرارداد مستقیم با آن هستند. این اولین بار نیست که این کارگران در مقابل مجلس دست به تجمع می زنند، آنان تا به حال بارها از مجاری مختلف قانونی و از طریق تجمع در مقابل مجلس و ادارات مراکز استانی مربوطه، خواهان رسیدگی به خواستهای خود شده اند. تاکنون مسئولین مخابرات و مجلس شورای اسلامی اقدامی در راستای دست یابی آنان به خواستهایشان انجام نداده اند. این کارگران اعلام کرده اند تا دست یابی به خواستهای بر حق خود به اعتراضات و تجمعات شان ادامه خواهند داد.

 

ادامه تاخیر در پرداخت معوقات کارگران رجاء

دستمزد مرداد و شهریور بیش از ۴۰۰ کارگر فنی، برق و موتوریست رجاء که در شرکت‌های پیمانکاری مختلف مشغول به کار هستند، هنوز پرداخت نشده است. کارگران می‌گویند که یکی از شرکت‌های پیمانکاری برق قصد دارد تعدادی از نیروها را از ابتدای ماه جاری تعدیل کند و همین مساله بر نگرانی کارگران افزوده است.

تخریب یک حلقه چاه در محله کن، جان کارگر افغانستانی را گرفت

این حادثه در منزلی قدیمی در محله کن اتفاق افتاد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به حفر چاه جدید در حیاط این منزل گفت: در فاصله ۳ متری چاه جدید، یک حلقه چاه قدیمی فاضلاب  وجود داشت که در زمان حفر چاه در عمق ۹متری؛ ناگهان چاه قدیمی تخریب و محتویات آن وارد چاه جدید شد و جان کارگر افغانستانی را گرفت.

 

تجمع پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استانداری خوزستان

جمعی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استانداری خوزستان روز سه شنبه مقابل ساختمان این نهاد دولتی در اهواز تجمع کردند. تجمع کنندگان از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استانداری سال ۹۱ استان خوزستان بودند که بعد از گذشت حدود ۴ سال از زمان برگزاری آزمون استخدامی استانداری، هنوز وضعیت اشتغال ۲۰۰ نفر از آنان مشخص نشده است. به گفته معترضان مسئولان استانداری خوزستان در سال ۱۳۹۱ بعد از اعلام اسامی پذیرفته شدگان، وعده دادند که طی چند ماه آینده در استانداری و فرمانداری های تابعه شاغل می شوند، اما بعد از گذشت چهار سال این وعده هنوز محقق نشده و این پذیرفته شدگان تاکنون استخدام نشده اند.

 

تداوم تحمیل بی حقوقی بیشتر بر کارگران کارخانه آلومینیوم پارس

کارخانه آلومینیوم “پارس”، در راستای تحمیل بی حقوقی به کارگرانش، دو ساعت از اضافه کاری ماهیانه همه ۷۰۰ کارگر را به بهانه کمک آنان به جلوگیری از ورشکستگی کارخانه پرداخت نمیکند. این تضیق حقوق در حالی است که تولید در این کارخانه با ظرفیت کامل انجام میگیرد و حجم سفارشها آنقدر زیاد است که کارگران ناچار به اضافه کاری هستند. بنا بر اظهار کارگران کارخانه آلومینیوم پارس، علاوه بر این، در بخشهایی از این کارخانه که قانون مشاغل سخت و زیان آور اجرا می شود و کارگران این بخشها می باید روزانه ۶ ساعت کار بکنند، عملا ناچار به ۸ ساعت کار روزانه هستند. از سوی دیگر با بازنشسته شدن و یا رفتن هر کارگری از این بخشها، کارفرما کسی را جایگزین آنها نمیکند و کار آنها را بطور غیرقانونی و بدون اینکه اضافه کاری به کارگران تعلق بگیرد به افزایش کار مجبور می کند. همچنین کارفرمای این کارخانه با امتناع از دادن مرخصی رسمی به کارگران، آنان را وادار به جایگزین کردن فرد دیگری به جای خود حین زمانهایی که بدلیل گرفتاری و یا مسائل دیگری به سر کار نمی آیند، می کند.

وادار کردن کارگران شرکت وزنه ماموت به انعقاد قرارداد یک ماهه با تهدید به اخراج

گروه صنعتی “وزنه ماموت” که در ساخت سازه ها و سوله های فلزی فعالیت دارد، از سال گذشته تعداد کارگران خود را از ۸۵۰ نفر به ۳۸۰ نفر که دارای قرارداد موقت هستند، تقلیل داده است. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، در ادامه اجرای سیاستهای ضد کارگری در شرکت وزنه ماموت، روز دوازدهم مهر ماه در حالیکه دوازده روز از انعقاد قرارداد سه ماهه با ۳۸۰ کارگر باقی مانده در آن می گذشت، کارفرما در اقدامی غیر مترقبه از تمامی کارگران این مجموعه صنعتی خواست تا نسبت به امضا قرارداد یک ماهه اقدام کنند و آنان را با تهدید به اخراج، وادار به امضای این قرارداد کرد. این کارگران در اول مهر امسال با شرکت وزنه ماموت یک قرارداد سه ماهه تا پایان آذر ماه امضا کرده بودند. تحمیل شرایط هرچه برده وارتر به کارگران ایران، در حالی بطور روزمره و ساعتی در بسیاری از کارخانجات و مراکز تولیدی ابعاد هر چه وحشتناک تری بر خود می گیرد، که دولت ضد کارگری روحانی همچون دولتهای گذشته، در صدد قانونی کردن بیش از پیش بردگی کارگران از طریق ایجاد تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار است.

بلاتکلیفی شغلی و معیشتی کارگران شرکت پاکینه شوی خرمشهر

کارگران فنی واحد بهره برداری شرکت “پاکینه شوی خرمشهر” با وجود اعتراضات متوالی، هنوز در وضعیت بلاتکلیفی شغلی قرار داردند. حدود ۱۰۰ نفر از این کارگران روز شنبه سوم مهرماه، به دلیل مشکلات تولید این شرکت در مقابل فرمانداری دست به تجمع اعتراضی زده بودند، که به دنبال اعتراضات آنان با وعده نماینده مجلس خرمشهر و مسئولان فرمانداری وعده پایان دان به مشکلات شغلی کارگران داده شده بود. به گفته کارگران معترض با گذشت چندین روز از تجمع اعتراضی آنان و وعده های کارفرما، تاکنون هیچگونه پیگیری عملی برای خواسته های آنان صورت نگرفته است.

 

شکستن دکل جرثقیل بوم خشک در پتروشیمی ایلام

در ساعت هشت و سی دقیقه بامداد روز چهارشنبه دکل جرثقیل بوم خشک ۳۴۰ تنی در پتروشیمی ایلام که در حال جابه جایی یک قطعه لوله بود، شکست اما خوشبختانه تلفاتی در بر نداشت.

 

بیکاری دهها کارگر قند کاشمر به دنبال تعطیلی کارخانه

کارخانه قند کاشمر تعطیل و ۶۰ تن از کارگرانش بیکار شدند. این کارخانه تولید قند در کاشمر با تولید روزانه ۲۵ تن قند، بعد از گذشت سه سال از آغاز فعالیت به تعطیلی کشیده شد. شهرستان کاشمر درحالی که با داشتن هشت کارخانه قند، دومین قطب تولید این محصول در خراسان رضوی محسوب می شود، که در حال حاضر فقط نیمی از این واحدها فعال و نیمی دیگر تعطیل هستند. به اذعان مسئولین رژیم، به دنبال افزایش رکود اقتصادی، تعطیلی کارخانه ها و بیکاری وسیع کارگران در کشور ادامه و رشد داشته و تاکنون منجر به تعطیلی بیش از ۶۰ درصد از واحد های تولیدی و صنعتی کشور شده است. *