زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم زینت کریمی، بابک سراج

تجمعات سراسری معلمان بازنشسته

صبح روز سه شنبه ۶ مهر ماه معلمان بازنشسته در سراسر کشور در اعتراض به وضعیت بد معیشتی خود و دریافت حقوق های چند مرتبه زیر خط فقر دست به تجمع زدند. در تهران، این تجمع از ساعت ده صبح مقابل مجلس شورای اسلامی شروع شد و در آن هزاران نفر از معلمان بازنشسته شرکت کردند. بازنشستگان در بسیاری از استانها و شهرهای دیگر ایران از جمله فارس، کرمان، اصفهان، شیراز، گلستان، کرمانشاه، الیگودرز، مشهد و تبریز نیز در مقابل سازمان بازنشستگی مراکز استان ها تجمع کردند. تجمع کنندگان با حمل پلاکارد و سردادن شعارهایی چون “منزلت، معیشت حق مسلم ماست”، “خط فقر سه میلیون حقوق ما یک میلیون”، خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود شدند. همسان سازی مستمری و مزایای کلیه مستمری بگیران دولت، پرداخت حقوق بالاتر از خط فقر و واریز کلیه مطالبات سنوات گذشته بر اساس نرخ روز از مهمترین خواست های معلمان بازنشسته است.

آغاز دور جدید اعتراض کارگران پتروشیمی پردیس

با شروع اول مهرماه و خلف وعده مدیران پتروشیمی پردیس در منطقه ویژه عسلویه، نزدیک به یکهزار کارگر این شرکت در حرکتی اعتراضی، دست به اعتصاب غذا زده اند. دور جدید اعتراض و اعتصاب غذای کارگران پتروشیمی پردیس رو دوشنبه پنجم مهرماه آغاز شد و در این راستا تعدادی از کارگران معترض از فعالیت خود در این شرکت تعلیق شدند. مدیر عامل این شرکت پیشتر وعده داده بود تا خواسته های کارگران بررسی و حداکثر تا اول مهر عملی خواهد شد. کارگران پتروشیمی پردیس نسبت به تغییر زمان شیفت های کاری، افزایش ساعت کاری، کاهش مزد دریافتی و اسکان اجباری آنان در منطقه و متعاقب آن بالا رفتن هزینه های اجاره معترض هستند.

۴۲ نفر از کارگران شهرداری یاسوج اخراج شدند

 کارگران اخراج شده بخشی از جمعیت ۶۰ نفری کارگران خدماتی شهرداری یاسوج هستند که شهریور ماه با ورود پیمانکار جدید از کار بیکار شده‌اند. میانگین سابقه این کارگران ۱۰ الی ۱۵ سال است و آنها هنوز بابت چند ماه مزد پرداخت نشده طلبکار هستند.

دومین روز از تجمع سراسری اپراتورهای برق

حدود سیصد نفر از سراسر کشور در مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی تجمع کرده و خواستار تعیین وضعیت استخدامی تمامی اپراتورهای برق در کشور شدند. روز دوشنبه پنجم مهرماه، دومین روز تجمع این کارگران بود که با وعدهای شفاهی برای حل مشکلاتشان، مشکل پیدا کرده و خواستار قانونی کردن روند پیگیریهای خود هستند. چهار تن از این کارگران برای حضور در این تجمع از خوزستان راهی تهران شده بودند، که به علت تصادف در بروجرد به شرکت در این اعتراضات نرسیدند.

۲۰ کارگر کارخانه «آپادانا سرام» اخراج شدند

بیست کارگر واحد اداری کارخانه آپادانا سرام که به عنوان مسئول بخشهای روابط عمومی، فروش و شکایت مشتریان فعالیت داشتند، در تاریخ ۲۶ شهریور از کار اخراج شدند.

فرورفتن میله فلزی در پای کارگر ساختمانی

عصر روز سه شنبه ششم شهریور سقوط از ارتفاع و فرورفتن میله فلزی در پای یک کارگر، به مصدومیت او انجامید. این حادثه حوالی عصر سه شنبه در خیابان باقرخان تهران رخ داده است. از قرار معلوم کارگر مصدوم پس از دریافت خدمات امدادی اولیه، به بیمارستان منتقل شده است.

تجمع کارگران فولاد بویر صنعت یاسوج مقابل استانداری

کارگران کارخانه فولاد بویر صنعت یاسوج که بیش از یک سال است حقوقی دریافت نکرده اند، برای چندمین بار مقابل ساختمان استانداری کهگیلویه و بویراحمد و صدا و سیمای استان تجمع کردند. یکی از کارگران معترض این کارخانه به رسانه ها گفته است حدود یکسال است که هیچ دستمزد ومزایای شغلی دریافت نکرده‌ایم.

بازگشت پیمانکاران تهدیدی جدی برای امنیت شغلی کارگران

حدود ۱۸۰ نفر از کارگران شاغل در مجموعه واحدهای زیر مجموعه شهرداری شوشتر در نامه‌ای خطاب به فرماندار این شهر خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. در این نامه که رونوشت آن به  اداره کار و دفتر نماینده شوشتر در مجلس نیز ارسال شده است، ضمن بیان تعویق دست کم سه ماهه مطالبات مزدی خود از تغییر تصمیم مدیران شهری شوشتر برای بازگرداندن پیمانکاران نیروی انسانی به مجموعه شهرداری  به شدت انتقاد کردند.

معوقات مزدی کارگران نصب نیرو در کهنوج

حدود ۱۰۰ کارگر شرکت نصب نیرو در کهنوج استان کرمان، شش ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند. این کارگران روز سه شنبه ششم مهرماه در محوطه شرکت تجمع کردند و خواستار رسیدگی کارفرما به مطالبات خود شدند. پیش از این نیز، این کارگران بارها به مدیریت شرکت مراجعه و خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شده بودند که این پیگیری‌ها تاکنون بی نتیجه مانده است.

ادامه اعتراضات دستفروشان در اهواز

بیش از یکصد نفر از دستفروشان اهواز برای چهارمین بار در دو هفته گذشته در اعتراض به سامان نیافتن دستفروشان این شهر، مقابل ساختمان استانداری رژیم تجمع کردند. به گفته معترضان، بارها قول ساماندهی به آنان داده شده اما با گذشت بیش از هشت ماه از جمع آوری دستفروشان از هسته مرکزی شهر اهواز، همچنان بلاتکلیف مانده اند. در ادامه این تجمع، نیروهای یگان حفاظت استانداری رژیم اقدام به متفرق کردن دستفروشان کرده اما با مقاومت و اعتراض آنان روبرو شدند.

ادامه اعتراضات کارگران ارسا ساختمان

کارگران آزاد راه تهران – شمال از بی توجهی مسئولین، برای پیگیری مطالباتشتان در هفتمین روز از اعتراض خود خبر دادند. این کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و تامین امنیت شغلی هستند. با گذشت یک هفته از اعتراضات این کارگران، از سوی ارسا ساختمان و وزارت راه و شهرسازی پاسخ مشخصی به آنان داده نشده است. تجمع کنندگان میگویند که شرکت ارسا ساختمان با پرداخت به صورت نامنظم و با پنچ ماه دستمزدهای معوقه، وضعیت نامناسب معیشتی و اقتصادی آنان را تشدید کرده است. طبق گزارشات منتشره، این شرکت بخش عمده کارگران معترض خود را به صورت مستقیم از ادامه کار محروم و آنان را اخراج کرده است.

تعطیلی کارخانه آساک دوچرخ قوچان

با عملی نشدن وعده مسؤولان برای حل مشکلات کارگران کارخانه “آساک دوچرخ”، فعالیت این کارخانه بزرگ رسماً متوقف شد. به گفته کارگران بیکار شده این کارخانه، در روزهای اخیر فرماندار قوچان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده که معوقات کارگران آساک دوچرخ پرداخت شده و از پانزده ماه به چهار ماه رسیده است. این سخنان درحالی اظهار شده که به گفته کارگران، نشر این اطلاعات از سوی فرماندار بی اساس و غلط بوده است و در واقع هیچگونه تلاش عملی برای پیگیری خواسته های این کارگران از سوی مسئولین این شهرستان صورت نگرفته است. کارگران این واحد تولیدی همچنان از ۱۴ تا ۱۷ ماه معوقات مزدی دارند و بیش از ۲۵ میلیارد ریال از بیمه های آنان نیز پرداخت نشده است. *